'' Ik floss elke dag" grootste leugen bij dokter

Author:
Lieneke
Posted:
do, 06/18/2009 - 14:40
Leugens die vrouwen aan de dokter vertellen

Veel mensen liegen over hun leefstijl tegenover de dokter, omdat ze zich schamen. Maar een klein leugentje kan verregaande consequenties voor je gezondheid hebben.

Maar liefst 30 tot 50% van de lichamelijke klachten van patiënten kan niet door de huisarts verklaard worden. Één van de oorzaken hiervoor is de gebrekkige communicatie tussen arts en patiënt. Zowel de arts als de patiënt hebben dus een aandeel in dit probleem. Door eerlijk en duidelijk te communiceren kun je als patiënt de arts een eind op weg helpen naar een juiste diagnose. Maar zowel mannen als vrouwen hebben hier hun eigen moeilijkheden mee. Amerikaans onderzoek toont aan dat 52% van de vrouwen regelmatig tegen de huisarts liegt. En de huisarts is nu juist een van de weinige personen tegen wie je nooit zou moeten liegen.

Schaamte en ontkenning
Een klein leugentje of een overdrijving van de waarheid kan de arts al belemmeren om een juiste diagnose te stellen. Die ene SOA uit je studententijd verzwijgen, kan uiteindelijk grote consequenties voor je gezondheid hebben. Liegen tegen een dokter maakt een artsbezoek daarom een verspilling van tijd en geld. Dit klinkt allemaal heel logisch, maar waarom dan toch liegen? De meeste mensen liegen tegen hun arts, omdat ze geen confrontatie met de realiteit willen aangaan. Het blijkt lastig om in het korte tijdsbestek van een huisartsbezoek gedrag op te moeten biechten waar je je eigenlijk voor schaamt.

Zwijgplicht
Voor schaamte zou bij artsen eigenlijk geen plek moeten zijn. Artsen hebben bijna alles wel eens gezien en gehoord. Daarnaast weegt het medisch beroepsgeheim in Nederland behoorlijk zwaar. De gedachte achter het beroepsgeheim is dat iedereen zonder angst voor vervolging een beroep moet kunnen doen op medische hulpverlening. Het medisch beroepsgeheim is er dus vooral om de deur van de dokter voor iedereen open te houden. Maar zelfs met de deur van de dokter wagenwijd open, vliegen de leugens de dokter om de oren. En elke leugen heeft zo zijn eigen gezondheidsrisico’s. Een overzicht van de meest voorkomende leugens:

Leugen 1: Ik flos elke dag
Zeggen dat je regelmatig je tanden flost terwijl je niet eens weet hoe flosdraad eruit ziet, lijkt een onschuldige leugen. Maar een slechte mondhygiëne wordt in verband gebracht met hart- en vaatziekten zoals aderverkalking, beroertes en infarcten. En dit zijn niet de enige gezondheidsrisico’s die aan een slechte gebitsverzorging verbonden zijn. Vertel dus gewoon eerlijk hoe vaak je met flosdraad in de weer bent.

Leugen 2: Ik ben geen grote drinker
Dokters hebben een ongeschreven regel: verdubbel de genoemde alcoholconsumptie van de patiënt. Veel vrouwen zeggen dat ze maar 1 keer per week alcohol drinken. Dit genoemde aantal komt zelden overeen met de hoeveelheid alcohol die ze werkelijk drinken. Liegen over alcoholconsumptie tegenover een arts kan erg gevaarlijk zijn. Sommige medicijnen gaan namelijk slecht samen met alcohol. Als een arts weet dat je regelmatig alcohol drinkt, dan zal deze minder snel zulke medicijnen voorschrijven. Aan regelmatig drinken zitten sowieso veel gezondheidsrisico’s verbonden. Het is daarom belangrijk om de werkelijke hoeveelheid lege flessen die per week naar de glasbak gaan, aan de huisarts te melden.

Leugen 3: Ik heb nooit een SOA gehad
Veel vrouwen schamen zich voor een SOA die ze in het verleden hebben gehad. Daarom "vergeten" ze dit nogal eens aan de huisarts of gynaecoloog te vertellen. Of ze denken dat het niet van belang is. Met alle gevolgen van dien. Als je tegenover de gynaecoloog verzwijgt dat je besmet bent geweest met het HPV-virus, kan dit de gynaecoloog doen besluiten dat een jaarlijks uitstrijkje niet nodig is. Hierdoor heb je een grotere kans op baarmoederhalskanker. Het verzwijgen van een SOA kan ook zwangerschapscomplicaties teweeg brengen. Ook huidige seksuele escapes zijn een taboeonderwerp voor vrouwen. “Ik ben monogaam” of “Ik gebruik altijd voorbehoedsmiddelen” zijn veelgehoorde leugens bij de dokter. Artsen vragen echter niet naar je seksleven om een verhaal over normen en waarden op te houden. Ze vragen er naar omdat het hun waardevolle informatie kan opleveren. Biecht daarom eerlijk op wat er tussen de lakens is gebeurd of nog steeds gaande is.

