Wat maak een tandarts goed / Gewetensvraag

Author:
Freeman
Posted:
ma, 10/12/2009 - 20:20
Hallo,
Ik loop met een vraag rond, waneer weet je nu eigenlijk dat je met een goede en betrouwbare en vakkundige tandarts te maken hebt ?
En dan bedoel ik niet de netheid van de praktijk en dat soort bijzaken, maar de tandarts zelf
Deze vraag is eigenlijk ontstaan naar aanleiding van een bezoek aan mijn nieuwe tandarts, die mij in 1x van mijn pijn klacht afhielp, mijn oudere tandarts wist niet wat ze er aan kon doen.
Alleen de behandeling zelf, het ging er niet echt zachthandig en pijnloos aan toe zeg maar.
Maar de kies is mooi opgevuld en zelfs de wortel is goed en diep opgevuld (endo) al met al binnen 45 minuten, al met al VAKWERK.
Het leek me persoonlijk toch iets beter om een iets rustiger tandarts te zoeken en die heb ik vandaag ontmoet :D
Erg jong (25?) erg vriendelijk, erg goed luisteren, nam de tijd om even kennis te maken, maar ook erg onervaren ???
Wat ik nu ga schrijven bedoel ik niet verkeerd (echt niet) maar ik had wel zoiets van "ik laat dit meisje mijn gebit niet renoveren :oops: "
Ik heb nl. 4 kronen nodig, nog 1 wkb en de stand van mijn kaak wou ze opnieuw bekijken ???? (zal wel)
Al met al best een boel werk voor een "pas afgestudeerde" of mag ik van een jonge en frisse tandarts ook verwachten dat ze dit gewoon goed afleverd en oplost ?
Ik heb namelijk geen zin in het smeren met "sensodyne pricipe" ook omdat de verzekering niet alles dekt, en dus alles zelf betaald moet worden.
Ik hoor het graag.

Groeten Freeman

"There`s always an endo at the end of the tunnel"
Callisto

1. Iemand die je durft tegenspreken heb ik al gemerkt :smt002
2. Iemand die tijd voor je neemt. Als er in de wachtzaal nog 3 wachtenden voor u zijn, zelfs op afspraak, ben ik weg, want dan zal hij toch maar haastwerk leveren om bij te benen. Ook als men de eerste fase van een WKB afwerkt in een half uur, weet ik hoe laat het is. Het doet misschien geen pijn, maar ik wil niet weten hoe men dat effect bereikt als er nog stukken zenuw in zitten (want op een half uur moet dat wel).
3. Een schoon werkveld. Mijn vorige tandarts had van alles en nog wat ten toon gesteld van poedertjes en zalfjes.
4. Eentje die vriendelijk is.
5. Eentje die direct prijzen durft zeggen.
ma, 10/12/2009 - 20:30 Permalink
vV

Ook als men de eerste fase van een WKB afwerkt in een half uur, weet ik hoe laat het is.
dat weet u niet.. de eerste fase van een wortelkanaalbehandeling is met de juiste instrumenten prima af te ronden in een half uur, een eenwortelig element zelfs minder.
Als er nog resten zenuw inzitten heeft dat echt een andere oorzaak dan gemiddeld etijd. Misschien was het geen gemiddelde kies, kan natuurlijk.

Wat TS aanhaalt is gewoon een heel lastige. Dat een tandarts oud is en wellicht nog amalgaam gebruikt zegt op zich helemaal niets.
Een echt goede tandarts worden is net autorijden: dat je het papaiertje hebt betekent alleen dat je het mag doen, en geacht word het tot een goed einde te brengen. Een echt goed chauffeur word je pas na een x aantal kilometers, en dat is per individu ooknog eens anders. Sommigen zijn ermee geboren, en zitten er direct goed in, anderen hebben een aantal jaren meer nodig. Wat niet betekent dat ze dan slecht zijn bij het begin, ze worden in de tijd alleen beter. Altijd latig vast te stellen waar iemand zit op d eschaal van goed-slecht.
di, 10/13/2009 - 11:04 Permalink
Freeman

