Poetsen voor of na ontbijt?

Author:
jan76
Posted:
ma, 06/16/2008 - 12:26
Wat is beter:
Poetsen voor of na ontbijt?
Een half uur wachten met poetsen na het ontbijt lukt vaak na ivm schooltijden.
Kunnen we dan beter voor ontbijt poetsen (ontbijt bestaat uit glas taksi, beker melk en boterham met worst of pindakaas) en na ontbijt mond spoelen met water of elmex spoelvloeistof.
Of na het ontbijt poetsen.

De meningen van onze tandartsen zijn hier verdeeld over.

Graag jullie mening cq advies.

Groeten,
Jossie
Spiegeltje

Het advies om een half uur te wachten is vooral van belang als zure voeding is gebruikt (dus citrusvruchten, ice thea, frsidrank, etc etc). Dit verzwakt namelijk het glazuur tijdelijk en direct erna poetsen is dan schadelijk. Bij niet-zure voerding speelt dit niet. Zo te zien bevat het onbijt geen zure dingen zodat het geen kwaad kan direct na het ontbijt te poetsen. Het zou kunnen dat een veilig advies wordt gegeven om het nooit te doen binnen een half uur na het ontbijt.omdat in de praktijk het lastig kan zijn om vast te stellen wat zuur is of niet.
ma, 06/16/2008 - 14:19 Permalink
Asphyx

Zuur lost het tandweefsel op en maakt het zacht. Het speeksel remineraliseert en verstevigd het tandweefsel weer terug naar zijn originele positie. Wordt dit proces verstoord, dan onstaan er bijvoorbeeld gaatjes of erosie. Blijft er veel plak op de tanden, dan zullen de bacterien in de plak zuur vormen van suikers die het tandmateriaal aanvreten. Gaat dit proces door, ontstaat er een gaatje op de plek waar de plak achterblijft.
Wanneer een schone tand een lading cola over zich heen krijgt, zal ook het glazuur zacht worden. Poets je er vervolgens overheen, dan beschadig je het oppervlak. Het speeksel zorgt er dus weer voor dat dit na een half uurtje/uurtje goed komt. Bij sommige mensen werkt deze buffer niet helemaal goed en zij zullen sneller last krijgen van erosie dan normaal. Dit kan door invloeden van binnenuit (bv. stress) en buitenaf (bv. medicijngebruik).

Normaal maakt het dus niet zo uit. Als je de tijd hebt om je speeksel het werkt te laten doen, dan kan je zowel voor als na de maaltijd poetsen, mits er na de maaltijd maar minimaal een half uur wordt gewacht. Bij concumptie van zure middelen raadt ik ook daarbij aan even te spoelen met water na het eten/drinken (Taksi is zuur!). Wanneer de werking van het speeksel niet goed verloopt, dan raad ik aan om langer te wachten of juist voor de maaltijd te poetsen. Dit geldt alleen voor de ochtend/middag. 's Avonds moet er gepoetst worden NA de maaltijd, omdat het speeksel 's nachts maar weinig doet.
do, 06/19/2008 - 13:06 Permalink
Lieneke

Wat heeft voor het ontbijt poetsen voor zin?
Ik neem toch aan dat de meeste mensen 's avonds zo poetsen, spoelen, flossen enz. dat hun gebit helemaal schoon is.


Het heeft wel zin om voor het ontbijt te poetsen. De plakbacterien zijn zo klein dat je ze nooit helemaal voor 100% zal kunnen verwijderen. De groei van bacterien is kwadratisch. Dus na een nachtje slapen, kan het aantal bacterien weer behoorlijk groot zijn. En nee...de meeste mensen poetsen/flossen/spoelen helaas niet optimaal. Bovendien heb je tijdens de slaap minder natuurlijke reiniging van de tong. Daarbij slapen sommige mensen met de mond open waardoor het een en ander makkelijk inkoekt en het speeksel minder goed zijn werk kan doen.
Nog veel belangrijker dan de plakgroei, is de regelmaat waarin fluoride geappliceerd dient te worden. Het twee keer daags poetsen is dus nodig vanwege de fluoride in de tandpasta, niet zo zeer om plak te verwijderen.
do, 06/19/2008 - 16:40 Permalink
rixt

Bedankt Lieneke,

het is me nu duidelijk waarom poetsen voor het ontbijt zinvol is.

