Afgelopen maandag geopereerd!

Author:
racemichel
Posted:
do, 06/05/2008 - 13:20
Afgelopen maandag is mijn onderkaak zo'n 7mm naar voren gekomen.

Nu zijn we zo'n 3/4 dagen verder.. de zwelling is er nog vergezeld door de fijne pijn. Daarnaast heb ik in een stukje van mijn onderlip geen gevoel.

Nu heeft de arts dit ook wel allemaal gezegd, maar heb ik het denk ik een beetje onderschat.

Na hoeveel tijd mag ik gaan hopen dat die pijn en zwelling wat weggaan??
racemichel

Maandag geopereerd + hele dag ijs. Dinsdag ochtend nog ijs gehad en toen naar huis gegaan.
Het begint nu een beetje geel te worden. Wat ik ook raar vind, volgens mij hebben ze mijn verstandskiezen boven getrokken, maar ik had nog gezegd dat ze dat later moesten doen. Kan het alleen nog niet helemaal goed voelen/zien.
do, 06/05/2008 - 19:24 Permalink
Flore

Racemichel, ik heb deze operatie eind april gehad. Na een paar dagen begon de zwelling toch duidelijk minder te worden. Ook hele gele wangen gehad, dat zakt ook nog helemaal naar beneden tot je borstbeen. Na een dag of 10 was de zwelling grotendeels verdwenen, na 3 weken was het volledig weg. Pijn heb ik trouwens helemaal niet gehad! Voor wat betreft je verstandskiezen: lijkt me toch juist prettig dat die tijdens de operatie zijn verwijderd? Dat scheelt weer een gang naar de kaakchirurg! Bovendien krijg je je mond voorlopig ook niet zo heel ver open (lukt gewoon niet), dus lijkt me ook lastig als de verstandskiezen dan nog verwijderd moeten worden. En over de gevoelloze lip: ik heb nu (na bijna 6 weken) nog steeds geen gevoel in onderlip en kin. Maar volgens de kaakchirurg kan het maanden duren tot dit gevoel weer (volledig) terugkomt. In het ergste geval blijft het (deels) gevoelloos. Dit heeft de kaakchirurg je vooraf toch wel verteld? Sterkte in ieder geval met het herstel!
do, 06/05/2008 - 21:15 Permalink
racemichel

Ja dat heeft de chirurg wel verteld, wel erg irritant met scheren.

Raar dat ik dan wel zoveel pijn heb. Misschien omdat er vanaf het begin alleen maar 2 elastiekjes de boel bij elkaar houden. Hebben ze bij jou je hele mond dan vastgezet in het begin? Ik kan mijn mond ongeveer 1 a 2 cm opendoen. Dinsdag ga ik voor de eerste controle. Ik ben benieuwd.
vr, 06/06/2008 - 12:03 Permalink
Flore

Ja, inderdaad wel vreemd dat je zoveel pijn hebt. Ik vond het meest vervelende dat alles zo stijf en strak stond door de zwelling en ander gebruik/stand van je gezichtsspieren. Ik had trouwens ook alleen maar de twee elastieken bij de voortanden (charmant he?). Ook kon (en nog trouwens) ik m'n mond maar beperkt open doen. Vandaag voor controle geweest en ik mag nu weer normaal gaan eten (alleen geen hele harde dingen). Gaat alleen heel lastig na 6 weken niet meer gekauwd te hebben en zonder gevoel in de onderlip! Laat nog even horen wat de kaakchirurg ervan zegt als je voor controle geweest bent. Ben ook benieuwd wat je het resultaat vindt als de zwelling weg is. Ik zie bij mezelf wel heel duidelijk verschil (en sommige anderen ook, anderen weer niet). Kaak is 5 mm naar voren gezet. Ortho heeft wel gezegd dat je eigenlijk na een jaar pas kunt zien wat het uiteindelijke resultaat is. Hebben ze dat jou ook verteld?
vr, 06/06/2008 - 22:30 Permalink
racemichel

Pijn begint nu wel af te nemen, maar nog steeds wel een brufene tje per dag. Mijn kaakchirrug had niet verteld dat je pas na een jaar het uiteindelijke resultaat kunt zien.

