Imagoschade voor tandartsen

Author:
Jason Zondag
Posted:
do, 10/23/2008 - 09:21
Voor mijn opleiding journalistiek ben ik bezig met een artikel over tandartsen. De laatste tijd zijn er zaken geweest tegen tandartsen die de verzekering hadden opgelicht of patienten hadden mis(be)handeld. Ik heb de indruk dat het aantal gevallen hiervan toeneemt, of in elk geval dat er meer aandacht in de media voor is. Is er werkelijk sprake van een toename van klachten/meldingen over tandartsen, of gaat het om incidenten die (te) breed worden uitgemeten?

Mijn hypothese is dat dit soort misstanden leiden tot imagoschade voor de beroepgroep tandartsen als geheel. Ik ben op zoek naar meningen van betrokkenen hierover, zowel vanuit het oogpunt van tandartsen als van tandartspatienten.
vV

ik denk dat er daadwerkelijk toename van klachten is, dat komt dan voornamelijk doordat mensen mondiger zijn, niet doordat er meer misgaat dan anders. Wat frauderende tandartsen betreft: niets nieuws onder de zon, 15 - 20 jaar geleden of zo zijn daar ook al tandartsen voor gestraft.. Wel vind de media het een steeds interessanter onderwerp (bij gebrek aan andere "'sappige"" zaken misschien?) en nieuws is met de opkomst van internet natuurlijk ook steeds toegankelijker geworden.

De laatste tijd zijn er zaken geweest tegen tandartsen die de verzekering hadden opgelicht of patienten hadden mis(be)handeld.
en dat is dus niets nieuws. Is niet iets van de laatste tijd. Er word alleen meer cq anders aandacht aan besteed.
do, 10/23/2008 - 09:36 Permalink
Jason Zondag

Oke, maar is er dan sprake van een soort sneeuwbaleffect? Er komt iets negatiefs in het nieuws, mensen zijn sneller geneigd hun eigen ervaringen ook te melden (mondigheid), en vervolgens is er weer meer aandacht voor, etectera. Het lijkt me lastig voor de beroepsgroep tandartsen om daar iets aan te doen.
do, 10/23/2008 - 09:47 Permalink
vV

Het lijkt me lastig voor de beroepsgroep tandartsen om daar iets aan te doen.
dat klopt. Je kan alleen maar je best doen. Probleem is dat de rotte appels het voor de rest verpesten, dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Wat daarnaast een rol speelt is dat mensen makkelijker klagen, van alle kanten word ze de weg gewezen naar de klaagmuur. Wat vaker gebeurt is dat men een klacht gaat indienen zonder daar eerst met de tandarts over gesproken te hebben, en steeds vaker is niet zozeer het feit dat men meent dat onrecht is aangedaan, de klacht spitst zich steeds meer toe op het financiele aspect. Tenminste dat gevoel heb ik erbij. De claimcultuur uit Amerika is steeds meer aan het overwaaien. Is de algemene ontwikkeling in de maatschappij trouwens, heeft niet zo zeer met de tandartsen te maken, gebeurt in elke tak van sport.

Wat daarbij niet helpt is de wijze waarop berichtgeving in de media gebeurt. Dit soort zaken word soms met headlines gebracht alsof de derde wereldoorlog is uitgebroken. En nuancering is zelden tot nooit te ontdekken. Vele journalisten zijn te lui om een beetje te graven naar achtergrond info , het succesje is binnen. Dus tja als er sprake is van een verslechterend imago, wie is dat dan toe te rekenen? de beroepsgroep waar gemiddeld genomen in essentie niets veranderd is wat dit soort zaken betreft (misschien zelfs een daling gezien de toegenomen zorggraad) , of de wijze waarop het in het nieuws gebracht word als het een keer misgaat? De dubiezue rol van de zorgverzekeraars bv is ook sterk onderbelicht, de controle daar heeft duidelijk zwaar te wensen overgelaten, en dan creeer je als zorgverzekeraar ook een bepaald klimaat. Die zelfde zorgverzekeraar adverteert nu uitgebreid dat zij hun verzekerden wel zullen bijstaan in het juiste traject wanneer er een klacht is... Zet mij toch aan het denken.
do, 10/23/2008 - 10:35 Permalink
Lieneke

Ik krijg vaak klachten van patienten dat ze de behandeling niet vergoedt hebben gekregen. Ze vragen dan of ik het anders kan declareren....want de verzekering zei dat de tandarts maar een andere code moest gebruiken. De verzekeraar vertelt dus in feite dat de patient de behandelaar moet laten frauderen. Dat klopt toch ook niet? :smt017 Zo werk je het dus in de hand....
do, 10/23/2008 - 11:11 Permalink
Lieneke

Ik denk dat het personeel dat aan de telefoon zit geen benul van tandheelkunde heeft. Die hebben gewoon een lijstje codes liggen...dat is meteen het frustrerende want als je wilt uitleggen waarom je bent afgeweken van het protocol o.i.d. dan wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. De adviserend tandarts heb ik nog nooit kunnen bereiken. Ook via de klachtencommissie niet: Die reageren gewoon niet!

