oversta[ppen

Author:
pet
Posted:
do, 05/28/2009 - 21:23
Hoi

Ik wil overstappen van tandarts omdat ik niet goed tevreden ben over mijn huidige tandarts.
Kan dat zomaar?
Zoja moet ik dat dan melden bij eigen tandarts?
En wat zeg ik dan?

Groetjes :smt006
TechniekerJeetje

Ja, dat kan zomaar,
Lijkt me wel even zo netjes om dat te melden bij je huidige tandarts. Je kunt gewoon vertellen dat je niet tevreden bent, maar da kan ook niet!
Gewoon netjes alles afhandelen, dan is er niks aan de hand....
do, 05/28/2009 - 22:25 Permalink
pet

Dank je voor het antwoord.

Heb vanmorgen eerst gebeld met mijn oude tandarts en die zei je bent niet verplicht om een tandarts te houden je mag naar toe waar jij wil.

Ze sturen de papieren op naar de nieuwe.

Meteen de nieuwe gebeld voor een afspraak en die is binnenkort 8 juni.
ik zie er enorm tegenop maar moet maar ben nu al helemaal op van de zenuwen.

Groetjes :smt006
vr, 05/29/2009 - 11:51 Permalink
1Hanneke

Hey,
Jammer dat je niet gegaan bent! Hoe kwam het dat je niet meer durfde? Hoe komt het dat je de nieuwe tandarts ook niet meer ziet zitten? Zou je durven om te gaan als je een afspraak maakt om alleen maar even te praten en te kijken of het klikt met de nieuwe tandarts? Kan je uitleggen waar je precies bang voor bent?
ma, 06/08/2009 - 18:48 Permalink
pet

Hoi,
Ik ben niet bang voor de verdoving etc.
Maar ik kan er niet tegen als er vanalles in mijn mond gestopt word. :cry: :cry:
Heb nogal last van kokhalzen en dat is zo erg dat ik gewoon niet meer durf
en kan op het moment geen tandarts uitkiezen.
O wat lastig allemaal als ik niet hoefde te kokhalzen dan was het niet erg om te gaan
heb er altijd last van en vorige keer in maart met de tandarts ook met een gaatje vullen en toen werd ie een beetje boos :smt018 op me.
Dus dat is geen optie om daar terug te gaan en ik weet ik moet maar eerst maar eens een goeie zoeken.
Maar weet niet waar ik moet beginnen :cry: :cry: :cry:

groetjes :smt006
ma, 06/08/2009 - 19:40 Permalink
rixt

O.k., maar bedenk voor je gaat lezen heel goed dat ik je deze tips geef om je te helpen, niet om je te pesten of je dwars te zitten.

1. Je leest en post nu zo'n jaar of vier op dit forum. Het lijkt me tijd om de balans op te maken: heeft het je wat opgeleverd in de zin van angstvermindering? Nee? Stop er dan mee.

2. Van je angst afkomen is keihard werken. Alle tips die er te bedenken zijn heb je hier allang gelezen. Weet dat je het nu zelf moet doen.

3. Weet dat heel veel mensen gespannen zijn voor ze naar een tandarts gaan. Maak je er niet druk over zolang je nog bang bent.

4. Verwacht van je tandarts geen perfectie wat betreft gedrag.

5. Wees heel eerlijk tegen jezelf en beantwoordt de vraag: "Wil ik echt wel afkomen van mijn angst of heb ik er op één of andere manier voordeel van".

Ik verwacht dat je nu heel boos op me wordt en je afvraagt hoe ik zulke belachelijke dingen durf te zeggen. Maar als je boosheid wat is wegge-ebt, lees de punten dan nog een keer rustig door en weet dat ik je dit echt schrijf om je te helpen.

Ik wens je oprecht veel succes toe!
di, 06/09/2009 - 13:03 Permalink
pet

Hallo,

Nee hoor ik ben niet boos :D
En je hebt 100% gelijk :)
Maar omdat je er zo mee zit ga je vanalles zoeken om aan info te komen (ik weet dit is niet goed voor me)

Ik moet maar gewoon ergens een afspraak maken maar zit te twijfelen in een kliniek of een gewone huis tandarts die alleen werkt en niet alles in huis heeft.

Kan je me daar mee helpen?

Groetjes :smt006
di, 06/09/2009 - 18:18 Permalink
Chris888

Als het voor jou belangrijk is dat je een band met iemand kan opbouwen, zou ik voor een solopraktijk of in ieder geval een wat kleinere praktijk gaan. Bij een grote praktijk loop je denk ik een grotere kans dat de persoon die jou zo fijn behandeld heeft een half jaar later opeens ergens anders werkt.

