2x A10 Geleidings / infiltratie anesth.

Author:
SimonTant
Posted:
wo, 10/15/2008 - 20:55
Goedenavond,

Pasgeleden heb een gaatje laten boren onder verdoving. De eerste prik had weinig effect, vervolgens kreeg ik een andere en ben teruggegaan naar de wachtkamer om het middel in te laten werken. 10 min later kwam ik weer terug, maar de verdoving was nog steeds niet goed genoeg. Wederom een prik gehad en weer 10 min in de wacht. Toen ik daarna terugkwam was de zenuw nog steeds niet geheel verdoofd, waarop de tandarts zei dat hij dan maar op een specifieke plek zou prikken en dat dat sowieso effect zou hebben. En inderdaad, ik voelde eindelijk niets meer. De prikken voelde ik sowieso niet meer gelukkig. Vervelend allemaal, maar overmacht dacht ik.

De tandarts heeft nu 2x een verdoving op de factuur gezet (2x A10). Mijn vraag is of dit terecht is? Ik vraag me af of het de tandarts enigzins is aan te rekenen dat het zolang duurde, en vraag me dus ook af of ik moet opdraaien voor de kosten. Zijn hier regels voor, of ligt dit aan de coulantie van de tandarts?

Het gaat me niet zozeer om de kosten, en kan nu niet direct zeggen dat ik een meningsverschil met mijn tandarts heb, maar ik ben gewoon benieuwd.

Alvast bedankt,

Simon
Newtan

Stel, jij mag een regenpijp vervangen. Er is een stukje kapot onderaan. Simpel. Maar terwijl je bezig bent, blijkt ook het muursteuntje los te zitten. En dan verderop, aan de achterkant is nog een barst. Wat zou jij doen? Alleen dat ene stukje in rekening brengen en de rest service van de zaak? Je maakt er wel vrienden mee. Echte vrienden betalen ook mee aan de huur, en de belasting toch?

Heb ik hiermee duidelijk gemaakt wat ik bedoel? Of heb jij een baan waarbij het niet uitmaakt hoe lang je over iets doet?

Wat een vraag :smt011
wo, 10/15/2008 - 23:20 Permalink
SimonTant

Bedankt voor je reactie.

De hele reactie, en vooral de laatste zin + smiley, straalt een houding uit die mij nogal irriteert. Wij klanten, danwel leken, moet er maar het volste vertrouwen in hebben dat wat op de rekening staat klopt. Ik kan de vraag ook omdraaien, waarom staat er maar twee keer A10 op de factuur en niet drie keer? Als het drie keer was geweest had je dan hetzelfde gereageerd?

Bijna elke vergelijking in een discussie gaat mank, de vergelijking die jij gebruikt natuurlijk ook. In het voorbeeld van de regenpijp heb je te maken met onvoorziene gebreken, in mijn geval niet. Een goede klusjesman zou overigens van te voren kijken wat er dient te gebeuren en een offerte opstellen. In mijn geval zou de offerte zijn, verdoven en tandboren, en niet 2, 3 of meer keer verdoven. Om toch je vergelijking te gebruiken, wat als de klusjesman zou moeten lijmen. De eerste lijmlaag is niet sterk genoeg, dus wordt er nog eens gelijmd, moet je dan twee keer voor de handeling lijmen betalen? Ik denk het niet, en ik heb er bij de tandarts dus ook m'n twijfels over. Of betaal je puur voor de middelen, waarom dan niet per milliliter?

Of heb jij een baan waarbij het niet uitmaakt hoe lang je over iets doet?
Interessante vraag. Als ik tegen de klant zeg dat ik ergens 10 uur voor nodig heb en ik doe er 20 uur over, dan reken ik de klant 10 uur. Dus het zou kunnen zijn dat als de tandarts zegt dat hij mij gaat verdoven, dat hij dat ook maar één keer in rekening brengt, of niet? Kortom, zo duidelijk als jij denkt dat het is, is het mijns inziens niet.

Ik las overigens ergens 1 tand is 1x A10. Dit klopt dus niet?

Simon
do, 10/16/2008 - 10:39 Permalink
vV

Ik las overigens ergens 1 tand is 1x A10. Dit klopt dus niet?
nee, sterker nog, 2 tanden naast elkaar is 1x A10. Dus stel rijtje van 3 te behandelen, dan eerste 2 1x A10, en de derde een A10. Stel rijtje van 4, per 2 A10, dus ook 2x A10.

Nu weet ik niet of hij een ruimer gebied is gaan verdoven. Overigens vind ik de regenpijp enigzins ongelukkig gekozen, in de bouw ed word meestal werk aangenomen, dus vaste prijs. En dat is geen vergelijking met het menselijk lichaam wat niet altijd reageert zoals verwacht.. Ik vergelijk het liever met andersoortige tegenvallers. Want het is een tegenvaller, en nee niet de schuld van de tandarts dat uw lijf anders reageert dan de gemiddelde mens.
do, 10/16/2008 - 12:19 Permalink
SimonTant

Bedankt.

Ik houd van duidelijk te controleren regels. 2 tanden naast elkaar 1x A10, is duidelijk. Met die informatie kan ik de tandarts bellen en zeggen 'U heeft waarschijnlijk per ongeluk 2x A10 in rekening gebracht, terwijl het maar om één tand ging".

