prijs twee implantaten + drie kiezen

Author:
Adriaan
Posted:
wo, 02/18/2009 - 10:50
Vorige week heb ik een consult bij een implantoloog gehad waarbij een foto en een CT-scan gemaakt werd. Het advies was om rechts-onder twee implantaten te plaatsen met daarop drie kiezen. Aan deze kant heb ik in de onderkaak geen kiezen meer en in de bovenkaak één grote en een kleine kies. Het advies leek me juist en ik had eigenlijk al besloten om de behandeling te laten uitvoeren.

Echter, tijdens het consult werd hiervoor een prijs van 5000 Euro genoemd maar nadat de CT-scan was uitgevoerd bleek de prijs met 500 Euro te zijn verhoogd. Ik heb hierover eerst mondeling geklaagd bij de assistente/receptioniste en de volgende dag schriftelijk een klacht ingediend maar daar is nog niet op gereageerd. Ik voel me onjuist behandeld en ben me nu aan het oriënteren wat de behandeling bij een andere implantoloog zou kosten. Wat is een redelijke prijs voor een dergelijke behandeling?

Ik heb de kosten van het consult, de foto en de CT-scan meteen betaald (meer dan 360 Euro). Ik heb telefonisch geïnformeerd of ik daarvan een copie op een CD zou kunnen krijgen zodat een andere tandarts deze foto's niet nog eens zou hoeven maken. Daarop werd bevestigend geantwoord maar de andere tandarts moest wel het juiste computerprogramma hebben om de bestanden te kunnen openen. Werken alle implantologen met hetzelfde programma of is er veel kans dat een andere implantoloog niets aan de CD zal hebben waardoor ik deze kosten bij een andere implantoloog nog een keer zal hebben?
gtpost

In NL betaal je vooral mee aan de Porsche Cayenne van je tandarts. Je kunt ook in het buitenland gaan rondkijken naar voordeliger alternatieven. Bij mij zijn ooit twee voortanden uitgeslagen bij een hockeywedstrijd. Voor mij was de enige acceptabele oplossing implantaten met kronen. Omdat deze dure oplossing niet onder mijn basisverzekering viel, zou ik een lening moeten afsluiten van pm 5000 euro. Na wat zoekwerk vond ik een topkliniek in Kiev die de hele klus heeft geklaard voor minder dan de helft, inclusief kosten van een retourvlucht. Kan ik iedereen aanraden.
do, 03/05/2009 - 08:33 Permalink
remcoh

Grappig,want de laatste tijd zien wij juist meer Russen op het gemeenschappelijke spreekuur.


nou ligt kiev wel niet in rusland maar a-la :)

maar even serieus, dit kan natuurlijk weer ontaarden in het zoveelste "in het buitenland is het goedkoper" topic.

In eerdere topics die met name over turkije gingen werd de kwaliteit nog wel eens in twijfel getrokken. Oekraine is wellicht toch anders. Ik ben zelf werkzaam in de software branche en hier gaat er nogal wat werk die kant op.

Bij ons staan de oekrainers bekend om het feit dat ze zeer goed geschoold zijn, zeer goed werk leveren tegen zeer interessante tarieven.

misschien dat ik daar liever heen zou gaan dan naar turkije of hongarije
do, 03/05/2009 - 11:21 Permalink
vV

maar even serieus, dit kan natuurlijk weer ontaarden in het zoveelste "in het buitenland is het goedkoper" topic.

nu ja, is het ook. komt omdat ze daar d Cayenne gewoon jatten ipv kopen, zoals hier... :wink: scheelt otch eenbehoorlijke slok op het moeten draaien van minimumomzet...

@gtpost: iemand (of meerderen) heeft toch behoorlijke steken laten vallen. Bij een hocheywedstrijd ben je in de eerste plaats als het goed is verzekerd voor dit soort nogal vaak voorkomende ongevallen. Daarnaast, juist omdat ze zo vaak voorkomen, weet ieder hockyer toch dat daar gebitsbeschermers voor bestaan?? dus wt is er daar in het hele verhaal nu misgegaan, dat het uit eigen zak moet?? (wat vervolgens dus niet de schuld van de tandarts is, tenzij hij degene was die de bal sloeg..).
vr, 03/06/2009 - 22:29 Permalink
vV

En tandartsen riiden toch Saab of Volvo?

gelukkig niet allemaal! (in mijn i-qual groep maar 1 volvo, geen saab..) Maar goed is weer erg -off topic. Zelf geen implantoloog, maar daar kan Robinson wellicht uitsluitsel over even, dat gemiddelde uurtarief (uuromzet eigenlijk). Niet te vergelijken met IT trouwens, want veel lagere overhead dan tandartsen.
za, 03/07/2009 - 11:42 Permalink
robinson

Ligt er natuurlijk aan hoeveel kronen er geplaatst worden.
Een eenvoudige solitaire kroon is vrij snel gemaakt.
Eens kijken,
2 x alginaat, 10 min.
Ind. afdruk + beetbep. + röntgenfoto 15 min.
Verschroeven kroon + occl. vulling. 10 min.
of
verschroeven abutment + cementeren kroon 10 min. + röntgenfoto.

