gouden tanden

Author:
Bas100
Posted:
wo, 11/04/2009 - 14:15
Mijn tandarts wil 2 gouden tanden vervangen.
Wat ik me afvraag is of deze nog een waarde hebben en wat er met deze tanden gebeurt.Deze worden toch niet meegegeven of weggegooid?
Heb er niet aan gedacht om het de tandarts te vragen.
Wel een duidelijk kostenplaatje van de nieuwe gekregen.
vV

""oud"" goud kan hergebruikt. Hangt af van de zuiverheid ervan wat ermee kan. Meestal berekenen de oud-goud boeren ook kosten voor het omsmelten en scheiden van de diverse andere metalen, waarmee het minder interessant is. als je de resten wilt hebben kan je er gewoon omvragen.
wo, 11/04/2009 - 15:34 Permalink
Spiegeltje

Er zijn inderdaad sites van goudboeren die zeggen geld over te hebben voor tandgoud en gouden tanden. Piraten zijn er ook in geinteresseerd maar die betalen slecht :D

Recyclen is goed voor het milieu :D
wo, 11/04/2009 - 15:37 Permalink
Bas100

""oud"" goud kan hergebruikt. Hangt af van de zuiverheid ervan wat ermee kan. Meestal berekenen de oud-goud boeren ook kosten voor het omsmelten en scheiden van de diverse andere metalen, waarmee het minder interessant is. als je de resten wilt hebben kan je er gewoon omvragen.


Wat ik eigenlijk wil weten is, kan de tandarts daar iets voor krijgen bij bijv. de leverancier van de nieuwe kronen?
En hoort dat voordeel, voor zover het er is, niet in mindering te worden gebracht op de nieuwe kronen?
wo, 11/04/2009 - 16:28 Permalink
vV

hij kan niet zomaar inruilen of zo, gebeurt niet. is relatief veel te veel werk en administratie voor die paar gram waar het om gaat. Bij mij word oud goud een keer per jaar opgehaald, krijg ik wat geld voor wat ik doorstort richting goed doel. Mag ieder voor zich weten. Wilt u het voordeel hebben: resten vragen aan de tandarts, en zelf inleveren bij een oud goud handelaar.
wo, 11/04/2009 - 16:49 Permalink
Spiegeltje

Ik denk iets van 10-25 euro voor een gouden kroon, afhankelijk van het gewicht. Laat ik zo zeggen: tandgoud is wel handel. Puur naar goudprijs zou je wel meer verwachten maar dat krijg je nergens. De handel wil er ook aan verdienen en moet kosten maken ....
di, 11/10/2009 - 00:18 Permalink
vV

korting van 200,- op 2 oude inlays?? hoeveel goud denk je dat erin zit?? En inkoop prijs is idd lager dan verkoopprijs. Goud gebruikt voor tanden is een speciale samenstelling, kan je niet zomaar overal voor gebruiken, dus moet gesplitst en dat kost ook (relatief veel) geld.

Tja je kan het geniepig vinden maar zoveel krijgen wij er echt niet voor terug als jij blijkbaar denkt..
di, 11/10/2009 - 09:34 Permalink
Bas100



Tja je kan het geniepig vinden maar zoveel krijgen wij er echt niet voor terug als jij blijkbaar denkt..


Voorlopig denk ik dat de tandarts er meer voor terugkrijgt dan ik wist!
( en dat vind ik niet netjes)
di, 11/10/2009 - 12:35 Permalink
vV

Tja, je kunt er natuurlijk een heel drama van maken, maar het is jouw goud, en dat kan je gewoon, als je er netjes om vraagt, van de tandarts meekrijgen. Met een beetje geluk doet ie er nog een doosje omheen.
di, 11/10/2009 - 12:45 Permalink
Bas100

Tja, je kunt er natuurlijk een heel drama van maken, maar het is jouw goud, en dat kan je gewoon, als je er netjes om vraagt, van de tandarts meekrijgen. Met een beetje geluk doet ie er nog een doosje omheen.


Was leuker geweest als de tandarts had gezegd:we krijgen nog wat voor 't ouwe goud......
(gaat me echt niet om het geld,hoor)
di, 11/10/2009 - 12:53 Permalink
vV

tuurlijk. probleem is dat wij nooit exact kunnen zeggen wat wij terug krijgen, want voor 2 inlays komt een inkoper namelijk niet langs.. (kost hem meer aan reiskosten dan dat het hem oplevert..). Hij komt alleen voor een doosje vol.
di, 11/10/2009 - 13:03 Permalink
vV

mwah.. houd ik zelf in ieder geval geen rekening mee, zwak excuus of niet (zijn trouwens geen excuses, maar redenen) want zoals gezegd de opbrengst ervan stort ik aan een goed doel.

Maar goed, ben er klaar mee, komen toch niet op 1 lijn. Zou een andere tandarts nemen die het wel doet zoals je graag ziet. (succes daarmee....)
di, 11/10/2009 - 13:22 Permalink
Bas100



Maar goed, ben er klaar mee, komen toch niet op 1 lijn. Zou een andere tandarts nemen die het wel doet zoals je graag ziet. (succes daarmee....)


Okee, bedankt voor de informatie en advies. :smt001
di, 11/10/2009 - 16:07 Permalink
Kapstok

Als antwoord op door Bas100

De goudprijs ligt rond 43 euro per gram, een gouden kies is plusminus 5 gram als je, ik heb een certificaat bij mijn gouden kiezen waarop de samenstelling staat, 40% goud, dus dat zou dan 40%x5x43 euro zijn, grofweg € 80 euro voor een flinke kies. Als je op internet zoekt (zoals ik) vind je “tandengoud € 27,- per gram; afhankelijk van het goudgehalte” dus de handelaar maakt dan €16,- winst per gram. Mijn vorige tandarts (versprak zich een keer dat hij “met zijn vrouw altijd een weekend Texel deed” van de opbrengst. Dus ik denk dat er veel verzwegen wordt door tandartsen en goudhandelaren. Er zijn zo al twee gouden kiezen uit mijn mond gepraat met “ach het is niets waard, we geven dat altijd aan het goede doel”, ook na expliciet terugvragen “lagen ze al in de bak”.
di, 01/07/2020 - 01:24 Permalink
vV

Als antwoord op door Kapstok

je vergeet in je berekening de kosten die gemaakt moeten worden om de diverse metalen waaronder goud terug te winnen uit de oude kronen. Want dat moet omgesmolten en gescheiden worden voordat je weer het zuivere metaal hebt. En ook dat kost (behoorlijk) wat geld...
de opbrengst voor de diverse partijen is dus niet zo groot als je voorspiegelt. Je kan van alles denken erover, maar dat zijn nog steeds aannames . En aannames slaan in de regel de plank heel vaak behoorlijk mis..
Maar wat is er mis mee het aan goede doelen te schenken?
di, 01/07/2020 - 09:56 Permalink