De afspraken wanneer wat te declareren zijn vanuit de NMT geregeld in een heel duidelijk boekje. Die hebben de verzekeraars ook (neem ik aan...).

ps Ik heb het voornamelijk over Menzis
vr, 10/24/2008 - 10:29 Permalink
Jason Zondag

Oke, je punt lijkt me duidelijk Lieneke. Dank.
Maar als jullie het niet erg vinden zou ik graag teruggaan naar het eigenlijke onderwerp van dit draadje: de imagoschade voor tandartsen die mogelijk wordt veroorzaakt door geruchtmakende zaken met een kleine groep tandartsen die fout bezig zijn (hetzij financieel, hetzij medisch).
Ik ben benieuwd of daar nog interessante meningen over zijn?
vr, 10/24/2008 - 11:52 Permalink
Lieneke

Imagoschade heb ik nog niet gemerkt. Tenminste niet in onze eigen praktijk. Maar wij declareren dan ook vreselijk schappelijk (beetje te, als je het mij vraagt).
Ik zit vanaf het begin al hier op het forum en ik geloof dat het aantal mensen die vinden dat tandartsen maar dure bakken rijden e.d. aardig gelijk is gebleven.
vr, 10/24/2008 - 12:40 Permalink
Jason Zondag

Het gaat me niet alleen om "gesjoemel" met rekeningen/declaraties, maar ook om tandartsen die illegaal een praktijk voeren en/of gebitten hebben verruineerd. Dit soort incidenten wordt vaak breed uitgemeten in de pers. ik kan me voorstellen dat patienten (en het publiek in het algemeen) daardoor een vertekend beeld van de beroepgsroep tandartsen krijgen?
vr, 10/24/2008 - 13:29 Permalink
vV

Dit soort incidenten wordt vaak breed uitgemeten in de pers. ik kan me voorstellen dat patienten (en het publiek in het algemeen) daardoor een vertekend beeld van de beroepgsroep tandartsen krijgen?

precies. Wat dat betreft is de pers zelf dus veroorzaker van de imagoschade...

Zoals eerder gezegd, gemiddels gezien is dit niet meer, en misschien zelfs eerder minder dan vroeger, er zijn alleen voor de media meer mogelijkheden het te publiceren, en voor de consument meer mogelijkheden om met de berichtgeving in kontakt te komen. Tel het aantal van die breed uitgemeten incidenten eens? ik kom niet ver in het afgelopen jaar. Dus in essentie valt het wel mee denk ik.
vr, 10/24/2008 - 17:27 Permalink
scaredycat

Ik ben geen tandarts, maar ik zie de imago schade ook niet echt.

Naar mijn idee is het gemiddelde publiek slim genoeg om te zien
dat de gevallen waarover je hoort zeer extreem EN exemplarisch zijn.

En negatief nieuws is natuurljk ook veel makkelijker extra negatief te
maken dan dat positieve dingen zijn op te poetsen. Zelf neem ik daarom
het meeste nieuws al met een flinke korrel zout...
vr, 10/24/2008 - 20:17 Permalink
Newtan

Voor zover ik me kan herinneren staan tandartsen in de onderzoeken die ernaar zijn gedaan redelijk als betrouwbaar te boek. En dat is maar een beetje slechter geworden, van plaats 5 naar 6 of zoiets.
Ik zie zelf geen toename van de gevallen vergeleken met 25 jaar geleden.

Wel zijn er nu meer snelle media. Die blijven noodgedwongen oppervlakkig omdat ze waarschijnlijk goedkoper personeel inhuren. En goed onderzoek kost veel geld. En van elkaar berichtjes overnemen uit het roddelcircuit niet. Adverteerders zijn daar natuurlijk ook debet aan, die trekken zich beetje bij beetje terug uit de gedrukte media. Gewoon omdat mensen zo gigantisch veel keus hebben dat ze steeds minder de krant lezen of op een tijdschrift zijn geabonneerd.
Daar heb je een recept voor een cultuur van napepagaaien. En voor een 'toename' van slecht nieuws.

En die tandarts K. die zich in Amstelveen heeft vergaloppeerd? Die had 15 jaar geleden bij justitie al zo'n reputatie. En zeker bij patienten! Ik ken er in die regio wel meer van dat kaliber die zich tegenwoordig keurig aan alle wetten houden.