En misschien helpt het om in je hoofd dat kokhalsprobleem een probleem van de tandarts te maken. Laat hem maar trucjes verzinnen om dat te beperken, tis zijn vak. Ik weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt, maar die trucs zijn er wel: variërend van de patiënt op z'n gemak stellen zodat ie wat meer ontspannen ligt, tot zout op de tong en anti-snurk middelen toe.

En verder moet je gewoon bellen ;-)
di, 06/09/2009 - 19:36 Permalink
pet

tja wat heb ik gedaan.
heel veel rond gekeken maar nog niet iets gedaan om een andere tandarts te vinden. :cry:
ik moet nog hard aan de slag maar het zal toch wel goed komen hoop ik maar maar ik moet het wel zelf doen. :-?
er zal geen tandarts zijn die belt van hee je hebt geen tandarts kom maar bij mij. :wink:
ik weet dat ik het zelf moet doen maar ja de angst is zeer groot. :cry:
en dat houdt je dan tegen. maar eens zal ik er een moeten vinden. :smt002

groetjes :smt006
wo, 06/17/2009 - 08:17 Permalink
Marry1972

Hallo Pet,

Ik voel volledig met je mee. Intussen heb ik ook een grote angst opgebouwd voor de tandarts.
Mijn gebit is verknald door een horrortandarts (mislukte wortelkanaalbehandeling, zga al mijn kiezen getrokken, ontstekingen, doorgeperst materiaal in de sinus). Door alle narigheid loop ik nog bij de fysio i.v.m. overbelasting kauwgewricht/kauwspieren.
Ik dacht daarna een goede tandartspraktijk gevonden te hebben, al met al , geen succes. Mijn tandarts werd ontslagen, waardoor div. tandartsen in deze zelfde praktijk weer allerlei diagnoses stelden (en het werd er niet mooier op...)...

Het is een te lang verhaal om te vertellen, maar zorg dat je een tandarts krijgt waar je een goed gevoel bij hebt.
Onlangs was ik overgestapt en kreeg meteen een begroting van EURO 13.000,00!! Deze heb ik gisteren laten controleren door een tandtechnicus wie goed aangeschreven staat, hij wilde deze begroting al spontaan verscheuren. Ik heb meteen de afspraak gecanceld bij deze tandarts.

Inmiddels heb ik ook een behoorlijke angst opgebouwd door al het gerommel in mijn gebit. Maar geef nooit op hoor!!!

Komt een keer goed!!
wo, 06/17/2009 - 14:33 Permalink
pet

Hallo, Marry1972

Hartelijk dank dat je met me meevoelt. :wink:
Het is niet makkelijk maar het moet gewoon een keer gebeuren. :cry:
Maar wanneer weet ik nog niet. :cry:

Tjeetje jij heb ook heel wat mee gemaakt hoor.
Heb je nou nog wel een tandarts? of zit je nou ook zonder net als ikke.???

groetjes en heel veel sterkte :smt006
wo, 06/17/2009 - 18:57 Permalink
remcoh

ik denk dat rixt gelijk heeft,
je hebt nu lang genoeg gewikt en gewogen, je maakt het lastiger dan het is.
je moet nu gewoon stoppen met denken. er rest nog 1 advies en dat is heel erg kort:

gewoon gaan
wo, 06/17/2009 - 23:58 Permalink
10eke10

pet, kom op!
Je kunt het echt!
Gewoon bellen!
Als je eerst maar één voet over de drempel van de tandartsenpraktijk hebt gezet,...
Ik gun het je gewoon zo dat je ook weer breeduit kunt lachen! :smt003
ma, 06/22/2009 - 13:09 Permalink
10eke10

Hoi Pet!

Ik las dat je al 4 jaar post op dit forum, maar dat je nog nooit echt stappen hebt gezet.
Je weet toch dat jij de enige bent die deze situatie kan veranderen? Er is niemand anders die het voor je doet.
Ik weet zeker dat je geen spijt zult krijgen als je deze week "toevallig" eens de telefoon pakt en een afspraak gaat maken met een ta.

Ik duim voor je!
:smt006
ma, 06/29/2009 - 14:43 Permalink
pet

Hoi 10eke10,

tja inderdaad 4 jaar op dit forum misschien kan ik maar beter niet meer komen kijken maar ja dat doe je toch.
Het is eigelijk zonde van mijn tijd en gebit want ik heb nog geen tandarts gevonden.
Ik weet ook niet waar ik moet beginnen.

