Glazige tanden en reflux?

Author:
misstammie28
Posted:
di, 02/19/2008 - 20:12
Hallo,
Ik ben dringend op zoek naar advies. Ik ben moeder van een tweeling van 18 maanden oud. Mijn jongste heeft vanaf de geboorte last van ernstige reflux. Hier heeft hij o.a domperidon en zantax voor gehad en antibiotica omdat zijn slokdarm ook ontstoken is geweest van de reflux. De laatste 5 maanden spuugt hij nauwelijks meer maar nu viel mij bij het tandenpoetsen op dat bij zijn 2 voortandjes een héél dun glazig randje is aan de onderkant. Hij heeft er geen last van en het is alleen bij de 2 voortanden. Ik ben gaan vergelijken met mijn oudste zoon en die heeft prachtig spierwitte tandjes. Nu had ik gehoord dat als je tanden glazig zijn dat dit tanderosie is? En is dit dan echt een gevolg van de reflux? En kan je hier nog iets aan doen?
Bedankt alvast..
Lieneke

Maagzuur is erg zuur. Dat kan inderdaad het glazuur aantasten. Vooral de voortanden aan de achterzijde hebben hiervan te leiden. Of dat het ook echt is en of de reflux DE veroorzaker is, dat kan ik vanaf hier niet zeggen.
Helaas groeit glazuur niet meer aan. Gelukkig dat hij niet zo veel meer spuugt! Probeer hem altijd goed met water na te spoelen na het overgeven.
di, 02/19/2008 - 22:16 Permalink
misstammie28

Maagzuur is erg zuur. Dat kan inderdaad het glazuur aantasten. Vooral de voortanden aan de achterzijde hebben hiervan te leiden. Of dat het ook echt is en of de reflux DE veroorzaker is, dat kan ik vanaf hier niet zeggen.
Helaas groeit glazuur niet meer aan. Gelukkig dat hij niet zo veel meer spuugt! Probeer hem altijd goed met water na te spoelen na het overgeven.



Bedankt voor uw reactie.
Maar dat glazige (echt heel miniem hoor) is dat tanderosie of kan dat ook groei zijn?
Het lullige van alles is dat wij er juist al zo op gelet hebben met de mondverzorging. Altijd keurig poetsen en vanaf hun 1e jaar drinken ze zelf keurig uit beker. En krijgen maar 1 keer per dag roosvicee en voor de rest gewoon water. Snoepen amper, en nu toch dit, ik heb er behoorlijk de balen van in.
di, 02/19/2008 - 22:31 Permalink
Spiegeltje

En krijgen maar 1 keer per dag roosvicee

Roosvicee is door de zuurgraad niet goed voor het gebit en kan - bij regelmatig en veelvuldig gebruik - waarschijnlijk ook tanderosie veroorzaken. Daarnaast bevat het suiker wat ook niet goed is voor het gebit. In ieder geval is het van belang roosvicee niet met een zuigfles te geven wat zuigflescaries kan veroorzaken. Soms blijven kinderen daar veel te lang aan vasthouden, als het al nuttig is om er uberhaupt aan te beginnen. Met een zuigfles roosvicee naar bed is een ramp voor het kindergebit.
wo, 02/20/2008 - 11:36 Permalink
mecánico para …

dames dames.............er staat hij krijgt 1x roosvicee. nergens staat dat ze dat in een tuitjes beker doet of in een fles mee naar bed geeft. Dus voor er gestrooid gaat worden met allerhande, waarschijnlijk heel informatieve tips, eerst even L.E.Z.E.N. en dan pas de tips uit het grote toverboek der preventieve tandheelkunde toveren.

overigens, de antwoorden zijn al helder verwoord. En als de reflux of oorzaak van de erosieve slijtage bekend is en verdwenen is, is de kust weer veilig.
wo, 02/20/2008 - 13:19 Permalink
Spiegeltje

Berichten kunnen aanleiding geven om iets algemener te reageren dan de specifieke vraag van de TS. Ook voor de tientallen meelezers kan dat interessant zijn.

In dit geval was de aanleiding dat uit het bericht zou kunnen worden afgeleid dat 1x per dag roosvicee, althans volgens TS, niet schadelijk is voor het gebit. Daar valt dus het nodige op af te dingen.

Ja, soms moet je wel een beetje tussen de regels door L.E.Z.E.N. :D
wo, 02/20/2008 - 13:39 Permalink
Spiegeltje

Melk is in zijn algemeenheid niet slecht, maar ik denk dat Robinson bedoelt melk in combinatie met de zuigfles als 'slaapmiddeltje'.

In melk zit melkzuur en suiker. Bij een langdurig en intensief contact met het gebit (zuigfles!) kan het kennelijk toch schade (caries?) veroorzaken ondanks het feit dat melk maar zwak zuur is. Tanderosie verloopt volgens een iets ander mechanisme, daarbij speelt melk of melkzuur voor zover ik weet geen rol. In tegenstelling tot vruchtensappen en limonade(siropen) zoals roosvicee die beduidend zuurder zijn dan melk.
wo, 02/20/2008 - 14:33 Permalink
mecánico para …

roosvicee is hoofdzakelijk zoet, en daardoor ontstaat caries. erosieve problemen zijn enkel zo genoemd omdat er geen tussenkomst van bacteriën nodig is om het glazuur te laten verdwijnen :smt006

melk in een flesje in bed is inderdaad slecht op basis van de cariogene werking. melk an sich is dus geen product waar je voor moet gaan waarschuwen.
Siroop is voornamelijk zoet. vruchtensappen zijn zowel zoet (dus altijd een zoetmoment) als zuur = erosieve component
wo, 02/20/2008 - 14:40 Permalink
Spiegeltje

erosieve problemen zijn enkel zo genoemd omdat er geen tussenkomst van bacteriën nodig is om het glazuur te laten verdwijnen

Wat bedoel je daar mee? Melkzuur, geproduceerd door bacterien, tast op een andere manier het glazuur aan dan bijvoorbeeld citroenzuur toch? Dat kun je als tandarts zien, het verschil tussen een kies die is weggerot door caries of een aangetast door erosie.

