X21 Orthopantomogram

Author:
Kukel
Posted:
vr, 08/15/2008 - 11:11
Onlangs bij mij nieuwe tandarts geweest en na de eerste controle gaf hij aan dat ik parodontitis heb.
Een afspraak gemaakt voor een foto en een meting.
Mocht in een mooie cabine plaatsnemen voor de foto en daarna heeft de mondhygieniste het e.e.a. nagemeten.
Binnen een week zou ik de uitslag cq. het behandelplan ontvangen.

2 weken later kreeg ik echter een rekening met daarop de volgende vermeldingen:
T12, paro onderzoek, parodontiumstatus: € 145,50
X21 Orthopantomogram: € 60,20
X21 Orthopantomogram: € 60,20
X21 Orthopantomogram: € 60,20

Totaal dus een nota van € 326,10.

Ben daar behoorlijk van geschrokken en heb direct contact met de tandarts opgenomen.
Vlgs de assistente is het gebruikelijk dat er zo gefactureerd wordt omdat er nog geen code is voor de specifieke opname.

Ben een leek op het gebied van tandartsnota's, dus vraag mij nu af of deze manier van factureren bij iemand bekend is.

Verder nog klein detail: heb nog steeds geen behandelplan ontvangen....
Is nu ruim maand later.
Spiegeltje

X21 is in feite een overzichtsfoto van het hele gebit en kaak. Bij parodontitis zou deze een functie kunnen hebben bij het in beeld brengen van de botafbraak maar is niet standaard noodzakelijk. Bitewings of solofoto's zijn doorgaans beter maar daarvan zijn er veel meer nodig. 1 OPG maken en dan 3 opvoeren (want dat is kennelijk gebeurd hier, 3 OPG's heeft, voor zover ik weet dan, geen nut) mag niet. Een OPG kan soms "gewone" foto's uitsparen, bij parodontitis worden er immers zo een stuk of 8 gemaakt, maar die winst is dan voor u. De tandarts hoort niet te denken: met die OPG vervang ik 10 foto's ( maar ik wel wel het geld daarvoor declareren). Dat is foute boel.

T12 kan gerechtvaardigd kan als uit de tijdens de controle uitgevoerde DPSI-score 3+ of hoger is vastgesteld. De tandarts kan u na de score dan al zeggen dat u dan parodontitis heeft en globaal aangeven hoe het vervolgtraject eruit ziet. Zoals vV hieronder stelt, is een T12 bewerkelijk (het tarief is er ook naar) en kan niet eventjes tijdens een controle worden uitgevoerd. Een ervaren mondhygieniste is er zo 20-30 minuten mee bezig.


Als ik naar het declaratiegedrag kijk kan u nog wel het nodige onheil verwachten. Ik zou eerst het behandelplan afwachten voordat u ergens mee akkoord gaat. De kosten kunnen, ook als alles netjes wordt gedeclareerd, flink oplopen. Het is onzin dat er geen codes bestaan voor wat bij u is gebeurd.

Eventueel info inwinnen op dit forum als u het behandelplan heeft gekregen. Dat u er zolang op moet wachten is ook niet netjes.
vr, 08/15/2008 - 11:59 Permalink
vV

deugt niet.. 1 foto gemaakt, dan 1x x21, dat is gewoon de code ervoor. T12 kan alleen als ie ook gedaan is, is wel nodig voordat er een echt behandelplan gemaakt kan. Voor T12 is daadwerkelijk rondom alle kiezen gemeten, bloedingen genoteerd etc etc. doe je dus niet in 5 minuten. Zijn er meer foto`s gemaakt?? dan ben ik benieuwd welke, want aan een OP heb je voor Paro genoeg, eventueel aangevuld met solo`s met name voortanden, want die komen op een Op niet goed in beeld.
vr, 08/15/2008 - 12:02 Permalink
mecánico para …

deugt niet.. 1
T12 kan alleen als ie ook gedaan is, is wel nodig voordat er een echt behandelplan gemaakt kan. Voor T12 is daadwerkelijk rondom alle kiezen gemeten, bloedingen genoteerd etc etc. doe je dus niet in 5 minuten.



waar staat dat het 5 minuten duurde?
za, 08/16/2008 - 08:28 Permalink
mecánico para …

als er geen code is kan je niet zomaar 3x OPT rekenen. tenminste, daar zou ik niet zo snel een zekerheid aanvast knopen dat dat ooit wordt goedgekeurd. HighTech zonder code is HighTech zonder adequate afrekening. Zomaar wat bij elkaar sprokkelen gaat niet op. Tenminste, dat is de standaard insteek van de verzekeraars bij de vergoeding. En ook het (voormalig geloof ik) COTG zal hier niet zonder meer accoord gaan.
za, 08/16/2008 - 14:14 Permalink
vV

o, dan zie ik die T12 wel gedaan zijn. Dat is d emeting die gedaan zou worden. Die foto`s is dus een ander verhaal, mij komt voor dat er maar 1 foto gemaakt is, wat zeggen zij heir zelf nu van?? zou dit niet met de assistente maar met de tandarts zelf uitpraten.
ma, 08/18/2008 - 16:48 Permalink
Holmes

Wellicht maakt de tandarts een "Digitale Volume Tomografie"

In de uitspraken van de PTBC staat hierover namelijk het volgende:
Het vervaardigen en het interpreteren van een digitale volume tomogram (DVT) moeten apart van elkaar in rekening worden gebracht. Voor het maken van een DVT mag tweemaal code X21 (orthopatogram) in rekening worden gebracht. Voor het interpreteren van een DVT mag eenmaal code X21 in rekening worden gebracht.

In totaal mag er dan dus 3 keer een X21 in rekening gebracht worden.
ma, 08/18/2008 - 23:19 Permalink
vV

ja, alleen is zo`n opname leuk voor implantologie, voor paro-beoordeling een beetje overkill.. en mij komt voor dat patient niet kwam daarvoor, maar voor ""een fototje"" dus dan had er meer info moeten zijn vanuit d epraktijk (met bv ook al een prijsopgave, mag wel bij dit soort bedragen)
di, 08/19/2008 - 08:06 Permalink
Spiegeltje

Er is inderdaad een groot verschil tussen ol of niet juist declareren en de vraag of een bepaalde vorm van diagnostiek is gerechtvaardigd. Ik ben het ook met vV eens dat het bedrag dat met de opname is gemoeid van te voren moet worden meegedeeld en ook waarom deze dure opname nodig wordt geacht.

Ik kende overigen die digitale volume tomografie niet, een OPG/OPT apparaat in een praktijk is al heel wat dacht ik.
wo, 08/20/2008 - 10:00 Permalink
mecánico para …

Ik kende overigen die digitale volume tomografie niet, een OPG/OPT apparaat in een praktijk is al heel wat dacht ik.


ik denk dat er een wereld voor je open gaat, en to be honoust: ik implanteer niet en zie die foto's ook nevah nooit niet bij mij in de hut.
wo, 08/20/2008 - 18:55 Permalink