Hallo,

Bedank voor de reactie`s maar eigenlijk is mijn vraag nog steeds niet beantwoord.
Waar moet ik nu eigenlijk naar kijken bij het vinden van een goede tandarts ? en wat maakt het zo dat ik mijn gebit kan toevertrouwen aan hem/haar ?
Waar kan ik nou aan merken dat ik een goede tandarts heb getroffen ?
Ik wil graag een voorbeeld aanhalen van mijn eigen werkzaamheden, ik bedrijf een vak waarbij het echt op inzicht en "ambacht" aankomt, en toch maak ik soms fouten omdat ik niet meer zo gemotiveerd ben als vroeger (nee, mijn baas weet het niet, nog niet) ben ik daardoor minder bekwaam als toen ik pas begon met mijn werk ???
Ik zeg van JA !, waarom ? omdat toen ik jonger was, was ik gemotiveerder en scherper dan nu, en zou dus minder fouten maken, nu loop ik soms op de automatische piloot.
Geldt dit ook niet een beetje voor het tandarts vak ? ik kan mij bijv. voorstellen dat een jonge en frisse tandarts :lol: er meer op gefocused is om een goede naam op te bouwen, door kwalitatief goed werk af te leveren en zo een grote patientengroep krijgt.
Dus is het dan verstandig om kronen te laten plaatsen door een jonge tandarts ????
Het zou prettig zijn als er wat tandartsen reageren.
Wat zou u als tandarts bijv. doen, en waarom vind u zichzelf een goede tandarts ?? (goed bedoelde vraag)
di, 10/13/2009 - 17:31 Permalink
vV

blijft gewoon een lastige vraag, er zijn nog geen echte kwailteitscriteria die dit voor de consument mogelijk maken. Blijft toch een kwestie van afgaan op ervaringen van anderen, en intuitie/onderbuikgevoel denk ik. Sorry, meer kan ik er niet van maken..

Ook wanneer er openbare reviews zouden zijn, blijkt vanuit andere vakgebieden dat negatief gestemde mensen eerder iets zullen schrijven dan positieve. Dus de waarde daarvan is ook zeer relatief. En je loopt groot risico op spookmeldingen zoals nu ook al elders gebeurd. Wie kent niet de spookbiedingen op marktplaats die gedaan worden door relaties van de aanbieder om de prijs op te drijven.
do, 10/15/2009 - 08:14 Permalink
Freeman

Hallo,

Bedankt (vV) voor alle reactie`s, ik zie wel als er nog meer op komen.
Ben vandaag opnieuw naar het "meisje" geweest, en heb vandaag een uitgebreidt anamnese onderzoek gehad (leek me 35 jaar wel eens goed) en kreeg toch wel het idee dat de tandarts weet wat ze doet, en waar ze het over heeft.
Kronen komen er zowiezo aan en dan zie ik wel hoe het loopt.
Nog 1 vraag, wat is bepalend om een kroon zetting te laten slagen ? het lijkt me persoonlijk niet zo heel moeilijk (teasing :smt003 ) en hoeveel procent van de kroon plaatsingen slagen er ?

Groeten Free-
do, 10/15/2009 - 18:54 Permalink
Callisto

Ook als men de eerste fase van een WKB afwerkt in een half uur, weet ik hoe laat het is.
dat weet u niet.. de eerste fase van een wortelkanaalbehandeling is met de juiste instrumenten prima af te ronden in een half uur,


En ik krijg geen kanker van al die producten die ze er na een half uur insteken?
di, 10/20/2009 - 11:30 Permalink
Callisto

Vraagje: mijn tandarts heeft ooit chloorhexidine gebruikt in een zeer ontstoken kanaal (die gel die je ook gebruikt als je ontstoken tandvlees hebt, kan even op de naam niet komen), mag dat? Het lijkt me wel ergens logisch. En ik vertrouw deze man volkomen: hij legt echt veel uit en als je dan eens Googelt klopt het wel allemaal.
di, 10/20/2009 - 19:36 Permalink
freijman

*Zucht* Was iedereen maar :cry: zoals vV



Tja, ik ken dat gevoel.

Ik heb het al eens eerder gepost en het staat al op het forum, maar een echt goede tandarts is een tandarts die kennis van zaken heeft, geen onnodig risico loopt en een goede interactie met de patiënt. Vooral bij kinderen is dit erg belangrijk.

