Waar gaat dit heen met de gezondheidszorg

Author:
SniPSnaP
Posted:
di, 04/10/2007 - 11:28
Waar gaat dit heen met de gezondheidszorg.

Ik heb zelf een conflict met mijn eigen tandarts ( wil me niet helpen)
ben al vanaf vrijdag een tandarts aan het zoeken,
eerst via normale weg maar elk antwoord apparaat zei nood tandarts,

en dat gaat momenteel niet ( ben maar een uitzendkracht)
ik heb geen 150 euro ff liggen.

ben uiteindelijk bij huisartsen post gekomen , met moeite een augmetin kuur gehad.
maar verder helpen ho maar.

is de AUB iemand die een andere weg weet
Ik ben gewoon verzekerd.

dit is anno 2007 toch niet meer leuk


Nu is Tandarts ***** te ***** wel zo aardig om,straks
te bellen met mijn eigen tandarts voor toestemming voor behandeling.

[edit bij moon Naam en woonplaats verwijderd! ]
vV

sorry hoor, maar: goede vrijdag, weekend, 2e paasdag... feestdagen dus, dus overal weekenddienstregeling..

En ja zo`n tandarts ziet je 1x, kan zeer waarschijnlijk niets regelrecht met de zorgverzekeraar regelen (want die stellen meestal heel rare eisen in hun overeenkomsten die zijn aanbieden.. ligt niet aan de tandarts dat ie niet tekent, maar aan de zorgverzekeraars!) maar wil wel graag betaling voor zijn diensten.

Er zijn veel en steeds meer tandartsen die gewoon die betaling ook direct willen regelen. En dat er gevraagd is 150,= mee te brnegen betekent niet dat het dat ook gaat kosten hoor...!

Al met al": ik begrijp je openingszin niet zo goed...Dit soort regelingen dateert niet van net, die bestaan al vele decennia..En discussie hierover zijn volgens mij ook al legio gevoerd. Waarom je eigen tandarts overigens behandeling weigert, en een andere tandarts aan hem toestemming moet gaan vragen om te behandelen terwijl ie zelf blijkbaar niets doet snap ik ook niet.
Is je verhaal helemaal compleet, of ontbreekt er nog essentiele info?
di, 04/10/2007 - 12:58 Permalink
SniPSnaP

Mijn eigen tandarts weigerd me te helpen ,
omdat ik nog een rekening uit eind 2005 aan het af betalen ben bij de deurwaarder ( kroon)

Dit is de hoofd reden dat mijn eigentandarts zei ik behandel je niet.

Ze hebben me over die het kost 150 euro verkeerd ingelicht bij de noodcentrale ( dit kost max 150 hadden ze moeten zeggen)
desalniettemin vind ik dat je ondanks je verzekerd bent dit maar ff cash thuis moet hebben liggen.
di, 04/10/2007 - 13:07 Permalink
Spiegeltje

Het komt redelijk vaak voor dat tandartsen weigeren te behandelen als patienten als slechte betalers bekend staan en nog nota's open hebben staan. Zodra alles betaald is wil je tandarts wellicht wel weer gaan behandelen. Anders had ie je wel uit het bestand gegooid.

Je loopt wel kans dat het voortaan meteen afrekenen wordt. Betalen op rekening is geen recht van de patient maar een service van de tandarts.
di, 04/10/2007 - 13:18 Permalink
SniPSnaP

dit was over een eigen bijdrage van een kroon,
normaliter betaald mijn verzekering dit gewoon ( buiten de eigen bijdrages)
di, 04/10/2007 - 13:24 Permalink
vV

Het komt redelijk vaak voor dat tandartsen weigeren te behandelen als patienten als slechte betalers bekend staan en nog nota's open hebben staan. Zodra alles betaald is wil je tandarts wellicht wel weer gaan behandelen. Anders had ie je wel uit het bestand gegooid.


wettelijk gezien is het heel simpel: zolang je ingeschreven staat kan ie niet weigeren je te helpen bij pijnklachten, slechte betaler of niet! Uiteraard kan en zal hij wel verlangen dat er gelijk betaald wordt, de nota uit 2005 (!) is nog niet eens (geheel) voldaan, dus is het logisch dat hij niet hoeft te verwachten dat een nieuwe nota (wel) snel betaald zal worden..

