melktand verkleurt

Author:
imran
Posted:
ma, 08/21/2006 - 19:14
Vraagje:

Mijn zoontje van 2,5 jaar is een paar weken geleden op zijn voortand gevallen, het heeft even gebloed maar daarna was alles weer oke. Nu zie ik dat deze voortand begint te verkleuren(grijs). Hoe komt dit en kan ik er wat aan doen?.



MVG

Rachid
Geke

Het lijkt erop dat de zenuw van zijn voortandje een behoorlijk harde klap heeft gehad en daardoor is de zenuw afgestorven. Als hij er geen last van heeft en er geen ontsteking (een bultje) bij ontstaat hoeft er niet echt wat aan gedaan te worden. Dus hij moet wel in de gaten gehouden worden. Op het moment dat dat namelijk het geval is, is het beter om het tandje er uit te halen, omdat een ontsteking voor de gezondheid niet goed is en ook voor de blijvende tand, die er achteraan gaat komen. Deze kan daardoor bijvoorbeeld een afwijking aan het glazuur krijgen. Het is ook belangrijk om te weten of de rest van het melktandje niet kapot is, bijvoorbeeld een hoek er vanaf. Als de zenuw namelijk wel bloot is komen te liggen doordat er een deel is afgebroken, ontstaat er in ieder geval een ontsteking, omdat er dan bacterien uit de mond bij de zenuw kunnen komen. In dat geval moet het tandje er wel uit gehaald worden.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, als je het niet vertrouwt kun je het beste even bij de kindertandarts langs gaan. Om gewoon even te laten kijken. Dan is het meteen een keertje wennen bij de tandarts. Dat is beter dan pas te gaan als hij er last van heeft.

:smt006 Geke
ma, 08/21/2006 - 21:48 Permalink
Danielle73

Mijn dochtertje van 4 is een paar weken terug ook gevallen op haar voortanden. Ze had een tand door de lip, dus het bloedde. Gaf daarna aan een gevoelige voortand te hebben.
Vanmiddag zag ik ineens dat de tand licht grijs verkleurt. Als ik haar vraag of de tand nog steeds pijn doet, zegt ze: "als ik er op druk dan wel."
Ik heb haar de afgelopen tijd helemaal niet meer gehoord over die tand dus ik schrok er een beetje van. Het is verder niet ontstoken volgens mij.
Tandarts, vindt u dat ik met haar hiervoor dit jaar nog naar de tandarts moet gaan?
Ik zit zelf namelijk al dik boven mijn limiet en moet nu 1200 euro betalen voor de laatste behandelingen die ik heb gehad. Geldt dit limiet nu ook voor mijn dochtertje die onder mijn naam staat ingeschreven? Ik ben verzekerd bij Unive.

Alvast bedankt.
Danielle
do, 11/15/2007 - 18:18 Permalink