diepe pockets en behandeling

Author:
sjokolaa
Posted:
vr, 02/29/2008 - 16:06
heb een vraag.
Mijn man krijgt ee nbehandeling bij de paradontoloog, flapoperatie ed. daar zijn pockets diep zijn en gereinigd moeten worden .Is in het verleden ookal gebeurd maar niet afdoende vind de tandarts. Allemaal een kostbare zaak ookal heb je dan ee ntandverzekering.
Mijn vraag is nu: hoe kan het dat hij daar last van heeft en ik niet. Volgens de tandarts verzorgd hij zijn gebit keurig. Krijgt iedereen daar uiteindelijk mee te maken of is het gewoon domme pech net als dat er veel mensen zijn die al eens een wkb hebben gehad, ik dus ook nooit.
Spiegeltje

Uit bevolkingsonderzoek blijkt dat tandvleesontsteking voor komt bij een ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking. Een minderheid van alle mensen (10-20%) heeft ernstiger tandvlees ontstekingen met serieus botverlies (parodontitis). Bij hogere leeftijd is dit percentage hoger. Het is dus niet bepaald een zeldzame afwijking.

Of je parodontitis krijgt wordt bepaald door een samenspel van factoren. Op voorhand is niet te voorspellen of je het krijgt of niet. Er zijn wel risicofactoren zoals onvoldoende mondhygiene, roken, stress, diabetes, zwaarlijvigheid, bepaalde bacterien en bepaalde zeldzamere ziekten. Om n paar voorbeelden te noemen.

Als de mondhygiene optimaal is krijgt chronische parodontitis overigens weinig kans. Als je het eenmaal hebt kom je er met goed poetsen alléén niet meer vanaf, dan is er behandeling voor nodig. Na die behandeling moet je levenslang een optimale mondhygiene aanhouden om te voorkomen dat het proces weer verdergaat.
vr, 02/29/2008 - 20:28 Permalink