afgebroken vijl bij zenuwbehandeling

Author:
Myas
Posted:
vr, 08/01/2008 - 09:00
Gisteren heb ik een zenuwbehandeling gehad en bij het uitvijlen van een van de zenuwenkanalen is een vijltje afgebroken. Nadat de behandeling helemaal afgerond was de heeft de tandarts me verteld dat hij het niet heeft kunnen verwijderen en dat het vijltje er nu in blijft zitten. Hij heeft me op een foto laten zien dat het helemaal onderin het kanaal zit en verzekerde me dat het geen kwaad kan. Ik vraag me dat dus ernstig af. Het lijkt me toch niet de bedoeling dat als er een stukje gereedschap afbreekt tijdens een behandeling dat je het gewoon laat zitten. Mocht het wel problemen gaan geven wie draait dan voor de kosten ?

Graag hoor ik u mening hierover.
Spiegeltje

Het is inderdaad niet de bedoeling dat een vijltje afbreekt, toch gebeurt dit zelfs de beste tandarts wel eens. Op het forum worden er regelmatig vragen over gesteld (gebruik zoekfunctie!). Het laten zitten van een vijltje hoeft geen bezwaar te zijn. Dat geldt met name als het kanaal al goed schoon is gemaakt en het vijltje helemaal onderin zit. De tandarts kan het er waarschijnlijk niet makkelijk uithalen, daarvoor zou je naar een tandarts-endodontoloog moeten. Ook die lukt het niet altijd. Weliicht is het in dit stadium inderdaad het beste gewoon af te wachten en het vijltje te laten zitten.

Als er toch problemen komen moet het vijltje alsnog worden verwijderd. Die problemen hoeven echter niet per se aan het vijltje te liggen. In principe dient u de (vrij hoge) kosten, hoe dan ook, daarvoor zelf te betalen. Er is wel iets mis gegaan maar dat is de tandarts niet zonder meer te verwijten. Gewoon pech dus.
vr, 08/01/2008 - 10:37 Permalink
Callisto

Ik heb ook zo'n vijltje zitten in een knappe wortel van 90°. De tandarts heeft me gerustgesteld, zei dat ie al goed gespoeld had en dat hij het cement er voorbij had geperst. Inderdaad zie je een bolletje cement er even voorbij, maar dat kon geen kwaad zei hij. Ik heb toch geen last en de ontsteking was een jaar later weg (zei hij).

Een positief verhaal om je gerust te stellen? Ik heb liever dit niet natuurlijk, maar het was geen ramp :lol:
di, 10/20/2009 - 11:35 Permalink
Marry1972

Het kan beiden kanten op. Ik ken ook een verhaal van een dame wie een half jaar na dato nog een verschrikkelijke ontsteking aan de wortelpunt kreeg, reden: vijltje.

Ik begrijp niet waarom een patient de kosten moet dragen als je het vijltje verwijderd wilt hebben, je vraagt toch niet om het vijltje in het wortelkanaal? Iedereen kan "foutjes" maken of pechgevalletjes veroorzaken, los ze dan ook op..!

Advies: als je het gevoel hebt, dat het niet ok voelt, laat het vijltje dan verwijderen. Het wordt niet opgenomen door het lichaam en blijft dus maar zitten....in je mond...
di, 10/20/2009 - 13:26 Permalink
vV

Iedereen kan "foutjes" maken of pechgevalletjes veroorzaken, los ze dan ook op..!
er zijn al lang meerdere utispraken waarin duidelijk is dat mits de tandarts aantoonbaar zijn vijltjes op tijd vervangt (aantoonbaar middels facturen toeleverancier, aantallen in relatie tot aantal endo`s) een keer breuk hem niet verwijtbaar is, omdat de breuk dan meestal samenhangt met de vorm van het wortelkanaal.Dat is niet een kwestie van schuld, dat is pech, die niet veroorzaakt is door de tandarts (hij heeft het wortelkanaal niet vormgegeven) ,is een essentieel verschil.
di, 10/20/2009 - 15:55 Permalink
Callisto

Iedereen kan "foutjes" maken of pechgevalletjes veroorzaken, los ze dan ook op..!
er zijn al lang meerdere utispraken waarin duidelijk is dat mits de tandarts aantoonbaar zijn vijltjes op tijd vervangt (aantoonbaar middels facturen toeleverancier, aantallen in relatie tot aantal endo`s) een keer breuk hem niet verwijtbaar is, omdat de breuk dan meestal samenhangt met de vorm van het wortelkanaal.Dat is niet een kwestie van schuld, dat is pech, die niet veroorzaakt is door de tandarts (hij heeft het wortelkanaal niet vormgegeven) ,is een essentieel verschil.


100% akkoord, ook al is dat niet in mijn voordeel.
di, 10/20/2009 - 19:24 Permalink
Callisto

Zijn er geen vijltjes die niet kunnen breken? OK, alles zal wel breken, maar in de auto-industrie voorzien ze kreukelzones om de energie te absorberen, misschien kan men ook een vijl ontwerpen die niet breekt maar enorm kan vervormen zodat je als tandarts tussen twee boringen in dit kan zien?
wo, 10/21/2009 - 09:55 Permalink