hallo ik heb een vraag misschien dat iemand er antwoordn op kan geven.,
ik heb een een opstart behandeling genomen om het zo maar tezeggen voor een kroon.
maanden geleden,
alleen toen ik voor mijn blijvende brug moest komen (alles was al gedaan trekken en noodbrug enz.)was het geld op
ik heb inmiddels een andere tandarts en die wil er nu een vaste(blijvende)brug opzetten
mijn noodbrug zit nog muurvast haha maar daar gaat t even niet om
hij wil er dus een blijvende opzetten
foto gemaakt
en zegt ja alles is al gedaan tis enkel een blijvende maken.,,happen enz
kosten
1800euro!!!!!!!!
is dit normaal
terwijl meer dan de helft al gedaan is,
kan evenuteel bij antwoorden wel meer info geven wat er in de begroting staat
moet ik ff opzoeken
maar weet iemand dit of idt niet teveel geld is~! :smt006
ik heb een een opstart behandeling genomen om het zo maar tezeggen voor een kroon.
maanden geleden,
alleen toen ik voor mijn blijvende brug moest komen (alles was al gedaan trekken en noodbrug enz.)was het geld op
ik heb inmiddels een andere tandarts en die wil er nu een vaste(blijvende)brug opzetten
mijn noodbrug zit nog muurvast haha maar daar gaat t even niet om
hij wil er dus een blijvende opzetten
foto gemaakt
en zegt ja alles is al gedaan tis enkel een blijvende maken.,,happen enz
kosten
1800euro!!!!!!!!
is dit normaal
terwijl meer dan de helft al gedaan is,
kan evenuteel bij antwoorden wel meer info geven wat er in de begroting staat
moet ik ff opzoeken
maar weet iemand dit of idt niet teveel geld is~! :smt006
Re: brug
Overigens heeft uw vorige tandarts neem ik aan een deel van het werk voor de brug in rekening gebracht. Ik snap even niet waarom u het niet door hem heeft laten afmaken, was veel goedkoper geweest per saldo.
ik had al 2000 euro betaald en moest nog 2200 dus is 400 duurder.
het is me rechter onderkaak en bestaat uit 4 elementen.waarvan 1 op een gezonde snijtand staat.
vind 1800 terwijl alles al gedaan is vrij duur
De tandarts die de definitieve brug gaat plaatsen is wel degeen die u straaks wilt gaan aanspreken voor nazorg etc. Ik vind het niet logisch dat hioj korting moet gaan geven omdat u een deel van het werk elders heeft laten doen. Dat was niet zijn beslissing..
1800,= klinkt redelijk voor een 4 delige brug. (als u het gelijk niet door de CDC maar door uw nieuwe tandarts had laten doen was het niet veel meer geweest overigens denk ik.)
nee is per saldo meer dan 2200 duurder... Ik snap uw probleem niet, u bent in ieder geval 400 goedkoper uit dan wanneer u laat afwerken door de CDC kliniek.
Een tijd terug was het nog 50% aanbetaling voor de eerste behandeling en dat is nu dus al weer 75% geworden......
en wie er vooraf al 2k euro uit heeft gepeuterd met voorwerk is dus totaal onbelangrijk.
en loop al een hele tijd met me noodbrug.
en idd bij cdc kliniek moet je gelijk betalen voor definitieve stuk.
en dat heb ik niet.
waarom ik t bij me tandarts dan doe,,nou die stelde t zelf voor t zag er goed uit en hij kon zo eraan verder.
hij zei ook dat ik het bedrag 1800 euro in termijnen kon doen en dat kan dus bij de cdc kliniek nie he dus ja lijkt me logisch
en eerst cdc kliniek mmm ja ik woonde toen daar in buurt tilburg dus was best niet zo ver weg.
nu woon ik in den haag dus ja zodoende,.,lijkt me toch logisch.,
alleen omdat ik al zo veel er aan heb laten doen vroeg ik me af of`1800 euro normaail is.
omdat ik daar geen verstand van heb,kijk cdc kliniek ben ik nu achter is belache;lijk duur die vragen 900 per kroon.,dus ik dacht misschien bij de tandarts...t was GEWOON EEN VRAAG!
Nee heb je, ja kun je krijgen.
