Hallo allemaal,
Al eerder heb ik een berichtje geplaatst op dit forum dat ik een WKB had moeten ondergaan. Vanochtend moest ik terug voor de verdere behandeling.
Helaas had ik een tandarts die amper Nederlands kon, en ik met mijn angst voor de tandarts was dat niet erg fijn.
Hij haalde de noodvulling eruit en er kwam echt een ontzettende vieze geur uit, terwijl bij de eerste WKB niks aan de hand was (op pijn van die kanaal na dan)
Het bleef maar stinken, en uiteindelijk kreeg ik een raar lapje over m'n kies, wat mijn gezicht bedekte, en het deed ontzettende pijn wat hij toen aan het doen was. Ik gaf aan dat het zeer deed, waarop hij zei: 'Je moet niet zoveel praten' :o
Van de eerste WKB heb ik helemaal niks gevoeld, maar dit was echt een verschrikkelijke ramp. Het is dus weer niet volledig afgemaakt en moet ik de 20e terug!!!! De helft van mijn kies is er al afgeboord....
Ik denk dat het dat dan beter is als de kies gewoon getrokken wordt, want nog zo'n behandeling overleef ik niet (Ok, dat is wel heel dramatisch, maar het was echt geen pretje!!)
Hoe lang duurt het voordat zo'n ontsteking dan weggaat? En hoe lang zijn ze van plan om die kanalen continu schoon te maken??
Mijn portemonnee vindt dit ook niet bepaald leuk.... :-?
Overigens is de noodvulling niet goed aangesloten aan mijn tandvlees...
Er zit dus een opening... kan er dan niet weer vuil bij komen???
Al eerder heb ik een berichtje geplaatst op dit forum dat ik een WKB had moeten ondergaan. Vanochtend moest ik terug voor de verdere behandeling.
Helaas had ik een tandarts die amper Nederlands kon, en ik met mijn angst voor de tandarts was dat niet erg fijn.
Hij haalde de noodvulling eruit en er kwam echt een ontzettende vieze geur uit, terwijl bij de eerste WKB niks aan de hand was (op pijn van die kanaal na dan)
Het bleef maar stinken, en uiteindelijk kreeg ik een raar lapje over m'n kies, wat mijn gezicht bedekte, en het deed ontzettende pijn wat hij toen aan het doen was. Ik gaf aan dat het zeer deed, waarop hij zei: 'Je moet niet zoveel praten' :o
Van de eerste WKB heb ik helemaal niks gevoeld, maar dit was echt een verschrikkelijke ramp. Het is dus weer niet volledig afgemaakt en moet ik de 20e terug!!!! De helft van mijn kies is er al afgeboord....
Ik denk dat het dat dan beter is als de kies gewoon getrokken wordt, want nog zo'n behandeling overleef ik niet (Ok, dat is wel heel dramatisch, maar het was echt geen pretje!!)
Hoe lang duurt het voordat zo'n ontsteking dan weggaat? En hoe lang zijn ze van plan om die kanalen continu schoon te maken??
Mijn portemonnee vindt dit ook niet bepaald leuk.... :-?
Overigens is de noodvulling niet goed aangesloten aan mijn tandvlees...
Er zit dus een opening... kan er dan niet weer vuil bij komen???
Re: WKB (De zoveelste)
Dat "raar lapje" is een rubberdam. Uit het feit dat dit (kennelijk?) voor u nieuw is leidt ik af dat deze niet eerder is gebruikt? Foute boel in dat geval, zou bij een wkb standaard moeten worden gebruikt om besmetting met bacterien te voorkomen.
In principe zou de behandeling niet veel pijn moeten doen, de zenuwen zijn immers verwijderd tijdens de initiele behandeling maar kennelijk is de ontsteking uitgebreid waardoor de behandeling pijnlijk is geworden. Dit is ook niet altijd goed te verdoven helaas.
Het feit dat nu een derde zitting volgt wil nog niet zeggen dat de prognose slecht is geworden zodat de kies beter kan worden getrokken. Na de wkb zal het lichaam in de meeste gevallen kans zien de ontstekingsresten zelf op te ruimen. Dit kan geruime tijd duren. Pas na maanden tot een jaar wordt duidelijk of de behandeling definitef is aangeslagen. Dat is meestal wel te beoordelen aan de hand van een foto en/of bepaalde pijnklachten.
Ik vroeg aan de tandarts waarom ik voor een 3e keer terug moest komen, en hij legde gebrekkig uit, dat de onsteking eerst weg moest gaan ?? Ik begreep het niet helemaal namelijk. Het was nog te ontstoken om het af te maken.
Maar bij de eerste WKB had ik helemaal geen onsteking :(
Iniedergeval heel erg fijn voor je snelle antwoord :)
Heb alleen nog 1 vraagje: De noodvulling is niet helemaal aangesloten aan het tandvlees. Op die manier komen er toch weer bacteriën in?
Achteraf vond ik het niet erg dat ik bij de 1e keer geen rubberdam had gekregen. Wat een rotding zeg :oops:
Maar bedankt voor het antwoord!
Ik heb eerder over het hoofd gezien dat "de helft van de kies" er af is geboord. Het zou kunnen dat de kies hierdoor flink is verzwakt en dat, zeker op termijn, een kroon noodzakelijk wordt. Ik zou dit met de tandarts bespreken om niet voor verrassingen komen te staan.
Het is overigens zeker niet ongebruikelijk dat na een wkb een kroon is aangewezen om de prognose van het element te verbeteren, alhoewel tegenwoordig steeds meer mogelijk is met composietmateriaal. Dat is goedkoper.
Lastig dat je tandarts onvoldoende Nederlands spreekt! Een goede communicatie is toch wel heel belangrijk in het tandartsvak.
Maar ik had hem nog nooit eerder gehad.
Bij het gebouw waar ik zit, zit vanalles. Meerdere tandartsen, orthodontisten, enz.
Heb dan ook een hele lang tijd met een gat in mijn kies gelopen..
Dit omdat er problemen waren met mijn vorige tandarts en orthodontist.
Dus ben uiteindelijk daar terecht gekomen voor een Spoed WKB.
Als ik met m'n tong langs de noodvulling ga, spring ik bijna een eindje van mijn stoel omhoog.
Ik heb veel over napijnen gelezen, maar niet of dat ook normaal is bij een 2e WKB aan dezelfde kanaal. Althans, ik neem aan dat hij dat gedaan heeft...:'(
Maar is nu wel een goede reden om pijnstillers te nemen (Neem ik namelijk niet zo snel, want heb er een hekel aan)
En, slaap helpt ook natuurlijk! ;)
Hoe gaat het nu met je? Wat verschrikkelijk dat je zoveel pijn hebt gehad tijdens de 2e WKB. Bij mij was het ook flink pijnlijk en de napijn was alleen maandag behoorlijk. Vanaf dinsdag heb ik geen pijnstillers meer nodig. Joepie! Dus ik ben heel blij. Ik vind het dus niet normaal dat dat jij nog zoveel pijn hebt van de 2e WKB en dat aanraken van je kies nu nog zo pijnlijk is. Ik moet zeggen dat ik na de 1e WKB langer en meer pijn had dan nu. Veel sterkte.
Lief voor antwoord :)
Het is daarna gelukkig een stuk beter gegaan, en heb zonet de kies laten afsluiten. Dus is goed nieuws dacht ik zo. Nu maar hopen dat de onsteking niet meer terug komt, en dan kan er een kroon geplaatst worden.
Hoe is het nu met jou?