Ik denk dat ik niet denken maar doen.

En morgen ga ik bellen.
Maar ik ben zo bang dat er nep tanden in moeten en zit me ook van alles in te beelden wat er allemaal mis zal zijn
weet ik moet ik niet doen maar ja als er dat in zit tja wat dan dan krijg je er dat zo maar niet uit.
maar ik ga morgen proberen om te bellen :smt017 :smt017
En bedankt voor het duimen!!!!! :D

groetjes pet
ma, 06/29/2009 - 17:04 Permalink
1Hanneke

hey pet,
haal dat woordje 'proberen' er toch eens tussen uit joh :wink:
je gaat gewoon bellen klaar! maak de beslissing en hou je eraan. met elke keer dat je het uitstelt wordt de volgende keer weer moeilijker. je kan wel bedenken wat er nu allemaal mis is, bedenk liever wat er nog veel meer mis gaat zijn als je niet gaat terwijl dat nu nog verholpen kan worden.
en regel anders een vriend of dergelijke die ofwel voor jou belt ofwel jou eraan houdt op een bepaald tijdstip te bellen. dwing jezelf ertoe, schrijf het in je agenda, maak een herinnering in je telefoon, hang je huis vol post-it briefjes doe het gewoon. probeer te bedenken wat voor aardige, meelevende, vriendelijke tandarts je straks kan krijgen en hoe mooi hij jouw gebit weer kan gaan maken, in plaats van bedenken wat er allemaal aan kan mankeren. één stap tegelijk nemen en dan komt het allemaal goed! je kan het!
ma, 06/29/2009 - 18:53 Permalink
pet

Ja hoor afspraak gemaakt. :D
Ben er nu wel ziek van maar goed hij staat er. :smt010 (misselijk, buikpijn,diarree,overgeven, kan ook van de warmte zijn) :smt010 :smt017
kom op het moment ook nergens aan toe maar nog maals er staat een afspraak gepland. :smt013

groetjes :smt006
vr, 07/03/2009 - 14:11 Permalink
rixt

Hallo Petra,

Dinsdag 9 juni schreef ik je o.a.:

5. Wees heel eerlijk tegen jezelf en beantwoordt de vraag: "Wil ik echt wel afkomen van mijn angst of heb ik er op één of andere manier voordeel van".

Je antwoordde:

En je hebt 100% gelijk :)

Klopt het dat je daarmee ook het volgende zegt:
"Als ik eerlijk ben tegen mezelf weet ik dat ik aan de ene kant die angst heel vervelend vind, maar dat het me aan de andere kant wat positiefs oplevert, dus heb ik er belang bij die angst in stand te houden".

Ik ben benieuwd naar je reactie.
(Nog steeds ben ik er niet op uit om je dwars te zitten, maar wel om je, voor zover mogelijk, te helpen).
zo, 07/05/2009 - 19:27 Permalink
pet

Hoi Rixt,

Ik wil heel graag voor dat het te laat is voor het gebit.
Tja ik wil ook wel die angst overwinnen.

En ik heb een afspraak gemaakt voor 10 juli 2009 wat ik van mezelf ook heel erg knap vind.

Maar op het moment voel ik me zwaar en dan ook zwaar klote heb overal last van
1. diarree
2. misselijkheid
3. niet kunnen eten
4. mezelf niet zijn
en noem maar op ik voel me echt vreselijk op het moment maar ik wil er toch voor gaan.

En ik heb er geen belang bij om die angst in stand te houden helemaal niet maar hij is zomaar niet weg die angst dat kan ik je wel vertellen wat ik ook doe wat ik ook bedenk hij blijft en dat je daar dan zo ziek van kan zijn?

groetjes
zo, 07/05/2009 - 20:29 Permalink
pet

wat ik doe is er proberen niet aan te denken maar het duikt telkens weer op.

ik doe de dingen die ik moet doen en verder kom ik nergens aan toe.

en wat ik ook bedenk elke keer komt die tandarts boven en dan denk kom op het zal best wel mee vallen.
ze zullen echt niet alles er in een keer uit gaan halen als je dat zelf niet wilt maar toch wordt ik er naar van.
zweten diarree misselijkheid .

maar nee hoor de angst is het sterkste.

ik wil dit oook niet maar ja als het niet lukt dan is het wel erg lastig.

groetjes
ma, 07/06/2009 - 18:21 Permalink
rixt

Twee dingen, Petra:

1. Er staan op dit forum zo ontzettend veel tips. En wat jij probeert toe te passen, ergens NIET aan denken, die tip staat er nu net niet bij....... En waarom niet? Omdat ie niet werkt! Iedereen die zich voorneemt ergens niet aan te denken zal, meer dan ooit tevoren, aan datgene denken.