(*) ongeveer 800 euro aan tandartskosten voor een 3-delige brug + noodbrug, zeker geen 2000 euro.
het waren toch ook gewoon antwoorden die je kreeg? en nog steeds, een brugkost alleen aan techniek doo rhet laboratoruim al 1000 euro. Afslijpen ansich is niet het meeste werk, het bepalen van de juiste vorm, kleur pasvorm etc moet allemaal nog gebeuren. En dat is de andere 800 euro
(*) Link
3 delig 800, 5 delig 1200..........4 delig 1000? kweenie maar da's niet heel vreemd. Je kan wel een goedkoper lab. werkstuk proberen op te dringen bij de tandarts, maar dan zou ik als behandelaar toch echt zeggen............ik doe het op mijn manier, met de overleg mogelijkheden die ik hier heb. Niets ten nadele van buitenlandse labs, maar een front vervanging is niet effe van een model en een foto te maken. tenzij je laag inzet als het om de cosmetische qualitiet gaat. en believe me, voor die prijs wil de patient een mooi smoeltje en niet en bolle kroon of een te witte voor tand. en terecht.
overigens, niemand dwingt je daar als patient in mee te gaan, du sde tandarts die de uitvoering zou moeten doen mag je dan ook wel zelf kiezen. je eigen mening over zijn lab mee laten wegen mag. meebepalen is er (bij mij in elk geval) niet bij.
zeker als ik achteraf nog bovengenoemde problemen verwacht. is dat achterdocht of paranoia? nee, realisme.
Maar ik ben het wel met je eens dat de tandarts uiteindelijk zelf bepaaldt hoever hij hier in mee wil gaan Dat geldt voor elke professional.
Waarom wil je nu het praten om het praten introduceren? Je gaat ook niet indiscussie over het gebruikte vul of afdruk materiaal, het maakt blijkbaar voor de behandelaar uit wie de techniek levert. Want als conditio sine qua non: HIJ/ZIJ moet de aftersales, de garantie regelen. want er is geen enkel lab waar je als patient je gelijk kan gaan halen als het om kronen en bruggen gaat. Tandarts is eindverantwoordelijke. Daarover willen meepraten is typisch nederlandsch lijkt het wel.
ik bepaal in mijn praktijk, wie daarin niet mee wil gaan is vrij om een andere tandarts te zoeken.
en thuis?
HAHAHAHAHA
:smt003
Waarmom voorbijgaan aan de nuances in mijn antwoord? Ik zei niet dat er een gewoonte van gemaakt moet worden alle materiaalkeuzes e.d. eerst uitvoerig met de patient te bespreken. Maar in bijzondere gevallen, met name waarin de kosten voor de patient zeer zwaar wegen, zou de tandarts gebruik kunnen maken van een goedkoper lab als service naar de patient. Dit lab moet uiteraard wel voldoen aan de minimum kwaliteitsstandaarden die de tandarts stelt. Het is uiteindelijk aan de tandarts - en de tandarts alleen - om te bepalen of ie deze 'service' biedt.
Kortom, misschien zit de nuance erin dat ik die keus tussen prijs en qualiteit heb gemaakt..........en die niet elke keer opnieuw ga maken.
NB: stel bij dat "dure" werkstuk wordt korting gevonden in de techniek. En er gaat per ongeluk iets mis (lees twemaal gebroken kroon dingus) En omdat je niet volledig weet hoe en wat. Zou je dan als als tandarts met een door de patient zelf ondertekende brief dat je accoord gaat met de alternatieve laboratorium business een kans maken als d epatient de kosten op jou verhaald?
nee dus. want die brief betekent dan niets, wordt door advocaatjes weg gezet als onder druk getekend en je hebt geen poot om om te staan. dus meedenken brengt jou als behandelaar bij problemen alleen dieper in de problemen.
kortom, defensieve en voorspelbare behandelingen met bekende materialen en uitvoeders van het werk.
Dus wat mij betreft heeft een patient geen inspraak in keuze laboratoria of materialen, zolang IK degene ben die de rommel mag opruimen als het fout gaat. Want juridisch gezien is de tandarts einverantwoordleijke, ook mbt de techniekwerkstukken die geplaatst worden.
Inspraak van de patient over materialen is ook weer niet zo heel vreemd. Mijn tandarts begint daar bij kronen zelf over. Ik ben achteraf blij dat ik zijn advies heb gevolgd wat betreft kronen op basis van zirkoniumoxide, alhoewel ik die niet kende (en dus eerst neigde om te gaan voor metaal/porcelein wat voor de tandarts geen probleem was). In prijs maakte het nauwelijk iets uit.
Da's weer een ander verhaal. :lol:
het gaat niet alleen om kwaliteit al dan niet constant..Het gaat er ook om dat bv voor kleurbepalen de patient even langskan, dat ik voor lastige klussen makkelijk overleg kan voeren met de tandtechnieker, dat ik indien er eens iets mis gaat makkelijk(er) een beroep kan doen op coulance door de tandtechnieker, om er een paar te noemen.
En ja natuurlijk heeft de patient keuze in basismateriaal van de kroon. Hij/zij moet er op zijn minst over geinformeerd worden. Ook over de mogelijke consequenties van het een of ander. Maar dat kan in de meeste gevallen beperkt blijven tot informatieverstrekking.