Aantal vragen mbt toelatingstest Belgie

Author:
Ilia123
Posted:
zo, 06/14/2009 - 11:05
Hey allemaal,

Ik heb een aantal vragen..

1) Zoals ik begrepen heb, is een HBO propedeuse voldoende om mee te doen aan de toelatingstest voor tandheelkunde/geneeskunde in België ?


2)In het geval dat ik de toelatingstest niet haal, zou ik dan biomedische wetenschappen kunnen studeren in België, waarbij ik na het behalen van het eerste jaar, door middel van extra studie wel de toelatingstest haal en zou kunnen in stromen in het tweede jaar van tandheelkunde ? (met een eventuele aansluitende zomercursus)

3) Is een HBO propedeuse voldoende om biomedische wetenschappen te studeren in Belgie ? In Nederland is het namelijk nog een vereiste dat je bepaalde vakken op VWO niveau moet hebben...




Alvast bedankt,



Ilia
Ilia123

Hmm ja :) Ik heb vandaag de universiteiten van Leuven, Antwerpen en Gent bekeken (via hun site). Het is dus blijkbaar zo dat een HBO P voldoende is om aan de toelatingstest mee te doen, verder ben ik er ook achter gekomen dat een HBO propedeuse toegang geeft tot de studie biomedische wetenschappen. Ook is het zo, dat als je in het eerste jaar van biomedische wetenschappen alle vakken haalt die overlapping hebben met het eerste jaar tandheelkunde, je gewoon door kan stromen (onder voorbehoud dat je dan wel de toelatingstest haalt) naar het tweede jaar tandheelkunde. Ik denk dat na een jaar BMW te studeren, dat geen moeilijkheden met zich mee zal brengen, aangezien er in het eerste jaar alle basis stof herhaald word.

Dit is ongeveer wat ik in elkaar heb gezet :

2009-2010 : HBO propedeuse halen aan de hogeschool van Utrecht (Biologie en medisch laboratoriumonderzoek), o.a ook alvast voorbereiden voor de toelatingstest.

2010 zomer : Aanmelden voor de toelatingstest (in juli), hopelijk dat ik die dan ook gewoon in 1x haal.

Zo ja, 2010-2011 : Beginnen aan het eerste jaar van tandheelkunde

Zo niet, nogmaals inschrijven voor de toelatingstest in augustus, nu dan hopelijk wel halen. Zo ja, beginnen aan tandheelkunde.

In het geval dat ik de tweede toelatingstest ook niet haal, aan biomedische wetenschappen beginnen en dan weer in de zomer van 2011 de toelatingstest maken, doorstromen naar het tweede jaar tandheelkunde.
zo, 06/14/2009 - 21:50 Permalink
1Hanneke

Wat voor middelbare school diploma heb je? Als ik het goed begrijp moet je nog beginnen aan je HBO? Is het dan misschien niet een idee in dat jaar geen HBO te doen maar VWO? Daarmee kan je zowel in Nederland als België tandheelkunde doen. Er zit nogal een wezenlijk verschil tussen studeren in België en Nederland! De opleidingen zijn heel anders ingericht, wat ik begreep (in ieder geval van diergeneeskunde) is dat België vooral ontzettend veel uit je hoofd leren is, ze toetsen vooral op kennis, in Nederland wordt veel meer op inzicht getoetst. Ik zou bij beiden eens gaan bekijken en zien wat je het beste bij jou past, en dan kijken op welke manier je daar kan komen. Eerst HBO doen kost je denk ik een jaar studiefinanciering. Bovendien is het misschien handig eens na te vragen hoe het zit met herkansingen op het HBO, mocht je een vak niet halen, heb je je P niet en duurt het waarschijnlijk een jaar langer, omdat de herkansingen regelmatig pas in de vakantie zijn of het jaar erop.
Verder vraag ik me af, als je zomaar doorstroomt naar het tweede jaar tandheelkunde, wat dan met de eerste jaars vakken die niet overlappen met biomedische wetenschappen? In Nederland kan je daardoor meestal niet naar het tweede jaar, omdat de verschillende opleidingen ook een verschillende volgorde onderwerpen hebben. Je krijgt dan wel vrijstellingen, maar de eerstejaars vakken moeten gewoon gedaan worden...
zo, 06/14/2009 - 23:49 Permalink
Illuminus

http://www.ond.vlaanderen.be/toelatingsexamen/

Hier staat alles vrij overzichtelijk bij elkaar, met nog wat oefenvragen ook.