2. Heb je je wel eens gerealiseerd dat je angst je een bepaald soort aandacht geeft, hier op dit forum, misschien bij je tandarts, misschien bij familie en kennissen, die je wel eens heel prettig zou kunnen vinden.
En ik veroordeel dat niet, iedereen mag van mij op elke manier dat proberen te krijgen wat hij of zij denkt nodig te hebben. (Zolang je daar een ander niet tekort mee doet).
Maar op het moment dat jij van je angst af bent, ben je die soort aandacht ook kwijt. En ik denk dat je dat erg zult missen. En ik denk dat dat de reden is dat je alle goede tips die je hier in de loop van de jaren persoonlijk hebt gekregen en die hier in het algemeen te vinden zijn, negeert.

Ik ben benieuwd naar je reactie, met name op punt twee.
ma, 07/06/2009 - 19:18 Permalink
pet

sorry maar ik heb nu een huilbui en zie het ook niet meer zitten.
en het lijkt wel of ik niet wil maar voel me zo ellendig
ik ben op het moment overal bang voor.

ik zie het gewoon niet meer zitten :smt010 :smt010 :smt010 :smt010 :smt010 :smt010 :smt010 :smt010 :smt010
ik denk dat niemand mij kan helpen
maar ik weet het niet meer

HELP
ma, 07/06/2009 - 19:28 Permalink
rixt


ik ben op het moment overal bang voor.

Het gevolg misschien van de waarheid onder ogen zien?

Maak je geen zorgen. Er kunnen twee dingen gebeuren:
- je durft te blijven kijken naar die waarheid, doet geestelijk pijn maar je zult er sterker van worden
- je sluit je af voor die waarheid en je zult snel weer vervallen in je oude gedrags- en denkpatronen

P.S. Ook met dit berichtje is het mijn intentie je te helpen, niet je dwars te zitten.
ma, 07/06/2009 - 20:31 Permalink
jakkie

Hey pet

Spreek met de tandarts af dat hij/zij de eerste keer alleen kijkt. Verder niets. Bel desnoods van te voren op om dat zeker te weten. Soms geeft dat wat rust.
Voor de rest barst het op dit forum van de tips dus die ga ik je niet geven.
Alle symptomen die je schrijft die ken ik. Ik heb ze allemaal gehad. Nu denk je misschien van jaja maar de stress en angst van te voren is vaak veel en veel erger. De stress en angst die jij nu hebt dat kost zo ontzettend veel energie.En waarvoor?
Ik ken de stress, angst en paniek (lees mijn eerdere berichten) maar achteraf is dat het allemaal niet waard geweest.
Al die stress leverde niets op en kostte een hele berg.
Denk niet teveel na.

Echt pet je kunt het.
Misschien heb je van te voren het gevoel dat je helemaal instort en dat je huilend van angst bij de tandarts komt.
So what !!!!! Je bent ook maar een mens.

Heel veel succes vrijdag.
En niet afbellen maar gaaaaaaaaaaaaaaaaaaan
ma, 07/06/2009 - 22:01 Permalink
Marry1972

Hi Pet!
Ben je nu geweest ?
Ik begrijp als geen ander je angst, heb ook heel wat te verduren gehad, maar niet gaan is geen oplossing.
De angst wordt alleen maar groter en de eventuele gebitsproblemen ook.
Als je de 1e stap gezet hebt en je een aardige tandarts hebt, wie de tijd voor je kunt en wilt nemen, scheelt het de helft...

Ik sidder ook als aan een tandartsstoel denk, maar mijn angst voor een kunstgebit is vele malen groter!!

Kom op je kunt het... laat het me nog even weten..!
wo, 07/22/2009 - 17:14 Permalink
pet

Hoi Mary

Nee ik ben nog niet geweest ik ben ziek geweest :smt010 en net in de week dat ik naar de intake moest :smt013 heb toen dus gebeld en heb nu een afspraak eind aug. duurt nog lang zie er ook erg tegen op maar ik zal moeten door zetten anders wordt het nooit wat maar ja als je ziek wordt wat kan je daar dan aan doen? niks alleen beter worden en hopen maar dat het bij de volgende afspraak niet zo is.