Plm. 45 min.
Honorarium:
2x X10 28,60
J44 25,60
R25 225
Totaal 284,20

€378,83 uurtarief
za, 03/07/2009 - 12:15 Permalink
robinson

Implanteer zelf niet, ga dus uit van de prijzen van onze implantoloog.
Deze rekent een gemiddelde prijs van €800.Ankylos voor de esthetische gevallen.Een ex-hex( 3I,Periotype,MIS) voor de overkappingen.Botopbouw, sinusliften worden apart in rekening gebracht.Evenals de tijdelijke voorzieningen.( Essix, noodkroon of noodbrug.)
za, 03/07/2009 - 17:35 Permalink
remcoh

ik kan er niks aan doen, en het zal allemaal best wel verklaard kunnen worden, maar ik blijf het toch gruwelijk duur vinden.
ik kan eigenlijk niet geloven dat dit niet de helft goedkoper kan als iedereen, dus ook de leveranciers van de materialen genoegen zou nemen met lagere marges, leidend tot hogere volumes en meer gelukkige patienten die anders vanwege de beperkte financiële middelen moeten kiezen voor een protese



voor onderzoek foto's 3 implantaten en drie kronen en niet te vergeten het botopbouw in hele onderkaak kost mij samen zo'n 5500euro
(door implantoloog uitgevoerd)
za, 03/07/2009 - 23:49 Permalink
vV

ik kan eigenlijk niet geloven dat dit niet de helft goedkoper kan als iedereen, dus ook de leveranciers van de materialen genoegen zou nemen met lagere marges, leidend tot hogere volumes en meer gelukkige patienten


zo simpel ligt dit niet. Hogere volumes, hoe?? lagere marges, dan vind je niemand meer die bereid is het te doen.... Die kostprijs van de materialen komt ergens vandaan, en daar zit voor een heel groot deel ontwikkeling en doorontwikkeling ook in. Degeen die plaatst heeft ook zijn zorgplicht onder meer voor de probleemgevallen waar wellicht iets (kostenloss?) over moet, komt gewoon voor. hogere volumes leidt tot meer problemen, en dan dus een neerwaartse spiraal. De reden dat het in sommige buitennlanden (veel) goedkoper gaat komt deels door de keus materialen (goedkoper, maar wellicht kortere levensduur, boeit hen niet want zij zien de patient meestal niet terug wanneer het ene buitenlander betreft..) tevens door de simpelweg lagere overheadkosten die en heeft, personeel (veel) goedkoper want lagere lonen, lagere belastingen, lagere huisvestings en andere kosten. De oorzaken zijn iets anders, en dan kan je niet zomaar hier, waar de tandarts wel huisvestingskosten heeft van duizenden per maand, de assistentes toch ook wel (fors) mer verdienen dan minimumloon , de techniekrs ook met hun kosten zitten niet zomaar ongestraft prijzen naar beneden gaan bijstellen. Voorrad aanhouden (implantanten, hulpdelen, moet je wel hebben liggen!) kost ook grof geld.... Sorry maar iets te makkelijk gedacht...
zo, 03/08/2009 - 09:51 Permalink
implantje

Natuurlijk is het vreselijk duur ik vind het ook niet normaal maar toch...
Ik vind het knap dat het allemaal kan want het is allemaal niet simpel,het is ook niet zo effe gedaan en gemaakt en het brengt ook wel risico's met zich mee dus een chirurg implantoloog of tandarts mag van mij best wat verdienen maar de verzekering die mag wel eens wat meer gaan vegoeden vooral voor mensen die geen keus hebben tussen implantaten of een prothese.
Ik heb dus geen keus een gedeeltelijke prothese kan niet dus ik kan kiezen of niks of dure implantaten.
Nu kan ik het betalen maar er zijn er genoeg die dat niet kunnen.
zo, 03/08/2009 - 12:28 Permalink
remcoh