Let wel dat je via BMW niet integraal doorstroomt naar het 2e jaar tandheelkunde vanwege de tandheelkunde vakken die er bij BMW niet zijn. Daarbij is gent tandheelkunde meer lijnen/blokken (een beetje nederlandse stijl) gericht en de anderen meer theoretisch.

In belgie studeren breekt veel mensen op...mn vanwege cultuurverschillen en de manier waarop de studie daar is ingericht. Aan de andere kant ken ik ook nederlanders die er wel tandarts zijn geworden, onmogelijk is het niet :D

Veel succes!
ma, 06/15/2009 - 00:10 Permalink
Ilia123

Ja ik heb http://www.ond.vlaanderen.be/toelatingsexamen/ al bekeken, er is verder ook een site waarbij je eenmalig 20 euro betaald en je toegang krijgt tot o.a alle ex-examens (KIW), ex-dokter-patiënt vragen en ex iq-testen (IVV). Ook word er nog getoetst op het zo snel mogelijk lezen van artikelen en de daarbij horende vragen beantwoorden (tijdsdruk). Je kan dus in feite voor alle 4 de onderdelen van te voren oefenen/leren.

Ik heb inderdaad ook gelezen dat je tijdens het eerste jaar van BMW dan nog 1 of 2 extra vak(ken) moet volgen wil je doorstromen naar het tweede jaar tandheelkunde. Het leek mij misschien wel handig om eerst dan VWO te doen (ipv HBO), maar aangezien de studie biologie en medisch laboratoriumonderzoek gezien wordt als de moeilijkste HBO studie (valt onder Hoger Laboratorium Onderzoek of HLO) en omdat het ook vrijwel alleen uit scheikunde,wiskunde en biologie bestaat leek het mij een betere voorbereiding voor het jaar daarop. Ik ben er ook van bewust dat ik een jaar studiefinanciering kwijt ben , maar een versnelde VWO traject (2 in 1 jaar) zal waarschijnlijk net zoveel kosten als een jaar stufi, daar naast zou ik dan ook onnodige vakken zoals Duits,Frans en letterkunde moeten volgen die voor mij niet zoveel nut hebben.

Mijn propedeuse niet in 1 jaar halen zou heel vervelend zijn, maar ik weet van mezelf dat als ik iets wil, ik er 100% voor ga en dat gene ook eigenlijk altijd haal. Ik moet er ook bij zeggen dat ik HAVO zeer makkelijk heb weten te halen, de profielvakken ook allemaal met een 8+ afgesloten met minimale inspanning.

Ik ben er verder ook van bewust dat veel NL'ers afhaken na een jaar studie in België, of ze nou terug gaan naar Nederland of in België blijven maar aan een andere studie gaan beginnen is mij nog onduidelijk . Er ontbreekt alleen wel informatie over de verschillen tussen de universiteiten in België, ik zou het dan ook zeer op prijs stellen Illuminus, als u mij daar wat meer over zou kunnen vertellen.



Bedankt,


Ilia
ma, 06/15/2009 - 11:21 Permalink
Illuminus

De mensen die afhaken komen over het algemeen terug naar nederland.
In belgie is de studie tandheelkunde in het begin traditiegetrouw veel theoretischer (zeg a la vwo 7) dan in nederland waarbij de basisvakken meer op de tandheelkunde gericht zijn en er meer praktisch tandheelkundige oefeningen gedaan worden.

Tevens ligt het geheel een stuk meer hierarchischer dan in nederland...het gejij en gejou hoef je daar echt niet mee aan te komen...
En veel tentamens zijn mondeling en gericht op het reproduceren van kennis...minder op inzicht.

