tandpasta met fluoride: waarom kan ik er niet tegen?

Author:
Mira58
Posted:
di, 11/03/2009 - 19:05
Als ik mijn tanden met fluoride houdend tandpasta poets, gaat na ca. 1-1,5 uur mijn wangslijmvlies heel dun loslaten. Ik kan van de binnenkant van mijn lippen en wang lange sliertjes afhalen. Het gaat niet bloeden of pijn doen maar voelt heel ruw aan. Het is net alsof het verbrand is en het velletje laat los.
Ik heb al meerdere merken uitgeprobeerd met fluoride, hetzelfde verhaal. Naar mijn mening ligt het dus echt aan de fluoride.
Van meridol en paradontax (zonder fl.) heb ik geen last van.

Iemand met dezelfde ervaring? Wat is er aan de hand met mij?
Mira58

Omdat als ik met Paradontax met fluoride poets, heb ik er last van, en van de originele versie (dus zonder fl.) niet.
Maar i.d.d., meridol bevat fluoride, nu zie ik het op de tube. Misschien in een andere vorm, of bevat minder hoeveelheid? Geen idee.
Maar het is vaker voorgekomen dat van tandpasta met fl. mijn mondslijmvlies loslaat in een dunne laag. Of zijn er nog andere stoffen in tandpasta's waarop men allergisch kan zijn of er op de een of andere manier niet tegen kan?
di, 11/03/2009 - 23:56 Permalink
Spiegeltje

Van allergie voor fluoride of andere bestanddelen van tandpasta) weet ik niet zo veel vanaf (nooit van gehoord in ieder geval). De meeste goedkopere tandpasta's hebben fluoride in de vorm van natriumfluoride, een eenvoudige stof. Meridol heeft echter aminfluoride en tinfluoride (dit is verantwoordelijk voor de licht antibacteriële werking). De klachten die u beschrijft komen mij verder niet bekend voor.

Als u Meridol goed verdraagt dan zou ik het bij deze tandpasta houden. Het is niet aan te bevelen om een tandpasta te gebruiken zonder fluoride. Fluoride, ook in de vorm van natriumfluoride trouwens, heeft bewezen het tandglazuur te versterken en daardoor de kans op cariës te verlagen.
wo, 11/04/2009 - 00:57 Permalink
Mira58

Na enige zoektocht op internet heb ik een interessante site gevonden:
http://www.fitplein.nl/artikel-30/de-waarheid-achter-tandpasta/

hieruit een kort citaat:
"Veel consumenten kopen een tandpasta met fluoride omdat ze denken dat hun tanden daardoor sterker worden. Hiervoor is echter niet veel overtuigend bewijs. Anders dan bij een tekort aan echte voedingstoffen, zoals calcium en magnesium, is er bij mensen geen enkele aandoening die kan ontstaan door een ‘fluoridetekort’, ook tandbederf niet. Integendeel: fluoride is eigenlijk giftig als er te veel van in het lichaam komt, en in de gemiddelde gezinstandpasta zit genoeg fluoride om een klein kind mee te vergiftigen3. In Amerika en Zweden moet er op tandpastatubes met fluoride dan ook een waarschuwing staan over de giftigheid. In Nederland zijn er wel speciale peutertandpasta’s met minder fluoride, en voorlichtingsfolders van de tandarts over fluoridegebruik bij kleine kinderen, maar een waarschuwing op uw eigen tube zult u niet tegenkomen.
Fluoride kan overgevoeligheid en allergische reacties veroorzaken en is steeds vaker verdacht bij verschillende ziekten".......

