Angst voor kaakchirurg

Author:
kimmy_85
Posted:
di, 03/03/2009 - 22:33
Waar vind ik een kaakchirurg die hier mee om kan gaan?

Na een vervelende ervaring met verdoven toen een van mijn
voortanden gerepareerd moest worden, heb ik enorme angst voor
naalden gekregen. Helaas kwam hier na het vullen van een gaatje
en een onhandige actie van de tandarts ook nog angst voor de
tandarts en mondhygiëniste bij.

Dankzij een nieuwe begripvolle tandarts en mondhygiëniste ga ik
nu redelijk zonder angst naar de tandarts en mondhygiëniste.
Alleen moeten nu mijn verstandskiezen eruit. Vandaag (na maanden
van moed verzamelen) ben ik naar de kaakchirurg geweest om foto's
te maken en om een beetje gerust gesteld te worden.

Er werd van deze kaakchirurg gezegd dat hij redelijk goed met angstige
mensen kan omgaan. Mijn verbazing was dus ook groot toen hij doodleuk
vertelde dat ik maar kalmeringspilletjes moest slikken en me er verder
maar overheen moest zetten. Hij had simpelweg geen begrip voor mijn
angst. (algehele verdoving vond hij ook nog een optie maar dat wil
ik zelf niet)

En nu weet ik dus niet wat ik doen moet. Mijn verstandskiezen moeten er
gewoon echt uit omdat ze niet passen. (en eentje op zijn kant ligt met het
kauwvlak tegen de zijkant van mijn achterste kies) Ik heb tot nu toe nog
geen last van ontstekingen gelukkig, maar hoe langer je wacht hoe groter
het risico.

Hoe en waar vind ik nu een kaakchirurg die hier begrip en geduld voor heeft?
Ik hoop dat iemand mij tips en advies kan geven.

Alvast bedankt.
remcoh

Hallo Lotgenoot,

Ik mag as. maandag ook naar de kaakchirug :(
Ik ben ook iemand die niet echt graag op de tandarts stoel plaatsneemt en ik ben ook blij dat ik nou een tandarts (en mondhygieniste) heb waar ik het goed mee kan vinden.

Echter, bij de kaakchirurg maakt het me heel weinig uit hoe hij is, als hij zijn werk maar goed doet. waarom?
na deze behandeling hoop ik hem voorlopig toch niet meer te zien en ook al is hij nog zo aardig en begripvol, het blijft hoe dan ook een hele enge behandeling, het maakt voor mijn gemoedsrust dus niks uit of hij nou begripvol is of niet, snap je wat ik zeggen wil?

in ieder geval: succes
wo, 03/04/2009 - 08:58 Permalink
corina13

ok nou ik ben bang voor tandarts en alles wat met de mond te maken heeft dus ook kaakchirurg...nu had ik een enorme ijkol van een kaakchirurg ...hij begreep mn angst neem ik aan wel maar deed er niets mee daar in tegen zn assistentes wel en dat stelde me enorm gerust...mijn kaakchirurg praat moeizaam nederlands en dat maakt het al niet makkelijker...maar eg geloof me de assistentes als jij verteld dat je bang bent die slaan je er hopelijk net als die van mij doorheen.........wens je succes of ben je al geweest???
wo, 03/04/2009 - 09:44 Permalink
kimmy_85

Bedankt voor jullie reacties. Ik moet nog een afspraak maken.
Gisteren was alleen om foto's te nemen. Wat betreft de assistente,
waarschijnlijk trof ik dan net de verkeerde, want zij deelde de mening
van de kaakchirurg. Dus die mocht ik ook niet.
Ik begrijp wat je zegt remcoh over het feit dat het belangrijkste
is dat hij zijn werk goed doet. Daar zit ook denk ik het probleem.
Deze man is echt goed in wat hij doet. Hij heeft mijn zusje (geen angsthaas)
ook geholpen en zij had net zoals ik een kies (ze had er zelfs 2) die op zijn kant
lag en die heeft hij er keurig uitgehaald. Daarom wil ik aan de ene kant graag dat hij het doet.
Maar hij heeft zo weinig begrip voor mijn angst dat ik bang ben
dat ik na de eerste keer niet meer terug durf om de andere 2 eruit
te laten halen en misschien zelfs weer bang word voor de tandarts.
Het zijn ook alleen de naalden waar ik bang voor ben. Wat daarna komt denk
ik gewoon maar niet over na (mede doordat ik weet dat deze kaakchirurg goed is in zijn werk).

Heeft een van jullie misschien ervaring met oxazepam (10mg)? Dat heeft hij voorgeschreven
om rustig te worden. Ik moet de avond er voor een tablet innemen, dat als ik op sta nog 1 en
een uur van te voren nog 2.
wo, 03/04/2009 - 13:19 Permalink
remcoh


Heeft een van jullie misschien ervaring met oxazepam (10mg)? Dat heeft hij voorgeschreven
om rustig te worden. Ik moet de avond er voor een tablet innemen, dat als ik op sta nog 1 en
een uur van te voren nog 2.


nee, geen ervaring mee. maar ik geloof dat er op het forum en anders internet genoeg over te vinden is.
ik ga het in ieder geval niet gebruiken.

as maandag mag ik :smt010
do, 03/05/2009 - 11:36 Permalink
corina13

Het is een direct werkend kalmeringsmiddel en helpt gevoelens van angst en spanning te verminderen. Het werkt tevens anti-convulsief. De piek in werkzaamheid wordt bereikt na circa 3 uur, en het middel werkt tot circa 6 uur na inname. Tabletten van 10 en 50 mg zijn verkrijgbaar. De tabletten van 50 mg worden niet snel door een arts voorgeschreven aangezien deze vrij sterk zijn. Oxazepam is al enkele keren in bepaalde jaren het meest voorgeschreven medicijn in Nederland geweest. Er kunnen volgens experts grote vraagtekens geplaatst worden bij dit enorme gebruik van oxazepam, dat vooral door vrouwen geslikt wordt.

Ook kan oxazepam intraveneus (per injectie in een ader) worden toegediend of intramusculair (in een spier) indien snelle of plaatselijke sedering gewenst is.

Vanwege de korte werkingstijd kan oxazepam al snel verslavend werken en is het raadzaam oxazepam voor slaapklachten niet langer dan enkele weken te gebruiken. Voor angst- en spanningsklachten is dit enkele maanden. Ook bij kortdurend gebruik is het raadzaam de dosering langzaam te verminderen alvorens te stoppen.

Oxazepam is één van de weinige benzodiazepinen zonder actieve metaboliet, dit betekent dat het lichaam oxazepam vrij snel via de nieren naar buiten werkt en daardoor een fatale overdosering na toediening van veel vocht vrijwel onmogelijk is.
do, 03/05/2009 - 12:51 Permalink
kimmy_85

Ik heb gister toch maar een afspraak gemaakt bij de kaakchirurg. Mede dankzij jouw reactie remcoh: dat het belangrijkste is dat hij zijn werk goed doet. Ik neem van te voren de oxazepam en hoop dat ik mijn angst zoveel mogelijk onder controle heb. Bedankt voor jullie reacties. En sterkte maandag Remcoh.
do, 03/05/2009 - 16:33 Permalink