Iemand die zich met het imago van tandartsen intensief bezig heeft gehouden is prof. em. M. Eijkman in Amsterdam. http://www.acta.nl/ORGANISATIE/index.cfm/home_page.cfm/subsectionid/51E…
za, 10/25/2008 - 08:00 Permalink
Chris888

Bij mij hebben niet zo zeer opruiende stukken in de media maar wel deze site het image van tandartsen een beetje beschadigd eerlijk gezegd. Door hier regelmatig mee te lezen heb ik het idee dat sjoemelen met codes veelvuldig voorkomt, en dat het ook met zekere regelmaat voorkomt dat behandelingen worden uitbesteed aan lager opgeleid personeel zonder adequate controle op hun werk.

Daarbij: op m'n eigen rekening laatst ook een V13 V21 V60 combi, terwijl ik dankzij of vanwege alle info hier op het forum eigenlijk denk (niet wéét) dat het een forse V12 betreft en dat V60 niet aan de orde is geweest.

Twee opties:
1. de codes kloppen wel, en ik wantrouw de praktijk onterecht.
2. de codes kloppen inderdaad niet, maar als ik de praktijk er op aanspreek en er wordt toegegeven dat het een vergissing betreft, kan ik het niet helpen dat in me opkomt dat een volgende keer de behandeling aangepast zou kunnen worden aan de te willen declareren codes.
do, 10/30/2008 - 08:44 Permalink
vV

Bij mij hebben niet zo zeer opruiende stukken in de media maar wel deze site het image van tandartsen een beetje beschadigd eerlijk gezegd. Door hier regelmatig mee te lezen heb ik het idee dat sjoemelen met codes veelvuldig voorkomt, en dat het ook met zekere regelmaat voorkomt dat behandelingen worden uitbesteed aan lager opgeleid personeel zonder adequate controle op hun werk.
blijft dat de casussen waarmee hier pagina`s worden volgeschreven per saldo in aantal een zeer grote minderheid betreffen van het totaal aantal tandartsen/praktijken in NL.

Deel 2 van je opmerking is recent extra onder de aandacht gebracht van de tandartsen middels een schrijven van de inspectie.

Wat de rest betreft kunnen wij slechts hopen dat mensen die her lezen minimaal een handvat krijgen om de rotte appels te herkennen, zeker wat betreft het uitbesteden aan lager personeel. En onder de streep: wil je door de tandarts zelf behandeld worden, kan men dat niet weigeren! Dat moet je natuurlijk als patient wel even weten, dus bij deze.

mbt jouw eigen opmerking mbt de laatste nota: overleg toch even, een goed open gesprek zonder gelijk beschuldigend te werken kan wonderen doen. Ook voor de toekomstige relatie.
do, 10/30/2008 - 12:56 Permalink
Chris888

Kennis is macht, Chris.

Ja, maar het probleem is dat ik maar een beetje kennis heb, en niet voldoende. Ik kan namelijk niet zien wat er precies gebeurd is en ook niet goed beoordelen.

De reden dat ik m'n eigen praktijkvoorbeeldje erbij schreef is om te illustreren dat door verhalen in de media, in dit geval verhalen over de combi V60-V21 op deze site, ik nu twijfels heb bij de rekening van mijn tandarts. En dat lijkt mij sowieso schade aan het beeld dat ik van hem had, om de simpele reden dat als ik de verhalen niet had gelezen ik waarschijnlijk geen vraagtekens bij de rekening had gezet.

Als je weet waarom we dat multi-declareren doen, voel je daarin mee.

Wat is multi-declareren? Meer declareren dan je uitvoert? Of bedoel je gewoon-declareren?

Had je nog last van de vulling trouwens? Want voor een goede prijs hoort natuurlijk wel een goed stuk werk geleverd te worden!

Vind je dit relevant?
do, 10/30/2008 - 18:42 Permalink
Chris888

mbt jouw eigen opmerking mbt de laatste nota: overleg toch even, een goed open gesprek zonder gelijk beschuldigend te werken kan wonderen doen. Ook voor de toekomstige relatie.


Een goed open gesprek, vragen wat die V60 precies inhoudt, zonder beschuldigend over te komen lijkt me best lastig over de telefoon. Misschien vraag ik het over een half jaar?

Overigens: als die V60 gewoon terecht is, dan is 'jullie' informatie niet goed bij mij overgekomen. En dat kan natuurlijk.
do, 10/30/2008 - 18:59 Permalink
Chris888

blijft dat de casussen waarmee hier pagina`s worden volgeschreven per saldo in aantal een zeer grote minderheid betreffen van het totaal aantal tandartsen/praktijken in NL.