Ik begin nu wel mijn 'eigen' gezicht terug te krijgen,zwelling begint af te nemen en alles wordt iets minder stijf. Wat me vandaag wel opviel was dat mijn onderkaak + complete hals geel is.

Hoelang moet jij je beugel nu nog? Het eerste wat die mafkees zei toen ik uit narcose kwam, je zult je beugel nog wel een tijdje moeten dragen! Ben zeer benieuwd hoelang dat zal zijn. Mijn eerste ortho controle is pas 23 juli.
za, 06/07/2008 - 20:09 Permalink
Flore

Gelukkig voor je dat de pijn af begint te nemen.
Ik moet mijn beugel nog een maand of 2/3. Vier weken na de operatie weer naar de ortho geweest. Voor de operatie werd gezegd dat het nog een half jaar tot een jaar zou zijn! Maar nu dus toch een stuk korter (gelukkig). Moet wel nog minimaal een jaar een retentiebeugel (zo'n doorzichtige) gaan dragen ('s nachts). Misschien ook nog een spalkje achter de ondertanden, maar ortho wil eerst zonder proberen. Ja, de ortho heeft gezegd dat pas over een jaar het uiteindelijke resultaat zichtbaar is en de kaakchirurg heeft dat bevestigd. Succes morgen en laat nog even horen.
ma, 06/09/2008 - 17:19 Permalink
racemichel

Het is nu anderhalve week geleden, de zwelling is zo goed als weg. Het is nog wel geel.

Tijdens de controle was alles prima. Hij zei dus ook al van dat je op een jaar nabeugelen moest rekenen. Dus dat was even slikken, maar ik verwacht dat het bij mij ook wel sneller zal gaan, want er valt niet echt meer iets te veranderen, alleen de puntjes op de i.

Als ik bij me eerste ortho controle ben geweest laat ik het weten, om 1 of andere reden is die pas 7 weken na de operatie.

Jij bent er dus ook al zo goed als bijna vanaf, volgens mij wordt dat echt mijn top dag als ze die beugel eruit haalt :) FEESTJE!
wo, 06/11/2008 - 13:35 Permalink
Flore

Gelukkig dat alles goed was bij de kaakchirurg. Afwachten inderdaad maar hoe lang jij je beugel nog moet, misschien kan de ortho je een beetje een indicatie geven bij de eerstvolgende controle. Zeker als het alleen nog maar om de puntjes op de i gaat. Wel fijn dat de zwelling minder wordt he? Zie je er tenminste niet meer uit als een karikatuur van jezelf :P . Ik zal zo blij zijn als m'n beugel er uit mag! Hoop dat de ortho me bij de volgende controle in juli gaat vertellen wanneer dat zal zijn!
Zie jij verandering in je gezicht nu de zwelling bijna weg is?
do, 06/12/2008 - 19:33 Permalink
pieneline

Ik ben inmiddels 5 weken geleden geopereerd en heb nog steeds wat hamsterachtige wangen.
Ach, het ziet er in ieder geval gezond uit :lol:
Wat ik vervelender vind is het al 4 weken verkouden zijn. Volgens de kaakchirurg is dat een reactie op de bovenkaak verplaatsing en hoort het erbij.
Wie herkent dit en wat eraan te doen?


:smt050
do, 06/19/2008 - 20:22 Permalink
kaak24

Hallo allemaal,

Ik ben maandag 30 juni geopereerd. Bij mij hebben ze mijn bovenkaak 5 mm naar boven verplaatst en mijn onderkaak naar voren verplaatst.

Ik heb de eerste dagen erg veel pijn gehad. Vooral aan mijn onderkaak (op de plaats van het kaakgewricht en daar iets onder). De kaakchirurg vertelde me dat dit vooral pijn was doordat er nu spanning op mijn spieren stond en dat dat de pijn veroorzaakte. Mijn kaken moeten wennen aan hun nieuwe stand.
Ook heb ik al vanaf de operatie geen gevoel in onderlip en kin. In de onderlip is het nu aan de linkerkant een stukje terug aan 't komen en ook mijn kin tintelt constant, dus dit gevoel is aan het terugkomen.
Ook heb ik een beetje een raar gevoel aan de huis vann mijn linker neusvleugel en links onder mijn oog. Ik hoop dat dit ook nog weggaat.

