Paar vragen over de opleiding

Author:
Thedon
Posted:
di, 09/11/2007 - 18:54
Hallo :D

Ik wil graag tandarts worden aangezien ik het een leuke en goed baan vind.
Momenteel doe ik 5de jaar havo. Het examenjaar dus.
Als ik dit jaar haal (waarvan ik wel vanuit ga) , Heb ik een goed diploma op zak.
Dus ik wil hem dan ook goed gebruiken en tandarts leek me daarbij erg geschikt..

Mijn vraag was moet ik hierna vwo doen of zijn er ook andere mogelijkheden?

Groetjes

Thedon :smt006
Spiegeltje

Op http://www.acta.nl vindt je de wettelijk instroomeisen. Heel wat pagina's zijn volgeschreven over de instroomeisen maar die komen er op neer dat je alleen met het diploma VWO 'Nieuwe stijl' met het profiel Natuur en Gezondheid of Natuur en Techniek met aanvulling Biologie 1,2 zonder meer recht heb op toegang (Numerus Fixus even niet meegerekend). Anders heb je deficienties. Soms is daar een mouw aan te passen.

Als je HAVO hebt en niet naar het VWO wilt, kun je bijvoorbeeld een HBO opleiding starten. Met een propedeuse HBO (1 jaar) kún je al toegang krijgen, maar dan zal wel eerst worden getoetst of je kennis van de exacte vakken (wiskunde, biologie, natuurkunde, scheikunde) overeenkomt met het VWO niveau als hierboven aangegeven. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld VWO-deelcertificaten halen of een speciaal examen aan de universiteit (zogeheten Testimonium). Dat zal nog een flinke klus zijn. Het helpt uiteraard als je op de Havo geen moeite hebt met de exacte vakken.

Je kunt natuurlijk ook de HBO-opleiding Mondzorgkunde (mondhygieniste) afronden, daarmee kan je met HAVO wel terecht. Dan kun je ook, na misschien een tijdje in dit beroep te hebben gewerkt, eventueel doorstromen naar Tandheelkunde (na opvullen van de deficïenties). Dan heb je al een goede basis en weet je aardig wat het werken in de mond en omgaan met patienten inhoudt. Misschien niet de snelste route, maar toch het overdenken waard.

Voor zowel Mondzorgkunde als Tandheelkunde geldt overigens een Numerus Fixus.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Misschien zijn er vanuit de praktijk nog andere mogelijkheden die ik niet kan overzien.
di, 09/11/2007 - 20:43 Permalink
Thedon

Op http://www.acta.nl vindt je de wettelijk instroomeisen. Heel wat pagina's zijn volgeschreven over de instroomeisen maar die komen er op neer dat je alleen met het diploma VWO 'Nieuwe stijl' met het profiel Natuur en Gezondheid of Natuur en Techniek met aanvulling Biologie 1,2 zonder meer recht heb op toegang (Numerus Fixus even niet meegerekend). Anders heb je deficienties. Soms is daar een mouw aan te passen.

Als je HAVO hebt en niet naar het VWO wilt, kun je bijvoorbeeld een HBO opleiding starten. Met een propedeuse HBO (1 jaar) kún je al toegang krijgen, maar dan zal wel eerst worden getoetst of je kennis van de exacte vakken (wiskunde, biologie, natuurkunde, scheikunde) overeenkomt met het VWO niveau als hierboven aangegeven. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld VWO-deelcertificaten halen of een speciaal examen aan de universiteit (zogeheten Testimonium). Dat zal nog een flinke klus zijn. Het helpt uiteraard als je op de Havo geen moeite hebt met de exacte vakken.

Je kunt natuurlijk ook de HBO-opleiding Mondzorgkunde (mondhygieniste) afronden, daarmee kan je met HAVO wel terecht. Dan kun je ook, na misschien een tijdje in dit beroep te hebben gewerkt, eventueel doorstromen naar Tandheelkunde (na opvullen van de deficïenties). Dan heb je al een goede basis en weet je aardig wat het werken in de mond en omgaan met patienten inhoudt. Misschien niet de snelste route, maar toch het overdenken waard.

