Paradontitis maar geen geld voor behandeling...

Author:
ingrid1966
Posted:
ma, 09/24/2007 - 23:48
Bijna een half jaar geleden is er (door mijn nieuwe tandarts) paradontitis bij me geconstateerd, wat al een paar jaar aanwezig bleek te zijn.

Na het intake-gesprek bij de paradontoloog, bleek dat de behandeling bijna 1000 euro zou gaan kosten, buiten de hoogstwaarschijnlijk nodige flap-operaties a 320 euro p/stuk.

Ik heb een TOP-verzekering voor de tandarts, juist omdat ik zo'n zwak gebit heb, maar de verzekering verhoogd maximaal 150 euro per jaar voor een paradontoloog.
Van de Sociale Dienst krijg ik ook een bedrag van maximaal 504 euro per jaar, maar de helft daarvan is al verbruikt voor de tandarts en het 1e bezoek aan de paradontoloog.

Ik leef van een bijstandsuitkering en het is voor mij echt onmogelijk de kosten voor de behandeling op te brengen.

Na lang wikken en wegen, gesprekken en advies, heb ik besloten om dan maar voor een kunstgebit (liefst klik) te kiezen. Natuurlijk houd ik liever mijn eigen tanden en kiezen, maar dat is voor mij gewoon geen optie.

Nu lees en hoor ik verhalen van mensen, waarvan hun tandarts weigert een kunstgebit aan te meten ivm met de leeftijd of de staat van het gebit.
Mijn leeftijd is 41 jaar en behandeling is voor mij niet te doen.

Zou de tandarts dan moeilijk kunnen gaan doen over een aanmeten van een (klik)prothese?
En is een klikprothese überhaupt wel mogelijk bij paradontitis?

Alvast bedankt voor uw reactie(s)

Groetjes,
Ingrid
vV

of uw tandarts moeilijk doet?? ik zou het niet weten, vraag het hem/haar zou ik zeggen.

mbt de parodontitis: wanneer alle eigen tanden en kiezen getrokken zijn verdwijnen de vervelende beestjes uit de mond en zijn dan dus ook geen bedreiging meer voor de implantaten.

Gezien de noodzakelijke flaps is het behoorlijk serieus, ik zou toch wel een indruk van de toekomstverwachting willen hebben voor een definitieve niet terug te draaien beslissing te nemen.
di, 09/25/2007 - 08:23 Permalink
ingrid1966

Bedankt voor de snelle reactie!

De paradontitis is inderdaad vrij ver gevorderd.

Natuurlijk zou ik het zelf het liefst laten behandelen, maar zoals ik al eerder schreef, de financiën ontbreken mij daarvoor.

En als ik het moet uitsmeren over tijd, zodat ik wel een redelijk bedrag van de behandeling vergoed krijg, dan ben ik wel een aantal jaren bezig.

Ik wil ook niet wachten tot mijn tanden en kiezen last gaan veroorzaken, in sommige tanden en kiezen zit al beweging, dus denk ik niet dat het lang zal duren voordat ik echt last ga krijgen, doordat zenuwen bloot gaan liggen.
Ook heb ik gelezen en gehoord dat paradontitis andere lichamelijk klachten kan veroorzaken en daar ben ik ook best bang voor.
Gelukkig heb ik er tot nu toe helemaal geen last van.

Daarom lijkt het voor mij persoonlijk de beste oplossing om alles eruit te halen en dan een prothese te nemen.

In oktober moet ik naar mijn tandarts en ga ik met hem een gesprek aan hierover.
Zodra ik meer weet, zal ik nog even een berichtje neerzetten.