Nog een paar vragen:

- over de tijd tussen eten en poetsen worden verschillende adviezen gegeven: a. een half uur, b. minstens een half uur, c. een half uur tot een uur. Is het verstandig om voor de zekerheid maar een uur te wachten?

- Als ontbijt eet ik brood met kaas en fruit (appel, banaan of kiwi) en thee zonder suiker. Is het zo dat als ik als fruit banaan eet, ik meteen na het ontbijt kan poetsen? Redenering: banaan is niet zuur maar zoet en het duurt enige tijd voor zoet in mijn mond is omgezet in een zuur.

- Als ik voor het ontbijt poets, kan ik dan wel direct daarna eten? Ik heb wel eens gelezen dat je na het poetsen een redelijk lange tijd moet wachten voor je iets gaat eten dat zuren bevat.

- soms wil ik na een maaltijd, die deels uit zure voeding bestond, meteen even poetsen. Ik doe dat dan zonder tandpasta omdat ik denk dat dat geen schade aan glazuur kan aanrichten. Klopt die redenering?
do, 06/19/2008 - 22:41 Permalink
Lieneke

1: a: goed. b: beter c: best.

2. Ik denk dat een banaan stiekem ook zuur is. Alleen proef je dit niet.

3. Ik zeg dat je altijd minstens een half uur voor of na het eten moet wachten met poetsen.

4. Nee dit klopt niet. Het echte schoonmaakwerk doet de tandenborstel en niet de tandpasta.
vr, 06/20/2008 - 12:20 Permalink
Spiegeltje

Zo'n schema is er niet. Er zijn wel diverse lijstjes te vinden maar zijn allemaal incompleet of hebben alleen betrekking op dranken etc.

Persoonlijk vind ik het wel erg ver gaan om het ontbijt te gaan samenstellen op basis van zuurgraad. Het is voldoende om de erg zure zaken te vermijden en dat hoeft alleen nog als je per sé meteen na het ontbijt wilt poetsen. Als je een half uur tot een uur kunt wachten kun je ook die zure producten (met mate!) gewoon bij het ontbijt gebruiken. En dan denk je bijvoorbeeld aan zaken als vruchtenthee, diverse citrusvruchten of sappen daarvan. Yoghurt of karnemelk zijn ook zuur maar kunnen al helemaal geen kwaad. Het simple voedingsadvies: maximaal 7 eet/drinkmomenten per dag lost vrijwel alle problemen op. Als je helemaal op safe wilt spelen ,maak je er 5 momenten van. Thee/leidingwater kun je natuurlijk onbeperkt vaak drinken.

Tanderosie onstaat niet door af en toe iets zuurs te eten. Het moet geen hype worden. Pas door een combinatie van factoren (overmatig gebruik vooral qua tijdsduur, vaak poetsen, "spelen" met zure drankjes in de mond(*)) ontstaat op de lange duur tanderosie. Voorbeelden zijn jongelui die haast continu lurken aan een flesje frisdrank wat ze overal mee naar toe slepen om elke 10 minuten een slokje je kunnen nemen. Je zou eens dorst krijgen!

Ik zou het niet moeilijker maken dan het is, maar dat is mijn persoonlijke mening.

(*)Mensen die veel en vaak wijn moeten proeven lopen bijvoorbeeld ook gevaar
vr, 07/11/2008 - 13:38 Permalink
Xalon

Ik poets altijd elke ochtend direct na het ontbijt, nooit gedacht dat het kwaad kon. Half uur wachten is echt geen optie voor mij.

