Doorverwijzing naar parodontoloog

Author:
valentine
Posted:
wo, 11/18/2009 - 11:07
3 Keer per jaar naar de mondhygiëniste. Ook keurig op controle bij de tandarts.
Weinig problemen: ‘s een enkel gaatje of een oude vulling vervangen. En dat gedurende een jaar of 10/15. Ooit een wortelkanaalbehandeling. Recent een kies getrokken (helaas).
Maar rookte ook. Uiteraard ben ik daar meer dan eens op aangesproken.

Zo’n 6 maanden geleden heb ik mijn laatste sigaret uitgemaakt.
Eind oktober weer naar de mondhygiëniste.

Alarm. Op basis van de pocketmetingen besluit ze niet op de gebruikelijke wijze schoon te maken. Wordt doorverwezen naar parodontoloog. Tandarts wordt er nog wel bijgehaald, maar “hoeft niet te kijken”. Steekt wel een verhaal af over trekken van de achterste kiezen en botverlies. Stoppen met roken heeft blijkbaar erg desastreuze gevolgen.

De doorverwijzing naar praktijk X doet bij mij een belletje rinkelen. Is mondhygiëniste daar ook niet parttime werkzaam? En waarom direct doorverwijzen voor een zeer kostbaar
paro-traject? Trouwens, is besluit mij door te verwijzen naar parodontoloog op basis van uitsluitend pocketmetingen reëel? Is dit allemaal niet heel erg kort door de bocht?

Kortom: heb een zeer nare smaak in mijn mond over mijn laatste bezoek aan de mondhygiëniste/tandarts. Overweeg een second opinion.

Maar ook benieuwd naar de reacties hier.
Spiegeltje

Begrijp ik u goed dat u vermoedt dat u zonder noodzaak wordt doorverwezen naar een parodontoloog? Daarover kunnen wij niets zeggen, want de status van uw gebit is niet bekend. Het feit dat u jarenlang bent behandeld zonder dat dit aan de orde is gesteld zegt niks. Dat komt helaas vaker voor. Misschien is intern afgesproken hier strenger op te gaan letten, wat natuurlijk een goede zaak is.

U kunt de zogeheten DPSI-score opvragen. Daaruit valt op te maken of u parodontitis heeft. Parodontitis kan worden behandeld door de eigen tandarts + mondhygieniste of door een parodontoloog. Deze laatste doet ook de meer ernstige gevallen, die niet goed door de tandarts kunnen worden behandeld, maar ook minder ernstige gevallen worden vaak doorververwezen vanwege de vrij langdurige behandeling met veel controlemomenten. Doorverwijzen zegt dus niks over de ernst van de situatie.

Het parotraject kan, afhankelijk van de mate van progressie, inderdaad een dure behandeling zijn. Niet alleen bij de parodontoloog, maar ook bij de eigen tandarts en/of mondhygieniste. De tarieven van een parodontoloog zijn hetzelfde als bij de eigen tandarts overigens.

Het heeft de voorkeur dat u door de tandarts iets uitvoeriger/duidelijker laat uitleggen wat precies de status is van uw gebit c.q. tandvlees en waarom u wordt doorverwezen. Een second opinion kan altijd later nog maar ik denk dat zo'n gesprek veel kan ophelderen.
wo, 11/18/2009 - 11:31 Permalink
Lieneke

Ik ben ook sneller geneigd om iemand door te verwijzen naar de parodontoloog die niet rookt: de therapie van de parodontoloog heeft dan namelijk veel meer kans van slagen...Daarbij komt dat de situatie beter in te schatten is bij een niet-roker dan een roker: Roken camoufleert de (mate van) ontsteking.
Het maken van een parostatus is een goede methode om te kijken hoe het ervoor staat. Je kunt dit vergelijken met eerdere statussen; je kan dan zien of er progressie van de parodontitis is. Foto's zijn een handige aanvulling. Vaak maakt de parodontoloog nog een set foto's. De parodontoloog gaat niet meteen van alles uithalen; ook die bekijkt alles zorgvuldig om een diagnose/prognose te stellen en een eventueel plan daarbij op te stellen.
wo, 11/18/2009 - 12:13 Permalink
vV

kan best zijn dat door het stoppen met roken de verschijnselen veel heftiger zichtbaar zijn. Daar tegenover staat dat behandeling mits correct uitgevoerd beter zal helpen. Bepaalde behandelingen zoals bv een flap blijken bij rokers niet eens echt veel zin te hebben. Dus het kan best zijn dat aan de hand van eea men een ander behandeltraject inslaat. Niets mis mee, integendeel.
(behalve met de uitleg erover dan...)
wo, 11/18/2009 - 15:31 Permalink
Tmjj0416

Ik ben doorverwezen door mijn tandarts naar een paradontholoog nadat mijn voorste tanden begonnen te 'verschuiven'. Deze constateerde te diepe pockets, waarvan een aantal meer dan 8mm en 1 kies zelfs 14mm. De kies moet er uit en ik moet voor de overige een dure behandeling aangaan. Verder moet ik een draadje achter mijn tanden laten zetten om ze niet verder te laten verschuiven, mogelijk nog een beugel na behandeling.
Kan ik iets van de kosten verhalen op mijn (oude) tandarts. Mijns insziens is deze toch erg nalatig geweest. Elk half jaar op controle, 8 tot 14 mm diepe pockets komen niet van een half jaar.
Ik kijk uit naar de reacties
wo, 04/24/2019 - 21:37 Permalink
vV

Als antwoord op door Tmjj0416

hangt af van het hele kader waarin eea gebeurt is maar als er elk half jaar controles zijn geweest kan er sprake zijn van ""superviced neglect"' zoals we dat noemen op dit punt. (je staat erbij en kijkt ernaar zeg maar, zonder verdere actie; dit moet zichtbaar zijn op foto's en blijken uit DPSI afname).
Je kan de zoekfunctie even gebruiken, over indienen van klacht en het beste traject om te volgen is al eea geschreven.
do, 04/25/2019 - 10:22 Permalink
Lieneke

Als de tandarts er pas achterkomt nadat de boel is gaan verschuiven en er dan dermate diepe pockets worden gevonden, dan vind ik dat in elk geval verdacht. Is je tandvlees nooit eerder bekeken? Ben je nooit eerder naar een mondhygienist verwezen? Werd er tandsteen verwijderd door de hele mond heen of enkel bij de ondertanden? Hoe oud ben je, wat is je medische conditie en hoe is het met de stress?
do, 04/25/2019 - 12:48 Permalink