Dus ik leef nu naar de volgende afspraak o wat erg die angst voor de tandarts ik weet niet wat het is maar dat kokhalzen altijd bij de tandarts schaam me ervoor en doe dan niks als overgeven enzo dat is mijn probleem probeer me er tegen in te zetten en ik hoop ook maar dat ze nog iets voor me kunnen doen en dat ik niet gelijk aan een kunstgebit hoef o dat lijkt me erg dan is het denk ik elke dag kokhalzen.
o ben er ook de hele dag mee bezig ook s'nachts schiet ik er gewoon wakker van en zweten van de angst.
IK wordt zo moe van mezelf :smt013 :smt013 :smt013 :smt013 :smt013 :smt013

groetjes
do, 07/23/2009 - 08:15 Permalink
pet

hoi
ja ik ben inmiddels al beter.

en nou op naar 28 aug. o wat ben ik zenuwachtig ik wou dat ik daar iets aan kon doen probeer vanalles maar het lukt me niet echt.
overal waar ik ook maar ben breekt het zweetangst me uit en denk voortdurend aan de tandarts wat die allemaal wel zou kunnen doen.
en dat ik dan moet kokhalzen b.v., bij het maken van foto's is al heel erg lastig laat staan dat ik gebits afdrukken moet laten maken. of wat dan ook. :smt010 heeft mijn oude tandarts ook nog nooit gedaan foto's of gebits afdrukken.
maar ik weet dat ik zo niet verder kan.dus het zal moeten denk ik dan maar weer en dan begint het weer die angst is sterker dan ik.

groetjes :smt006
do, 07/23/2009 - 15:19 Permalink
Marry1972

Hi Pet,

Wat een toestand zeg....heb echt met je te doen... heb zelf ook lichamelijke klachten als ik naar de tandarts ga;
hoofdpijn, misselijk, zweten, trillen, droge mond. Als hij/zij met een spiegeltje in mijn mond komt, komen de tranen al vanzelf. Ik vertel dat ik een horrortandarts heb gehad en hierdoor een angst heb ontwikkeld en graag een normale vertrouwensband wil opbouwen met tandarts. Hier heeft mijn nw tandarts absoluut begrip voor. Eerst twijfelde hij om me door te sturen naar speciale tandheelkunde, maar hebben besloten toch aan de slag te gaan (stapje voor stapje). Hij is superaardig tegen me, dat scheelt. Morgen moet ik zelf heen, de angst begint bij mij als ik echt de praktijk in loop. De angst voor pijn is groter dan om heen te gaan en dit voor te zijn....

Misschien kun je iets kalmerends krijgen van je huisarts? Ik heb een soort betablokkers gekregen....
Ook het idee dat je nog zolang moet wachten tot 28 augustus lijkt mij geen goed plan, kun je niet eerder terecht??
Ben je soms een aantal jaar niet geweest, hoe is je angst begonnen dan??
Wens je heeeeeeeeeeeeeellllllll veeeeeeeeeellllllllllll succes..!!
do, 07/23/2009 - 19:33 Permalink
pet

Hoi Marry,

Ja het is inderdaad lastig die angst en hier thuis snappen ze er ook niks van.
in maart heb ik het laatste bezoekje gehad aan mijn oude tandarts maar die zegt altijd dat alles goed en ik voel gewoon dat dat niet zo is.
ben in april naar een vervanger geweest omdat ik last had en die stuurde mij naar de kaakchirurg en die zei tja er zitten gaatjes tussen je tanden en ja hoor terug gebeld naar de tandarts en die zei nee hoor er zit niks.dus toen wilde ik naar een andere en dat is dus 28 aug omdat ik de 10 juli ziek was en nu hebben ze vacantie.

Hoop maar dat het allemaal lukt :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
heel veel groetjes
do, 07/23/2009 - 23:18 Permalink
Chris888

die stuurde mij naar de kaakchirurg en die zei tja er zitten gaatjes tussen je tanden en ja hoor terug gebeld naar de tandarts en die zei nee hoor er zit niks


Iets soortgelijks is mij ook ooit overkomen, in 1992, met dat verschil dat ik geen last had van mijn tanden en kiezen.

Ik ben ooit naar een kaakchirurg verwezen door mijn huisarts, vanwege kaakgewrichtsklachten. In het ziekenhuis werd een overzichtsfoto (OPT) gemaakt. Aan de hand van die foto legde de kaakchirurg eea uit over de kaakgewrichten. Middenin een zin stopte hij abrupt en zei: "je hebt allemaal gaatjes tussen je kiezen!!"

