Benaming smalle verbinding bij diepe vulling

Author:
JBA
Posted:
do, 06/19/2008 - 11:49
Graag zou ik willen weten hoe de (technische) benaming is van een smalle verbinding tussen vulling en zenuw die ontstaat als er diep geboord dient te worden
JBA

Bedankt voor jullie reactie. Toch had mijn tandarts het over iets anders, hij had er ook een andere benaming voor.

Na mijn behandeling gaf hij aan dat de behandelde kies nog gerust een bepaalde periode pijn kon veroorzaken bij warme en koude vloeistoffen. Dit werd veroorzaakt door de smalle verbinding/overbruging veroorzaakt doordat hij diep had moeten boren. De zenuw zou zich daardoor opnieuw moeten gaan instellen en kan daardoor erg gevoelig zijn. De naam die hij ervoor gebruikte was iets in de trent van "micro-expo....".
do, 06/19/2008 - 16:22 Permalink
JBA

Dit twee jaar oude topic heb ik opgezocht om de ontwikkelingen die de afgelopen weken/dagen hebben plaatsgevonden te melden. Het is mogelijk interessant voor anderen die een soortgelijke behandeling hebben ondergaan.

In de twee jaar tijd na de plaatsing van een diepe vulling, ben ik veel last blijven houden van koude prikkels op de betreffende kies. Vooral het spoelen met koud water (na het tandenpoetsen) veroorzaakte een heftige pijn/zenuwprikkel die een aantal tellen duurde. Tijdens een routine controle van de tandarts heb ik dit gemeld, waarbij hij aangaf dat dit vrij normaal was en in principe een teken dat de tandzenuw nog in leven was.

Echter sinds enkele weken heb ik - na inspanning en als ik in bed lig - erg veel last van een zeurende pijn in mijn linker bovenkaak, waarbij het erg moeilijk aan te geven is waar de pijn exact vandaan komt. Deze pijn is in de loop van de week erger geworden, waarbij deze ook op onregelmatige tijden opkomt en dus niet meer specifiek bij ontspanning. Het spoelen met koud water is werkelijk heerlijk en doet de pijn direct verdwijnen.

In de loop van afgelopen week ben ik voorzichtig gaan drukken op de tanden in de bovenkaak en kwam ik tot de ontdekking dat een kies extra pijn geeft. Aangezien ik het vermoeden had dat de pijn mogelijk veroorzaakt zou worden door een ontsteking in de kaak heb ik een aantal dagen afgewacht, drukken op het tandvlees/kaak gaaf echter geen pijn. De pijn is in die dagen toegenomen en vorige week heb ik dan ook maar een afspraak gemaakt bij de tandarts.

De tandarts heeft foto's gemaakt en m.b.v. de achterkant van een instrument tegen de tanden getikt, waarbij een specifieke kies een stevig pijn/zenuwprikkel gaf. De foto's lieten zien dat het de kies betreft die twee jaar terug behandeld was met een diepe vulling. Er is geen koude test uitgevoerd (is deze noodzakelijk bij de diagnose?), maar wel een afspraak gemaakt voor een wortelkanaalbehandeling.

Vreemd genoeg is de pijn sinds afgelopen vrijdagavond volledig verdwenen, alleen gevoeligheid bij tikken en bij kauwen op harde dingen geeft het ook iets pijn. Nu staat er voor komende donderdag een nieuwe afspraak gepland voor de wortelkanaalbehandeling.

Is de diagnose van de tandarts juist? Ik vind het namelijk vreemd dat de pijn is verdwenen en ik eigenlijk geen klachten meer heb (zolang men niet op de betreffende kies tik) of is dit mogelijk een teken dat de tandzenuw na afgelopen vrijdag volledig is afgestorven en behandeling noodzakelijk is. Is het uberhaupt mogelijk dat een tandzenus binnen een tijdsperiode van 2/3 weken volledig afsterft?
di, 03/30/2010 - 16:07 Permalink