Na de operatie is er bij mij een wafer (zo noemen ze het, een plaatje dat tussen m'n boven- en onderkaak geplaatst en zijn mijn beide kaken met elastieken op elkaar gehouden. Deze zijn aan haken, die aan het draadje van mijn beugel gemaakt waren, bevestigd.

Gisteren moest ik terug op controle bij de kaakchirurg. Hij had de elastieken eraf gehaald en het plaatje (wafer) even uit mijn mond gehaald en de stand van mijn kaken bekeken. Daarna heeft hij dat plaatje en iets lossere elastieken weer teruggeplaatst.
Eenmaal thuis voelde ik dat dat plaatje niet op de goede plek terugzat en dat mijn kaken er niet meer inpasten. Rechts beet ik heel hard op dat ding en links raakte ik het niet. Heel de nacht heb ik wakker gelegen van het druk maken en de last/pijn dat ik hiervan had. Vanochtend meteen de kaakchirurg gebeld met de vraag of ik langs mocht komen omdat ik het gevoel had dat het niet goed zat. Mijn eigen kaakchirurg heeft vanaf vandaag vakantie, dus kon ik terecht bij de andere kaakchirurg van het ziekenhuis. Deze heeft gekeken en is tot de conclusie gekomen dat het echt niet meer ging lukken om dat ding op de goede plaats terug te krijgen, dus is er besloten deze er maar uit te laten (anders had hij er volgende week dinsdag uit gemogen). Hij heeft wel wat strakkere elastieken geplaatst zodat mijn kaak niet heel erg kan bewegen.
Het is wel een heel raar gevoel nu moet ik zeggen.

Waar ik me nu een beetje zorgen om maak is dat mijn boven en onderkaak elkaar niet raken. De kiezen krijg ik zeg maar niet op elkaar. Ik weet niet of er hier een kaakchirurg aanwezig is die mij daar antwoord op kan geven?
Komt dit doordat mijn kaken nu een week op elkaar gestaan hebben met dat plaatje er tussen? Of doordat mijn bovenkaak naar boven is geplaatst en mijn onderkaak er nog aan moet wennen dat deze nu verder dicht moet dan voorheen?

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven. Misschien heeft iemand dezelfde operatie gehad en dit ook gehad in het begin? En dat dit dan later is goed gekomen...

Ik hoop dat er reacties komen..
wo, 07/09/2008 - 13:41 Permalink
Flore

Kaak24: het is normaal dat je kiezen elkaar nu niet raken. Dit komt doordat de onderkaak naar voren is verplaatst, dan ontstaat er altijd tijdelijk een "open beet". Als het goed is heeft de kaakchirurg je dit ook verteld. Ik heb de operatie aan de onderkaak ook gehad in april zoals je hierboven kunt lezen en had dit probleem ook. Je zult merken dat dit de komende weken snel beter zal worden. Ik kreeg 4 weken na de operatie ook elastieken van de ortho die ik 's nachts in moest doen aan de zijkant - bij de kiezen boven en onder dus - om een handje te helpen om de kiezen naar elkaar toe te krijgen en de beet weer passend te maken. Inmiddels kan ik weer gewoon de kiezen op elkaar krijgen. Komt goed dus!
wo, 07/09/2008 - 17:47 Permalink
kaak24

Hallo Flore.

Bedankt voor je snelle antwoord. Het stelt me al enigszins gerust.
De kaakchirurg heeft me niks verteld.
Waar ik nu nog wel mee zit: Geen enkele kies uit de onderkaak raakt nu een kies uit de bovenkaak. Het enige contactpunt nu is dat mijn voortanden en de twee tanden daarnaast nu rusten op de blokjes van mijn onderbeugel. En dit doet heel erg zeer!
Ik kreeg steeds meer het gevoel dat deze er elk moment af kunnen vallen!
Denk je dat dit wel normaal is?