De tandarts had me hier driekwart jaar eerder voor gewaarschuwd: dat er beginnende gaatjes zaten en dat ik goed moest flossen. Dus ik antwoordde "ja, dat weet ik." Wist zo gauw even niet hoe anders te reageren.

De beste man ging toen helemaal uit z'n dak. Weten dat je gaatjes hebt en er niks aan laten doen ging er bij hem niet in geloof ik. Toen ik uitlegde dat ik een paar maanden daarvoor nog bij de tandarts geweest was, wilde hij weten "wie dat dan wel was" en zou hij hem een brief schrijven.

Afijn, paar weken later afspraak met tandarts gemaakt, die heeft vervolgens bite-wings gemaakt en constateerde 2 kleine gaatjes tussen (in) 2 naast elkaar staande kiezen. Kwartier later stond ik weer buiten, gerepareerd en wel. Tandarts kon even iets leuks voor zichzelf gaan doen, want die had meer tijd voor mij gereserveerd, nav de brief van de kaakchirurg.

Direct na het consult bij de kaakchirurg ben ik gestopt met het toevoegen van suiker aan m'n thee, dat dronk en drink ik nogal veel. Mijn kiezen zijn niet ingestort, nooit kiespijn gekregen vanwege een gat, in de loop der jaren is er nog wel een klein aantal vullingen vervangen en misschien 2 bijgekomen, maar "al die gaatjes".... die zitten er nog denk ik?

Het lijkt er voor mij op dat zo'n OPT niet in alle gevallen geschikt is voor het diagnosticeren van kleine gaatjes of dat de behandelaars hier van mening verschilden over wat een te behandelen gaatje is en wat een beginnend gaatje is dat niet perse groter hoeft te worden (maar dat je wel in de gaten houdt). Ik heb in ieder geval vertrouwd op het oordeel van de tandarts en dat heeft niet verkeerd uitgepakt.

Ik hoop van harte dat het bij jou ook wel meevalt, met die gaatjes.
vr, 07/24/2009 - 00:11 Permalink
pet

Hoi
Ja ik hoop ook dat het meevalt maar ik heb in maart al aangegeven bij de oude tandarts dat het pijn doet bij warm en koud maar hij maakte nog niet eens een foto omdat ik van de m.h. afkwam en dat konden dan gevoelige tandhalzen zijn,

A fijn in april de tandarts gebeld was een vervanger omdat de mijne vacantie had dus daar naar toe maar mijn hele linkerkant deed zeer en kon niet vinden wat dat dan moest zijn heeft me naar de kaakchirurg gestuurd en die zei ik zie het al het zijn aften en waarom eeet je niet aan de andere kant ik zeg dat doet zeer daar omdat ik gevoelige tandhalzen heb nee hoor zei de kaakchirurg er zitten gaatjes tussen de kiezen, ik zal de tandarts een brief schrijven maak daar maar een afspraak ik gebeld de tandarts wilde eerst de foto van de kaakchirurg dus daar weer opgewacht en toen belde ik na 3 weken weer o ja zei de assistente ik moest je nog bellen maar bij deze dan,
De tandarts vond een extra afspraak niet nodig ik zei dus wat de kaakchirurg gezegd had en toen zei ze nee hoor de tandarts ziet niks bijzonders op de foto!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :smt013

Dus wat moet je geloven het doet rechts zeer met warm en koud en de kaakchirurg zegt er zitten gaatjes die gemaakt moeten worden en de tandarts zegt nee hoor niks aan de hand,
Dus heb ik een nieuwe gezocht maar kan daar pas 28 aug, terecht.dus dat is nog ff wachten.
En dan hoop ik maar dat het niet zeerder gaat doen aan de rechterkant en dat het allemaal nog gemaakt kan worden.
en blijf ik maar links eten want dat moet je ook bij houden anders val je om.

Tja ik ben misschien eeen moeilijke patient die niks doet dan kokhalzen maar dan wil je nog niet zo behandeld worden, dan ben ik misschien wel jaren voor niks gegaan want het wordt er niet beter op als het niet bij gehouden wordt,
dus zie er enorm tegenop om naar een nieuwe toe te gaan want ik denk dat er van alles mis is met het gebit en misschien er wel alles uit moet en zie het niet zitten om een kunstgebit te moeten omdat ik nogal met het kokhalzen zit.
Maar ik kan op het moment niks anders doen dan afwachten.


Groetjes :smt006
vr, 07/24/2009 - 19:00 Permalink
10eke10

Hoi Pet!

Hoe is het eigenlijk met de rest van je tanden?
Heb je alleen last van je kiezen of nog andere problemen ook?

