Bang voor wortelkanaalbehandeling? Lees dit!

Author:
starsailor
Posted:
ma, 10/15/2007 - 10:16
Deze woensdag gaat het dus gebeuren... een WKB in een kies linksboven. Ik ben al weken doodsbang... Ik laat het wel door een endodont doen. Ik ben bang dat je er iets van gaat voelen en dat je er achteraf veel pijn van gaat hebben, of een gezwollen gezicht of zo...
Al die horrorverhalen hier op het forum zijn eigenlijk de oorzaak van mijn angst, daarvoor was ik niet bang! Mensen die zeggen dat de pijn erger is dan bevallen, dat ze achteraf gilden van de napijn...
In hoeverrre is dit realistisch? Doet een endo in een bovenkies meer pijn dan dan vanonder of is dat hetzelfde?
Kan de endodont bij het openmaken van de kies zien dat die effectief ontstoken is of valt dat niet uit te maken?
Cloedje

Lieve starsailor,

Laat je niet gekmaken door verhalen op het forum. Als een behandeling goed is verlopen, is er geen reden om een verhaal te posten!
Alleen als je pijn hebt doe je dat!

Relax dus, je zult zien dat het meevalt. Ook ik moet as woensdag voor een extractie waarbij gesneden moet worden en ben ook bang. En verhalen van mensen die geen pijn hadden geloof je nooit, en verhalen van mensen met erge pijn wel.

Relax, laat het rustig over je heenkomen!!!!!
En succes :)
ma, 10/15/2007 - 11:11 Permalink
hello jozefien

Starsailor, een wkb , daar voel je normaal echt niets van, trek je niets aan van de griezelverhalen die je leest, dat zijn echt uitzonderingen , zoals Cloedje al ze: daarom schrijven ze erover, om te vragen of het normaal is die pijn. Antwoord: nee, het komt soms voor als de ontsteking heftig is en de verdoving dus niet zo goed pakt, maar als de ontsteking heftig is heb je vlgs mij al zo'n pijn dat dat beetje extra er ook nog wel bij kan, je wil dan alleen maar geholpen worden. Mijn tand is net afgemaakt, geen centje pijn gehad. bij het starten van de endo had ik zo'n vreselijke pijn dat ik zo blij was dat de tandarts mij daar af ging helpen, inderdaad na de behandeling was de pijn al minder en na 3 dagen was de pijn weg. Van het afmaken, na 5 weken, heb ik echt niets gevoeld, het is alleen even een lange zit, dat is alles. Sterkte hoor! :smt006
ma, 10/15/2007 - 12:51 Permalink
starsailor

hallo,
vandaag was dus dé dag, ik dacht eerst dat de endodontiste zou zeggen dat het toch niet nodig zou zijn omdat mijn klachten aan het verbeteren waren maar helaas! Ik sta onwaarschijnlijk hoog in de top 100 der bangste mensen ter wereld, dus ik kreeg gelijk bijna een hartaanval. Maar het is 100% meegevallen!

Eerst kreeg ik drie prikken die volgens de TA een beetje pijnlijk zouden zijn maar waar ik dus niks van gevoeld heb. Vervolgens werd een rubberdam aangebracht rond de kies wat wel vervelend was maar ja.
Dan begon het prutswerk met de vijltjes waar je niks van voelt, alleen af en toe voelde het alsof ze met een naald in mijn tandvlees prikten maar echt pijn deed dit niet. Het duurde enkel ontzettend lang (1u40 min.)
Nog enkele controlefoto's gemaakt en een voorlopige vulling aangebracht en klaar was kees! Het enige vervelende was dat ik op een bepaald ogenblik van die spoelvloeistof in mijn keel kreeg (smaakte naar chloor!) ondanks de rubberdam.

Nu, enkele uren later heb ik wel een beetje pijn, net alsof ik een gigantische blauwe plek heb maar een brufen weet daar wel raad mee.

Bij het openmaken van de kies bleek dat hij heftig ontstoken was (bloedde veel), ze kwamen er gelijk met drieën rond staan want een acute pulpitis ziet een endontoloog niet zo gauw naar het schijnt, meestal zijn de zenuwen al dood.

Dus aan al diegenen die schrik hebben: trek bij voorkeur naar een endontoloog en heb vertrouwen!
Ik heb 2 maanden dagelijks bijna voortdurend schrik gehad voor vandaag, 's nachts droomde ik van tandartsen en het was allemaal niet nodig!
wo, 10/17/2007 - 19:35 Permalink
Elientje

Mijn verhaal ligt een beetje gecompliceerd, dus ga ik ook niet allemaal uit de doeken doen,
want dat is gewoon veel te lang en te veel :oops:

Maargoed, ik had al een paar weken last van mijn kies waar een redelijk gat in zit. Een zuchtje wind, of water
deed me al zo verschrikkelijk veel pijn. Gisternacht was de pijn op het hevigst, en vanochtend dan toch een tandarts gebeld. Kon meteen terecht, en jawel, kreeg dus een WKB...

Heb maar liefst 7 spuitjes gehad voordat ik eindelijk niks meer voelde in die kies, maar door alle spanningen
van al die spuitjes, heb ik daar lopen huilen als een klein kind :smt010

Gelukkig viel het echt reuze mee! Het is gewoon een gek gevoel als die vijlen je kies in gaan,
maar het stelt echt niks voor! Het is inderdaad wel zo, als er een hele hevige ontsteking zit, kan de verdoving het niet goed pakken. Heb ik dus wel geluk bij gehad! (Ook al stond ik stijf van de verdoving)

(Oja, maandag 5 november moet ik weer terug om het af te maken??? Behandeling zou 50 minuten duren ongeveer...
Is dat normaal??)
vr, 10/19/2007 - 16:27 Permalink
linetkok

haai

Ik moet 30 okt voor een wkb, maar ga morgen bellen dat ik eerder wil. Heb nu behoorlijk wat pijn. Paar maanden geleden moest ik een wkb aan een andere kies. Omdat ik niet durfde heb ik geen afspraak gemaakt. Met als gevolg dat ik uiteindelijk Tramadol moest gaan slikken, welke ook niet meer hielpen. Pas na twee tabletten. Toen was de kies zo verrot dat ie er uit is getrokken(wat mij ontzettend meeviel) door de tramadol voelde ik niks van de spuiten en tien min later was de kies eruit!!!! Maar goed, zo ver laat ik het deze keer niet komen.

Ik heb al eens eerder een wkb gehad in een voortand. Viel ontzettend mee!!! Gelijk daarna geen pijn meer en ook geen napijn gehad. Ik was zo blij!!!! Dus nu met deze kies zal het ook wel goed gaan
zo, 10/21/2007 - 09:42 Permalink
ComtesseM

Ben acht keer geholpen aan 1 kies. Steeds weer de noodvulling eruit en maar weer proberen. Het probleem is nog niet opgelost, maar de wkb's waren een verademing. De kies gaat open, de druk eraf. Héérlijk. T scheelt dat mn zenuw dood was :P , maar heb het ook wel eens anders meegemaakt. Wordt gewoon even goed kwaad op die rotpijn en ga lekker positief richting tandarts :smt003 . Grote kans dat hij je van (een deel van) de pijn verlost.
do, 10/25/2007 - 15:10 Permalink