Als hij verder geen behandelingen wil doen zal hij je gewoon netjes uit moeten schrijven... Ik denk overigens dat welke tandarts dan ook bij het horen van de betalingsproblemen ook directe betaling zal verlangen.. Ik denk dus dat het wel een beetje eigen schuld is dat dit gebeurt is!

En dat heeft niets te maken met "'de gezondheidszorg"" (als geheel dus) die al dan niet de goede kant op gaat, maar een door eigen toedoen verslechterde relatie tussen 1 patient en 1 tandarts...Want dit verhaal is niet anders dan 20 of 30 jaar geleden....Een patient - zorgverlender relatie komt van 2 kanten namelijk....
di, 04/10/2007 - 13:30 Permalink
Spiegeltje

wettelijk gezien is het heel simpel: zolang je ingeschreven staat kan ie niet weigeren je te helpen bij pijnklachten, slechte betaler of niet! Uiteraard kan en zal hij wel verlangen dat er gelijk betaald wordt, de nota uit 2005 (!) is nog niet eens (geheel) voldaan, dus is het logisch dat hij niet hoeft te verwachten dat een nieuwe nota (wel) snel betaald zal worden..


Oke, maar als iemand met ernstige pijnklachten kampt en je weet dat ie niet kan/zal betalen moet een tandarts dan beginnen aan een wortelkanaalbehandeling als een simpele extractie de patient ook van de klachten afhelpt? Volgens mij niet. Met vullen en vooral trekken zijn de meeste pijnklachten wel te verhelpen. Dat loopt ook niet zo in de papieren.
di, 04/10/2007 - 14:05 Permalink
vV

Nou dat heeft meerdere kanten.. Trekken is eigenlijk uit den boze, zeker in een geval het bij de spoeddienst gebeurt. De insteek van de spoeddienst is verhelpen van de pijn. En tja hoezeer we het er ook niet per se mee eens zijn, als je als dienstdoend tandarts de kies trekt zou je wel eens een groot probleem kunnen krijgen. Als als een patient die wel recent een kroon heeft laten zetten nu ineens gaat vragen om trekken vanwege geld.... Nee ook dan is een wortelkanaalbehandeling starten 1e keus.. Want pijnklacht verholpen, en tijd gemaakt om de rest rustig op een rij te krijgen (ook de financien..).

Afspraken maken kan altijd, maar beter vooraf dan in een noodsituatie..
En een afbetaling op een eigen bijdrage van een kroon die al ruim 1,5 jaar duurt..

Wat ik bedoel te zeggen: dit zijn lastige discussie, waarin vele spanningsvelden zijn. En ik ga ervan uit dat we nog niet alles weten...Want een weigering tot behandeling is nogal wat, gaat wel wat meer aan vooraf meestal...
di, 04/10/2007 - 14:49 Permalink
MoniqueDM

normaliter betaald mijn verzekering dit gewoon ( buiten de eigen bijdrages)


Dan nog moet je dat (meestal) zelf eerst voorschieten, een restitutie-formulier invullen en dan heb je vaak binnen 3 weken de vergoeding van de zorgverzekeraar binnen.
Dat komt, omdat de tandarts buiten de basisverzekering valt. Hiervoor moet je dus een aanvullende verzekering afsluiten en nogmaals; vaak moet je dingen die binnen de aanvullende verzekering vallen, zelf eerst voorschieten.

Monique
di, 04/10/2007 - 15:38 Permalink
robinson

De meeste openstaande rekeningen zijn meestal van patiënten die van de noodhulp gebruik maken, wij laten altijd a contant afrekenen.
di, 04/10/2007 - 17:43 Permalink
SniPSnaP

Nu even een update
Ik ben na mezelf op het antqwoord apparaat onbehoorlijk gedragen te hebben. per direct uitgeschreven ( ik weet dit is niet netjes geweest van me, maar mijn pijn was zo erg dat ik mezelf totaal niet meer in de hand had).