Voor zowel Mondzorgkunde als Tandheelkunde geldt overigens een Numerus Fixus.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Misschien zijn er vanuit de praktijk nog andere mogelijkheden die ik niet kan overzien.


bedankt voor de informatie ik heb als profiel Natuur en Techniek+Biologie

Ik heb op 4 oktober een gesprek met mijn decaan over mijn vervolgopleiding waar ik jullie op de hoogte van zal houden.Verder vroeg ik me af hoelang de opleiding Mondzorgkunde op HBO niveau duurt


Dj: Zal ik doen en bedankt voor de tip :D
di, 09/11/2007 - 22:44 Permalink
Spiegeltje

bedankt voor de informatie ik heb als profiel Natuur en Techniek+Biologie

Nou, dat is natuurlijk perfect :D . Misschien is het helemaal niet zo gek om toch over te stappen naar VWO. Dan heb je met dit profiel alle mogelijkheden. Ik ben van een andere generatie maar ik weet nog dat "havisten" het best wel goed deden op het VWO, ze hebben zich natuurlijk al 2 jaar voorbereid op het examen en op 5 VWO moeten ze daar nog mee beginnen :D

Verder vroeg ik me af hoelang de opleiding Mondzorgkunde op HBO niveau duurt

Elke HBO-opleiding duurt 4 jaar. Zoals je misschien weet mag je met die opleiding ook boren en je kunt de periodieke controles uitvoeren. De kern blijft natuurlijk voorlichting en preventie maar dit zijn juist heel erg belangrijke onderdelen van de mondzorg. En je bent natuurlijk verzekerd van een leuke en goed betaalde baan. Je kunt je trouwens ook zelfstandig vestigen als mondhygienist.
wo, 09/12/2007 - 00:16 Permalink
Thedon

bedankt voor de informatie ik heb als profiel Natuur en Techniek+Biologie

Nou, dat is natuurlijk perfect :D . Misschien is het helemaal niet zo gek om toch over te stappen naar VWO. Dan heb je met dit profiel alle mogelijkheden. Ik ben van een andere generatie maar ik weet nog dat "havisten" het best wel goed deden op het VWO, ze hebben zich natuurlijk al 2 jaar voorbereid op het examen en op 5 VWO moeten ze daar nog mee beginnen :D


Ja dat klopt :D maar dat zal mijn 2de keuzen blijven aangezien ik havo moeilijk vind

Verder vroeg ik me af hoelang de opleiding Mondzorgkunde op HBO niveau duurt

Elke HBO-opleiding duurt 4 jaar. Zoals je misschien weet mag je met die opleiding ook boren en je kunt de periodieke controles uitvoeren. De kern blijft natuurlijk voorlichting en preventie maar dit zijn juist heel erg belangrijke onderdelen van de mondzorg. En je bent natuurlijk verzekerd van een leuke en goed betaalde baan. Je kunt je trouwens ook zelfstandig vestigen als mondhygienist.


Dit zal mijn eerste keus worden :D

Verder had ik vandaag een gesprek met iemand die je helpt met je vervolgopleiding.Volgens hem moet ik 4 jaar mondzorgkunde doen en daarna tandheelkunde(volgens hem 3 jaar verkort).Hij zei ook nog dat ik naar opleidingavonden moet om te kijken of ik het leuk vind en verder raadde hij mij aan om te zien of ik technisch goed met mijn handen om kan gaan
do, 10/04/2007 - 19:33 Permalink
hassan

hallo,

Na lang zoeken heb eindelijk een site kunnen vinden waar een beetje nuttige informatie staat. Ik ben uiteindelijk ook een havo 5 student en het is ook mijn laatste jaar. Ik wil heel graag tandarts worden . En in zo'n korte weg mogelijk. Dat zou het fijnst zijn . Ik wil graag meer informatie daarover wat u net zei. Kun je dat ook aantonen zoals u zegt 4 jaar mondzorgkunde en 3 jaar verkort Dus ben je 7 jaar bezig dan ben je klaar als ik het goed begrepen heb. laat me aub meer weten dat zou ik zeer op prijs stellen want weet nog niet wat ik anders zou moeten doen ... mvg ,

