Tandcenter Enschede failliet

Author:
MariekeHHH
Posted:
wo, 11/28/2007 - 10:34
Hoi!

Voor alle mensen die ook bij Tandcenter in Enschede zitten en ook helemaal niks hebben gehoord: Ik ontdek net dat TandCenter failliet is! Ik vertrouwde die tandarts al voor geen meter toen ik daar was. Hij had net gerookt en ademde die vieze lucht in mijn gezicht, stelde zich niet voor en kon alleen maar Duits. Ook nam hij mijn klacht niet serieus. Nu wilde ik bellen om me over te laten schrijven, zijn ze nergens mee op te bereiken! Echt belachelijk. Heb Tandartsenpraktijk De Bont in Enschede gebeld en daar kon ik gelukkig morgen al terecht. Ze gaan nieuwe foto's maken enzo, want die zijn dus ook allemaal weg! Echt stom dat je dan helemaal niks hoort als iemand failliet is!

Groetjes Marieke.
vV

spoor (via de rechtbank denk ik?) de curator op van het failliete bedrijf, die heeft mogelijkheden de eigenaar aan te spreken daarop. Maar ik geef weinig kans, dit aspect is volgens mij ook erg slecht geregeld.

Tja en over kennisgeving... : een failliet bedrijf heeft wat anders aan het hoofd dan mailings rondsturen, nog afgezien ervan dat daar waarschijnlijk dus geeneens geld voor is.. Nieuwe kosten/schulden maken hoort niet bij de taken van een curator.

Beter is vooraf goed onderzoek te doen naar een praktijk alvorens er in te schrijven...
wo, 01/09/2008 - 12:48 Permalink
seaslily

Het helpt WEL om de curator te contacteren. Zij hebben mij mijn dossier opgestuurd, inclusief foto's.. Het is weliswaar niet helemaal compleet, maar de rest kun je terugvinden bij je zorgverzekering (daar gaat immers de gespecificeerde rekening van de tandarts heen).
vr, 01/11/2008 - 13:58 Permalink
Spiegeltje

fijn, tenminste een curator die het snapt blijkbaar


Dat is nog maar de vraag! :D Tenminste als ie van plan is het dossier naar de patient te sturen.

Is het niet zo dat de vorige behandelend tandarts, bedrijf failliet of niet, de bewaarplicht voor het medisch dossier blijft behouden? Dat kan dan wel worden overgedragen aan de nieuwe tandarts, maar aan de patient meegeven? Lijkt me niet correct. Of het moet om een afschrift gaan.

Dit vond ik op internet (lees: tandarts in plaats van huisarts) en is wellicht relevant in dit verband.

"Overdracht patiëntendossier bij verandering van huisarts
KNMG heeft een nieuw advies over de overdracht van het patiëntendossier bij verandering van huisarts opgesteld. De oude huisarts draagt het dossier zonder tussenkomst van de patiënt en bij voorkeur persoonlijk of via aangetekende post over aan de nieuwe huisarts. Geadviseerd wordt het dossier niet meer aan de patiënt mee te geven; de wettelijke bewaarplicht van de huisarts staat dat niet toe. Binnenkort worden alle huisartsen op de hoogte gebracht van het advies. Er komt nog een addendum op het advies voor de overdracht van het dossier van de huisarts naar de verpleeghuisarts, de arts voor verstandelijk gehandicapten en andere instellingsartsen"

Ik geef toe, m4rk.k zal het allemaal een worst wezen maar het geeft toch te denken ....
ma, 01/14/2008 - 22:35 Permalink
vV

a. dit gaat over huisartsen
b. als het uit een computer komt is het altijd een kopie...(ik neem tenminste aan dat er geen computer is meegegeven...).

En bij dit soort zaken telt het belang van de patient zwaarder denk ik. Beter wel een dossier misschien aan de grens van de wet, dan geen dossier.