Ik dacht ook dat alles er uit moest en dat ik rijp was voor een kunstgebit, maar mijn wortels waren nog allemaal oké. Dus ze ging echt niet trekken. Gewoon alles gevuld, wkb en opbouwen maar weer.

Maar ik snap je angst wel, want ik heb precies hetzelfde gehad en je maakt jezelf helemaal gek met je gedachten. Misschien moet je het maar accepteren en je gewoon instellen op dat kunstgebit. Als het dan toch moet, is de schok niet zo erg. Hoeft het niet, dan ben je reuzeblij.

:smt006
ma, 07/27/2009 - 10:05 Permalink
pet

Hallo,

Nou hoe is het met de rest van het gebit mijn boven tanden staan naar voren en lijken los te zitten rechts durf ik niet te eten wat er zitten gaatjes zei de kaakchirurg in april dus die zijn nog niet gemaakt.
En dan mis ik links nog al wat kiezen tja het is gewoon een puinhoop. :smt010
Dan heb ik aan de rechter kant nog een knakkende kaak ooooo het valt ook allemaal niet mee. :smt010
En s'nachts lig ik te zweten in bed van de angst want dan heb ik weer gedroomd van de tandarts natuurlijk.
O wat is dat toch erg als je lang moet wachten en toch matig last hebt van je tanden maar goed ik zal moeten anders lost het helemaal niks op, en ik wil toch naar die afspraak.
maar het valt niet mee als de angst groter is als ik zelf
:smt013 :smt013 :smt013 :smt013

groetjes :smt006
ma, 07/27/2009 - 16:13 Permalink
10eke10

Wie is nou de baas, Pet?
Jij of je angst?
Misschien moet je die angst van jou eens streng toespreken in de trant van: "Angst, nou moet jij eens goed luisteren! Je kunt me bang maken zoveel als je wilt, maar ik ga 28 aug naar de ta, want ik WIL het!"

Zoiets...
Elke dat herhalen. Word je sterk van!

:smt006
di, 07/28/2009 - 11:03 Permalink
pronto60@live.nl

Niet om de oprechte angst af te doen maar ik vind de opmerking van tandarts hierboven wel een goede. Een psygoloog.

Ik ben ook heel angstig voor de tandarts maar heb nu voor mijzelf besloten dat ik stop met niet meer naar de tandarts gaan. Een mens met een goed gebit voelt zich psygisch ook veel beter. Een groot deel moet ik gewoon zelf doen. Vandaag ook weer een niet prettige ervaring bij een wortelkanaalbehandeling deel 2 maar ik ga hier samen met mijn tandarts uitkomen. Ik wil gewoon een kaakverdoving. Klaar. Ook als ik maar een klein gaatje hoef te boren ofzo. Die verdoving vind ik niet erg en dan maar een paar uur met een verdoofd gezicht rondlopen. Ik wil hier desnoods meer voor betalen als ik maar met een gevoel naar de tandarts kan gaan van het wordt toch verdoofd, dan ben ik al minder angstig.

Die angst is echt een psygologische aandoening en een tandarts heeft tandheelkunde gestudeerd niet emotionele angsten van mensen. Das weer een heel ander vak.

Ik ben uitvaartleidster en kom ook met hele nare manieren van overlijden in aanraking en heb dan ook als een van de eerste contact met de nabestaanden. Maar,.....ook ik ben geen psygoloog of traumadeskundige. Ik zou bijna zo'n studie ernaast gaan volgen. Ik heb wel een opleiding gehad met beginselen van hoe om te gaan met nabestaanden van iemand die zelfmoord heeft gepleegd bijvoorbeeld. Of hoe om te gaan met ouders die een kind hebben verloren want elk overlijden is anders en je kunt geen appels met peren vergelijken.

Ik denk dat de tandartsen hier ook mee in aanraking komen. Best moeilijk want je wil toch je beroep zo vakkundig en goed mogelijk uitvoeren.
do, 07/30/2009 - 19:25 Permalink
pet