Momenteel drink ik altijd een glaasje melk en eet ik brood met worst(of hagelslag soms). Kan het kwaad om daarna direct tanden te poetsen?
vr, 07/11/2008 - 15:06 Permalink
rixt

Als je van het eten en drinken van je andere maaltijden de pH wilt weten
zou je pH-indicator strips kunnen kopen. De apotheek kan ze leveren: 100 stuks voor 15 euro.
Je hebt ze in twee soorten: pH van 0-6 en pH van 5-10. Je hebt dan eigenlijk alleen de eerste soort nodig: alles met een pH van boven de 5,8 schijnt niet schadelijk te zijn voor je gebit.
ma, 07/14/2008 - 20:46 Permalink
Spiegeltje

Van bepaalde "waterige" dranken of sappen kun je zo een ruwe indicatie krijgen van de pH, kwestie van stripje erin houden en kleur vergelijken, maar van (complete) maaltijden? :D

Zie ook: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=13887 voor de pH van diverse dranken.

Bij een aantal dranken staat ook een de 'erosiviteit' aangegeven. Daaruit kun je onder meer afleiden dat niet iedere lichtzure drank (zoals yoghurts en mineraalwater) ook schadelijk is.

Volgens mij is er geen noodzaak aanwezig om, anders dan uit een soort nieuwsgierigheid, de pH van allerlei dranken te gaanbepalen. Enkele eenvoudige adviezen volstaan ter voorkoming van tanderosie, waarvan het beperken van het aantal eet/drink momenten wellicht de belangrijkste is. En daarnaast dus wachten met poetsen na de maaltijd, in ieder geval na gebruik van zure dranken of voedingsmiddelen.
wo, 07/16/2008 - 11:25 Permalink
cobravosje

ik haal dit toppic nog even naar boven,
had namelijk een vraagje over mijn zoontje van 10 maanden.
hij krijgt om half 8 zijn laatste fles (bambix fijne granen met opvolgmelk)
is het dan ook van belang een half uur te wachten? dit past namelijk totaal niet in zijn schema die we wel graag willen aanhouden.
ik weet dat het ging over zure/niet zure dingen,
maar met melk maakt dat toch niets uit? (opvolgmelk dus met bambix pap)
do, 07/16/2009 - 22:03 Permalink
flutsh

Wil ik even een vraag stellen over mijn ochtend routine..

Na het ontwaken neem ik meestal eerst een koffie of 2 (beetje melk, beetje suiker) en rook een sigaret (is nooit verstandig, maar tot nu toe rook ik nog) meestal een halfuur of een uur later poets ik mijn tanden.. ga de auto in, waar ik vaak een flesje cola/frisdrank drink en nog een sigaret rook, daarna als ik op mijn werk kom eet ik pas mijn eerste boterhammen en daarna spoel ik grondig met water en neem een kauwgom (meestal eentje die gunstig is voor het gebit, althans, dat staat op de verpakking)
Iemand die hier een opmerking over kan maken (buiten dat roken gewoon slecht is natuurlijk :oops: )

2e vraag, dat roken de tanden verkleurt en voor een slechte adem zorgt is me duidelijk.. maar in hoe verre is het ook schadelijk voor je tanden?

Gegroet!
zo, 05/29/2011 - 17:39 Permalink
Lieneke

Brrr...cola 's ochtends vroeg? Het moet niet gekker worden... Lekker flink ontbijten is nog steeds het advies en dan heb je die (energetisch gezien) cola helemaal niet nodig. Voor de dorst kan je beter water drinken. Op het werk kan er dan tussendoor fruit gegeten worden. Op die manier krijg je veel langer energie en stimuleer je de stofwisseling. Die kauwgom...je moet wel onzettend veel kauwgom kauwen wil het echt anti-caries zijn. Een boterham is zo slecht niet voor je tanden. Die cola/frisdrank echter wel.

Roken heeft onzettend veel invloed op de gezondheid van het gebit. De doorbloeding is velen malen slechter, het genezingsproces is sterk vertraagd en verminderd en bepaalde bacterien nestelen zich graag in bij rokers. Rokers hebben groot risico op parodontitis.
zo, 05/29/2011 - 18:17 Permalink