......."Ook andere bestanddelen van gewone tandpasta’s zijn zorgwekkend. Vaak bevatten ze het synthetische industriële detergens natriumlaurylsulfaat (sodium lauryl sulphate of SLS), waarvan wordt vermoed dat het giftig is voor de maag, darmen en lever. Ook is er een verband met aften en irritatie van de slijmvliesbekleding van de mond: gezien het verband tussen fluoride en kanker is dat zeer relevant. Het kan zelfs de opname van andere, nog schadelijkere stoffen in de mond bevorderen"

Ik weet het niet meer welke tandpasta ik moet gebruiken. Misschien over 20 jaar is fluoride weer achterhaald. Maar in bovengenoemde artikel staat wel dat mondslijmvlies irritaties wel kunnen voorkomen door fluoride, ben ik nu zelf achter.
In ieder geval bedankt voor uw antwoord, Spiegeltje.
wo, 11/04/2009 - 16:35 Permalink
Spiegeltje

Ik ben het niet eens met sommige uitspraken die op die site worden gedaan. Mevrouw Lynne Mc Taggart, die dit allemaal heeft opgeschreven, is een journaliste uit de alternatieve hoek. Daar moet je wel rekening mee houden.

Om een voorbeeld te noemen: Veel consumenten kopen een tandpasta met fluoride omdat ze denken dat hun tanden daardoor sterker worden. Hiervoor is echter niet veel overtuigend bewijs.. Dit is echter pertinent onjuist, het bewijs is juist overstelpend.

Als u desondanks geen fluoridehoudende tandpasta meer wilt of kunt gebruiken is dat uw goed recht maar bespreek dit dan wel met uw tandarts. Hij kan u dan extra in de gaten houden :D

Mocht u kinderen in de leeftijd tot circa 18 jaar hebben dan hoop ik wel dat deze fluoridehoudende tandpasta gebruiken, daarna is het nog steeds nodig maar iets minder noodzakelijk.
do, 11/05/2009 - 00:59 Permalink
vV

ik zie wel vaak tandvleesproblemen met tandpasta`s met andere toevoegingen, zoals whitening , antitandsteen etc, maar met basistandpasta`s en zeker parodontax, zendium classic geen problemen. Dat u van meridol geen last heeft bewijst eigenlijk dat het DUS niet aan de fluoride kan liggen want dan zou u daar ook last van moeten hebben. Aangezien meridol een heel goede tandpasta is zou ik het daar dus bij laten. Maar laat u vooral niet beinvloeden door mensen die duidelijk bevooroordeeld zijn maar beslis op grond van onafhankelijk gedegen wetenschappelijk onderzoek, en dan is er dus niets mis met de fluoride in d ehoeveelheden zoals in de tandpastas zit. Als je gaat googelen op zaken komen meestal in de eerste plaats de negatieve berichten uit alternatieve hoek boven.. maar dat zijn niet anders dan persoonlijke meningen, meestal gepropageerd om de eigen winkel/artikelen/methode te promoten.
do, 11/05/2009 - 09:05 Permalink
Illuminus

Die alternatieve hoek heeft er destijds wel voor gezorgd dat de drinkwaterfluoridering in nederland niet door is gegaan .....terwijl de uitkomsten van het Tiel-Culemborg onderzoek niks aan duidelijkheid te wensen overliet (en nog steeds gezien wordt als een van de beste tandheelkundige onderzoeken ooit gedaan).

Overigens vind ik het een slechte zaak dat er in nederland geen drinkwaterfluoridering is (zie de resultaten van het Tiel-Culemborg experiment), maar juist dit onderwerp toont aan dat ook voor onze overheid wetenschappelijke argumenten lang niet altijd leidend zijn geweest.

http://dare.uva.nl/cgi/b/bib/bib-idx?type=simple;lang=nl;c=uvadare;sid=2a90a0ca8ded4ccda7fabac3a6842685;rgn1=entire%20record;q1=edeler;Submit.x=9;Submit.y=18;sort=publicationyear;cc=uvadare;view=reslist;fmt=long;page=reslist;start=1;size=1
vr, 11/06/2009 - 08:39 Permalink
Mira58

Bedankt voor jullie reaktie. Ik wist niet wie de bewuste artikel heeft geschreven....
Ik blijf dan wel bij meridol, af en toe paradontax voor de viese smaak....Maar soms zie ik mooie aanbiedingen of wil ik een andere smaak na al die jaren. Maar het gaat niet in mijn geval:(
Mijn kind kreeg wel fluoride tabletjes en poetst met fl.houdende tandpasta....

