Agorafobie en angst voor de tandarts

Author:
Mirreke35
Posted:
vr, 09/12/2008 - 00:02
Hallo, ik ben Mirreke, 35 jaar en nu ruim een jaar niet bij de tandarts geweest. Ik had vorig jaar echt de goeie hoop om het door te zetten. Ik kwam daar in eerste instantie omdat ik verging van de pijn. Na trekken ben ik weer vertrokken. Ik had een behandelplan want er moest eea gevuld worden. Ik ben nog 1x geweest. Dit was een angsttandarts, maar lieten me eerst 45 minuten alleen in de stoel achter, toen een verdoving en lieten me weer achter. Ik heb laten vullen maar ik ga er nooit meer terug. Dat dat zich een angsttandarts mag noemen!!!

In ieder geval, ik heb dubbel angst. Ik ben ook bang om het huis uit te gaan, ik heb paniekaanvallen en zo agorafobie ontwikkeld (straatvrees). Nu gaat mijn gebit hard achter uit. Bepaalde kiezen zijn aan de buitenkant zwart aan het worden, en nu brokkelt ook mijn voortand al af. Ik heb ooit een wortelkanaalbehandeling gehad waarvan de vulling eruit gevallen is (na 6 mnd al).

Als je tanden gaan afbrokkelen, betekent dat dan dat je ze moet laten trekken of kunnen ze daar nog wat mee. Ik wil het evt proberen, als ik een goede tandarts kan vinden hier in Oss, dat ik met Oxazepam er heen ga.
Ik wil mijn tanden niet kwijt, maar ik ben nu zo bang geworden dat ik bang ben dat ik alles moet trekken.

Ik schaam me voor mijn gebit, durf bijna niet meer te lachen en echt fris ruikt het ook niet meer geloof ik.

Weet iemand een antwoord op mijn vraag?
Shania46

Lieve meid wat een ellende he.

Nou wat wel of niet kan weet ik uiteraard niet maar bij mij was 1 tand half afgebroken en zelfs die kon nog heel netjes gemaakt worden, de tandarts zei zolang het hard is is het goed. Maar ik heb uiteraard niet de kennis.

Ik ben afgelopen maandag geweest ook met oxazepam om niet in paniek te raken etc. Maar voor jou is het dubbel angstig, je bent en angstig door je fobie en je bent bang voor de tandarts. Heb je wel hulp voor je fobie om die te proberen te overwinnen???

Ik vind het hardstikke goed van je dat je toch je gebit wilt laten herstellen ondanks deze extra stressfactoren.
Ik heb geen ervaringen met angsttandartsen maar iemand zolang in een stoel laten zitten helemaal alleen lijkt mij niet de juiste manier om iemand van zijn/haar angst af te helpen.

Heel veel kracht en sterkte en zet hem op !
vr, 09/12/2008 - 01:56 Permalink
Mirreke35

Heej bedankt voor je reactie! Geeft me weer hoop!

Nou, ik ben voor vorig jaar ook 3 jaar niet geweest :cry: ook door de angst. Ik kan nog niet eens op visite bij iemand laat staan in die stoel liggen....
Ik heb al wat therapien achter de rug. Sinds vorig jaar heb ik cognitieve gedragstherapie, deze therapie helpt dan ook nog het meest. Ben net volledig afgekeurd voor een jaar om te werken. Als mensen vragen wat ik durf ivm mijn agorafobie zeg ik meestal, wat durf ik nog wel...

Maar ik wil gewoon mijn eigen tanden behouden dus mss valt er nog wat te redden vandaar dat ik toch probeer te gaan, al is het onder invloed van Oxazepam en 3 dagen erna bed liggen.

De angsttandarts waar ik ben geweest zei toen ik commentaar leverde op het lange wachten dat ze geen psychische instelling waren :o Maar zo ga je niet met angstige patienten om en moet je deze "titel" niet dragen, vind ik. Ik heb dan extreme angst maar afgezien van mijn agorafobie heb ik ook de "gewone" angst voor de tandarts en daar doelde ik toen ook op.
Ze vertelde ook helemaal niet wat ze voor instrumenten pakte en waarvoor dat diende, dus ik zag de engste instrumenten en hij vertelde ook niets. Ik heb later ook terug gebeld en hun bedankt voor hun werkwijze en dat ik niet meer terug zou komen. De telefoniste ging er niet op in en vroeg alleen of ik de rekening zsm wilde voldoen :smt013

