Fout tandarts - wegslijpen gezond stuk tand

Author:
janetjuh
Posted:
za, 11/21/2009 - 23:39
Beste lezers,

Graag wil ik u het volgende voorleggen:

Vier maanden geleden heb ik mij aangemeld bij een nieuwe tandarts. Omdat ik lang geleden als kind gevallen was, was er een hoekje van mijn rechter voortand afgebroken. Een andere tandarts heeft dit eerder aangevuld met een vulling, maar omdat de tand ook een stukje korter was dan de tand ernaast, wilde ik het nu graag met een vulling een stukje verlengen. Daarnaast was er een spleetje ontstaan tussen mijn tanden, die ik ook graag wilde laten opvullen.

Het ging dus om een behandeling aan mijn rechter voortand. De linker voortand had nog wel de natuurlijke lengte, en was helemaal gaaf en ook helemaal glad aan de onderkant. Omdat ik deze tand erg mooi vond, wilde ik graag dat de rechter tand zou worden verlengd tot de lengte van de gezonde linkertand. Ik heb deze wens aan de tandarts voorgelegd. Zij zei dat het makkelijker zou zijn om de linker tand bij te slijpen tot de lengte van de beschadigde, kortere tand. Ik heb heel duidelijk gezegd dat dat voor mij in geen geval een optie was. Ik wilde absoluut niet dat er in een volkomen gezonde tand geslepen zou worden. (Wie wil dit wel??) Ik zei dat als ze me echt afraadde om de rechter tand te verlengen, ik haar advies ter harte zou nemen en er vanaf zou zien, en het lengteverschil gewoon zo laten. Als er maar niks van de gezonde tand afgehaald zou worden.

Dit waren we dus overeengekomen tijdens de intake. Een paar weken later vond de behandeling plaats. En drie keer raden wat er gebeurt... De tandarts pakt een polijstboor, en slijpt zomaar, zonder ook maar iets tegen mij te zeggen, de gezonde en volkomen gladde onderkant van mijn voortand af. Ik schrok me rot toen ik voelde dat ze met de verkeerde tand bezig was, ik kon het niet geloven en verslikte me in de afzuigslang die in mijn mond zat. Ik moest haar echt zelf wegduwen, voordat ze doorhad wat er gebeurd was. Ze zegt: 'oh jij wou de andere tand langer, en niet deze korter? Oooh maar ik heb er nog niet zoveel vanaf gehaald, hoor.' Vervolgens draait ze zich om naar de assistente, en gaat tegen haar praten: 'Jij had dat toch ook, dat jij langere tanden eerst mooier vond, en later toen er een stuk vanaf gehaald was, vond je het toch beter?' En ik lig daar, en weet niet wat me overkomt.

Ik vind dit echt zo erg. Mijn tand is nu beschadigd en geribbeld aan de onderkant, en is echt gevoelig geworden. Vooral bij koude windvlagen voel ik constant een steek erdoor gaan. De natuurlijke ronde vorm is er gewoon uit geslepen. Daarna heeft ze alsnog de kortere tand verlengd met een vulling, en nu is deze zelfs iets langer geworden dan de gave linker tand. En ze deed echt net of er niks aan de hand was. Ik heb niet eens een excuses gekregen, en ze praatte er gewoon overheen. Achteraf heb ik ook gewoon de rekening gekregen. Bovendien voerde ze zowel tijdens de intake als de behandeling erg informele gesprekken. Ze had het over 'lekkere gasten' en haar vriendjes in Amerika (serieus, dit is echt waar), en tijdens de behandeling had ze het over composiet facings die ze op haar eigen tanden had geplaatst, en daarna weer verwijderd. Ze heeft me dus van alles verteld, behalve het feit dat ze op het punt stond een boor in een volkomen gezonde tand te zetten.

Ik baal echt verschrikkelijk, en ik wil jullie graag vragen wat jullie mening is hierover. Heeft iemand iets soorgelijks meegemaakt? Ik heb inmiddels ook een kwade mail naar de tandarts zelf gestuurd, en zij zegt in haar e-mail dat ze 'vanaf nu wel drie keer aan patienten zal vragen of ze het goed vinden dat ze naar eigen inzicht handelt'. Daar heb ik nu natuurlijk bijzonder weinig aan. Ik voel me net een stageopdracht ofzo iets, ik voel me absoluut niet serieus genomen.

Wat ik graag wil weten is of iemand weet wat het verstandigst is om nu te doen? Wat zijn de rechten van de patient in dit soort situaties? Is het zinvol om een klacht in te dienen, en zoja, waar?

