Pijn in tanden en kiezen na het sporten

Author:
ytje1962
Posted:
ma, 09/22/2008 - 21:05
Al geruime tijd heb ik flinke pijn in mijn tanden, kiezen en kaak na sporten. Het enige wat helpt is met mijn lip/wang tegen de pijnlijke tanden of kiezen drukken. Ook beginnen mijn speekselklieren actief te worden. Meestal begint de pijn nadat ik ongeveer een half uur gestopt ben en duurt een uur, daarna zakt het weg. Mijn tandarts weet geen oorzaak aan te wijzen. Wie heeft dezelfde ervaring of weet de oorzaak??
Rene1961

Daar heb ik ook vrij lang last van gehad, elke keer na het hardlopen. Die pijn is erg hevig! Een kwartier na het hardlopen begon het. Aanvankelijk at ik altijd 2 tot 3 appels na het hardlopen, daardoor zakte de pijn. Bij toeval kwam ik daar achter. Ik dacht aanvankelijk dat er iets in de appels zat, een soort stofje, dat de pijn deed verlichten. Dat was het niet. Naar de tandarts geweest, geen problemen met de tanden. De tandarts wist er ook geen raad mee. Toch bleef de hevige pijn aan de boven en onderkaak na het lopen. Omdat ik medicijnen slik heb ik een keer een gesprek met mijn Apotheker aangevraagd en ook dit probleem voorgelegd. Hij vertelde me dat dit vaker voorkomt bij hardlopers en dit probleem heeft te maken met hoe je onderkaak verbonden is met je schedel, dat luistert heel nauw. De pijn gaat niet over van de appel, maar die gaat over door je op en neer bewegingen van je onderkaak, door het eten van die appel. I.p.v. een appel helpt suikervrije kauwgom of Benbits kauwgom na het hardlopen ook uitstekend, zei hij. En dat was ook zo. Even flink kauwen op suikervrije kauwgom en de pijn zakt heel snel. Ik hoop dat u hier ook iets aan heeft, bij mij werkt het uitstekend en weet nu hoe ik zeer snel van die pijn af kan komen, na het hardlopen. Succes.
wo, 05/06/2020 - 23:21 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Rene1961

Interessant!
Het gaat wat ver om helemaal te vertellen hoe het zit met sporten en het gebit. Dat is namelijk behoorlijk breed. Ik heb hier tijden Europerio (4 daags congres) het een en ander over gehoord. Ik heb dit op enkele websites beschreven. Het gaat over een enorme groep atleten dat onderzocht is. Misschien gewoon even googelen?
do, 05/07/2020 - 15:02 Permalink
confrere

Na een flinke inspanning komt de pijn in mijn kaak aan de rechterzijde na een kwartier of een half uur. Na een half uur trekt het ook weer weg.
Ik heb ook het idee dat het met kauwen weer wat verlicht maar dit is niet altijd het geval.
De Tandarts heeft me nu doorgestuurd naar een fysiotherapeut. Ik heb aan die rechterkant ook een implantaat en er zitten ook wat resten van wortelpunten, maar volgens de tandarts en Kaakchirurg hebben deze geen invloed op de pijn.
Ook tanden knarsen en klemmen is niet aan de orde in mijn beleving.
Ik kan verder maar weinig vinden op internet waar de pijn vandaan komt en wat ik eraan kan doen.
Ik hoor het graag.
ma, 02/07/2022 - 20:08 Permalink
mulan

Als antwoord op door ytje1962

Beste Ytje,
Ik wou toch ff reageren. Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt, ik bedoel (bij mij een zeurende) tandpijn hebben, op 3 onderste tanden. Op de foto en scan niks te vinden. Dus gezonde tanden en toch tandpijn. Voor een 2de opinie naar een andere tandarts en die nam mijn buiten en binnenste kaken stevig vast en dat deed echt pijn. Om een lang verhaal kort te maken..had ik stress op kaakspieren. Kiné gekregen en na X 9 keer opgelost. Geen pijn meer.
di, 02/08/2022 - 18:06 Permalink
Beppie2.0

Weet je zeker dat het geen kramp in een kauwspier is? Ik kreeg plotseling enorm veel pijn in kiezen zowel boven als onder. Het voelde alsof ik zenuwontstekingen had aan 3 kiezen in boven en 3 in onderkaak, pijnlijke kaken. Echt vreselijke pijn. Ik had eerst geen idee wat er aan de hand was en waar die helse pijn vandaan kwam..Ik kwam erachter door met mijn duim in mijn mond in de kaakhoek te voelen , bij de grote kauwspier. Hier voelde ik een enorme verdikking op het moment van de pijnaanval. Ik voelde een soort bal in die spier. Net zoals je een bal kunt voelen bij kramp in de kuit.
di, 02/08/2022 - 19:56 Permalink