Leugen 4: Ik let op wat ik eet en beweeg regelmatig
Tegen je huisarts verzwijgen dat je iedere avond lui voor de tv zit met een zak chips, is enigzins begrijpelijk. Het is gedrag waarvan je zelf ook wel weet dat het slecht is voor je gezondheid. En op een preek zit niemand te wachten. Toch is het beter om eerlijk te zijn tegen artsen over je voedings- en beweegpatroon. Diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten zijn ziektes die allemaal te maken hebben met overgewicht. Dit zijn niet de minste gezondheidsrisico's. Door te liegen over essentiële zaken als voeding en beweging, is het voor de arts lastig om een juiste diagnose te stellen. Daarnaast vertraag je het proces waarin een oplossing voor je gezondheidsklachten gevonden kan worden. Als je tegen diabetes aanzit, kan deze vertraging een kwestie zijn van wel of geen diabetespatiënt worden. Dus durf de werkelijkheid onder ogen te zien, en biecht het op.

Leugen 5: Ik rook niet
"Rookt u?". In gedachten bedenk je dat een paar sigaretjes in het weekend niet telt als roken. Dus aarzelend ontken je de vraag. Maar ook af en toe roken telt mee. Het is belangrijke informatie, want roken kan gevaarlijk zijn in combinatie met bepaalde medicijnen. Als een arts weet dat je rookt, zal deze bijvoorbeeld minder snel bepaalde anticonceptiemiddelen voorschrijven. Hormonale anticonceptiemiddelen kunnen in combinatie met roken het risico op bloedpropjes of een hartinfarct verhogen. Als je eerlijk bent, kun je samen met de arts zoeken naar een veilige optie wat betreft anticonceptie.

Leugen 6: Ik gebruik geen medicijnen
Dieetpillen of ibuprofen lijken onschuldige medicijnen. Maar ze kunnen wel degelijk invloed hebben op andere medicijnen. Ibuprofen werkt bijvoorbeeld bloedverdunnend. Als een arts weet je dat je dit regelmatig slikt, houdt hij rekening met de dosering of de soort medicijnen die hij voorschrijft. Ook kan het slikken van bepaalde medicijnen de oorzaak zijn van gezondheidsklachten, bijvoorbeeld hoofdpijn.

Leugen 7: Ik gebruik mijn medicijnen zoals voorgeschreven
Lieg ook nooit over of je medicijnen op voorgeschreven wijze gebruikt hebt. Verzinnen dat je een antibioticakuur hebt afgerond terwijl je nog ziekteverschijnselen vertoont, kan ernstige gevolgen hebben. Een arts gaat er dan van uit dat de eerste antibioticakuur niet werkte en schrijft dan een andere kuur voor. Hierdoor kunnen bacteriën resistent worden voor de medicijnen die je oorspronkelijk gebruikte. Zo kan bijvoorbeeld een onschuldige blaasontsteking een lang en naar staartje krijgen.

Auteur: Rachel van de Pol
Bronnen: Medisch A-Z, Medisch Contact, WebMD , Kennislink

•TIP Vanavond is op de website van Medisch Contact live een interactieve uitzending te bekijken over "onbegrepen klachten". Over de communicatie tussen arts en patiënt en hoe een arts kan omgaan met lichamelijke klachten waarvan de herkomst niet duidelijk is. Klik hier om je gratis aan te melden.
Spiegeltje

Ja, en wat nou als iemand zegt "Ik lieg altijd" Dan spreekt ie de waarheid wat als ie zegt te liegen is het tenslotte een leugen (flauw geintje)(*). :D

Overigens: iemand kan liegen wat ie wil over de mondhygiëne, het gaat om het resultaat en dat is voor de tandarts/MH vrij eenvoudig te zien. Het zou kunnen dat de schriftelijke vragenlijst vaak niet eerlijk wordt ingevuld, dat is kwalijk natuurlijk (en onnodig).


(*) Tegelijkertijd een vrij lastig filosofisch probleem (paradox is inmiddels wel opgelost).
do, 06/18/2009 - 22:17 Permalink
Chris888

Overigens: iemand kan liegen wat ie wil over de mondhygiëne, het gaat om het resultaat en dat is voor de tandarts/MH vrij eenvoudig te zien.