Volgens mij is een siroop als roosvicee zoet én zuur (pH < 4). Paar x verdunnen helpt nauwelijks (pH is een logaritmisch eenheid). Wat het schadelijkste is, het zoet of het zuur, zou ik echter niet weten. Het lijkt me wel dat een combinatie van beide factoren niet bepaald gunstig is.
wo, 02/20/2008 - 15:11 Permalink
mecánico para …

http://www.orto.nl/zuurgraadtabel.html

waarbij 1 deel roosvicee op 2,5 deel water mij wel erg zoet overkomt. ik verdun aanmaak limonade het altijd 1 op 7 tot 8, tis voor de smaak zeg maar. en dan maak je pH technisch een sprong van 3 naar bijna 4.
Roosvicee is overigens zuurder dan ik ooit had gedacht. dacht dat het op pH5 stond. (in aangemaakte toestand).

kortom, goorspul
wo, 02/20/2008 - 15:12 Permalink
mecánico para …

erosieve problemen zijn enkel zo genoemd omdat er geen tussenkomst van bacteriën nodig is om het glazuur te laten verdwijnen

Wat bedoel je daar mee? Melkzuur, geproduceerd door bacterien, tast op een andere manier het glazuur aan dan bijvoorbeeld citroenzuur toch? Dat kun je als tandarts zien, het verschil tussen een kies die is weggerot door caries of een aangetast door erosie.


zijn platte definities van weefsel verlies, in dit geval glazuur of tandweefsel:

caries: aantasting door zuur afgescheiden door bacteriën.
erosie: aantasting door directe inwerking van zuur zonder bacteriele betrokkenheid
(attritie, abfractie, demasticatie, fractuur, iatrogeen, fsyiologisch, mechanisch: allemaal mogelijkheden tot weefselverlies, allemaal ander oorzaak, veel overlappende voorkomens).

Of je het kan zien? ach, je kan op de vrije vlakken misschien een onderscheid maken, maar op de gedeeltes tegen elkaar aanliggend wordt het lastig. een melkkies slijt. op het kauwvlak maar ook tussen de kiezen in. Erodeert het daar ook? gaat caries aan de oppervlak aan de slag of juist eronder? hoe is de slijtage en hoe zijn de contacten met de kies er tegenover? vragen vragen vragen...........leuk vak hoor tandarts
wo, 02/20/2008 - 15:20 Permalink
Lieneke

Ik geloof niet dat melk door het melkzuur erosief werkt. Daarvoor heeft het te veel bufferwerking.
De theorie dat het door het melkzuur erosief zou zijn, heb ik enkel van niet-profs gehoord. Ook op de cursus erosie georganiseerd door de ACTA raadt men juist aan om melk te drinken.
wo, 02/20/2008 - 17:38 Permalink
misstammie28

Volgens mij is mijn vraag behoorlijk uit zn verband gerukt door dezen en genen, want de vraag was of dit kon komen door de ernstige reflux die mijn zoontje heeft. Ten 2e heb ik aangegeven dat zij zelfstandig uit een bekertje drinken, dus geen zuigfles of tuitbeker, ze drinken helemaal zelfstandig uit een normaal kinderbekertje. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen zag ik dus een heel klein glazig randje op zn voortandjes en mijn vraag was dus of dat erosie is of evt gewoon groei van de tanden.
Overigens weet ik qua voeding en drinken heel goed wat wel en niet kan en wat gezond is aangezien ik zelf werkzaam ben als verpleegkundige. Maar ik heb geen verstand op het gebied van gebit, vandaar mijn vraag is dit tanderosie of kan het ook gewoon groeiproces zijn?
wo, 02/20/2008 - 19:50 Permalink
misstammie28

En ik geef mijn kinderen ook geen drinken mee naar bed :-? dus die begreep ik niet helemaal. Dat is volgens mij het 1e wat je al geleerd word bij het Consultatiebureau, ouders die dat wel doen..tja..vind ik niet wijs word duidelijk voor gewaarschuwd.
Ze krijgen altijd nog wat drinken voor ze naar bed gaan, daarna gaan ze nog even in badje en dan tandjes poetsen en slapen.
wo, 02/20/2008 - 19:54 Permalink
Chris888

Ze krijgen altijd nog wat drinken voor ze naar bed gaan, daarna gaan ze nog even in badje en dan tandjes poetsen en slapen.

Mijn eigen ervaring is dat er bij mijn volwassen lijf ongeveer drie kwartier moet zitten tussen drinken en liggen, om te voorkomen dat ik een beetje maagzuur in m'n mond krijg. Bij eten is dit zeker het dubbele. En bij bier ook :wink:
za, 02/23/2008 - 09:58 Permalink