de electrische tandenborstel: welke is beter?

Author:
floortjebarneveld
Posted:
vr, 01/02/2009 - 11:38
Wie kan mij een gefundeerde, professionele mening geven?

Bij Braun was er de afgelopen maand een actie: 2e body voor de halve prijs. Lief ging naar de winkel en kwam met een Braun Oral-B Sonic complete thuis ipv een wat simpeler (en goedkoper) model.

Mijn vraag is: is deze Oral-B Sonic complete ook volgens tandartsen beter, poetst hij dus beter dan bijvoorbeeld een Professional Care?

Met vriendelijke groet,

Floortje Barneveld :smt001
Spiegeltje

Wie kan mij een gefundeerde, professionele mening geven

Ik verwacht niemand want het soort klinisch onderzoek dat daarvoor nodig is - voor zover ik weet - nooit uitgevoerd :D

Voor wat het waard is: Philips heeft in het verleden wel beweerd dat haar succesvolle Sonicare systeem (ook een sonische borstel) superieur was aan het kleine ronde borsteltje van Oral B (niet sonisch). De fabrikant van Oral B - het Amerikaanse Procter & Gamble heeft daar toen via de rechter korte metten mee gemaakt. Ondanks het bestaan van onderzoek dat Philips in het gelijk leek te stellen. Deze claims zijn gewoon heel moeilijk hard te maken.

Dat laat onverlet dat er talloze meningen en ervaringsdeskundigen zijn. Vriend en vijand zijn er wel over eens dat met beide type borstels die je noemt een goed poetsresultaat kan worden verkregen. Als je voor resultaat gaat heb je er volgens mijn persoonlijke mening meer aan om je te verdiepen in de poetstechniek dan de poetsprestatie van twee verschillende maar goede borstels.
vr, 01/02/2009 - 13:39 Permalink
Lieneke

Volgens het Mondhygienisten Vademecum van een tijdje terug en een zeer recent blaadje van de NVM dat allerlei onderzoeken naast elkaar zette (dit heet evidence based onderzoek), is de tandenborstel met het ronde kopje met osciliserende en pulserende beweging (of hoe je het schrijft..) de beste electrische tandenborstel. Maar hierbij zijn de allernieuwste versies van de Sonicare niet opgenomen in de vergelijking!!!

Echter....de OralB sonic heeft zich nog totaal niet bewezen als elec.tandenborstel. De OralB vertegenwoordigster zei mij zelfs dat deze borstel puur is voor mensen die perse electrisch willen poetsen, maar geen andere poetsmethode willen hanteren als de handpoetsmethode.

Ik zie in de dagelijkse praktijk slechte en goede resultaten van de Sonicare van Philips. Sommige mensen gaan na aanschaf hiervan ineens een stuk vooruit, maar bij anderen blijft de mondhygiene matig of slecht. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je ermee omgaat. Een nieuwe tandenborstel kan zeker motiverend werken waardoor de patient beter zijn best gaat doen. En andersom: Mensen die zo'n dure tandenborstel willen aanschaffen zijn vaak gemotiveerd en zijn dus ook bereid om beter te gaan poetsen / er meer aandacht aan te besteden.

Wat de vergelijking soms moeilijk maakt, is dat je mensen die aangeven dat ze een andere tandenborstel zijn gaan gebruiken, een poetsinstructie zal geven. Daardoor gaan ze, in de meeste gevallen, so wie so een betere poetsmethode gebruiken als voorheen....

Maar dan...welke borstel kun je nu het beste aanschaffen? Ik raad niet bij elke patient een electrische tandenborstel aan, terwijl deze beter uit te test komen dan handtandenborstels. Waarom niet? Nou, om de dood eenvoudige reden dat niet iedereen deze nodig heeft, omdat iemand die met de hand poetst niet perse een slecht gebit heeft. Sommige mensen redden zich prima met de hand. Sterker nog, sommigen hiervan kunnen totaal niet overweg met een electrische tandenborstel of vinden ze gewoonweg niet prettig.
Moraal van het verhaal...kies een tandenborstel die bij je past. Ik laat mensen bij mij in de praktijk vaak de verschillende borstel uitproberen.

PS dit topic is gekopieerd. Gelieve aanvullende berichten in het orginele bericht plaatsen (dit staat in offtopic).
vr, 01/02/2009 - 15:24 Permalink