Ongeveer zal dat wel kloppen, maar precies kan je 't niet altijd zien denk ik. Een jaar of 7 geleden poetste ik pakweg 6x/wk m'n tanden en flosste ik nooit. Toch kreeg ik van de tandarts regelmatig een compliment dat ik het zo goed schoon hield en had ik geen tandsteen.

Inmiddels poets ik toch minstens 7x :-? en floss ik regelmatig maar heb ik wel degelijk last van tandsteen.
do, 06/18/2009 - 23:06 Permalink
Spiegeltje

Iets tandsteen heb je altijd, is niet te voorkomen volgens mij. Mijn MH wordt ook steeds kritischer lijkt het wel. Ik heb steeds minder tandsteen maar er is altijd wel wat. En gelijk heeft ze. Sinds kort heb ik zo'n enorm fel LED zaklantaarntje en als ik daarmee in de spiegel kijk zie ik het ook wel zitten op sommige plekken. Of het enig kwaad kan is weer een andere vraag. Complimenten over mijn mondhygiene krijg ik alleen van de tandarts :-? . Vind het wel prima zo.

Hoe vaak ik poets vraagt ze al lang niet meer (of heeft ze het nooit gevraagd?) zodat ik daar niet (meer) over hoef te liegen. Ik doe het eigenlijk namelijk maar 1x per dag, althans 1x goed en 1x half.
vr, 06/19/2009 - 01:12 Permalink
Denise1974

Ik flos niet elke dag, wel bijna elke dag.
Wat ik erg vind is dat artsen je soms niet op je woord geloven.
Ik had een vergrote lever, toen vroegen ze of ik dronk dus ik zei nee.
Nog geen maand later vroegen ze of ik wel zeker wist of ik niet teveel dronk.
Ik drink geen druppel, ook niet af en toe.
Ja water, frisdrank, koffie en thee dat dan weer wel maar geen alcohol :D
Nu ik dit lees snap ik het wel een beetje maar het is wel lullig als je zelf eerlijk bent en ze gaan er al vanuit dat je toch wel teveel zult drinken.
di, 07/07/2009 - 10:47 Permalink
Dentje

En dat is het hem nou juist. Even een voorbeeld. Een patiente jaren geleden had last van glazuur dat er 'afsprong'. bij elke controle miste ze weer wat. Tandarts stond voor een raadsel. Geen sporen van knarsen, mw. snoept absoluut niet, mw. poetst niet te hard, etc, etc. dus vroeg de tandarts of ik iets wist. Dus ik met mw. om de tafel en vragen stellen. Heeft meer dan een uur geduurd. Er kwam niks uit. Mw. snoepte nooit... Had maar 3-4 zuurmomenten per dag, verder niks raars.

Komt op het eind haar zoon binnen lopen en die zegt: "ja maar ma, die snoepjes in je tas dan? "
Blijkt mw. de hele dag door op zuurtjes te zuigen! " Oh, maar dat zijn er maar 2 of 3 per dag, die telde ik niet mee. Dat is veels te weinig"

Probleem opgelost....

En helaas gebeurd dit vaak!! Heel vaak.
Rookt u? Nee. Nooit? Alleen sigaren...
Flost u dagelijks? Ja. Elke dag? Nee, maar wel 2-3 keer per week.
Poets u lang genoeg? Ja. Hoe lang poetst u dan? Eh......
Etc, etc.

Dat een arts doorvraagt is niks persoonlijks, dat komt door al die mensen die zelf hun conclusies trekken. En het zal je arts vaker zijn voorgekomen dat iemand na 2-3 keer vragen toch opeens zegt: "nou ja... ik drink bij het eten altijd een glaasje wijn" maar dat die persoon dat niet belangrijk genoeg vond en zich niet wil neerzetten als alcoholist. Wees maar heel blij dat je geen arts hebt die na 1 keer vragen denkt: prima.
wo, 07/08/2009 - 08:56 Permalink
Dentje

Oh zo herkenbaar. Al mijn patienten moeten de medische anamnese invullen en er wordt me dan zo vaak gevraagd: ach, ik gebruik dagelijks een asperine, dat hoeft er toch niet bij? Ach, ik heb geen hartkloppingen meer met mijn medicijnen, dus dat hoeft er toch niet bij? Etc, etc. Veel mensen slaan inderdaad hun medicijnen over,omdat het 'maar een klein pilletje is'.
Ik heb nu zo'n 800-900 patienten in de praktijk, hiervan heeft er exact 1(een cafe eigenaar) uit zichzelf aangegeven dat hij meer dan 5 glazen alcohol per dag drinkt. Geloof jij het? Precies. Bij navraag bleken dit toch heel wat meer mensen te zijn.
ma, 07/13/2009 - 13:12 Permalink