Prothese sinds maandagochtend - muurvast

Author:
NadineVB
Posted:
do, 08/20/2009 - 09:18
Een paar weken geleden werd element 41 verwijderd. Gezien dit element sinds mijn kindertijd, samen met de naastliggende 42-31 en 32, schots en scheef stond, werd hier niet direct iets aan gedaan - het viel bijna niet op.
Door een gevorderde parodontitis dienden de andere vermelde elementen ook verwijderd te worden.
Maandagochtend was dit zo ver. Omwille van het sociale leven was het niet mogelijk om te wachten met de prothese en kwam er een immediaatprothese met 3 elementjes (te weinig plaats voor 4 elementen) op direct na de extractie van de elementen.
Praten viel wonderwel mee. Slissen kwam er helemaal niet bij te pas.
Eten kan men wel vermoeden dat dit minder evident is.

Gisteravond wou ik de prothese verwijderen om de boel eens goed schoon te maken.
Dit ging niet zonder slag of stoot. De tandarts had me ten strengste verboden de prothese met de haakjes te manipuleren daar dit de zwakke punten zijn.
Ze verwijderen via het kunststofdeel was een helse bedoening.
Milimeter voor milimeter omhoog schuiven. Kreeg ik ze linksachter wat omhoog, dan drukte het kunststof zadel vooraan in mijn tandvlees. Duwde ik ze daar dan weer wat omhoog, dan drukte de rand linksachter in mijn tandvlees.
Rechts zal ik maar niet van spreken want daar kreeg ik nog minder beweging in.
Het zweet op het voorhoofd en na 15 minuten prutsen, ontmoedigd worden, het huilen nader bij staan, heb ik ze uiteindelijk een halve centimeter omhoog gekregen. Verder heb ik niet durven proberen en ik heb me tevreden gesteld met op die manier even goed te spoelen en mijn tanden te poetsen.
De prothese terug op haar plaats duwen was ook al geen sinecure. De druk die ik er moest opzetten was tamelijk sterk en ik heb de indruk dat de kunststof echt wel hypernaadloos aan mijn overgebleven tanden past.
Door de druk die ik er moest op uitoefenen ging het terugplaatsen ook helemaal niet pijnloos. Integendeel, ik zag even alle sterren van de hemel voor mijn ogen.

Door het gepruts van gisteravond heb ik nu het gevoel een drukplaats vooraan op het tandvlees te hebben en ben bang dat dit een blaartje zal worden.
Normaal moet ik dus vanaf vandaag de prothese steeds verwijderen om alles schoon te maken. Maar ik heb sterk de indruk dat het geheel toch wel iets te krap zit. Komt dit nog door de zwelling en gaat dit afnemen? Of zit de prothese inderdaad te strak?
Gaat dit steeds zo een gedoe zijn om ze er uit te halen?

Ik moet nog tot 12 oktober wachten om de definitieve afdruk te nemen en zo over te gaan tot de definitieve prothese.
Wat kan u me aanraden? Nog even geduld oefenen en doorbijten? Nog enkele dagen prutsen zonder ze desnoods volledig uit te halen? Naar de tandarts gaan om de prothese wat te laten aanpassen?
Ik wordt hier moedeloos van. Het was al geen morele opkrikker om de stap naar een prothese te zetten maar ik heb tijd gehad om te berusten in het idee. Nu echter, door deze tegenvaller, zit mijn moraal opnieuw in een dipje.
NadineVB

Bedankt voor de reactie vV.
De drukplek zit, gelukkig, niet op de wonden zelf. Anders zou ik helemaal tegen het plafond aanlopen denk ik.
Het is een feit dat ik een afspraak moet maken, nog maar om te kijken of de prothese een tikje losser kan gemaakt worden. Of ze dit zelf zal kunnen doen is me een raadsel. Ik hoop maar dat het niet terug naar het labo moet want dan ben ik wel verder van huis (mijn werk laat me niet toe even een paar dagen vergaderingen voor te zitten met een groot gat onderaan in de mond).
Hoe ik het, tot die afspraak, ga aanpakken weet ik nog niet.
Ik wil de boel dagelijks schoonmaken zoals het hoort om ontstekingen te vermijden en geen extra problemen te veroorzaken aan de vaste elementen.

Het rare van de zaak is dat, toen de tandarts het gebitje geplaatst had en me vroeg of ik even wou oefenen om het te verwijderen maar dit toen ook niet lukte, ze zelf tot de vaststelling kwam dat het wel goed vast zat.
Ze deed zelf een poging om het te verwijderen maar gaf al heel snel op en zei met dat het wel beter zou gaan binnen een paar dagen als de zwelling weg was; dat het er gewoon op aankwam van de "truuk" te vinden om de prothese makkelijk te verwijderen.

Op dit moment is het gevoel van de drukplek een pak minder, dus ik vermoed dat het door het prutsen kwam (omhoog lichten achteraan - prothese kantelt wat naar voor- zadelstukje vooraan drukt met randje in tandvlees....)

Morgenavond krijgt ze alleszins een telefoontje om een afspraak te maken. Hoe ik de verzorging deze avond ga aanpakken zal nog afwachten worden...
do, 08/20/2009 - 14:34 Permalink
NadineVB

Toch even de afloop laten weten: deze avond kon ik bij de tandarts terecht.
Na wat gewrik heeft ze het gebitje er uit gekregen en bijgeslepen waar nodig. De extractie wonden zijn goed geheeld ondanks het niet kunnen verwijderen van het gebitje. Nu moeten enkel de drukplekken genezen en alles loopt als een trein.
Om de drukplekken te laten genezen raadde ze me spoelen met zout water aan. En natuurlijk het gebitje verwijderen wanneer kan. Eindelijk kan ik vanavond :smt001 zoals het hoort.
Op naar de volgende stap; 12 oktober om de definitieve afdruk te nemen voor het definitieve gebitje.
ma, 08/24/2009 - 19:58 Permalink