"koude" test..ander alternatief?

Author:
cobravosje
Posted:
do, 11/12/2009 - 08:56
hallo,

ik heb een vraagje,
ik was laatst bij de tandarts, en zij ondekte een gat in mijn tand (vanuit de zijkant van mijn hoektand)
ze vroeg of ik daar last van had en ik zei nee.
toen stelde ze voor om een "koude" test te doen (met een koud watje er tegen aan drukken) om te checken of die zenuw nog leeft.
mijn vriend had dit ook moeten doen en hij is echt niet kleinzerig maar dat deed m gruwelijk pijn. Ik wil dat dus niet.
is hier geen ander alternatief om te kijken of die zenuw nog leeft? omdat als die dood zou zijn ze een wortelkanaal behandeling moest doen en anders gewoon het gat boren en vullen.

ik hoop dat iemand het weet.
misschien de digitale tandarts??? :smt003

groetjes
Lieneke

De koude-test is een goede test om te bekijken of je nog koude kan voelen. Zo niet; dan kan het zijn dat de zenuw dood is. Het kan ook zijn dat je het niet meer goed kunt voelen doordat er een grote vulling inzit oid. Wijzelf doen het met een electrisch stroompje. Daar kun je heel zachtjes meebeginnen, voel je dit niet dan zetten we het ietsje harder enz enz.
Aan de hand hiervan kun je een foto maken. Als je geen koud watje wilt en ze beschikken niet over het stroompje, dan hadden ze een foto kunnen maken. Maar een ontsteking is niet altijd te zien op de foto.
do, 11/12/2009 - 09:21 Permalink
cobravosje

dankjewel voor je bericht, maar het ging niet om te kijken of er een ontsteking zat, maar om te kijken of de zenuw dood is of niet.
want als die dood was wilde ze een wortelkanaalbehandeling doen en anders kon ie gewoon gevuld worden.
maar ik ben zo bang voor pijn, en volgens mij kunnen ze zenuwen niet zien op een foto toch?
ik vind het echt vervelend en daarom hoop ik dat er een alternatief is om te kijken of een zenuw dood is of niet.
do, 11/12/2009 - 17:27 Permalink
Illuminus

Endodontische diagnose bestaat uit de interpretatie van meerdere testen en eventueel een foto. Geen van alle testen afzonderlijk is betrouwbaar ook de electrische niet. Koude, warmte, percussie en palpatie zijn de meest gebruikte testen, eventueel aangevuld met toothslooth wanneer er vermoeden van fractuur is. Bij vermoeden van een ontsteking aan de wortelpunt op basis van de testen kan een foto gemaakt worden (waar ook niet altijd iets op te zien is).

Je kunt de koude, warmte percussie/palpatietest dus niet zonder meer vervangen door een electrische test....eigenlijk geven alleen meerdere uitgevoerde testen een idee waar het allemaal naar toe gaat. Helaas kunnen we alleen testen op sensibiliteit en (nog) niet op vitaliteit.
do, 11/12/2009 - 17:42 Permalink
cobravosje

pfoe haha wat een uitleg idd;)

ik ehb zelf een wattenstaafje koud gemaakt, en dat tegen de desbetreffende tand aangehouden of die zenuw dus nog leeft.
nou echt ik sprong bijna tegen het plafond aan (zenuwen zijn nogal gevoelig) dus dood is ie zeker niet.
zou de tandarts er trouewns nou mee akkoort gaan dat ie gewoon gevuld wordt?
en niet dat zij het ook nog es even wil doen met dat watje, aangezien ik dan al heb aangegeven dat ik het zelf al deed..hoeft echt geen 2e keer..man man dat deed zeer
ma, 11/16/2009 - 14:43 Permalink