Groetjes,
Ingrid
di, 09/25/2007 - 11:06 Permalink
vV

maar de kosten voor een volledig gebit vallen tot op heden onder de basisverzekering.

niet geheel correct, zeker niet in de kwestie van vraagstelster.. kosten van het trekken van de tanden en kiezen vallen onder de AV, evenals 25% van de kosten van de volledige prothese... zeker wanneer er toch een behoorlijk aantal eigen tanden en kiezen nog aanwezig zijn kunnen deze kosten behoorlijk oplopen. Voordeel nu is dat het jaar bijna om is.....

het si alleen weer eens jammer dat geld ook hier weer de doorslag gaat geven bij vaststellen van het behandelplan, met name daar waar het al dan niet overgang naar een prothese betreft... Slaat het zorgstelsel toch ergens de plank mis??
di, 09/25/2007 - 14:05 Permalink
hello jozefien

kun je niet een deel nu laten doen en een deel in januari? Rare vraag misschien maar kun je niet op een of andere manier aan wat geld hiervoor komen? er was vroeger zo'n kredietbank in de Gemeente voor dit soort zaken, bestaat hij niet meer? of beetje lenen, iets op Marktplaats verkopen, geld v.d. Kerst vragen i.p.v. een kadootje? Beetje bijklussen : - ) is er nu echt geen oplossing voor, alles trekken is toch ook geen ideale oplossing? wens je sterkte en hoop dat je een oplossing vindt. :smt006
di, 09/25/2007 - 15:06 Permalink
lin1969

Ik heb het zelfde, al jaren tandvleesproblemen met loszittende tanden.
En erg grote pockets tussen de 7/8 mm En nu hebben ze bij mij ook een behandelplan gepresenteerd van eerst 300 euro en dan nog een van 1000 euro, deze zijn voor de eerste 3 maanden. Daarna ben ik zeer waarschijnlijk nog niet klaar want ze hebben het bij mij ook over flapoperatie's gehad. Daarbij komen ook nog is flinke koste. Dan heb ik 3 kronen die vervangen moeten worden en als ik alles wil hebben zodat het er allemaal mooi uit gaat zien moet ik nog is aan een beugel wat weer de nodige kosten kost. Dus dit gaat duizende euro's koste en misschien nog steeds last van mijn tandvlees want niemand garandeerd mij dat ik overal vanaf kom.

Nu heb ik uiteindelijk met mijn eigen tandarts gepraat en die vindt ook wel dat het erg veel allemaal wordt en we hebben nu besloten dat heel de bovenkant eruit gaat. Daar zaten de meeste problemen, beneden kunnen we nog behandelen op een normale manier dus dat ga ik ook doen.
Dus 9 oktober gaan de eerste kiezen er boven uit, de week erop de andere kant, daarna happen voor het gebit en daarna gaan de voortanden eruit.

Ik ben blij dat ik nu de knoop heb doorgehakt en hopenlijk ben ik straks van al die last en ergenis af en kan ik weer lachen zonder mijn handen voor mijn mond te moeten houden.

Voor iedereen in ieder geval succes met je beslissing, en tja als die ziekefonds zo blijft dan zullen er vele kunstgebitje komen vrees ik.
Maar je eigen in de schulden gaan werken voor een paar tandjes is ook nogal triest.
do, 09/27/2007 - 22:17 Permalink
ingrid1966

Hier ben ik weer.
Wat later dan beloofd, maar toch.... :wink:

In oktober heb ik dus een uitgebreid gesprek met de tandarts gehad.
Buiten de behandeling voor paradontitis, zou er nog veel meer aan mijn gebit moeten gebeuren, omdat het er echt niet meer "uitziet".

Dus samen met de tandarts toch besloten om een kunstgebit te nemen.

Nu zit ik middenin het traject. Eerst is de linkerhelft van mijn kiezen getrokken en afgelopen donderdag de rechterhelft.
De linkerhelft was zo gebeurd, binnen een uur was ik weer thuis.
Maar rechts ging wat moeilijker, de verstandskies werkte niet echt mee.
Aan deze kant zitten nu dus hechtingen.
Sinds vanmorgen komt er wat wit spul uit de wonden. Dit spul smaakt ontzettend bitter, waardoor ik al de hele dag een smerige smaak in mijn mond heb.
Natuurlijk meteen de tandarts gebeld, maar die zei dat het waarschijnlijk niet ernstig was.
Toch wil hij morgen voor de zekerheid even kijken, hopelijk is het gewoon een onderdeel van het genezingsproces....

