frame prothese

Author:
mantra54
Posted:
vr, 03/13/2009 - 12:13
Bij een second opinion vertelde de TA aldaar dat het voor mijn gebit beter is om een frame te nemen ipv de plaatprothese die ik nu heb.

Nu heb ik in het verleden aleens een frame gehad, maar dan zie je dus 1) die haakjes op je tanden zitten en 2) was het gehemelte ook metaalkleurig, dus als je dan te ver je mond open deed kon iedereen zien wat je in je mond had;
terwijl ik met mijn vleeskleurige prothese dat niet heb, niemand wéét (alle familie) dat ik een plaatje heb met 2.1-2.2-2.3 en 2.5 elementen.

Is een gewoon plaatje nou echt zo slecht voor je gebit en zo ja, waarom dan?, want een frame heb je nogeens die haakjes er aan en die frame moet ik er toch ook dagelijks uithalen om schoon te poetsen.
Lieneke

Een plaatje is inderdaad belastender voor het tandvlees dan een frame.
Misschien heb je wel eens met gezien dat het onder je horloge de huid rood en zacht wordt als je het niet af doet? Dat zelfde gebeurt met het tandvlees. Er raakt daardoor weer makkelijk plak en tandsteen onder de tandvleesrand. De boel raakt dus ontstoken.
Een frame mag dan wel lelijker zijn, maar is beter voor het gebit/tandvlees dan een frame.
Je zou kunnen vragen of er niet iets met ceka-verankering zou gedaan kunnen worden zodat de ankers niet te zien zijn.
vr, 03/13/2009 - 12:30 Permalink
Illuminus

Deze tandarts werd van deze frames niet wild.....over het prothetiekwerk van dit laboratorium verder niets dan lof trouwens (sorry voor de reclame :smt003).

De basis (het witte deel) van deze frames wordt geperst uit dental-d kunststof. Dit materiaal is redelijk flexibel (de frames kun je in je hand ook zo heen en weer buigen) en heeft voor voldoende stevigheid behoorlijk wat dikte nodig. Niet alleen in de ankers (ankers zijn behoorlijk volumineus, zeker als er niet veel ondersnijding is) maar ook in de connecterende delen. Voor een bovenconstructie geldt dat je voor een bovenframe een behoorlijke witte klodder op je verhemelte krijgt (de kunststof is alleen in wittinten te krijgen) die ook zichtbaar kan zijn. Op de witte basis worden dan in roze kunsthars kiezen geperst.

Deze frames hebben niet de stabiliteit en rigiditeit welke een metalen frame biedt, terwijl ze behoorlijk dik moeten worden uitgevoerd om stevigheid te bieden bij functioneren in de mond.
za, 03/14/2009 - 01:56 Permalink
mantra54

:( jammer, ik had me er al op zitten verheugen, maar neem uw kennis erover wel serieus.

Nog 1 vraagje;
dat metalen gehemelte, dat kan toch ook in tandvleeskleur? en dan helaas wel die metalen haakjes..maar ik wil gewoon niet met een hele metalen constructie in mijn mond lopen, nu ziet alles er gewoon "echt" uit.
Ik vind het persoonlijk ook een vies gezicht als je bij mensen die haakjes ziet zitten.
za, 03/14/2009 - 11:46 Permalink
robinson

Als er nu tanden en kiezen "slecht" zijn, kan er ook een frame met precisie-verankering gemaakt worden.
Een aantal pijler-elementen worden dan bekroond en in of aan de kronen zit dan een constructie waar het frame dan ahw. in klikt.
Geen zichtbare ankers te zien.
za, 03/14/2009 - 11:54 Permalink
mantra54

Ik mis boven de 2.1-2.2-2.3 (slechte TA in mijn jeugd gehad helaas), op deze plek is ooit een mislukte impl.procedure gebeurd met bhv kunstbot.
Tpv 2.5 zit een niet belast implantaat.

Dus ik heb nu een plaatje met 3 tanden en 1 kies, wonder boven wonder blijft dat redelijk op zijn plaats zitten, moet geen toffee gaan eten :wink:
za, 03/14/2009 - 13:18 Permalink