Deze tandart heeft mij geen eens de optie gegeven om het direct te betalen, hij heeft gewoon behandeling geweigerd.

Ik heb de assistente in het begin gelijk op de hoogte gesteld van de ernst,
van mijn aandoening flink abses.

Ik zit erg te denken om hier over een klacht in dienen bij het medisch tuchtcollege.

Maar ja daar ben ik niet mee geholpen, ik ga morgen maar naar mijn huisarts om verwijzing naar kaakchirurg.
Want mij is aan geraden om er geen nacht meer mee rond te lopen.

Ik elk geval dank jullie wel voor de reactie's zo ver

[edit by moon: naam verwijderd]
di, 04/10/2007 - 23:55 Permalink
jannepanneke

Vandaag gebeld met de weekenddienst mijn man heeft hevige pijn en een dikke wang. Gelijk aangegeven dat ik nu ff niet kan betalen en zelfs aangeboden dat ik zeker zal betalen zwart op wit te zetten we zijn verzekerd. Toch weigert de tandarts te behandelen onze eigen tandarts is pas 7 mei weer aanwezig. Vind het toch een hard gelag dat je dan geen hulp krijgt. Wat moet ik hier nu mee?
di, 05/01/2007 - 13:30 Permalink
vV

vandaag (zal gezien het tijdstip wel morgen worden..)naar de waarnemer van de eigen tandarts gaan.. de weekenddienst ken t een andere, eigen, regeling mbt kostenafhandeling. Ik neem aan dat de tandarts een eigen waarnemer geregeld heeft, want hij kan tijdens vakanties geen beroep doen op de algemene spoeddiensten (let op: wellicht is het wel de centrale die de doorverwijzing regelt, dus het telefoonnummer dat u moet bellen is wellicht hetzelfde!)
di, 05/01/2007 - 14:55 Permalink
vV

met mijn vaste waarnemers hebben wij onderling de afspraak dat de eigen tandarts de nota aan de patient bepaald, dus na zijn/haar vakantie. Dus dat komt altijd later logischerwijs. Nu is deze afspraak (tegenwoordig) bepaald niet standaard geloof ik.. overigens mag een tandarts een patient met pijn nooit weigeren, zeker niet wanneer je dienst hebt en de enig bereikbare tandarts bent! Uitermate onfatsoenlijk, ook wanneer iemand zo eerlijk is aan te geven dat directe betaling even niet gaat lukken! daar mag u deze tandarts of de tandartsenkring best op aan spreken! (bv via de eigen tandarts)
di, 05/01/2007 - 19:03 Permalink
naroir3

ronduit belachelijk,maar mijn dochtertje had kiespijn en werd niet geholpen omdat er nog een rekening openstond die ik even niet kon betalen.
dat dit nog kan in nedeland, een meisje van 7 jaar met pijn en dan niet willen helpen.
het kind kan dat niet helpen hoor!!
hebben ze dan geen hart en gevoel meer tegenwoordig. :smt013
en ik bood nog wel aan om dan e.v.t deze behandeling direct te voldoen.
u snapt het al,ik ga naar een andere tandarts en heb ik nu nog rechten??
ook al heb ik nog een onbetaalde rekening liggen.(die ik uiteraard ook ga betalen)
wo, 03/04/2009 - 16:57 Permalink
vV

Ik weet niet hoe hoog de onbetaalde rekening was en hoe lang dat al liep en wat er allemaal omheen gespeeld heeft, maar ik vind het in principe niet kunnen dat de tandarts een kind van 7 met pijn laat lopen om zoiets.
Maar ik ken niet alle factoren. En u heeft wel rechten, alleen zal er wel zelf de moeite voor moeten doen dat te krijgen, en veel verder dan dat de tandarts een behoorlijke tik op de vingers krijgt ervoor zal het ook niet gaan. Dan moet u een klacht indienen via de organisatie waar de tandarts bij aangesloten is.

