Hypersialie door tandsteen?

Author:
Fluitketel
Posted:
wo, 09/09/2009 - 21:11
Hallo,

Ik heb sinds een week zo vanuit het niets last van hypersialie icm met een erg vieze smaak aan de zijkant en aan de onderkant van me tong.
Het speeksel is heel waterig dus afkomstig van de oorspeekselklier naar ik mag aannemen en loopt me bij vlagen zo uit m'n mond.

Mijn vraag is: Zouden die speekselklieren getriggerd kunnen worden door tandsteen aan de binnenkant van m'n tanden[voelt erg ruw ook na tandenpoetsen] en hierdoor overproduceren en zorgt het tandsteen eventueel icm met het speeksel voor de vieze smaak???

Ik gebruik trouwens al jaren dezelfde medicijnen, heb verder geen pijn of zwelling van klieren, tandvlees enz is gezond, ik eet en drink gezond en niet anders dan normaal.

Bij voorbaat dank.
Spiegeltje

Het lijkt me niet dat overmatige speekselvloed door tandsteen wordt bevorderd. Je schrijft over een vieze smaak: dat kan betekenen dat je tandvlees is ontstoken of sprake is van caries.. Tandsteen dient so wie so te worden verwijderd omdat het een teken is van onvoldoende mondhygiene en tandvleesproblemen kan veroorzaken. Dat kan wel de stank verklaren. Bespreek het eens met je tandarts.
di, 09/15/2009 - 19:35 Permalink