Hallo kom toch nog even een kijkje nemen kon het niet laten.
Heb weer verschillende nachten rond gezwerft met angst aan vallen en paniek voor de tandarts.
Ik zou het haast gaan geloven dat ik een psygholoog nodig heb.
Maar hoe kom ik daar dan terecht? Waarschijnlijk eerst naar de huisarts en dan een verwijzing?
Maar ik zie dat ook niet zo zitten vragen ze het hemd van je lijf en ik moet alsnog naar de tandarts en behandelingen laten doen het moet toch denk ik dan maar.
Maar het zit natuurlijk wel diep als je er s'nachts niet van slaapt en overdag er alleen maar aan kan denken.
En je wordt er zo moe van en nog kan je dan niet slapen en het duurt nog 4 weken voor ik iets weet wat ze voor mij kunnen betekenen. Dat is nog lang als je er tegenaan hikt.
Op vacantie ga ik niet en dat zou dan ook alleen maar een gestreste vacantie worden. ik ken mezelf.
Op het moment brom ik ook alleen nog maar tegen iedereen ook niet leuk maar kan het niet helpen.
Maar goed op naar de 28ste en we zullen dan weten wat ze voor me kunnen doen.
Hoop maar op een goede afloop. :wink:
In ieder geval iedereen bedankt voor het reageren en het mee denken wat te doen tegen de angst.

groetjes en voor ieder een fijn weekend
:smt006
vr, 07/31/2009 - 18:44 Permalink
10eke10

Hoi Pet!

Je weet dat je moet hè? En je nu al overal druk over maken heeft eigenlijk geen zin. Zou je niet tegen jezelf kunnen zeggen dat je er pas weer over gaat nadenken een week van tevoren? Dus gewoon ff doen of je nog lang niet hoeft en er dan dus ook niet steeds aan terug denken. Misschien helpt dat om wat rustiger te worden.

:smt006
do, 08/06/2009 - 20:44 Permalink
pet

Hee 10eke10

Zeker weet ik dat ik moet en ik zal ook gaan ook. :-?
En ik weet als ik niet ga dat het nog een grotere puinhoop wordt als dat het nu al is. :smt010
En zeker moet ik er niet aan denken want het is nog 3 weken en dan weet ik wat ze nog kunnen doen.

Maar nu ben ik toch weer hier gaan kijken en dat is ook niet goed.
Maar ja mijn angst trekt me gewoon naar deze site en dan maar weer kijken hoe eng het allemaal is. :smt017

De tijd staat niet stil en weet het is zo 28 aug. dan MOET ik er naar toe.
Ik hoop maar dat ik het allemaal redt :smt017 zal toch zeker wel ?????

NOu een fijn weekend en tot de volgende x maar weer
za, 08/08/2009 - 16:54 Permalink
rixt


Maar nu ben ik toch weer hier gaan kijken en dat is ook niet goed.

Hallo Petra,

De werkelijkheid kun je op dit moment niet veranderen, die is zoals die is: jij gaat de 28e naar de tandarts en wat diegene gaat zeggen over de staat van je gebit, dat weet jij niet en niemand op dit forum.

Jij wilt in die tussenliggende weken een aangenaam leven hebben.
Heel terecht!
Automatisch gaan je gedachten steeds naar vervelende zaken. Dat wil je niet, heel terecht!

Wat NIET helpt is: je realiseren dat je dingen doet die niet goed zijn en je daar vervolgens negatief of schuldig over voelen.
Wat WEL helpt is: je richten op positieve, prettige dingen en als dat lukt jezelf daarvoor belonen.
Neem een stevig stuk papier. Zet daarop welke drie positieve dingen je vandaag wilt gaan doen en hoe lang. Bijvoorbeeld: tien minuten spelen met je kind waarbij je volledige aandacht voor hem/haar hebt, tien minuten aandacht hebben voor een ouder, eenzaam persoon die bij je in de buurt woont, met volledige aandacht een huisdier of plant verzorgen, boodschappen voor of met iemand gaan doen die daar moeite mee heeft, iets moois tekenen of maken, een plank in een van je kasten opruimen. Ik ken je niet persoonlijk, dus ik weet niet welke activiteiten bij jou passen, maar daar kom je wel uit. Neem de eerste dag drie dingen waarvan je zeker weet dat je ze goed kunt uitvoeren. Beloon jezelf door, na het goed uitvoeren van de activiteit, een sticker te plakken op de kaart waarop je beschreven hebt wat je hebt gedaan. Bedenk waarmee je jezelf wilt belonen als je dit vier dagen goed hebt gedaan.

Misschien denk je: ja maar dit is toch een methode die bij kinderen wordt toegepast? Dat klopt, maar het werkt ook bij volwassenen en ook bij jou! Ik weet zeker dat je de komende dagen ontspannener zult zijn dan tot nog toe! Heel veel succes en plezier ermee!
Doe je er nog even verslag van hoe het gaat met dit projectje?

Groeten, Rixt
zo, 08/09/2009 - 12:02 Permalink