Ik ga nu thee zetten, Spiegeltje, van de eerste 3 kranen tap ik water. De laatste 2 zijn bij mij niet van toepassing....
Ik snap de grap wel, hoor! Leerzaam!
vr, 11/06/2009 - 20:57 Permalink
Spiegeltje

Heel vervelend probleem, maar toch is de oplossing simpel. Geen tandpasta meer gebruiken bij het poetsen. De borstel doet het meeste werk. Hoewel tandpasta zeker extra helpt is het niet per se nodig om het gebit adequaat te reinigen. Wellicht moet u wat vaker en langer poetsen. Er is ook geen alternatief want u verdraagt het kennelijk niet. Het is even wennen maar probeert u het eens een tijdje.

Bespreek wel met uw tandarts hoe u er voor kunt zorgen dat u wel een alternatief voor fluoride heeft nu het niet meer door de tandpasta wordt geleverd.
wo, 11/25/2009 - 23:02 Permalink
evelinerodenburg

Ik heb ook last van deze allergie! Ooit ben ik met Parodontax begonnen, omdat dat geen klachten gaf, maar die geeft nu ook last. De van de week gekochte Oral B pro sensitive whitening: zelfde problemen. Bij mij vervelt het niet, maar het slijmvlies van de mond wordt rood, warm en opgezet.
Bedankt voor de tip van de Meridol, die ga ik dan nu maar kopen...
wo, 12/16/2009 - 11:46 Permalink
robinson

http://www.gaba-bv.nl/htm/749/nl_NL/meridol.htm

"meridol tandpasta bevat de unieke combinatie van Aminfluoride en Tinfluoride, die de activiteit van bacteriën in tandplaque langdurig vermindert en de vorming van nieuwe plaque remt. Zo krijgt geïrriteerd tandvlees een betere kans zich te herstellen. meridol tandpasta biedt ook een uitstekende bescherming tegen gaatjes."

Koop dan Aloedent.

http://www.spiritualgarden.nl/webwinkel/contents/nl/p1081.html
wo, 12/16/2009 - 12:17 Permalink
Dentje


Daarnaast poets/heb ik gepoetst met alternatieve middelen; ik heb sinds 2005 een implantaat en daar heb ik nogal eens problemen mee; daar gebruik ik dan tijdelijk Pro-aid voor (tandpasta en spoelmiddel); waar ik ook allergisch op reageer in de zin van verkleurende tanden en een aangelagen tong, maar minder loslatend vlees!

Die verkleuring is geen allergische reactie, maar een chloorhexidine verkleuring. Dit heeft te maken met de eigenschappen van het dit middel. Vast wel ergens te vinden op dit forum.
wo, 12/16/2009 - 14:18 Permalink
Shir

As je goed nadenkt...als fluoride zo goed zou zijn voor je tanden hoefde je nooit meer bij de tandarts te komen en zou hij nuet zoveel aan je verdienen als hij nu doet!

Al vanf kinds af aan kreeg ik fluoride behandelingen elke controle tot overgeven aan toe maar het moest...ik kreeg een steeds slechter gebit...overigens heb ik ook 3 jaar lang een verkeerde beugel gekregen om mijn bovenkaak naar achter te duwen ipv mijn onderkaak maar voren te halen. Wat ik probeer te zeggen is dat ik inmiddels al 10 tandartsen heb versleten dat er fout na fout is gemaakt en dat ze allemaal de zakken hebben gevuld over mijn gebit.