Over 6 weken moet ik happen en gaat het traject verder totdat ik mijn kunstgebit heb.

Nu zit ik dus zonder kiezen en kan bijna niets eten. Ook omdat het tandvlees nogal gevoelig is, maar dat zal binnenkort wel over zijn.

Nog even over de vergoeding voor mijn kunstgebit: Volgens het vergoedingen-overzicht van mijn verzekering krijg ik 75% vergoed uit de basisverzekering. Van de overige 25% krijg ik alles vergoed vanuit mijn aanvullende verzekering, met uitzondering van techniekkosten (P00). Daarvan is de maximale vergoeding 285,00 uit basis en aanvullende verzekering samen.

Groetjes,
Ingrid
di, 01/29/2008 - 22:11 Permalink
vV

Daarvan is de maximale vergoeding 285,00 uit basis en aanvullende verzekering samen.
ik hoop dat u dat niet goed begrepen heeft. Kosten van een volledige prothese vallen voor 75% onder de basisverzekering, dat is inclusief de techniekkosten!! de resterende 25 % kan onder de AV vallen, en misschien zitten daar beperkingen aan, maar niet bij de vergoeding uit de basisverzekering. Wel hanteren veel verzekeraars een grens waaronder geen machtiging aangevraagd hoeft te worden, maar dat wordt meestal per kaak gerekend. DIt om nog enige controle tehouden, want voor 285 techniek per kaak moet je eigenlijk alles kunnen doen (behalve bepaalde ""klinieken"" die de vrijheid bij techniekkosten misbruiken, maar uw tandarts is serieus bezig zo te lezen).
wo, 01/30/2008 - 15:56 Permalink
ingrid1966

Ik heb de gegevens over de vergoeding overgenomen van het overzicht die ik van mijn verzekering heb gekregen, maar misschien heb ik het inderdaad wat "krom" opgeschreven...

Vanmorgen nog even bij de tandarts geweest om naar mijn kaak te laten kijken.
Het geneest allemaal goed, het is wat pus dat uit de wonden komt, maar dat schijnt vaker voor te komen en kan verder geen kwaad. Gelukkig maar!

Groetjes,
Ingrid
wo, 01/30/2008 - 16:22 Permalink
ingrid1966

Zo, we zijn weer een paar weken verder en mijn kunstgebit is een feit.

Afgelopen woensdag zijn mijn laatste tanden getrokken en is mijn kunstgebit geplaatst.
En het is een heel mooi gebit, ik heb weer een mooie glimlach :smt003

Maar het valt wel tegen... :o

Doordat het rond mijn mond nog opgezet is, klemt het gebit en er zijn wat drukpunten wat het ook niet echt prettiger maakt. Het eten gaat daardoor heel moeilijk en ik moet nog regelmatig paracetamol innemen tegen de pijn...

Bovendien komt er sinds vrijdagavond pus uit de wonden, waardoor ik weer met zo'n vieze bittere smaak in mijn mond loop.

Het uitnemen van mijn gebit, om het te reinigen, is een ware marteling.
Het doet ontzettend veel pijn als ik het uitneem.
Daarom heb ik het gisteren een keertje overgeslagen.
Maar straks moet het toch weer en ik ben er nu al nerveus voor...pffff

Hopelijk word het snel minder en kan ik met een geruster gevoel mijn gebit uit- en indoen en kan ik snel weer gewoon eten.

Ik hou mezelf maar voor: " ook dit gaat voorbij".. :wink:
zo, 03/23/2008 - 22:14 Permalink