zo simpel ligt dit niet. Hogere volumes, hoe?? lagere marges, dan vind je niemand meer die bereid is het te doen.... Die kostprijs van de materialen komt ergens vandaan, en daar zit voor een heel groot deel ontwikkeling en doorontwikkeling ook in. Degeen die plaatst heeft ook zijn zorgplicht onder meer voor de probleemgevallen waar wellicht iets (kostenloss?) over moet, komt gewoon voor. hogere volumes leidt tot meer problemen, en dan dus een neerwaartse spiraal. De reden dat het in sommige buitennlanden (veel) goedkoper gaat komt deels door de keus materialen (goedkoper, maar wellicht kortere levensduur, boeit hen niet want zij zien de patient meestal niet terug wanneer het ene buitenlander betreft..) tevens door de simpelweg lagere overheadkosten die en heeft, personeel (veel) goedkoper want lagere lonen, lagere belastingen, lagere huisvestings en andere kosten. De oorzaken zijn iets anders, en dan kan je niet zomaar hier, waar de tandarts wel huisvestingskosten heeft van duizenden per maand, de assistentes toch ook wel (fors) mer verdienen dan minimumloon , de techniekrs ook met hun kosten zitten niet zomaar ongestraft prijzen naar beneden gaan bijstellen. Voorrad aanhouden (implantanten, hulpdelen, moet je wel hebben liggen!) kost ook grof geld.... Sorry maar iets te makkelijk gedacht...



In theorie is het simpel denk ik.
Door de marges te verlagen (in de gehele keten, anders werkt het niet) zal de behandeling in het bereik komen van veel meer patienten, patienten die nu of niks doen of kiezen voor een goedkoper behandeling zoals plaatjes of protheses. het volume stijgt dan. Ontwikkelings/en overheadkosten worden dan verdeeld over veel meer behandelingen en worden lager.
kun je je de eerste cd speler nog herinneren? dat ding koste zo'n 2000 gulden en werd maar heel langzaam goedkoper. later leerde ik tijdens economie dat dit een voorbeeld was van een afroom systeem.
steeds weer een heel klein beetje goedkoper waardoor iedereen er zijn eigen ' hoofdprijs' voor betaalde
zo, 03/08/2009 - 20:58 Permalink
remcoh

de verzekering die mag wel eens wat meer gaan vegoeden vooral voor mensen die geen keus hebben tussen implantaten of een prothese.
Ik heb dus geen keus een gedeeltelijke prothese kan niet dus ik kan kiezen of niks of dure implantaten.
Nu kan ik het betalen maar er zijn er genoeg die dat niet kunnen.



Dat kan nooit werken. verzekeringgelden betalen we uiteindelijk toch zelf in de vorm van hogere premies.
hoge vergoedingen kun je alleen uitkeren voor behandelingen waarop de kans dat je ze nodig hebt klein is. dat is het hele principe van verzekeren.
Laten we eerlijk zijn, de kans dat iemand ergens in zijn leven een of meerdere tanden verliest is nou eenmaal veel groter dan de kans dat je ooit een kunstknie nodig hebt.
anders gezegd: de som van alle premies zal altijd minimaal gelijk moeten zijn aan de som van alle uitkeringen (en dat is al een ideale wereld :))
zo, 03/08/2009 - 21:07 Permalink
vV

soms moet iets gewoon kosten wat het moet kosten... Kijk naar de auto-industrie.. Daar was het op een moment belangrijker voor een dealer om te verkopen, zelfs zonder marge of met toeleggen omdat ie anders de bonus van de importeur of fabriek op de grote getallen ging missen. nu kiept het hele zaakje om, beginnende bij die dealer... (en ga nu niet roepen dat komt door die kredietcrisis want dat is onzin, dit proces was al in gang, hooguit iets versneld nu.)
Nu staan er hoeveel? tienduizenden wellicht honderdduizenden banen wereldwijd op de tocht door een verkeerde manier van prijsstelling...
zo, 03/08/2009 - 22:05 Permalink
Spiegeltje

soms moet iets gewoon kosten wat het moet kosten..

Wat je tegenwoordig ziet is dat er uit het verre oosten (China) producten komen die 1/3 tot de helft kosten van vergelijkbare producten uit het Westen.
Het grappige is,het is geen waardeloze troep zoals 90% van de spullen uid die hoek, maar het heeft gelijkwaardige of zelfs betere specificaties. Vaak kopieen van westerse producten (met eigen merknaam, dus geen namaak) maar dan ook nog verbeterd in technisch opzicht. Ik ken daar diverse voorbeelden van (wel buiten de tandheelkunde). Niet helemaal eerlijk natuurlijk, want ze besparen zo op ontwikkelingskosten maar dat zal de consument worst wezen ....