Groetjes
wo, 07/09/2008 - 18:28 Permalink
Flore

Hoi Kaak,

Ook bij mij raakte geen enkele kies de andere.
Wat jij schrijft over de tanden die slotjes onder raken, dat had ik in het begin na de operatie ook. Maar toen de kiezen dus meer naar elkaar toe kwamen verdween dit ook weer omdat de boventanden toen iets meer over de slotjes heenvielen (slotjes onder). Beetje lastig uitleggen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik mocht van de kaakchirurg na 2 weken de elastieken overdag uitlaten. Maar ik zou dat als ik jou was niet zonder goedkeuring van de kaakchirurg op eigen houtje doen, want iedereen is anders en bovendien heb jij ook nog een bovenkaakoperatie gehad. Als je er echt heel veel last van hebt zou ik toch nog even contact opnemen met de kaakchirurg (of ortho?) over hoe en wat.
wo, 07/09/2008 - 20:22 Permalink
kaak24

Ik ga ze er ook niet zelf uithalen, dat durf ik niet.
Ik volg braaf alle instructies op..

Maar ik ben dus 30 juni geopereerd, en toen moest ik afgelopen dinsdag 8 juli terug op controle komen na dus een week zonder problemen (behalve dan flinke pijn na de operatie, maar geen last van hoe mijn kaken vast waren gezet) mijn kaken op elkaar gehad te hebben. 8 juli zijn dus de elastieken en de wafer eruit gehaald en daarna teruggeplaatst. Maar toen heb ik dus heel de avond en nacht wakker gelegen van die wafer die terug was geplaatst maar niet goed zat. Vandaag had ik daarom meteen weer gebeld naar de kaakchirurg maar mijn kaakchirurg is dus op vakantie. Ik kon terecht bij een vervanger en die heeft de elastieken toen los gemaakt en de wafer eruit gehaald. Daarna heeft hij veel strakkere elastieken (ter compensatie van de wafer) terug geplaatst. Maar door hoe deze elastieken zitten zitten mijn boventanden nu op mijn slotjes onder en verder raakt het nergens.
Het liefst wil ik wel weer contact opnemen, maar ze zien me alweer aankomen als ik morgen weer bel dat ik weer moet komen..

Misschien moet ik maar even doorbijten, maar de pijn aan mijn ondertanden door het bijten wordt echt steeds erger..

Groetjes
wo, 07/09/2008 - 20:46 Permalink
kaak24

Het is goed gegaan.
De kaakchirurg (weer een andere vervangende kaakchirurg) heeft me nu aan de hand van de rontgenfoto's van voor en na de operatie helemaal uitgelegd waarom het nu zo staat en dat dit met behulp van de orthodontist weer helemaal goed gaat komen.
Het is nu even vervelend dat ik zo op die blokjes bijt, maar daar is niks aan te doen, omdat de stand van mijn kaken nu eenmaal zo is. n bVorige week was dat nog niet, omdat ik toen dichtbeet op de wafer, maar omdat die er nu uit is, bijt ik iets verder door, en daardoor bijt ik dus op die blokjes.
Het is nog even doorzetten tot volgende week dinsdag (want dan moet ik weer terug naar mijn eigen kaakchirurg), want dan mogen de elastieken een heel stuk losser. Dan heb ik (hopelijk) niet zo heel veel last meer van dat bijten op mijn beugel.

Bij mij is trouwens de zwelling nog steeds niet helemaal weg. Vooral onder mijn gezicht (onder hele mijn kaak en kin) zit nog een beetje zwelling. (En een beetje bij mijn neus van de bovenkaak operatie) Hoe lang duurde het voordat bij jou de zwelling helemaal verdwenen was? En ben jij helemaal tevreden over de stand van je kaken nu?
En heb je ook het volledige gevoel weer terug in je onderlip en kin?
vr, 07/11/2008 - 11:14 Permalink
kaak24

O, ik heb net nog even teruggelezen en daar had je al gezegd dat de zwelling na 3 weken zo goed als weg was. :oops:
En toen had je nog geen gevoel in je onderlip en kin. Dit was begin juni. Heb je nu, een maand verder, nog steeds geen gevoel terug?