Naast rechten heeft u ook plichten, namelijk de onbetaalde rekening zo spoedig mogelijk voldoen, want ook al was het optreden van de tandarts niet correct , dat ontslaat u niet van betalingsverplichting van een nota die losstaat van dit incident.

succes.
wo, 03/04/2009 - 17:05 Permalink
Spiegeltje

Ja, iedere tandarts moet gewoon behandelen bij spoedklachten.Er moet wel voor worden betaald (boter bij de vis) maar u gaf al aan dat u dat gaat doen. Dat u nog een rekening hebt open staan maakt niet uit. U kunt trouwens iedere willekeurige tandarts benaderen, ze moeten allemaal gewoon helpen bij spoedklachten,bijvoorbeeld ook als u niet bij de eigen tandarts terecht kunt voor wat voor reden dan ook.
do, 03/05/2009 - 00:58 Permalink
vV

U kunt trouwens iedere willekeurige tandarts benaderen, ze moeten allemaal gewoon helpen bij spoedklachten,bijvoorbeeld ook als u niet bij de eigen tandarts terecht kunt voor wat voor reden dan ook.
klopt niet, je hebt niet voor niets een eigen tandarts. Zolang men daar patient is (oftewel hij heeft niet uitgeschreven wegens niet betalen van de nota, maar dat moet ie dan wel schriftelijk doen, met een redelijke termijn om een andere tandarts te vinden) moet hij gewoon zelf helpen. Alleen buiten de normale spreekuren is er de spoeddienst, ook een beetje afhankelijk van hoe dat in de regio geregeld is.

Elke tandarts die benaderd wordt met een pijnklacht moet idd helpen, maar vertellen waar iemand terecht kan is ook een vorm van hulp. Wanneer zo iemand mij zou bellen krijgt hij te horen dat de eigen tandarts moet helpen. Blijft de tandarts dat weigeren bel ik hem. Zou niet de eerste keer zijn.
Idem wanneer ik dienst heb en de tandarts is zelf gewoon in de praktijk, idem. Je neemt voor elkaar waar, maar dat is iets anders dan de zaakjes opknappen waar een eigen tandarts even geen zin in heeft of tijd voor meent te hebben.
do, 03/05/2009 - 09:22 Permalink
Spiegeltje

klopt niet, je hebt niet voor niets een eigen tandarts.

Klopt dus wel, de eigen tandarts moet inderdaad helpen maar als hij dat weigert en geen alternatief biedt kan de patient gewoon bij de andere terecht, voor echte spoedgevallen dan. Als die de eigen tandarts, of een andere collega, weet te mobiliseren kan dat natuurlijk ook een oplossing zijn. Zal de patient niet veel uitmaken als ie maar wordt geholpen.

Ik heb hier al eens eerder over geschreven. Als de eigen tandarts in gebreke blijft ontslaat dat de andere tandarts niet van zijn plicht om te helpen. Hoe fout het ook is van die eigen tandarts.
do, 03/05/2009 - 23:29 Permalink
Spiegeltje

Wat me wel stoort dat steeds maar weer blijkt dat sommige tandartsen op dit forum helemaal geen verstand van zaken lijken te hebben van dit soort kwesties, althans daar weinig of geen blijk van geven. Mogelijk toch een gebrek in de opleiding?

Met vV ben ik het ook niet altijd eens op dit punt, maar dan is er tenminste wel sprake van argumenten of tenminste een ter zake doende mening,
vr, 03/06/2009 - 00:32 Permalink
vV

de ervaring leert dat heel veel zo niet alle nota`s die bij passanten worden opgemaakt omdat ze niet konden cq wilden betalen (in dit geval dus niet wilde, want alles was 2 x verteld..) niet voldaan worden of pas na ingrijpen deurwaarder. Veel mensen denken blijkbaar dat het wel mee zal vallen, maar een nota wordt wel 2x zo duur, en dat komt gewoon door het vele extra werk wat erin gaat zitten. En meestal wel gewoon de vergoeding van de verzekering opstrijken, daar doet men dan niet moeilijk over.. Nee idd, maar blijft staan dat ene kind geholpen wordt, hoe dan ook. En dat ook een zeer ernstige pijnklacht geholpen wordt, hoe dan ook. Anders moet je een ander beroep kiezen...
vr, 03/06/2009 - 11:35 Permalink
Spiegeltje