Ook stel je de intrigiteit van het tandartsenvak bloot, want mensen zijn vaak al in zekere zin zenuwachtig en dan is een vooroordeel snel gevallen. De tandarts zit dan wel rot want als we gaan vragen van "wat is een goede huisarts" dan zullen reacties van nature al positiever zijn.

Ik vind het een moeilijke vraag, maar ook een heel goede vraag van je :)

Omdat ik zelf biochemicus ben en een lab run kun je die vraag ook naar mij toe spelen.
Doe ik mijn werk goed?
Als een bepaald medicijn verkeerd valt ben ik een eikel en als een medicijn goed werkt ben ik geweldig. Dat klinkt zwart/wit, maar het is wel de bittere waarheid. Ieder lichaam reageert anders en de een heeft sneller pijn als de ander. Daarom is de vraag ook best moeilijk te beantwoorden en daarom snap ik je aangehaalde reactie heel goed.

Het probleem is vrij complex.

Ondanks ik schadeloosstelling eis van mijn tandarts vind ik die tandarts een heel aardige man, altijd goede zin en een goed contact met de patiënt. Het spectrum is veel en veel breder.
wo, 10/21/2009 - 10:23 Permalink
Callisto

Wat ik ook goed vind aan een tandarts is als hij zegt hoe een behandeling kan aflopen. Niet dat hij een percentage erop moet plakken elke keer, maar soms is het wel leuk te weten dat een beetje napijn normaal is en dat ik me geen zorgen hoef te maken. Als ik duurdere dingen laat maken vind ik het ook wel leuk om te horen hoe lang dat gemiddeld zou kunnen meegaan.
wo, 10/21/2009 - 11:25 Permalink
vV

Wat ik ook goed vind aan een tandarts is als hij zegt hoe een behandeling kan aflopen
laten we wel wezen: goede communicatie, uitleg en informatieverstrekking draat voor een zeer groot deel bij aan het slagen van een behandeling. Een goed geinformeerde patient weet wat hem of haar te wachten staat, zowel mbt behandelingen, tijdsduur ervan, te verwachten napijn etc. Een goed geinformeerde patient is meestal ook een tevreden patient, zelfs al zijn de behandelingen zelf minder leuk, en ook als er iets niet gaad gaat zal een goed geinformeerde patient minder snel de neiging hebben te gaan klagen. Het grootste deel van de klachten in de zorg in het algemeen is ook terug te voeren op slechte communicatie.
wo, 10/21/2009 - 12:29 Permalink
Callisto

:smt017 zegt meer over u dan over ons....


Kedenkhetni, vriend...

ik zal u niet missen in ieder geval..


O hemeltje, je zal me moeten bannen hoor eer je van me af bent. En de reden? Omdat ik een taboe over een slechte gewoonte bij de tandartsen aansnijdt en jullie dat niet graag horen. Die praktijken zou je met een bepaald woord kunnen omschrijven, maar ik wil jullie geen excuus geven om me te bannen. Als je dat al nodig hebt.
wo, 10/21/2009 - 14:39 Permalink
Lieneke

@ Callisto Jammer dat u toch weer doorgaat...dat is al reden genoeg voor een ban. U heeft antwoord gekregen en die vertrouwde u niet. Dan heeft u hier ook niks meer te zoeken. Ik neem aan dat u zelf al wel afscheid zal nemen, zo niet, dan druk ik op het knopje. We hebben hier namelijk regels. U kunt terecht op andere fora om het 'taboe' (?) aan te snijden.
wo, 10/21/2009 - 17:22 Permalink
Freeman

Hallo,

Dank voor de vele zinnige tips (!)
Wat ik eigenlijk nog zelf wil toevoegen, is het feit dat het erg belangerijk is om de patient serieus te nemen, want de klacht is toch wel van dusdanige aard om even langs te komen.
Zelf heb ik besloten om gewoon bij het "meisje" :oops: te blijven, en ga er gewoon van "uit" dat zij ook wel weet wat ze doet (ondank haar jonge leeftijd)
En hoop over een tijdje weer een mooie colg. eh sensodyne-smile te hebben :smt003
Heren en Dames dank voor al uw advies

