menzis

Author:
roko72
Posted:
vr, 11/13/2009 - 10:33
Hallo allemaal,

Aangezien mijn gebit toch de nodige restauratie behoeft, ben ik op zoek naar een goede verzekering.

Ik krijg nu maar 450 euro per jaar, omdat ik al 3 wkb heb gehad, met mogelijk een kroon als finale.
daarom wil de verzekering mij niet hoger verzekeren.

Nu zag ik dat Menzis geen vragen stelt, en met de hoogste verzekering 1500 euro per jaar vergoed (80% van de kosten).

Kan iemand mijn zijn of haar ervaringen vertellen over deze verzekering??

Groetjes

Roger
Groningen

Mijn ervaringen met Menzis zijn prima....
De premie van de aangehaalde verzekering is €52 per maand, als je dit 12 maanden doet, en je laat voor 1500euro uitkeren, is het zeker voordeliger...
vr, 11/13/2009 - 20:30 Permalink
Spiegeltje

Ik heb geen goede ervaringen met Menzis. Als je je premie voor die hoogste verzekering bij elkaar optelt, kom je nooit aan die 1500 euro

Dat geldt natuurlijk voor elke tandartsverzekering die een bepaald maximum uitkeert. Maar het is inderdaad een zeer hoge premie. Eigenlijk alleen aantrekkelijk voor mensen die al weten dat ze hoge tandartskosten gaan maken......
Volgens de site van Menzis geldt ook voor 2010 geen medische selectie of wachttijd voor de tandartsverzekeringen, dus..... sla je slag als je hoge kosten voorziet. Volgens mij zijn wel de voorwaarden veranderd omdat het weer op code gaat in plaats van een vrij te besteden bedrag. Maar die lijst is vrij uitgebreid, al heb ik hem nog niet nauwkeurig bekeken. Vrijwel overal 80% vergoeding tot 1500 euro. Er gelden wel beperkingen ten aanzien van afwijkingen van het paroprotocol en het aantal maal dat dit kan worden doorlopen (= 1x). Op zich niet zo'n ernstige beperking maar kan toch voor vervelend gedoe zorgen.
vr, 11/13/2009 - 21:34 Permalink
Lieneke

Mijn ervaringen met Menzis zijn prima....
De premie van de aangehaalde verzekering is €52 per maand, als je dit 12 maanden doet, en je laat voor 1500euro uitkeren, is het zeker voordeliger...


En die 20% dan nog even erbij...
za, 11/14/2009 - 11:32 Permalink
Spiegeltje

Nou ja, die 20% zou je ook hebben moeten betalen als je niet verzekerd was, toch? Natuurlijk dekt de verzekering niet alles bij hoge uitgaven, maar het gaat om het verschil in opbrengst tussen wel en niet verzekeren.

Vb. als je kroon- en brugwerk nodig hebt a raison van 2000 euro, of een implantaat van dat bedrag, keert de verzekering 1500 uit en heb je ´slechts´ 624 euro aan premie betaald. Winst 876 euro. Als je weet dat er hoge kosten aankomen hoef je volgens mij niet zo lang na te denken ....
za, 11/14/2009 - 12:15 Permalink
vV

pakket 1 t/m geen verg techniekkosten, pakket 4 dus wel.. 80% tot genoemde maxima per jaar. ben benieuwd of je nog steeds zonder medische acceptatie daarin kan trouwens, gezien de verhogingen van de premies (wat een signaal is dat de zaak niet meer dekkend is..)
di, 11/17/2009 - 16:59 Permalink
Freeman

Hoi,

Mijn gebit moet ook in de stijgers, dwz er komen een aantal kronen aan, dus ik ben ook van plan om over te stappen van zorgverzekeraar. (groene land naar menzis)
Maar ik ben erg bang voor de bekende addertje`s e.d. dus ik vraag mij af welke code`s er nou eigenlijk allemaal vergoed worden, en welke bij welke behandelingen niet.
En met wie werken de tandartsen het liefst.

Groeten Free-man
do, 11/19/2009 - 18:51 Permalink
Spiegeltje

Bij TV4 van Menzis worden praktisch alle codes vergoed (behalve die voor een gemiste afspraak). De polisvoorwaarden zijn bepalend. Helaas kan ik die van 2010 niet meer vinden op de site, vorige week nog wel. Van belang is dat TV4 wel en de andere TV's juist geen techniekkosten vergoeden. Dit is een bekend addertje onder het gras. Wel van belang want bij kroon- en brugwerk is dat alleen al de helft van de kosten.