Als er tandartsen zijn op dit forum die mij hierover kunnen adviseren, zou ik het heel graag horen.


Alvast bedankt!


Mvg,
Janet
mecánico para …

Ik zeg, wat een domme tandarts. als je duidelijk aangeeft dat je iets niet wil en ze doet het toch dan mag ze dat uitleggen aan een tuchtcollege. Ik zeg: vraag naar waar ze haar klachtenregeling heeft, NMT of ANT en dien een onderbouwde klacht in. Krijg je je gevoeligheid niet mee weg, maar het getoonde gedrag is hoogst onprofessioneel. Zeker dat gesprekje met de assistente. Wat kan jou dat schelen wat een ander doet, het ging om JOUW vraag. Blijkbaar documenteert ze niet goed en begint ze gewoon met haar eigen plan.

NB, verlengen kan best een onmogelijkheid zijn of technisch een slechte keuze, maar dan moet ze dat onderbouwen en evnetueel van een behandeling afzien. Heb ik ook wel eens gedaan, gewoon omdat de wens van de patiënt niet overeen kwam met de mogelijkheden in de mond. No hard feelings, maar dan doe je in gezamenlijk overleg niets.
zo, 11/22/2009 - 10:28 Permalink
Spiegeltje

Lijkt mij ook niet kunnen. E-mail waarin ze zegt dat ze 'vanaf nu wel drie keer aan patienten zal vragen of ze het goed vinden dat ze naar eigen inzicht handelt' vooral goed bewaren! Hiermee geeft de tandarts aan dat kennelijk geen sprake was van toestemming, althans niet expliciet. Overigens: het kan niet zo zijn dat de tandarts 'naar eigen inzicht' gaat behandelen. De patient hoort steeds te worden ingelicht over de voorgenomen behandelingen en in te stemmen daarmee, dat kun je niet even 'afkopen'. Zo'n tandarts verdient het m.i. wel om eens een keer stevig gecorrigeerd te worden. Is ook in d'r eigen belang voordat het eens echt mis gaat.
zo, 11/22/2009 - 12:34 Permalink
janetjuh

Bedankt voor jullie reacties!

Ja ik heb inderdaad alle e-mails bewaard. Ze zegt namelijk ook in een van haar emails dat ze inderdaad 'tegen mijn advies heeft gehandeld, uit gewoonte en eigen inzicht'. Een tandarts hoort ten alle tijden de patient te informeren wat hij gaat doen, en dat heeft ze dus absoluut niet gedaan. En al had ze wel gevraagd of het goed was, dan had ze het antwoord ook al moeten weten, want dat was allemaal al uitvoerig besproken tijdens de intake. Het is zo ontzettend logisch allemaal, en had zo makkelijk voorkomen kunnen worden. Ik vind het gewoon puur zonde, want mijn tand is nu permanent beschadigd.

Ik ga ook zeker een klacht indienen, want ik vind niet dat je hier zomaar mee weg kan komen. Ik weet alleen niet precies bij welke instantie je dat het beste kan doen. Ik weet namelijk dat je ook via je verzekering een klacht kan indienen, maar weet niet precies waar dit dan terechtkomt. Dat zal ik dan even met hen nagaan. En wat is het verschil tussen het indienen van de klacht bij de verzekering, het Medisch Tuchtcollege, of inderdaad wat Mecanico zegt, bij het NMT of ANT? Of maakt dit niet uit en wordt het uiteindelijk op dezelfde manier afgehandeld?

Hoe kom je er eigenlijk achter waar de tandarts haar klachtenregeling heeft, bij het NMT of ANT? Door dit bij de tandarts zelf na te gaan?

Sorry hoor, ben echt een leek op dit gebied, heb nog nooit eerder een klacht hoeven indienen omdat de meeste tandartsen wel gewoon in de juiste tanden slijpen!! :smt013
zo, 11/22/2009 - 14:59 Permalink
Spiegeltje

Verzekering kun je er beter buiten laten.

Hier staat info over de klachtenregeling van de NMT: http://www.tandartsennet.nl/patienteninfo/klachtenregeling-voor-patient…

En hier van de ANT: http://www.ant-online.nl/Default.aspx?tabid=146&language=nl-NL

De meeste tandartsen zijn bij een van deze klachtenregeling aangesloten.

Het tuchtcollege is de formele rechtsprekende instantie en kan zwaardere uitspraken doen tot en met doorhaling van de registratie in het BIG-register. Dit is dus een formelere procedure en duurt ook vaak langer. Maar meestal blijft het, als het niet eerder is voorgekomen, gewoon bij een waarschuwing en in uw geval zit er waarschijnlijk ook niet meer in.