Ik meen dat de digitale tandarts ook al eens heeft gewezen op veel goedkopere implantaatsystemen met uitstekende kwaliteit die echter nog niet algemeen beschikbaar zijn.
ma, 03/09/2009 - 01:26 Permalink
remcoh

Ben het met je eens spiegeltje.
Het mooiste voorbeeld is natuurlijk nog altijd de auto-industrie. Na de oorlog kwam japan met een autootje waar de gevestige europese fabrikanten om moesten lachten. dat is hun in de loop der jaren wel vergaan.

meer recent de software industrie. echter nou zijn er ook veel bedrijven geweest die wel snel doorhadden wat men daar kon en die hebben samenwerking gezocht. Het pure programmeren in Rusland / India en plannen, ontwerpen en communicatie met de klant gewoon hier in Nederland.
echt niet zo simpel om dat goed op te zetten, maar als het draait dan heb je ook wat.

Ben benieuwd of er geen nederlandse tandartsen zijn/komen die ook op die manier werken. gat in de markt :-?
ma, 03/09/2009 - 08:20 Permalink
vV

nu ja het goedkope tandtechniekwerk uit Azie is er natuurlijk allang. Wel met de nodige haken en ogen. voor een kleurbepaling of een reparatie kan je natuurlijk niet even snel langs het lab. Daarnaast krijg je op een moment een afkalving van de aanwezigheid van echte kundige mansen in nederland zelf, en willen wij dat?? Dat is op een bepaald moment een keuze tussen 13 in een dozijn seriewerk of uniek maatwerk wat indien mogelijk om d ehoek gemaakt en aangepast kan worden. Alleen voor dat soort klussen wil een tandtechnieker graag ook het gewonde werk erbij. Anders wordt service verlenen op een bepaald moment niet leuk meer..

Ik vind dat men moet ophouden bepaalde manieren van werken die in andere takken van de economie misschien goed werken 1 op 1 los te laten op de zorgsector. Werkt voor sommigen misschien, maar mijn patienten in ieder geval zijn best bereid iets meer te betalen voor een kroon bv , als voor die hogere prijs ook iets geleverd wordt (ruimere garantie/coulance bv..) Bedenk dat de kosten voor tandheelkunde in NL nog steeds zeker niet de hoogste in europa zijn, integendeel, en de kwaliteit hier nog steeds wel bovenaan staat. Nog wel...maar als de patienten dat anders willen kan hoor... terug naar het ouderwetse ziekenfondsstelsel? tandartsen die dan maar kiezen voor goedkope vulamterialen? prima, blijven wij aan het werk want de vulling gaat wel veel langer mee..
ma, 03/09/2009 - 10:36 Permalink
remcoh

mijn patienten in ieder geval zijn best bereid iets meer te betalen voor een kroon bv , als voor die hogere prijs ook iets geleverd wordt (ruimere garantie/coulance bv..) .


Ik geloof je graag vV, echt waar, maar hoeveel mensen zijn er die dergelijke (fantastische) behandelingen gewoonweg niet kunnen betalen?

Vind jij het als medicus niet jammer dat dit niet binnen het bereik ligt van meer mensen ?

zie jij een andere oplossing of zie je geen probleem?


oh ja, en als mensen dan toch moet kiezen, kiezen ze mischien liever voor een 13 in een dozijn implantaat met kleur die niet 100% is dan een plaatje of protese
ma, 03/09/2009 - 10:52 Permalink
vV

Ik geloof je graag vV, echt waar, maar hoeveel mensen zijn er die dergelijke (fantastische) behandelingen gewoonweg niet kunnen betalen?
heel veel, en die zijn er altijd geweest, al voordat implantaten niet bestonden. Er zijn niet voor niets zoveel mensen met een prothese.

En in mijn ervaring is het heel vaak niet zo zeer een kwestie van niet kunnen als wel niet willen betalen. Echt waar , geloof mij, het is nog steeds zo dat heel vel mensen liever dit laten gaan dan een keer niet op wintersport, of de nieuwe auto een jaartje uitstellen etc etc...

En er is de categorie die het niet kan betalen, maar waar het ook geen goede behandeling is om andere redenen.
ma, 03/09/2009 - 12:53 Permalink
remcoh

Ik geloof je graag vV, echt waar, maar hoeveel mensen zijn er die dergelijke (fantastische) behandelingen gewoonweg niet kunnen betalen?
heel veel, en die zijn er altijd geweest, al voordat implantaten niet bestonden. Er zijn niet voor niets zoveel mensen met een prothese.