Met welke verzekering de tandarts het liefst 'werkt' is m.i. voor u niet zo van belang, het gaat er om of de verzekering aansluit die het beste bij uw situatie past. Veel tandartsen hebben geen contracten met verzekeraars.
do, 11/19/2009 - 22:15 Permalink
vV

ik werk niet met zorgverzekeraars. Ik werk met en voor mijn patienten. Welke zorgverzekeraar maakt mij niet uit, behalve wellicht voor hoe en naar wie gedeclareerd word.
ma, 11/23/2009 - 08:15 Permalink
frustmarja009

Hallo Roger,

Soms is Menzis wel goed, maar ik heb al meerdere keren meegemaakt dat de gegeven informatie niet klopte. Het kost allemaal een hoop tijd om er steeds achterheen te gaan. Ik heb wel uit coulance een rekening betaald gekregen!
Soms is Menzis goed, soms zou ik ook een andere verzekering willen. Alleen financieel is het niet haalbaar, mijn gemeente heeft een collectief contract met Menzis, ze geven mij geen keuze vrijheid. Het is of Menzis met veel korting en subsidie en extra toeslagen of een andere zonder korting en subsidie.
Mijn vorige zorgverzekeraar was klantvriendelijker en gaf altijd goede informatie, binnen 2 weken had ik de declaratie terug. Keurig!

de verschillen zijn groot, misschien eens info opsnorren via de consumentenbond? Zij hebben alles in een keurige tabel...

groeten,
Marja
ma, 11/23/2009 - 10:05 Permalink
Freeman

Hoi,

Hoezo is Menzis "soms" goed ???? wat wordt hier mee bedoelt ?
Is er trouwens geen andere goede tandarts verzekering ? ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat Menzis de enige is.
Unive vergoedt tot 1000,- euro zonder ingewikkelde toelatings eisen.
Ik heb trouwens ook de sommenpolis bekeken van Menzis, en vind de berekeningen wel een beetje vreemd, iemand advies ? zie :

http://www.menzis.nl/web/Consumenten/Verzekeringen/Zorgverzekeringen/Ve…
ma, 11/23/2009 - 18:26 Permalink
Spiegeltje

Inderdaad raar rekenvoorbeeldje. Want net als TV4 interessant begint te worden (vergoeden van techniekkosten, want dat doen de andere niet) wordt het op 0 gezet omdat het maximum is bereikt. Net alsof ze niet willen dat je een TV4 afsluit.
ma, 11/23/2009 - 19:19 Permalink
Freeman

Hoi,

Tja :smt017 maar als je onder de streep kijkt is pakket 3 toch voordeliger, of niet ????
want waarom en waarvoor is de premie van pakket 4 bijna het dubbele van 3 ?
ma, 11/23/2009 - 19:25 Permalink
Spiegeltje


Unive vergoedt tot 1000,- euro zonder ingewikkelde toelatings eisen.

Misschien niet ingewikkkeld maar ze kennen wel medische selectie, alleen de goedkoopste niet als je ook de basiszorgverzekering afsluit.

Uit de voorwaarden 2010:

"Voor Inschrijving op de Univé Extra Tandarts 250, 500 of
1000 geldt een medische beoordeling. Deze beoordeling
vindt plaats aan de hand van de verklaring van de verzekeringsnemer
op het aanvraagformulier.

Als aanmelding voor de Univé Extra Tandarts 250 gelijktijdig
plaatsvindt met de aanmelding voor de modelovereenkomst
van Univé en een aanvullende verzekering Univé Extra
Zorg polis dan geldt geen medische beoordeling."
ma, 11/23/2009 - 19:27 Permalink
Spiegeltje

Hoi,

Tja :smt017 maar als je onder de streep kijkt is pakket 3 toch voordeliger, of niet ????
want waarom en waarvoor is de premie van pakket 4 bijna het dubbele van 3 ?