Het is eigenlijk wat wij hier 'ouderwets' zouden noemen :smt002 , hoewel de opleiding in Gent nu over is gegaan op een blokken en lijnen systeem zoals dat in nederland gehanteerd wordt. maar hier weet ik niet zo veel van. Wellicht handig om eens naar te informeren.

Met vriendelijke groet
wo, 06/17/2009 - 12:13 Permalink
Basset

Nou ouderwets is wel heel beledigend voor de Belgische universiteiten. Reeds in 1980 werd tandheelkunde aande vrije univesiteit op dezelfde manier gedoseert als aan de universiteit van Nijmeghen toenertijd. Ik kan het weten ik heb er mijn broek versleten.

Inderdaad is de studie zeker in het beging heel wetenschappelijk gericht. Wat heb je aan een tandarts diewel een techniek kent maar niet weet waarom een bepaald resultaat bij de ene ingreep wel voorkomt en bij de andere niet. we zien vandaag enorme mal praxis gevallen in laser gestuurde tandheelkunde waar na een aantal demonstraties laser en enkele uurtjes oefenen met een gextraheerd tandje in de hand men een laser koopt en binnen het uur een mal praxis kan demonstreren. Dit omdat de onderliggende basiskennis, lichtfysica, laser fysica, biologische processen en dergelijke niet gekend zijn.

Let ook op voor het ngangsexamen. Dat is niet voor de poes. Ik weet zelf niet of ik nu dit ingangsexamen zou halen. Waarschijnlijk wel doch een flinke reeks vragen behoren niet eens tot de courante schoolkennis.

Ook de basisjaren moet je niet onderschatten. Wanneer de echte tandheelkunde jaren komen dan wensje dat je in de geneeskunde zat Daar is immers tijd om te studeren. In onze tijd lipene we nagenoeg 8 halve weekdage mee in de kliniek, ook onder de examens en blokken ging dan tussen twee patienten door. Onderschat een Belgische scholing niet het is geen plezierreisje en de niveaus zijn danook "oudbollig hoog" Maar als een duits student tandheelkunde in Belgie zonder kennis van het Nederlands een tandheelkundig diploma kan halen, ondertussen vloeiend Nederlands kent om nadien een vooraanstaand internationaal professor te worden dan kan een Nederlander dit zeker.

Sterker nog, wie werd er aan het ACTA aangesteld om een nieuw coriculum voor de tandheelkundige studie op te stellen. Wa dat niet die oudollige prof uit Gent ?

Voor afwijkende studies kan je best een overzicht van je huidige studieprogrammas doorsturen aan de dekaan van de fakulteit geneeskunde van de universiteit die je kiest. Deze laat alle proffen bekijken welke vakken je niet moet herdoen of dels herdoen. Dit kan varieren Na een diploma tandarts en twee in biomedische wetenschappen moest ik bijvoorbeeld van het eerste jaar studie geneeskunde een 30 bladzijde inleidende wiskunde bij fysica examen afleggen. dit terwijl ik een basisdiploma hogere wiskunde in handen had. Vakken als anatomie kreeg ik dan weer volledige vrjstelling ... dus altijd eerst ter plaatse informeren.
di, 06/23/2009 - 21:47 Permalink
Illuminus

Met ouderwets doel ik op de systematiek van het onderwijs, het is geen verwijzing naar een mindere kwaliteit. In tegendeel....ik heb het Belgisch onderwijs over het algemeen hoger zitten dan het nederlandse.....hier is alles op de schop gegaan omdat elke minister van onderwijs van de laatste 16jaar zijn stempel op het nederlands onderwijs moest drukken.......niet om het beter te maken, maar ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Met alle gevolgen van dien.

Overigens.....doseren is iets fundamenteel anders dan doceren..... :wink:

En voor wat betreft het ACTA...welk curriculum doelt u op?.....vanaf dat ik er een voet over de drempel heb gezet heb ik al 4 nieuwe curricula ingevoerd zien worden......Het curriculum wijzigt daar sneller dan een patient zijn tandenborstel verslijt.....

Met vriendelijke groet

Met
wo, 06/24/2009 - 14:17 Permalink