Ik begrijp niet wat er hier niet aan te snappen valt.
Een patient moet gewoon bij zijn eigen tandarts zijn voor het verhelpen van zijn klachten.
's Avonds of in het weekend of bij vervanging is een ander verhaal.


Daar ben ik het als hoofdregel zeker mee eens, en de patienten zouden misschien beter moeten snappen dat het zo ook in principe werkt.

Maar als de eigen tandarts niet wil helpen kun je je daar moeilijk achter verschuilen. Moreel niet (maar dat is persoonlijk), maar het is m.i. ook onrechtmatig. De andere tandarts hoeft alleen maar spoedeisende klachten te behandelen en heeft daarin ook een zekere beoordelingsvrijheid. Maar hij moet wel onderzoek doen en, bij een gerechtvaardigde spoedklacht, zonodig behandelen of alternatief bieden. Terugverwijzen naar een bot weigerende eigen tandarts valt daar niet onder, is patient niet mee geholpen. De kwestie niet contant willen betalen maakt dan in die echt ernstige gevallen ook niet meer het verschil. Hierover zijn diverse tuchtrechtuitspraken. Betalen moet uiteraard wel en de tandarts kan om een (adres) legimatie vragen. OP zich is het ook redelijk en toegestaan contante betaling te verlangen.

De beoordelingsvrijheid van de tandarts (wel/niet behandelen) gaat heel ver, en terecht, maar kent wel een begrenzing door de wet.Ik heb het idee dat tandartsen op dit punt vooral hun eigen gezond verstand gebruiken maar daarmee kom je niet altijd weg. Als je een mondige patient tegenkomt die de weg weet kun je van een koude kermis thuiskomen. Dat bedoelde ik met gebrek aan juridische kennis, met name Wet op de geneeskundigde behandelingsovereenkomst (WGBO) + jurisprudentie. Die wet geldt niet alleen voor reguliere behandelovereenkomst maar ook als patienten zich melden met een spoedeisende klacht bij de dienstdoende tandarts. In feite ontstaat dan meteen al een behandelingsovereenkomst.

In ieder geval loop je als tandarts risico als je dit negeert, ook al wordt je toch nog in het gelijk gesteld (want wanneer is iets spoedeisend?). Misschien komt het niet zo vaak voor maar burgers worden steeds mondiger ....

Dat een heleboel patienten hiervan misbruik maken maakt dat m.i. niet anders. Hoort mijns inziens gewoon bij een van de nadelen van het tandarts zijn of een andere arts/hulpverlener.
za, 03/07/2009 - 15:46 Permalink
Illuminus

Gewoon conservatoir beslag.....executoriaal als t moet :smt003

Hoort gewoon bij t risico van niet betalende patient zijnde :smt045

Ik krijg trouwens altijd meteen acne op mn tanden van ik kan "ff" niet betalen....of kan nu "even" niet betalen....daar spreekt mij even te veel routine uit.

En jah ik help gewoon bij pijnklachten, ook al word ik door collega en niet betalende patient aan alle kanten genaaid.....want dat hoort nou eenmaal bij mijn vak als hulpverlener enzo he.....patient blij onwillige collega komt er weer ns mee weg....en ik krijg het jezusgevoel....amen.

En jah ik ga lekker tot t gaatje om mn centjes te krijgen, nou hoef ik me ook niet zo'n zorgen te maken over juridische kosten ed, dat gaat voor vriendenprijsje 8)

Een patient hoeft niet over zich heen te laten lopen maar ik ook niet....
za, 03/07/2009 - 17:39 Permalink
Spiegeltje

Hoort gewoon bij t risico van niet betalende patient zijnde

Logisch, maar heb je in de praktijk niet te maken met patienten die niet zijn te traceren of waar gewoon niks te halen valt.

