"Preventief" kroon 6 maanden na wortelkanaalbehandeling??

Author:
robinvb
Posted:
ma, 02/16/2009 - 18:49
Hallo iedereen,

Hopelijk (o hopelijk) kunnen jullie mij een eindje verder helpen.

Sinds 8 jaar heb ik een nieuwe tandarts. In die 8 jaar nooit wat aan de hand, maar hij maakte ook nooit foto's. Ik voelde een gaatje met mijn tong, en ging weer naar de tandarts (na een jaar ongeveer). De nieuwe tandarts maakt foto's en ziet 9 (!) gaatjes... hmmm. Dat gat dat ik voelde zat tussen 2 kiezen. Daar moest een wortelkanaalbehandeling voor 5 wortels voor komen. Niet leuk. 1 gaatje was nog niet door het glazuur en kon misschien uit zichzelf nog herstellen (goed poetsen). Andere 6 gaatjes had ik laten zitten.

Nu, 5 maanden later, terug voor controle. Nu komen ze ineens aan met een verhaal (voor ze uberhaupt hadden gekeken) dat ze altijd adviseren om 6 maanden na een wortelkanaalbehandeling een kroon te zetten. Dit omdat de kiezen steeds zwakker worden, en splijten met gevolg trekken groot wordt. Dit advies geven ze dus altijd na die behandeling.

Ik heb totaal geen last van de vulling op de wortelkanaalbehandelingen, en vraag me af of het risico wel zo groot is.

Ik ben 30 jaar, en hoop wel nog lang met mijn gebitje te mogen doen. Vroeger heb ik ook nooit ook maar 1 vulling gehad. Verstandskiezen ben ik wel kwijt. Het is een beetje van het ene uiterste naar het andere, en dan nu ook nog dat verhaal met die kroon?!?

Hoe klinkt die kroon jullie in de oren?

Veel dank voor de reacties / tips.

Robin.
Robinvb@dds.nl.
Romy32

Hoi Robin,

Ik heb niet echt een antwoord op je vraag, maar herken je verhaal wel een beetje, dus ben ook benieuwd wat voor antwoorden je krijgt. Ik heb twee keer een WK-behandeling gehad. Beide keren nadat de tandarts een vulling had vervangen, waardoor de zenuwen geïrriteerd waren geraakt, wat niet meer overging. Die WK-behandelingen zijn nu vijf jaar geleden. Op die ene kies heb ik vrij snel een kroon genomen. Die zit namelijk nogal in het zicht, en mijn tandarts zei ook dat het risico op breken best groot was. Op die andere kies heb ik nu nog steeds geen kroon. Bij elke controle begon mijn tandarts erover, dat het echt wel moest omdat die kies elk moment kon breken. Dan kwam ik thuis, dacht er weer even serieus over na, 'vergat' het dan weer (ja ja........), en voor ik het wist was er weer een half jaar voorbij, en kreeg ik bij de controle weer op m'n falie omdat ik nog steeds geen kroon had.....
Nu heb ik sinds twee jaar een andere tandarts, en die heeft er veel minder haast mee. Zij zegt dat het zo'n vaart niet zal lopen, dat die kies er goed uitziet, en dat ik rustig kan beslissen wanneer ik het doe. Klinkt me als muziek in de oren natuurlijk, maarja........... is toch raar. Want wie heeft er nu gelijk? :smt017
Kijk, uiteindelijk moet het toch, maar ik vind het best apart dat twee tandartsen er zo verschillend over praten.
Maar ik denk ook dat het heel moeilijk is om het risico van breken in te schatten. Het kan jaren goed gaan (zo blijkt), maar als ik morgen op iets hards kauw met die kies........ Tja.
ma, 02/16/2009 - 21:28 Permalink
Spiegeltje

Dit advies geven ze dus altijd na die behandeling

Het advies van de tandarts geeft mij wel te denken omdat het kennelijk een standaardadvies is terwijl het nogal afhankelijk is van de situatie wat in uw geval wijsheid is. Dat valt overigens niet vanaf het forum te beoordelen. Standaard altijd een kroon is m.i. te kort door de bocht. Het belang van een goede restauratie staat buiten kijf maar soms kan dat ookgewoon zonder kroon. Ik zou, alvorens er een kroon wordt geplaatst, eerst nog eens aan de tandarts te vragen hoe deze in uw geval het risico inschat. Aan u dan de beslissing. Maar als dan toch echt een kroon nodig is zou ik er ook niet te lang meer mee wachten.