Groet Freeman
wo, 10/21/2009 - 20:23 Permalink
freijman

Hallo,

Dank voor de vele zinnige tips (!)
Wat ik eigenlijk nog zelf wil toevoegen, is het feit dat het erg belangerijk is om de patient serieus te nemen, want de klacht is toch wel van dusdanige aard om even langs te komen.
Zelf heb ik besloten om gewoon bij het "meisje" :oops: te blijven, en ga er gewoon van "uit" dat zij ook wel weet wat ze doet (ondank haar jonge leeftijd)
En hoop over een tijdje weer een mooie colg. eh sensodyne-smile te hebben :smt003
Heren en Dames dank voor al uw advies

Groet Freeman



Nah, ik wens je veel sterkte :)

Take that big smile again.

En eerlijk of niet, maar een leuke jonge meid als tandarts is toch ook weer eens even iets anders ;)

...het meisje....

Klinkt wel leuk :smt002
do, 10/22/2009 - 09:30 Permalink
Freeman

Hallo,

Gisteren weer bij het "meisje" :oops: geweest, en ik moet zeggen so far-so good.
Aangezien er een boel moet gebeuren aan mijn gebit (kronen e.d.) had ze een keurige begroting gemaakt, en legde die ook op een goede manier uit.
Het plan is om een aantal dingen gewoon uit te smeren over een paar jaar.
In dit opzicht is communicatie en een goed plan van aanpak een hele grote pluspunt.
Ik ben benieuwd hoe het "meisje" :oops: de kronen gaat plaatsen.

Free-man


"Hulde aan jip & janneke taal"
vr, 10/30/2009 - 21:42 Permalink
Freeman

Hallo,
Vandaag voor de 1e keer een behandeling gehad bij het "meisje :oops: " want ik had een gebroken vulling.
Wat de behandeling deze keer goed maakte is dat er maar 1 x verdooft werdt en dat dat goed en genoeg was, ipv de 8 verdovingen bij de vorige tandarts en nog steeds niet verdooft was.
Er was voldoende tijd en rust in de "tent" erg prettig allemaal.
Wat wel een nadeel is (denk ik) is dat "het meisje :oops: " voor het grote geld gaat en met ingang van 1-1-10 met 2 kamers gaat werken, ik vond dit eigenlijk heerlijk aangenaam, de tandarts die je uit de wachtkamer haalt, verdooft en behandelt.
Straks wordt je dus door de ass. opgehaalt, verdooft, en komt de tandarts aangerent van de andere kamer om je te behandelen.
Hmmmmm. :smt017
ma, 11/09/2009 - 12:49 Permalink
vV

heeft niets met ""voor het grote geld gaan"" te maken, die kamer extra en extra personeel wellicht is niet gratis.. Is wel beter voor de rust in de tent en de hygiene, en je kan iets meer patienten behandelen in dezelfde tijd. De meeste tandartsen die ik ken zetten dat voordeel om in een of ander voordeel voor d epatienten in de zin van extra investeringen in moderne apparatuur. Nu is er tussen 2 patienten in gewoon veel tijd voor opruimen/schoonmaken/voorbereiden volgende patient, in d etijd dat de verdoving inwerkt kan er rustig zonder dat d epatient naar de wachtkamer moet een pijnklacht of zo behandeled worden. Alleen maar voordeel dus, met name voor de patienten zelf. De aandacht die u van de tandarts krijgt word niet minder, behalve dan die verdoving. Ken trouwens assistentes genoeg die beter verdoven dan dat tandarts zelf...
Valt het tegen kunt u altijd verlangen dat alle behandelingen door de tandarts zelf gedaan worden.

ik neem aan dat de praktijk drukker aan het worden is (krijg je vanzelf als je het goed doet..) en dan is dit een heel wijze stap om te maken , zo`n 2e behandelkamer (heb er zelf ook al een 11 jaar inmiddels 2, de extra tijd die vrijgekomen is door de verbeterde efficientie heb ik omgezet in een vrije vrijdagochtend. beter voor mij en daarmee beter voor mijn patienten.).
ma, 11/09/2009 - 14:12 Permalink