Hassan




bedankt voor de informatie ik heb als profiel Natuur en Techniek+Biologie

Nou, dat is natuurlijk perfect :D . Misschien is het helemaal niet zo gek om toch over te stappen naar VWO. Dan heb je met dit profiel alle mogelijkheden. Ik ben van een andere generatie maar ik weet nog dat "havisten" het best wel goed deden op het VWO, ze hebben zich natuurlijk al 2 jaar voorbereid op het examen en op 5 VWO moeten ze daar nog mee beginnen :D


Ja dat klopt :D maar dat zal mijn 2de keuzen blijven aangezien ik havo moeilijk vind

Verder vroeg ik me af hoelang de opleiding Mondzorgkunde op HBO niveau duurt

Elke HBO-opleiding duurt 4 jaar. Zoals je misschien weet mag je met die opleiding ook boren en je kunt de periodieke controles uitvoeren. De kern blijft natuurlijk voorlichting en preventie maar dit zijn juist heel erg belangrijke onderdelen van de mondzorg. En je bent natuurlijk verzekerd van een leuke en goed betaalde baan. Je kunt je trouwens ook zelfstandig vestigen als mondhygienist.


Dit zal mijn eerste keus worden :D

Verder had ik vandaag een gesprek met iemand die je helpt met je vervolgopleiding.Volgens hem moet ik 4 jaar mondzorgkunde doen en daarna tandheelkunde(volgens hem 3 jaar verkort).Hij zei ook nog dat ik naar opleidingavonden moet om te kijken of ik het leuk vind en verder raadde hij mij aan om te zien of ik technisch goed met mijn handen om kan gaan
ma, 10/08/2007 - 00:07 Permalink
Thedon

Ik heb hiervoor geen bewijs want ik heb het niet gezegt :D .

"Universiteiten onderzoeken op het ogenblik de mogelijkheden om hbo-bachelors Mondzorgkunde versoepeld toe te laten tot de universitaire bacheloropleiding Tandheelkunde."

Dus je moet nog maar wat afwachten

Thedon
ma, 10/08/2007 - 17:00 Permalink
hassan

je kunt alleen met een HBO of vwo diploma aan een tandheelkunde opleiding deelnemen. Anders niet ... Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jij (Thedon) zou gaan studeren als je bijv niet naar het vwo kan gaan . Wat voor opleiding zou jij dan volgen (HBO)... En een vraag aan de de tandarts zeg is eerlijk verdien je nou goed als mondhygienist ( kun je me een prijs ong, geven :D :D :D :D
di, 10/09/2007 - 22:35 Permalink
Spiegeltje

En een vraag aan de de tandarts zeg is eerlijk verdien je nou goed als mondhygienist ( kun je me een prijs ong, geven


Als je in loondienst bent moet je rekenen tussen 2000-3000 euro bruto per maand, afhankelijk van ervaring.

Als je een beetje ondernemersbloed hebt kun je, na ervaring te hebben opgedaan, ook gaan werken als 'vrijgevestigde' mondhygienist. Die hanteren een uurtarief van zo'n 100 euro. Uiteraard gaan hier alle praktijkkosten af, maar je kunt er toch wel een heel behoorlijk inkomen aan overhouden. Hier in Den Haag heb je een mondhygieniste die een tijd terug een eigen praktijk heeft geopend en nu zelfs een tandarts "in dienst" heeft genomen :D (alhoewel niet in loondienst, dat werkt anders).