Adreslegitimatie is dan ook noodzakelijk, maar niet altijd afdoende. Als ik tandarts was zou ik op dat punt ook geen smoesjes accepteren. Desnoods maar even wachten in de wachtkamer totdat iemand dat komt brengen en er natuurlijk altijd bij zeggen als wordt gebeld met een spoedklacht en niet contant wordt afgerekend.
za, 03/07/2009 - 18:18 Permalink
naroir3

de problemen van iluminus zijn niet met mijn dingen te vergelijken.
het gaat om een kindje wat geholpen moet worden en deze rekening zou dan ook gelijk betaald worden.
voor het openstaande bedrag moet ik eerst nog v.h ziekenfonds krijgen en dan kan ik pas dat betalen.
maar om nou gelijk te verwachten dat iedereen gelijk kan betalen :smt014 ,meneer zelf misschien wel ja.
maar dan kun je ook niet oordelen over een ander zijn portomonnee.
deze tandarts was onze eigen tandarts en we stonden daar gewoon ingeschreven dus hoef je ook geen legitimatie te overleggen lijkt mij.
za, 03/07/2009 - 19:09 Permalink
Spiegeltje

De berichten sluiten niet (meer) helemaal aan op uw situatie, maar uit de antwoorden blijkt wel dat uw eigen tandarts uw dochtertje gewoon had moeten helpen. Dat geldt zeker zolang u bij de tandarts staat ingeschreven. De tandarts mag contante betaling verlangen (betalen op rekening is alleen een voorrecht, geen recht!), maar u was daartoe ook bereid. Het klinkt misschien hard, maar de tandarts hoeft niet te wachten tot u het bedrag van de verzekering vergoed heeft verkregen. Dat is een zaak tussen u en de verzekering.

Een achterstallige betaling doet er niet toe, maar herhaling en slecht betalingsgedrag kan er wel toe leiden dat u, na de nodige waarschuwingen, wordt uitgeschreven. Maar dat is hier niet aan de orde.

Of u er veel mee geholpen bent weet ik niet, maar als het voor u erg belangrijk is kunt u een klacht indienen bij de beroepsvereniging ANT of NMT, afhankelijk van waar de tandarts bij is aangesloten.
za, 03/07/2009 - 19:39 Permalink
Illuminus

Ik heb nog nooit een kind in de kou laten staan...niet overdag en niet midden in de nacht....ongeacht hoeveel nota's nog open stonden of geen geld.

Kinderen met pijn behandel je...punt uit.

maar om nou gelijk te verwachten dat iedereen gelijk kan betalen :smt014 ,meneer zelf misschien wel ja.
maar dan kun je ook niet oordelen over een ander zijn portomonnee.


Ik oordeel niet over andermans/vrouws portemonnaie......maar we hebben met elkaar in nederland democratisch besloten dat de tandheelkunde privaat gefinancieerd moest worden... Dus ik moet net als elke andere kruidenier zorgen dat het geld waar ik recht op heb ook binnenkomt.... Ik zie patienten die hun Benz S-klasse pontificaal voor de deur parkeren maar niet die 50 euro voor hun vulling kunnen afrekenen....tis soms ook gewoon kwestie van prioriteiten.

Maar even heel persoonlijk.....ik heb het heel lang ook niet breed gehad,en zeg maar gerust arm om mijn studie te betalen, dat was verre van een vetpot kan ik u zeggen.
zo, 03/08/2009 - 04:14 Permalink
Chris888

voor het openstaande bedrag moet ik eerst nog v.h ziekenfonds krijgen en dan kan ik pas dat betalen.


Waarom lukt dit niet binnen de betalingstermijn van de tandartsrekening? Als je declareert bij je zorgverzekering, heb je de vergoeding dan niet binnen een paar weken op je rekening staan?

Of was de betalingstermijn van de openstaande factuur nog niet eens verstreken?
zo, 03/08/2009 - 11:32 Permalink