Implantaten en bruggen: verzekering die vergoed?

Author:
muisje1981
Posted:
do, 10/29/2009 - 16:30
Goedendag,

Hier een vraag over implantaten en bruggen. Wat ik wil weten is of er verzekeraars zijn die dit vergoeden.

Ik plaatst dit oproepje omdat mijn vriendin 10 jaar terug een auto-ongeluk heeft gehad. (Ze zat op de fiets en is aangereden door een auto.) De automobiliste die haar aanreed is doorgereden. Mijn vriendin werd opgenomen met een gebroken kaak en ze mistte een voortand. Hiervoor is een implantaat in de plaatst gekomen. Toentertijd heeft men een te groot implantaat geplaatst, waardoor het tandvlees nu erg omhoog kruipt en de kans op ontstekingen toeneemt. Het beste is om het implantaat eruit halen en het gat in het bot op te vullen met botweefsel van elders. Vervolgens zal er een stukje van het gehemelte overheen geplaatst worden, dat moet dienen als tandvlees. De plek waar nu het implantaat zit daar zal dan een brug worden geplaatst. Verder bleek er tijdens een laatste bezoek aan de tandarts een aantal tanden dood te zijn en deze moeten vervangen worden door kronen.

Mijn vriendin zit hier behoorlijk mee. Ze heeft nare ervaringen aan de operaties van toen aan haar kaak en ze baalt er van dat schade veroorzaakt door een ander haar nu handen vol geld gaat kosten. Zijn er verzekeringen die de bovenstaande kosten dekken? Of zijn er nog andere manieren om aan geld te komen voor het bovenstaande?

Alvast mijn dank.

Vriendelijke groet
Spiegeltje

U kunt het beste aanraden uw vriendin juridisch advies in te winnen om te kijken of de kosten nog zijn te verhalen op de verzekering eigenaar van de auto die bij het ongeluk is betrokken geweest. Dit vanwege de zogeheten risico-aansprakelijkheid. Dit betekent in de praktijk dat in 99 van de 100 gevallen de verzekeraar uit moet keren Dit werkt zelfs door als 10 jaar later nog kosten moeten worden gemaakt die niet zouden zijn gemaakt als het ongeluk niet had plaatsgevonden.
vr, 10/30/2009 - 14:23 Permalink
Illuminus

Dan kun je eventueel nog via het waarborgfonds proberen....maar na 10 jaar wordt het wel steeds lastiger het causaal verband (van de "dode" kiezen bijvoorbeeld, dat de voortanden gesneuveld zijn is een stuk makkelijker) met het ongeluk aan te tonen....Ik ben verder niet thuis in de regelingen van het waarborgfonds maar je kunt er eens naar kijken.....
vr, 10/30/2009 - 17:18 Permalink
Spiegeltje

Ik lees op de site van het waarborgfonds dat een claim binnen 3 jaar na het ongeval moet zijn ingediend. Maar misschien is er al eerder een (eerste) claim geweest. Dat kan ook de toenmalige ziektekostenverzekeraar van het slachtoffer zijn geweest. Dan heb je misschien kans op vergoeding van vervolgschade.

Op de site van het waarborgfonds kunnen gerichte vragen worden gesteld. Zie http://www.waarborgfonds.nl
vr, 10/30/2009 - 17:57 Permalink
wouterstorm

Als antwoord op door Illuminus

In 1972 ben ik betrokken geweest bij een auto ongeluk waarbij mijn halve gebit (bij benadering) eruit is gevallen door de botsing. ik heb het overleefd. Destijds is door mijn toenmalige tandarts uitstekend werk verricht bij het plaatsen van de noodzakelijke bruggen etc. Deze zijn er echter , na 45 jaar trouwe dienst, uitgevallen en moet mijn huidige tandarts het e.e.a. gaan herstellen in de vorm van bruggen, implantaten en/of relevante voorzieningen om weer een optimaal gebit te kunnen krijgen.
Aangezien het ongeluk plaatsvond in 1972, zal de verzekeraar waarschijnlijk niet gaan vergoeden tenzij ik de tandarts laat machtigen. Maar dan nog is het de vraag of er vergoed wordt.
Mocht dit niet lukken, wat kan een Waarborgfonds nog voor mij betekenen?
W. Storm, Den Haag.
storm.w@gmail.com
0620839016
ma, 12/03/2018 - 13:00 Permalink
vV

je zou een poging kunnen wagen met een aanvraag onder de regeling bijzondere tandheelkunde, omdat eea het gevolg is van een ongeval .
De meest uitgebreide AV vergoed regio 1600 p.j. maar tegen zer forse premie, en met medische keuring. Er moet dus niets aan de hand zijn, en zeker niets gepland /al bekend zijn. Zie vergelijk mondzorg bv.
Beste kans om wat geld terug te zien gezien wat er gedaan moet worden is denk ik is aftrek bijzondere ziektekosten.
ma, 12/03/2018 - 13:26 Permalink
wouterstorm

Als antwoord op door wouterstorm

Dus een tegemoetkoming voor gemaakte onkosten om mijn gebit te herstellen, nu de bruggen er na 45 jaar zijn uitgevallen, kan ik wel vergeten?
Ongeluk vond plaats in 1972.
Doordat mijn bruggen eruit zijn momenteel, heb ik erg vee last met kauwen en slikken. Ik heb zelfs een doktersverklaring om e.e.a. kracht bij te zetten.
Wat zijn mijn kansen? Ik denk dat alles verjaard is.
di, 12/04/2018 - 16:45 Permalink
vV

Als antwoord op door wouterstorm

45 jaar? dat is denk ik redelijk kansloos. Die dingen vallen er niet zomaar uit ook. Wanneer er reguliere controles zijn geweest is er wellicht een opening, dossier vd tandarts die destijds alles gedaan heeft is dan wel noodzaak als ondersteuning.

Aan de andere kant is als het goed is 45 jaar geleden al verteld dat die dingen niet het eeuwige leven hebben (en anders is dat wellicht ergens bij controles wel langsgekomen?). En blijkbaar heeft u zelf die 45 jaar niet gebruikt om het komende probleem van falen wegens ouderdom ervan op te kunnen vangen?

Helemaal kansloos is het niet denk ik, maar het moet (logisch, gaat om veel gemeenschapsgeld) wel goed onderbouwd worden. Kan dat niet wegens ontbreken dossier is het wel kansloos vrees ik.
di, 12/04/2018 - 17:20 Permalink