Maar goed.... ik kon er vannacht niet van slapen, omdat er een stukje van de zijkant van mijn voortand was afgebrokkeld en ik heb in een opwelling me aangemeld bij een tandarts..... Geen angsttandarts maar goed, die term zegt mij dus ook niets meer. Ik wacht het wel af, inmiddels voel ik me wat rustiger maar ik weet dat ik er wat aan moet laten doen. :-?
vr, 09/12/2008 - 08:36 Permalink
mecánico para …

Ik ben nog 1x geweest. Dit was een angsttandarts, maar lieten me eerst 45 minuten alleen in de stoel achter, toen een verdoving en lieten me weer achter. Ik heb laten vullen maar ik ga er nooit meer terug. Dat dat zich een angsttandarts mag noemen!!!



niet dat ik iets in het verhaal kan betekenen, maar eens te meer is duidelijk dat iedereen zich mag noemen zoals ie wil............ belachelijk gewoon.
succes overigens, want het is best lastig om de draad weer op te pakken.
vr, 09/12/2008 - 13:11 Permalink
Shania46

Hai

Gedragstherapie is oke je leert weer op een normale manier te reageren op vervelende situatie's.

En weet je meiske die onrust en angst en paniek van afgelopen nacht komt omdat er een stukje van je tand af ging en je gelijk dacht "owjee nu moet ik naar de tandarts" Ik heb zelf ervaren dat toen ik gebeld had, er al een rust kwam niet dat de angst toen weg was, maar ik hoefde niet meer bang te zijn voor mogelijke rampen in mijn mond want ik had gebeld en kon voor een eerste bezoek komen.

Dat wat jij verteld over die tandarts vindt ik wel heel erg raar, en blijkbaar worden klachten daar ook niet echt serieus genomen.
En zo krijg jij er weer een vervelende ervaring bij.

Ik begijp dat je nu naar een nieuwe tandarts bent gegaan? Als je die niet kent is dat wel erg eng he, eerste keer kennismaken misschien even met spiegeltje in je mond kijken en wat het belangrijkste nog wel is het moet goed voelen.

Dikke knuffel en kalm aan
za, 09/13/2008 - 22:20 Permalink
Mirreke35

Dank je allemaal!
Ja het valt allemaal niet mee als je sowieso ook al straatvrees hebt :o Maar goed. Ik had me online aangemeld bij een tandarts. Maar ik heb er nog niets van gehoord. :-? Dan heb ik al zoiets van, okeej laat maar.
Nu ben ik er achter gekomen dat een straat hiervandaan een praktijk zit die in protheses doen. Ze doen ook de gewone zorg dus ik ga binnenkort eens even binnen wippen. Een kennis van mij is daar ook geweest en ze waren daar heel erg vriendelijk en stellen hun patienten met veel zorg gerust.
Aangezien ik al een tand kwijt ben en de tand die er naast zit ook uit moet zal ik toch iets moeten.

Wie weet helpen ze me.
Mijn tanden zijn verder niet meer afgebrokkeld. En aangezien ik niet alles tegelijk kan met mijn angst en ik nu in het UWV molentje zit, wil ik dat eerst afhandelen. Daar moet ik vrijdag voor de laatste keer heen (ben afgekeurd voor een jaar). Dus volgende week ga ik eens verder met mijn behandeling voor mijn tanden.

:smt039
di, 09/16/2008 - 09:08 Permalink
Jeanette1979

Als antwoord op door Mirreke35

Hi Mireke, hoe gaat het nu met je? Ik wil wel met je pennen, hoor. Ik heb zelf heel veel angsten waarvoor ik medicatie neem. Door middel van medicatie komt de persoon tot rust. Het nadeel is natuurlijk dat medicijnen slechts voor een tijdelijk effect zorgen. Dus geen permanente oplossing.
Met psychotherapie in de vorm van cognitieve gedragstherapie kan angst wél permanent verdwijnen. Je vindt er hier alles over: https://onlineapotheek.co. Veel sterkte!
vr, 08/23/2019 - 07:50 Permalink
postapotheekcom

Xanax is een anti-angstmiddel dat behoort tot een groep medicijnen die bekend staat als benzodiazepinen. Deze medicijnen worden ook wel kalmeringsmiddelen genoemd vanwege hun kalmerende en rustgevende effecten. Andere vaak voorgeschreven benzodiazepinen zijn Klonopin (clonazepam), Valium (diazepam) https://postapotheek.com/angststoornis/diazepam-kopen/ en Ativan (lorazepam). Xanax kan de ernst van angst- en paniekaanvallen helpen verminderen.
vr, 02/03/2023 - 10:07 Permalink