"Soms is menzis goed, soms niet :D ". Menzis is goed in mensen op het verkeerde been zetten. TV4 vergoedt alle tandartskosten, ook techniekkosten en dat blijkt dus niet uit het rekenvoorbeeldje. Bij dure behandelingen als kroon- en brugwerk en implantaten, en alleen daarvoor heb je eigenlijk een verzekering nodig, vergoedt TV4 alles (tot 1500 euro) en de andere hoogstens de helft. Die parobehandeling hebben mensen vaak maar één keer in hun leven. Het hangt van je persoonlijke situatie af wat het beste is, je moet verder nooit naar rekenvoorbeelden kijken, alleen naar de polisvoorwaarden en de premie.
ma, 11/23/2009 - 19:39 Permalink
wdv

Heb het afgelopen jaar TV4 gehad en dat kon makkelijk uit met 2 inlays en 1 kroon (€300,= voordeliger tov TV3).
TV4 vergoedt dus 80% van alles (ook van zaken die bij TV1-3 voor 100% worden vergoed).
De premie is wel een stuk hoger geworden dus komend jaar kies ik voor TV3 (ik krijg 1 of 2 kronen).
Bij 1 kroon is TV2 aan te bevelen.
Bij 2 kronen TV3 of TV4 (scheelt niet veel)
Bij 3 of meer kronen TV4
di, 12/08/2009 - 22:45 Permalink
Spiegeltje

De vergoeding is €1500/jaar (=80%), dus dat krijg je als je 1500/80*100= 1875 of 625 per kroon verspijkert met 3 kronen. Dat moet kunnen voor dat bedrag. Maar dus wel € 375 eigen bijdrage of € 125 euro per kroon (=20%), maar ook met 1 kroon betaal je zelf 20%.

Bij 4 kronen of meer gaat de limiet inderdaad beperkend werken en bij 5 kronen of meer wordt TV3 waarschijnlijk wel weer goedkoper (PS: niet dus!, zie onder). Ik zal vanavond eens proberen er een tabelletje van te maken van verschillen tussen TV3 en TV4, rekening houdend met de premie.
wo, 12/09/2009 - 13:28 Permalink
Spiegeltje

Nou ja, ben ik gauw klaar mee want ik lees net in de folder dat TV3 kroon- en brugwerk maximaal 3 elementen vergoedt.

Uitgangspunten

Kroon: €540 euro w.v. 50% techniekkosten
Premie TV3: €333 per kalenderjaar (2010)
Premie TV4: €624 per kalenderjaar (2010)

"winst" per kalenderjaar: (= vergoeding - premie)

1 kroon: TV3: - €63 TV4: -€192
2 kronen: TV3: €207 TV4: €240
3 kronen: TV3: €477 TV4: €672
4 kronen: TV3: €477 TV4: €876
5 of meer:TV3: €477 TV4: €876

Dus TV4 is het beste als je 2 of meer kronen nodig hebt en verder geen tandartskosten maakt. Bij 2 kronen zou je ook voor TV3 kunnen kiezen, want ze verschillen niet veel en die TV3 vergoedt 100% van andere kosten en TV4 maar 80%.

Uiteraard wordt dit plaatje weer anders bij andere behandelingen.


Rekening gehouden met:
a. TV3: maximaal 3 kronen
b. TV4: maximaal €1500 vergoed.
wo, 12/09/2009 - 20:38 Permalink
frustmarja009

Soms is Menzis goed.
Er zitten veel extra's in de collectieve verzekering voor minima. Extra's die je met de gewone verzekering niet hebt.
Ik ben dit jaar 5 maanden bezig geweest met Menzis over de vergoeding over de gnatoloog.
Ze hadden mondeling gezegd dat ze het zouden betalen. Gelukkig zetten ijverige dames alles in de computer, dus dat kon bewezen worden op kantoor. Heel wat bezoekjes later, emails, telefoontjes op kantoorverder was ik het beu, het kostte mij teveel energie. Ik wilde dit opgeruimd hebben, toen gebeurde er iets heel moois: Menzis ging uit coulance betalen!
Ik vind Menzis wel prettig met bv rekeningen apotheek, gewone tandarts. Gaat allemaal rechtstreeks.
Met de declaraties zijn ze redelijk snel, binnen enkele weken (varieert, kan ook 1 week zijn!).

Soms is Menzis niet goed: verkeerde informatie geven. Dan beweren ze dat een mobiele teksttelefoon niet wordt vergoed. Desbetreffende leverancier zei dat het wel vergoed werd door Menzis. Hoe zit het nou? Leverancier zei dat het al een paar keer vergoed was door Menzis. Ok, aanvraag in laten dienen. Resultaat: de mobiele teksttelefoon gekregen!
De informatie op de website is niet volledig, hoewel medewerkers dat wel beweren. In dit geval wordt er meer vergoed dan op de website staat.

groeten,
Marja
za, 12/26/2009 - 12:32 Permalink