Voor mijn gevoel zijn het er toch best veel. En daar gaat het hier over toch: gevoel? Niet de feiten, maar het beeld dat mensen hebben en krijgen bij het lezen van de verhalen.
do, 10/30/2008 - 19:06 Permalink
Newtan

Ik bedoel multi-declareren als combi-declareren, zoals Chris dat schreef.
Vroegàh, met amalgaam, had je v11, v12, v13. Inmiddels zijn er zoveel toeters en bellen bij de vulling gekomen die nodig zijn om een vulling op orde te maken, dat je multipele codes nodig hebt voor een werkstuk. Bij ons komt dat ook nog eens per element op de nota. Dan zijn twee vullingen al gauw 7 á 8 regels. En steeds dezelfde codes die dubbel op dezelfde nota staan. Twee keer V20, twee keer V12, etc.

Ik krijg daar incidenteel vragen over van, met name oudere patienten die van oudere tandartsen af komen. Van de week dus nog.

Hoe hadden jullie dat dan anders gedacht? Harken :roll: :wink: ? Da's wat iemand hier steeds een PNO gevalletje noemt. Doe'k nie an mee :smt018 :smt020
do, 10/30/2008 - 22:38 Permalink
Newtan

blijft dat de casussen waarmee hier pagina`s worden volgeschreven per saldo in aantal een zeer grote minderheid betreffen van het totaal aantal tandartsen/praktijken in NL.


Voor mijn gevoel zijn het er toch best veel. En daar gaat het hier over toch: gevoel? Niet de feiten, maar het beeld dat mensen hebben en krijgen bij het lezen van de verhalen.

Ach, onze assurantieadviseur stelt dat ook altijd: het is de kunst van zijn vak om mensen die bij risico's in de zin van 1:1 denken (het zal me wel of niet gebeuren) de realiteit onder ogen te brengen: de kans op een bui op een dag in Nederland is 1:20.

Maar leken denken niet in statistiek. Die denken dus 1:1. Of ze denken digitaal: wel of niet aan iets :wink:
do, 10/30/2008 - 22:42 Permalink
Chris888

Maar leken denken niet in statistiek. Die denken dus 1:1.


Jammerrrrrrrr, op het gebied van statistiek ben ik helemaal geen leek.
Kom gerust met cijfers. Kan het nog steeds zo zijn dat ik 1 sjoemelaar op 200 veel vind, terwijl een ander dat weinig vind. En ook 20 op de 100 sjoemelaars kun je nog een grote minderheid noemen.

De vraag was of mediaberichtgeving leidt tot image-schade. Ik probeer zo zorgvuldig mogelijk uit te leggen dat door het lezen hier ik een minder goed beeld van tandartsen heb gekregen. Als ik dat zeg, dan is dat toch zo? Ik spreek alleen voor mezelf.

Maar jij mag dat gerust niet erg vinden. Bovendien ben ik ook maar 1 persoon, niewaar?
do, 10/30/2008 - 23:09 Permalink
Chris888

V60 kan gewoon hoor.


Uit tig berichten over V60 en V21 heb ik begrepen dat die alleen in bijzondere gevallen bij elkaar kunnen. In sommige berichten (van tandartsen) staat zelfs heel letterlijk dat ze niet samen gaan (quotes nodig?)

Als dat niet klopt, dan is het wellicht raadzaam dat te rectificeren ofzo, want nu loopt mijn tandarts misschien onterecht schade op aan z'n image ;-)
do, 10/30/2008 - 23:27 Permalink
Jason Zondag

Een interessante opinie die ik tijdens mijn onderzoek tegenkwam is de volgende:
het individuele imago van de tandarts is prima, zelfs beter dan dat van de huisarts. Dat betekent dat patienten hun eigen tandartsen hoog hebben zitten.
Echter, het collectieve imago van de beroepsgroep is stukken minder porsitief. Oftewel: andere tandartsen dan de eigen tandarts zijn minder goed.
Wat vinden jullie daar van?
ma, 11/10/2008 - 12:00 Permalink
Newtan

Ik ken het fenomeen ook. Maar dat zou kunnen komen omdat nogal wat tandartsen wat aan te merken hebben op het werk van de collega. Dan creeer je misschien die sfeer. Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar we kennen het gevoel.

Maar buurmans gras was ook altijd groener toch? Mensen zijn gewoon rare wezens. Als het om banale dingen gaat, dan ben je jaloers. Als het om dingen gaat waar je je afhankelijk moet opstellen, dan is jouw vertrouwde hulpverlener de beste.
di, 11/11/2008 - 20:18 Permalink