Weet je wat ik trouwens heel vervelend vind, dat ik nu al bijna 2 weken mijn tanden niet kan poetsen. De buitenkant poets ik nu wel, maar de binnenkant kan dus niet omdat mijn kaken op elkaar vast staan en mijn mond dus niet open kan doen. Vooral mijn kiezen onder voelen echt helemaal ruw aan. Ik hoop maar dat ik er geen gaatjes aan over houd..
Ik spoel trouwens wel 4 keer per dag met chloorhexidine 0,12 ofzoiets.
vr, 07/11/2008 - 11:20 Permalink
Flore

Kaak, toch maar goed dus dat je bent gegaan. Nu ben je in ieder geval gerustgesteld. Ja, lastig met poetsen. Had ik in het begin ook wel hoor omdat m'n mond niet zover open ging kon ik er ook niet goed bij. Is inderdaad wel handig om dan spoelmiddel te gebruiken. Je vroeg over het gevoel in onderlip en kin. Dat is nog niet (helemaal) terug. Onderlip en kin voelen nog "vreemd" aan en ook nog een beetje stijf. Als ik m'n kin of onderlip aanraak tintelt het een beetje. Het komt vast goed, maar is soms nog wel lastig, vooral met eten. Laat het nog even horen als het allemaal wat beter gaat met de stand van je kiezen en tanden.
za, 07/12/2008 - 19:21 Permalink
racemichel

Zooo

Een hele poos verder zal ik dan nog even mijn uiteindelijke ervaring vertellen!

2 juni ben ik dus geopereerd en we zijn vandaag alweer op 11 augustus.

Eerste week: Pijn en gezwollen ech bijkomen van de operatie, de lastigste week

Tweede week: Zwelling was al zo goed als weg maar alles was nog goed te voelen

Derde week: Aan het begin van deze week was een elastiekje geknapt. Ik hoefde er geen nieuwe in te doen maar moest wel voorzichtig zijn.

Vierde week: Begon stiekem toch al wat dingen te eten, kon het niet laten. Me arts vond het goed zolang ik maar goed oppaste met harde dingen.

Vijfde en zesde week ben ik wat meer gaan eten, soms voelde ik nog wel iets. Daarna heb ik niet meer op dingen gelet en verder ook geen pijn gehad.


Nu ruim 2 maanden verder is het gevoel in mijn linker onderlip en het stukje eronder nog niet terug. Ik voel wel wat tintelingen en het begint weer iets op het oude te komen, maar ik heb de neiging te denken dat ik bij de 10% ga horen die het gevoel helaas niet helemaal terug gaat krijgen.

Voor de rest ben ik erg blij met de operatie! Me kaaklijn vind ik persoonlijk een stuk mooier. De operatie is goed te doen.
Tip plan de operatie zo dat je de eerste 2 weken erna vrij hebt en niet zoals ik met een tentamenweek zit. Voor de rest vond ik het prima te doen!

Herinner wel, dat bij mij alleen mijn onderkaak 7mm naar voren is gekomen. Het verloopt bij iedereen anders en zeker met de andere combinaties die er zijn!

Edit: Ik heb ook last gehad van smaak verlies en droge mond, mij werd verteld dat het door de mondspoeling kwam die ik gebruikte. Ik ben toen meteen gestopt, maar het heeft een paar weekjes geduurd voordat ik weer echt mijn oude smaak terug had.

Groet,

Michel
di, 08/12/2008 - 01:13 Permalink
Clauo1

Ik heb even een vraag aan eigenlijk iedereen op dit forum. Een paar weken geleden heb ik te horen gekregen dat als ik echt resultaat wil hebben van een beugel ik een dergelijke kaakoperatie nodig heb. Mijn bovenkaak wordt dan naar boven geplaatst en mijn onderkaak wordt daarop aangesloten.
Eerlijk gezegd kan ik niet echt een beslissing nemen. Aan de ene kant helemaal super dat het er starks perfect uit kan zien aan de andere kant wel een paar dingen waar ik bang voor ben. Mijn vraag aan jullie dus om te proberen uit te leggen wat de pijnfactor is (nou kan ik wel veel hebben gelukkig);
hoe je in godsnaam 6 weken lang eet;
Wat als je moet overgeven en je kaken staan op elkaar;
en hoe lang duurt het voordat je het gevoel in je onderlip weer terug hebt.

De grootste reden waarom ik twijfel is eigenlijk vooral omdat de meeste mensen in mijn omgeving zeggen dat ik het niet moet doen. Nu weet ik wel dat ik daar niet naar moet luisteren maar het maakt het er niet makkelijker op.

Alvast bedankt!