En in mijn ervaring is het heel vaak niet zo zeer een kwestie van niet kunnen als wel niet willen betalen. Echt waar , geloof mij, het is nog steeds zo dat heel vel mensen liever dit laten gaan dan een keer niet op wintersport, of de nieuwe auto een jaartje uitstellen etc etc...

En er is de categorie die het niet kan betalen, maar waar het ook geen goede behandeling is om andere redenen.


Zie jij het hoge prijskaartje dan ook als een soort selectiemechanisme om alleen gemotiveerde patienten over te houden voor deze behandeling?
zal natuurlijk deels ook wel werken, maar deels ook niet.
di, 03/10/2009 - 15:43 Permalink
vV

nee hoor, ook mensen met veel geld kunnen een beroerde mondhygiene hebben. Je moet je altijd afvragen hoe het gekomen is. Ongeval is duidelijk, daar krijg je dan de vraag over aansprakelijkheid , ongevallenverzekering die misschien bijdraagt, sportongeval, dan meestal via de club, tenzij iemand bv zo dom is zijn/haar gebitsbeschermer niet in te doen (bv bij hockey). Dan kan ik mij voorstellen dat een verzekering stelt eigen schuld..
En zo zijn er meer zaken die een rol kunnen spelen bij indicatie. Financiering is er daar uiteraard 1 van. Meestal zijn implantaten echter geen kwestie van ""het moet nu"' of "' er is geen alternatief"" . Meestal een bewuste keuze die kant op te gaan, en je hebt eigenlijk altijd tijd, sterker nog meestal heb je tijd nodig voorbv botopbouw, dat moet gewoon goed genezen in het belang van goede prognose op termijn. En die tijd kan iemand bv ook gebruiken om een potje te sparen bv. Want vergeet niet: implantaten is slechts 1 van de vele mogelijkheden voor behandeling. om nu daarvoor van alles overhoop te gooien dat het maar voor iedereen bereikbaar meot zijn, waarom? Moet dan ook ieder gezin een 2e auto? (om maar eens een zijstraat te noemen).
di, 03/10/2009 - 16:03 Permalink
remcoh

Het is inderdaad goed om te kijken naar de lange termijn. kosten kunnen gespreid worden en met een beetje handig verzekeren kom je een eind denk ik.

alleen daar waar je zegt dat implantaten slechts 1 van de vele mogelijkheden zijn: dat is natuurlijk waar, maar ik zie mezelf toch niet graag met zo'n frame rondlopen en een brug heeft dan weer het hier veel besproken nadeel van het moeten beslijpen van gezonde tanden en kiezen.

ga toch maar goed sparen denk ik
di, 03/10/2009 - 17:20 Permalink
vV

tja.. de meeste mensen rijden nu eenmaal ook liever in een nieuwe BMW dan in een oude opel... Maar het doet `t wel, je zit droog, en je kan van A naar B.

Maar om het dan mogelijk te moeten gaan maken dat iedereen in een nieuwe BMW kan rijden, hoe dan ook.. gaat een beetje ver denk ik. en wil je het toch, iid sparen en de een wat langer dan de ander ja. Zo werkt deze hele maatschappij nu eenmaal. toch?
wo, 03/11/2009 - 07:46 Permalink
remcoh

tja.. de meeste mensen rijden nu eenmaal ook liever in een nieuwe BMW dan in een oude opel... Maar het doet `t wel, je zit droog, en je kan van A naar B.

Maar om het dan mogelijk te moeten gaan maken dat iedereen in een nieuwe BMW kan rijden, hoe dan ook.. gaat een beetje ver denk ik. en wil je het toch, iid sparen en de een wat langer dan de ander ja. Zo werkt deze hele maatschappij nu eenmaal. toch?



Je hebt zeker een punt :)
maar hoe zie jij dit in de toekomst, over pak hem beet 10 jaar.
zal het dan nog steeds een "high-end" oplossing zijn of wordt het langzaam maar zeker toch de "standaard" ?
wo, 03/11/2009 - 12:44 Permalink
vV

er zit al heel behoorlijke ontwikkeling in. Ik zie het zeker (relatief) goedkoper worden. Er is al een significant aantal mensen met implantaten, en dat is nog steeds groeiende. Zeker de implantaatgedragen prothese, maar ook de solitaire tandvervanging, of meerdere implantaten met kroon/brugwerk. Die groei zie ik in de praktijk gewoon gebeuren.
wo, 03/11/2009 - 13:39 Permalink