Overigens is bij dit soort klinieken, met vaak ook snel wisselenden behandelaars, het bijna ondoenlijk de behandelend tandarts de dossiers te laten beheren. ZIt misschien alweer ergens in duitsland (of zo) inmiddels.
Dan kan je misschien wel heel star allerlei regeltjes toe gaan willen passen maar daar is niemand mee gebaat uiteindelijk.
di, 01/15/2008 - 08:22 Permalink
Spiegeltje

a. dit gaat over huisartsen

Dat klopt, maar het heeft niet alléén betrekking op huisartsen. Als het voor huisartsen geldt, geldt het ook voor tandartsen. Beiden zijn 'hulpverleners" als bedoeld in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).

Verder is in dit verband alleen van belang wat voortvloeit uit de wet. Elke rechter zal daaraan - en alléén daaraan - toetsen mocht sprake zijn van een geschil.

Ik ben wel met je eens dat het volgen van de wet niet altijd in het belang van de patient is, zelfs als die wet mede bedoeld is in het belang van de patient. Maar dat is weer een andere kwestie.

De boodschap is dat je je als tandarts kwetsbaar opstelt door een dossier aan een patient mee te geven in plaats van op te sturen naar de nieuwe tandarts van de patient.
di, 01/15/2008 - 23:37 Permalink
Spiegeltje

Of je nu het origineel of een kopie meegeeft aan de patient, je bent er dan nog steeds niet zeker van dat de bewaarplicht is overgenomen door de nieuwe tandarts. Dus als je een kopie meegeeft zit je volgens mij nog steeds vast aan die bewaartijd van 15 jaar terwijl je niks meer te maken hebt met die patient. Dat hoef je niet erg te vinden natuurlijk .... Zolang je maar bewaart is er inderdaad niks aan de hand.
wo, 01/16/2008 - 10:27 Permalink
vV

je bent er dan nog steeds niet zeker van dat de bewaarplicht is overgenomen door de nieuwe tandarts.
dat ben je nooit...

Doet er bij verstrekken van een kopie ook niet toe, mits je zelf niet alles weggooit..

Dat hoef je niet erg te vinden natuurlijk ....
ach , zit bij de meesten in de computer, en ook archiefruimte voor een papieren archief neemt echt niet veel ruimte in hoor.

Staat trouwens ook los van de belangen van TS.
wo, 01/16/2008 - 12:55 Permalink
Spiegeltje

Van de KNMG-site:

"In 2004 adviseerde de Gezondheidsraad de (bewaar)termijn te verlengen tot minstens 30 jaar. Om zich gedegen op dit advies te kunnen beraden besloot het kabinet tot een tijdelijke wetswijziging. ‘Tot nader order’ geldt een bewaartermijn van vijftien jaar, of zoveel langer als redelijkerwijs nodig is voor goede hulpverlening. Oude gegevens mogen ook langer bewaard blijven, tot 1 april 2010. Inmiddels werkt binnen het ministerie van VWS een commissie aan een wettelijke regeling voor de lange termijn"

Tja, als het inderdaad 30 jaar wordt zoals de Gezondheidsraad voorstelt wordt het bewaren misschien wat minder leuk .... :-?

Ik denk dat het advies van de kNMG omtrent de overdracht van de dossiers een wijs advies was, maar iedere (tand)arts of hulpverlener mag daar anders over denken natuurlijk. Zolang ie het maar bewaart, althans de consequenties aanvaardt van niet-bewaren.
wo, 01/16/2008 - 13:43 Permalink
vV

laten we ook geen problemen maken van zaken die geen probleem zijn lijkt mij. En we dwalen af...
In het geval dat het dossier aan de patient zelf is overgedragen, in geval van TS, blijft het inderdaad verantwoording van de vorige tandarts een kopie te bewaren. Maarrrrr..::
Wat heb je daar als patient aan als de vorige tandarts onvindbaar is?? want in het geval van TS is het wel een tandarts in loondienst geweest, werkte niet in de eigen praktijk...
wo, 01/16/2008 - 15:36 Permalink
Tom81

Hallo mensen,

Ook ik kwam er achter dat tandcenter Enschede failliet is gegaan. Ik ben opzoek naar mijn dossier. Wie kan mij helpen aan het adres en of telefoonnummer van de curator van Tandcenter Enschede? Stuur mij dan aub even een prive bericht of noteer hier even de naam van de curator zodat ik die kan opsporen.
za, 01/19/2008 - 21:56 Permalink