Helaas voeg je er aan toe: Nu weet ik niet of hij een ruimer gebied is gaan verdoven.. Dat weet ik ook niet en daar kan ik als klant, danwel leek, ook niet achterkomen. Met deze informatie de tandarts opbellen levert natuurlijk een welles-nietes discussie op, daar heb ik voor dit bedrag geen zin in. Het geeft me wel een onbevredigend gevoel.

Dat het de tandarts' schuld niet is, vond ik zelf ook het meest aannemelijk. Wel zijn er verschillende manieren om tegenvallers te dekken, vanuit een service-oogpunt vind ik het volledig op de klant afschuiven niet zo netjes.
do, 10/16/2008 - 13:07 Permalink
vV

vanuit een service-oogpunt vind ik het volledig op de klant afschuiven niet zo netjes
toch moet u even af van de formulering ""klant"". Wat behandeling betreft bent u nog gewoon patient en feit blijft dat niet alles te voorzien is. Indien men in de tandartspraktijk zou moeten gaan handelen zoals u hier het liefste gezien zou hebben zou of de tandheelkundige zorg die nu nog tot de goedkopere EN betere in de EU behoort (echt waar) veel duurder worden (werken tegen aangenomen werk, dus je gaat de risico`s meeberekenen) of niet meer toegankelijk wegens gebrek aan tandartsen..(want dan is het runnen van een praktijk niet meer echt rendabel..) En laten we wle wezen, toch weer even die aannemer: meerwerk word ook daar volledig doorberekend, sterker nog meestal tegen fors andere tarieven dan waartegen de aanneemoverenekomst werd afgesloten...

U moet blij zijn dat er per verrichtig gerekend word, maakt het wel overzichtelijker. Toch zou ik er een telefoontje aan wagen zeker als u met dit gevoel blijft zitten. Laat hem maar eens reactie geven, en onderbouwen, die 2x.
do, 10/16/2008 - 13:17 Permalink
SimonTant

Ik ben er niet blij mee, maar wanneer je zelf moet betalen wordt een patient al snel klant. Bij een behandeling in een buitenlands ziekenhuis zijn mij weleens twee behandeltrajecten voorgelegd, een dure en een minder goede, maar goedkopere. Aan mij de keus. Dan voel je je klant.

Ik had op duidelijke regelgeving gehoopt. Dat is lastig dat begrijp ik, maar op deze manier kan ik niet anders dan akkoord gaan met het aantal A10'tjes dat op mijn factuur verschijnt. Bedankt in ieder geval voor de reacties.
do, 10/16/2008 - 14:56 Permalink
vV

Bij een behandeling in een buitenlands ziekenhuis zijn mij weleens twee behandeltrajecten voorgelegd, een dure en een minder goede, maar goedkopere. Aan mij de keus. Dan voel je je klant.
tja alleen zijn er helaas niet altijd alternatieven voorhanden.. En dan zult u zich toch ook als klant moeten schikken. Overigens maakt het in de medische wereld voor de in te zetten behandeling niet uit (tenminste, dat zou geen verschil mogen maken) wie het betaald. Het gaat om de beste behandeling, en helaas met de invloed van verzekeraars tegenwoordig ook soms om de goedkoopste, of om de goedkoopste zorginstelling. En dat u ervoor gekozen heeft geen aanvullende verzekering af te sluiten (waarmee u wellicht per saldo in uw situatie goedkoper uit bent, ik neem aan dat u daar als klant van de verzekering over nagedacht heeft :wink: ) maakt dus ook niet uit. En hierbij was er een alternatief: niet behandelen (met alle mogelijke gevolgen van dien) . Is op korte termijn goedkoper, op lange wellicht niet.

Ik blijf erbij dat uw beeld van ""klant zijn"" niet volledig integraal toepasbaar is op medische behandelingen. Maar wellicht kunt u er even met uw tandarts over praten, want het is ben ik bang een kwestie van tijd voor er weer een punt bovenkomt.
do, 10/16/2008 - 15:59 Permalink
Newtan

Ik houd overigens ook van duidelijke regels. Als ik twee keer verdoof omdat eentje niet genoeg werkt, dan reken ik twee keer A10. Als ik een fout denk te hebben gemaakt, reken ik niks extra.

Is dat regel-achtig genoeg? :D

Maar biologie heeft zo zijn eigen regels: onzekerheid en variatie. Er zit een zeker gokelement in het leven en in het omgaan met levende wezens.
Daar kun je mee leven, of je ertegen verzetten. Maar niets aan doen.

Verder sluit ik me helemaal aan bij vV.
do, 10/16/2008 - 19:57 Permalink
scaredycat

Even vanuit het klant-perspectief: ik heb liever een tarief voor een verdoving die meestal goed
werkt en dus relatief weinig kost dan dat er rekening gehouden wordt met een worst-case-scenario
voor iedereen, waardoor iedereen altijd veel meer kwijt is voor een verdoving.

Ik maak zelf (onder andere) kopietjes voor mijn werk; asl ik een kopie maak die IK
niet goed vind of technisch niet goed is maak ik een nieuwe en rekenin ik die niet,
maar als de klant niet tevreden is (en dan trek ik het nog gevoelig zijn gelijk met
niet tevreden zijn) en ik moet een nieuwe maken dan reken ik de nieuwe kopie dus wel.

Ik kan ook de prijs voor een kopietje 5x zo duur maken, dan kan ik altijd 5 pogingen
doen om het perfect te krijgen en als het de eerste keer goed gaat heb ik mazzel.
Maar ik denk niet dat mijn klanten dat zouden waarderen.
do, 10/16/2008 - 21:03 Permalink