Het zou me ook niet verbazen als je, als vrij gevestigde, net zoveel kunt verdienen als menig tandarts. En die is toch vaak al zo'n 25 jaar als ie begint. Als HBO-er mondzorgkunde kun je dan al een paar jaar aan het werk zijn.

N.B. ik denk niet dat je dit beroep, of dat van tandarts, moet kiezen voor het geld.
wo, 10/10/2007 - 19:47 Permalink
Thedon

N.B. ik denk niet dat je dit beroep, of dat van tandarts, moet kiezen voor het geld.


Klopt helemaal :D .Ik heb al veel gelezen over de opleiding en kan niet wachten :D(weinig theorie,veel praktijk:) maar ook dat je maar 15 uur per week naar school hoeft te komen :) )
wo, 10/10/2007 - 22:19 Permalink
Lieneke

En een vraag aan de de tandarts zeg is eerlijk verdien je nou goed als mondhygienist ( kun je me een prijs ong, geven


Als je in loondienst bent moet je rekenen tussen 2000-3000 euro bruto per maand, afhankelijk van ervaring.



Netto: Meestal kan je niet fulltime in 1 praktijk werken dus krijg je te maken met niet-fijne-belasting-toestanden. Als beginneling in 2 praktijken stijg je dan niet boven de 1300 euro uit met NMT-schalen (zonder pensioen). NVM-schalen is heeeel wat anders...Je kan natuurlijk wel regelen dat je een bepaald percentage van de winst krijgt. Collegaatje (andere praktijk) van me die verdient daardoor het dubbele.
Als je vrijgevestigd bent, heb je natuurlijk weer met verzekeringen te maken en andere papier-toestanden.
do, 10/11/2007 - 12:49 Permalink
vV

Ik zal geen VWO doen aangezien het mij veel te moeilijk lijkt en ik toch met een HBO opleiding Tandarts kan worden als ik het dan nog wil


bedenk dat er een hele kluif aan theorie bij komt kijken, zeker de eerste jaren, die toch wel VWO niveau heeft! De weg via HBO is denk ik ook meer uit de praktijk gekomen voor doorgroei, dan om mensen te matsen die een VWO niveau niet halen.. Ga dus eens goed info inwinnen of je het denkt aan te kunnen, want als je al aangeeft VWO niet te zien zitten vraag ik mij af of dit de juiste beroepskeuze is.... Anders was de tandarts opleiding gewoon al HBO en niet universitair ....
do, 10/11/2007 - 13:15 Permalink
Ervi.

Hallo :D

Ik wil graag tandarts worden aangezien ik het een leuke en goed baan vind.
Momenteel doe ik 5de jaar havo. Het examenjaar dus.
Als ik dit jaar haal (waarvan ik wel vanuit ga) , Heb ik een goed diploma op zak.
Dus ik wil hem dan ook goed gebruiken en tandarts leek me daarbij erg geschikt..

Mijn vraag was moet ik hierna vwo doen of zijn er ook andere mogelijkheden?

Groetjes

Thedon :smt006


Het is al een tijdje gelden dat deze bericht is geplaats, maar ik heb een vraagje?
Ik doe op dit moment 5havo en wil graag tandarts worden. Alleen zit ik een beetje t twijfelen over wat ik zal gaan doen, eerst m'n HBO (propedeuse) in 1 jaar halen of 4jaartjes HBO en dan doorstromen naar de universiteit.
mijn vraag is, hoelang het duurt als ik eerst 4jaartjes HBO doe en dan de universiteit?


groetjes.
zo, 09/05/2010 - 17:02 Permalink
Lieneke

Eerst naar het VWO dan meeloten met Tandheelkunde is het beste advies wat ik je kan geven:
Anders kan je alsnog een aantal vakken op VWO gaan halen als je het diploma mh opzak hebt....En dan nog is het de vraag of je ingeloot wordt. Het aantal vrijstellingen is ook schaars. Er zou een koppeljaar komen maar deze blijkt zo duur, dat het haast niet te doen is.
zo, 09/05/2010 - 17:55 Permalink