Overigens is standaard na zes maanden ook niet handig omdat pas na een jaar of langer geen klachten/afwijkingen je kunt zeggen dat de behandeling is geslaagd,. Wat je niet wilt is een kroon waar later nog eens in moet worden geboord voor een herbehandeling.
ma, 02/16/2009 - 23:32 Permalink
De Mol

Onze tandarts adviseert ook om uiteindelijk op wortelkanaalbehandelde kiezen een kroon te zetten. Omdat de kies na het verwijderen van de zenuw toch brosser wordt. IK zou dat alleen niet na 6 maanden doen. Ik heb nu pas mijn eerste kroon genomen, en daar zat wel 1,5jaar tussen.
Maar voor behoud van je gebit zou ik het wel doen, zo'n kroon gaat toch zeker 15 jaar mee!!
ma, 02/23/2009 - 14:42 Permalink
bieb010

Ik heb diverse wortelkanaalbehandelingen gehad,..ik denk wel 8,..5 van die kiezen zijn afgebroken, konden niet hersteld worden en zijn dus getrokken,..2 andere zijn voorzien van een kroon, waarvan 1 na 4 jaar weer getrokken is omdat na 2x de kaakchirurg toch de punt bleef ontsteken, en de laatste werd door mijn nieuwe tandars opnieuwd gerenigt door een nieuwe wortelkanaarbehandeling. Er mankeerde niets aan die kies, maar hij zag op de foto dat mijn vorige tandarts hem niet goed gevuld hand! Ik heb hiervoor 2x een uur een behandeling gehad, hij heeft het alsnog niet kunnen repareren,..en nu 2 weken later en 500 lichter breekt die kies pats doormidden....................

Ik ga denk ik voor een kunstgebit :smt013 :smt013 :smt013
do, 02/26/2009 - 15:13 Permalink
robinvb

Precies een jaar later, heb ik uiteindelijk 2 kronen laten zetten. Ik heb dit op de Filippijnen gedaan, gecombineerd met een vakantie. Minder dan de helft van de kosten, 5 keer de service en zorg, ik kan het absoluut aan iedereen aanraden (zolang je niet naar een klein beunhaasje op de hoek van de straat gaat, maar naar een goede Medical Center in een expat-wijk).

Maar bedankt voor jullie reacties!!
di, 02/16/2010 - 22:46 Permalink
Spiegeltje

Ik hoop uiteraard dat u nog lang plezier heeft van uw Philipijnse kronen maar ik ben geneigd te zeggen dat de keuze kroon of niet, niet zou moeten afhangen van de mogelijkheid om het iets goedkoper te laten doen. Als een kroon niet nodig is, dan er ook niet aan beginnen is de hoofdregel. Is de kroon wel aangewezen, dan is dit natuurlijk een buitenkansje. Inmiddels zijn er ook in Nederland wel tandartsen die tegen veel lagere dan de gangbare tarieven goede kronen kunnen plaatsen trouwens. Die komen dan wel ook uit Azie. Maar daar is weinig mis mee.
di, 02/16/2010 - 23:16 Permalink
robinvb

Wat ik inmiddels had geleerd was dat door de wortelkanaalbehandeling je kies langzaam steeds meer zijn kracht verliest, en de kans dat hij doormidden breekt neemt toe... en dan ben je ver van huis. Het risico schijnt ook zeker niet verwaarloosbaar te zijn. Ik had dus al besloten om het te doen.

En ja, het was een buitenkansje dat ik er toch toevallig al zat. Ik had het gevoel dat de zorg en professionaliteit (ook qua materialen) maar moeilijk te overtreffen was. Het schijnt ook een erg populair alternatief te zijn voor Australiers.

Ik heb trouwens wel een ander probleem gekregen na de NL'se tandarts die de wkb had gedaan, maar daar heb ik een nieuw topic voor aangemaakt:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=8&t=17926

Groetjes,

Robin.
di, 02/16/2010 - 23:42 Permalink
groente

Inmiddels zijn er ook in Nederland wel tandartsen die tegen veel lagere dan de gangbare tarieven goede kronen kunnen plaatsen trouwens. Die komen dan wel ook uit Azie. Maar daar is weinig mis mee.

Oh echt? Hoe vindt je zo iemand? Mijn vorige tandartsen kwamen ook allemaal uit het buitenland, spraken gebrekkig Nederlands en communiceerden (dus) niet, maar die rekenden gewoon de standaard tarieven.
wo, 02/17/2010 - 09:52 Permalink