Ik zou in dit geval daarom adviseren de (kosteloze) klachtenregeling van de beroepsvereniging te gebruiken, die is daarvoor ook bedoeld. Uw klacht wordt dan ook serieus en onafhankelijk bekeken en de tandarts neemt zeker rekenschap van de uitspraak. Het is geen wassen neus.
zo, 11/22/2009 - 15:23 Permalink
janetjuh

Ja, inderdaad, ik wil daar ook absoluut niet terug.

Denk dat het ook heel belangrijk is dat je op 1 lijn zit met je tandarts.
Ik heb veel vrienden hierover verteld, en iedereen reageert ontzettend verbaasd.
Ze zeggen dat hun tandartsen juist altijd heel voorzichtig zijn met tanden beslijpen, en dat
ze nog nooit zelf hebben voorgesteld om zomaar een gezond stuk tand weg te halen, puur
voor het cosmetisch effect. Iedereen lijkt toch vooral de gezondheid van de tand voorop
te stellen, en dat doe ik zelf ook. Daarom had ik dat ook niet verwacht van een tandarts.
Want iedereen weet toch dat alles wat je wegslijpt, nooit meer terug komt.

Ik vind het daarom ook zo moelijk te accepteren omdat je zoveel reclames ziet op TV,
met waarschuwingen voor tanderosie, en tandpasta's om je glazuur sterk te houden.
Je leest over stamcelonderzoek om tandregeneratie mogelijk te maken, en de ontwikkeling
van technieken om gaatjes te vullen door middel van lasers in plaats van boren, om zo min
mogelijk omliggend gezond tandweefsel te beschadigen. En dan kom je bij zo iemand, en die
doet het allemaal net even andersom. Daar wordt een mens gewoon een beetje verdrietig van :(

Dus nee, ga absoluut niet meer terug bij haar. Wat mij betreft mag ze meteen dr zaak sluiten :smt003
zo, 11/22/2009 - 16:06 Permalink
Spiegeltje

Ze zeggen dat hun tandartsen juist altijd heel voorzichtig zijn met tanden beslijpen, en dat ze nog nooit zelf hebben voorgesteld om zomaar een gezond stuk tand weg te halen, puur voor het cosmetisch effect


Tandartsen zijn meestal inderdaad erg terughoudend hiermee maar in voorkomende gevallen kan het wel onderdeel zijn van de behandeling, ook een cosmetische. Bij een flinke spleet tussen de voortanden bijvoorbeeld. Dan moet om het mooi te krijgen soms iets van de buren worden weggeslepen. Er zijn nog wel meer situaties. Maar altijd pas na overleg en toestemming en slechts in beperkte mate.

Uw schade kan overigens wel praktisch onzichtbaar worden gerepareerd maar ik kan me voorstellen dat het toch een schrale troost is.
zo, 11/22/2009 - 16:18 Permalink
janetjuh

Ja, inderdaad, in sommige gevallen is het zeker onvermijdelijk, bij het vullen van het spleetje tussen mijn tanden moest er ook eerst een stukje van de binnenkant moeten ruw gemaakt. Daar doe je inderdaad niks aan, maar dat weet je al voordat je de behandeling in gaat.

Maar bedoel je dat de onderkant met een vulling gerepareerd zou kunnen worden? Door eerst een stukje eraf te slijpen? Ik heb er wel aan gedacht, maar vind het gewoon zo zonde. Ik weet gewoon uit ervaring, omdat bij mijn andere voortand de afgebroken hoek ook is aangevuld met een vulling, dat het er onnatuurlijk uitziet, en dat het om de zoveel tijd moet worden vervangen. En elke keer moet het weer worden bijgeslepen. Dus dan zou ik twee tanden hebben met een nep stuk eraan..

Dit is gewoon echt ontzettend balen.
zo, 11/22/2009 - 16:31 Permalink
Dide

Hi janetjuh,

Ik zag je post van jaren geleden voorbij komen omdat mij nu precies hetzelfde is overkomen....
Ik vroeg me af hoe het inmiddels is afgelopen.
De tandarts die dit bij me heeft gedaan was ook een tandarts waar ik voor de eerste keer kwam als kennismaking. Zo veel spijt dat ik dus nu niet bij mijn oude tandarts ben gebleven..

Zou je me kunnen laten weten hoe het is afgelopen? Dan weet ik wat ik eventueel ook zou kunnen doen nu.
do, 10/04/2018 - 11:35 Permalink