Claudia
wo, 08/13/2008 - 10:43 Permalink
Flore

Claudia,

Zoals je hierboven kunt lezen heb ik ook een kaakoperatie gehad, maar dan wel alleen van de onderkaak. Ik heb ook heel lang getwijfeld of ik de operatie wel of niet zou doen, en dan niet vanwege pijn oid, maar het idee van een operatie en narcose terwijl je niets mankeert (niet ziek bedoel ik) stond me nogal tegen. Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt om het wel te doen, alleen met een beugel zou het eindresultaat nl. nooit stabiel blijven (en de overbeet zou er nog zijn). Vwb de pijn: ik heb geen pijn gehad, alleen een stijf gevoel. Eten is lastig die 6 weken, maar wel te doen, je mag alleen niet echt kauwen, maar wel dingen met je tong pletten zeg maar. Als je zou moeten overgeven: je kaken zitten met elastiekjes gefixeerd (aan de slotjes van de beugel boven en onder), dus stel dat je moet overgeven zijn die zo los gemaakt. En het gevoel in de onderlip: dat is per persoon verschillend, ik ben eind april geopereerd en mijn onderlip en kin voelen nog "verdoofd" en enigszins stijf aan. Het is een beetje vreemd gevoel, maar het went, al hoop ik dat het nog verbeterd. Tsja, wat je omgeving ervan vind... Ik werd ook voor gek verklaard maar heb het toch gedaan en heb er geen spijt van. Succes met je beslissing.
gr. Flore
wo, 08/13/2008 - 12:31 Permalink
kaak24

Hallo CLaudia.

Ik heb op 30 juni dezelfde operatie gehad als die jij gaat krijgen.
Bij mij hebben ze mijn bovenkaak 6 mm naar boven verplaatst, en daarna mijn onderkaak naar voren verplaatst en iets gekanteld.

De eerste 2 weken (en dan vooral de eerste week) vond ik het wel heel erg tegen vallen. Tenminste toen, nu 6 weken verder, kijk ik er iets beter op terug. De eerste tijd is gewoon geen pretje, maar dat is denk ik bij geen enkele (redelijk zware) operatie.
Ik heb totaal geen last gehad van mijn bovenkaak, ik heb wel pijn gehad aan mijn onderkaak. Stel dat ik opnieuw de keuze zou hebben om het wel of niet te doen, zou ik het zo weer doen.

Voor dat overgeven moet je niet bang zijn. Ik heb namelijk de dag van de operatie ook drie keer over moeten geven omdat ik misselijk was van al het bloed dat ik had ingeslikt tijdens de operatie.
Ik had wel een maagsonde, waarmee ze op de uitslaapkamer goed mijn maag leegzogen, volgens mij, maar vanaf dat ik weer terug was op de verpleegafdeling ben ik misselijk geweest.
Wat je overgeeft is niet zo dik, als dat je overgeeft wanneer je gegeten hebt. Je hebt de hele dag al niet meer gegeten omdat je nuchter moet zijn voor de operatie, dus het enige wat je in je maag hebt, en wat er dus eventueel uit zou kunnen komen, is vloeibaar (water en bloed).
Mijn kaken zaten ook aan elkaar vast, maar bij het overgeven ging het gewoon mijn mond uit, ik heb niks terug moeten slikken of iets dergelijks.

Ik ben zelf wel tevreden met het resultaat tot nu toe. Iedereen zegt tegen mij dat ik wel een ander gezicht heb gekregen, zelf zie ik het niet zo duidelijk omdat ik mezelf natuurlijk van dag tot dag in de spiegel heb gezien. Het is wel zo dat je gezicht meer verandert door de verplaatsing van de bovenkaak, dan van de verplaatsing van de onderkaak. Bij mijn zus is namelijk alleen de onderkaak verplaatst, en daar zie je eigenlijk nauwelijks verandering (op de kaaklijn /kin een beetje) na.
Met mijn 'nieuwe' bovenkaak ben ik heel blij, er was bij mij namelijk veel tandvlees zichtbaar, waar ik mezelf erg aan stoorde. Als ik nu lach zie je gewoon mijn tanden en nog 1 millimeter van mijn tandvlees, en dat was dus eerst die 1 millimeter + die 6 mm die ze er tussen uit gehaald hebben.
Door de verplaatsting van mijn onderkaak heb ik meer kaaklijn gekregen, maar over mijn kin ben ik nog niet helemaal tevreden. Tijdens de operatie zou misschien ook mijn kin verplaatst moeten worden, maar dit kon de kaakchirurg niet meteen doen omdat de zwelling tijdens de operatie al te erg was, waardoor hij niet kon zien of deze verplaatsing nog nodig was en hoe ver dit dan zou moeten om een niet te uitstekende kin te krijgen.
Hij zei dat dit in oktober bekeken ging worden. Maar dit kijk ik nog wel, tot nu toe ben ik al wel tevreden.