Ik poets nu ket zelfgemaakte tandpasta met kokosolie, zeezout, bakingsida en menthololie en ik heb nergens meer last van geen gaatjes geen pijn en bleken doe ik af en toe met bakingsoda opgelost in citroen..en ik kom nooit meer bij de tandarts.
di, 05/17/2016 - 23:24 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Shir

We gaan hier geen discussie voeren over fluoride en het advies om dan maar met citroen te gaan poetsen, kan niet serieus genomen worden. Ik kan u ook hele verhalen vertellen over mensen met bijzonder veel gaatjes die geen F gebruikten...Doe lekker waar je je goed bij voelt, maar we gaan hier geen mensen aanmoedigen om hetzelfde te doen. Tandartsen zijn namelijk al druk genoeg. Bij herhaling sluit ik dit topic en er kan zelfs een ban volgen.
vr, 05/20/2016 - 09:13 Permalink
EvadB

Erg late aanvulling maar misschien heeft iemand er iets aan. Ook ik heb bij veel tandpasta's wondjes, draden, blaren, vervellende lippen, ontstekingen, ellende, ook allemaal niet goed voor je mond en je tanden. En ook ik dacht dat het aan de fluor lag. Maar fluor tabletten gaan prima. Da's raar! Dat zette mij en de tandarts aan het denken. Ik heb een heel enthousiaste nikkel en nog wat metalen allergie. In vrijwel alle tandpasta zit titaandioxide om het mooi wit te maken, tandpasta's waar ik geen ruzie mee heb bevatten dit niet. Tegelijkertijd bevatten die ook vaak geen fluor. In meridol zit geen titaandioxide en geen andere metalen. Dus waarschijnlijk is niet de fluor de boosdoener, maar een van de andere ingrediënten.

za, 04/10/2021 - 17:46 Permalink
Tandarts_Richa…

Zou het kunnen zijn dat u Oral-B tandpasta gebruikt??. De werking daarvan is iets anders dan bij andere tandpasta's. Normaliter moet je je tandenborstel niet eerst nat maken. Maar bij Oral-B juist wel. Eerst je mond spoelen en de borstel nat maken. Er zitten korrels in die vocht onttrekken. Met als gevolg loslatende slijmvlies. Voor mij de enige tandpasta die echt werkt bij gevoelige tandhalzen. Maar dat is voor iedereen anders. Er zijn vele sensitive tandpasta's.
zo, 07/04/2021 - 23:33 Permalink
Thecorrs01

Nog een latere reactie: waarom niet met tandpasta zonder fluoride poetsen? Ik heb trouwens ook met die Oral- B gepoetst en dezelfde klachten als beschreven. Nu een ander merk (wel met fluor) en geen klachten meer. Overigens is het bekend dat tandpasta met fluor nog steeds het beste recept is tegen gaatjes..De hoeveelheid fluoride in tandpasta's is dermate gering dat er geen gezondheidsklachten zouden moeten ontstaan bij normaal aanbevolen gebruik. Dit staat op de tubes vermeld. Overigens is het me opgevallen dat op tubes met fluorloze tandpasta ook vermeld staat dit uit te spugen na gebruik, dus komt de zgn vergiftiging wel dmv de fluoride in de pasta's vraag ik me af..
za, 05/06/2023 - 23:37 Permalink
Tandarts_Richa…

https://www.tandarts.nl/mondzorg/preventie/fluoride-tandpasta-spoelen-s….
"Slik tandpasta nooit door
Is het dan beter om helemaal niet je mond te spoelen na het poetsen? Nee, zegt Hans de Liefde, holistisch tandarts. “Het is nooit een goed idee om tandpasta door te slikken. In tandpasta zit bijvoorbeeld titaniumdioxide, een witte kleurstof. Deze kleurstof kan schadelijk zijn voor de lever, eierstokken en testikels. Daar wordt momenteel veel onderzoek naar gedaan.” Ook andere stoffen uit tandpasta kun je beter niet in je lichaam hebben, zegt Hans. “Zelfs microplastics komen in sommige tandpasta’s voor.” ".
zo, 05/07/2023 - 00:22 Permalink