Ik heb ook nog steeds geen gevoel in mijn onderlip en kin. Het is al wel meer als net na de operatie, maar het voelt nog heel stijf en bijna gevoelloos aan. Als ik er met mijn vinger overheen ga voel ik het wel tintelen, maar het gevoel is niet zoals het hoort te zijn.
Bij mijn zus was dit gevoel ook pas na een jaar helemaal terug, dus daar ga ik me nog geen zorgen over maken.
Na de operatie had ik ook geen gevoel aan de linkerkant van mijn neus en onder mijn linkeroog, maar dit is al wel weer helemaal goed.

Gisteren ben ik voor het eerst na de operatie terug geweest bij de orthodontist, hij vond het er goed uitzien, alleen was het wel aan de ene kant iets 'uitgezakt'. Tenminste zo noemde hij het. Hij gaat dit nu proberen met elastieken goed te krijgen. Ik heb nu 3 elastieken in mijn mond, links 2, en rechts 1. Dus ik hoop maar dat dit goed gaat komen, maar daar heb ik wel vertrouwen in.

Als je nog meer wil weten, hoor ik het wel.

Groetjes Inge
do, 08/14/2008 - 08:06 Permalink
Clauo1

Bedankt voor jullie reactie!

Wat mij vooral opvalt is dat jullie ondanks alle bijkomende minpunten erg tevreden zijn en het zo weer zouden over doen. Over 6 weken krijg ik het behandelplan te horen. Zodra ik dat te horen heb gekregen ga ik echt een beslissing nemen. Dat jullie positief zijn is in ieder geval goed om te horen.

Super bedankt!

Claudia
vr, 08/15/2008 - 10:13 Permalink
brabantsan

Hallo allemaal,

Allereerst even mijn opmerking naar jullie: ik heb grote bewondering voor iedereen die de operatie(s) aan is gegaan! Ik heb ook een bovenkaak operatie gehad, toen is er een schroef geplaatst die er een half jaar in heeft gezeten. Geen pretje, maar na verloop van tijd voelt het gewoon als een grote piercing, best apart eigenlijk om eens meegemaakt te hebben. Mijn opgezwollen hoofd ging in het begin vrij snel minder worden, omdat ik direct na de operatie volledig met mijn hoofd in het ijs lag, een soort ijskonijn. Ik heb er zelf ook hartelijk om gelachen toen ik mijn hoofd zag met die band eromheen, echt een ijskonijn! Binnenkort krijg ik de onderkaakoperatie en daar zie ik toch wel weer tegenop. Wilde het eerst niet doen, maar ga er toch weer voor, het is anders niet af. Ik ben bang het gevoel niet terug te krijgen. Ik moet zeggen dat ik na de bovenkant operatie ook minder gevoel heb dan eerst, maar ik merk dat niet eens meer. Ik wil het zeker doen die tweede, maar zie er tegenop en mijn angst voor de zwelling die misschien lang duurt en dat je er heel anders uit gaat zien (na de eerste operatie ben ik ook veranderd, maar ik en mijn omgeving vinden mijn gezicht er veel mooier op geworden). Iedereen moest wel wennen, maar dan weten ze niet meer hoe het eerst was, ikzelf ook bijna niet meer. Hoop wel dat ik er niet lelijker op wordt door die tweede operatie. Ik ga ook duidelijk de kaakchirurg vragen om geen puntkin en weet ik wat allemaal wat ik hier hoor zoals centenbak te maken. Ik ga er echt met hem over praten dat hij me gerust kan stellen. Ik heb wel een van de beste kaakchirurgen uit de omgeving dus ik heb er goede kijk op.
Hebben jullie ook foto's van jullie zelf van voor en na de operatie, boven en onderkaak. Dus wat het uiteindelijk is geworden? Ben erg benieuwd! Ik merk dat ik nu meer met uiterlijk bezig ben dan met pijn en zo.......
di, 11/18/2008 - 12:58 Permalink