hoeveel foto's veplicht gemaakt moeten worden per jaar?

Author:
Liazanne
Posted:
ma, 10/08/2007 - 17:10
Hallo,

Ik vroeg me af hoe vaak er foto's gemaakt moeten worden per jaar?
Behalve natuurlijk als er gaatjes zijn.

Groeten Linda.
Spiegeltje

Het is niet zo dat er een verplicht aantal foto's moet worden gemaakt. De frequentie en soort foto's (OPT, bitewing, solo) hangt af van de situatie in de mond. Bij iemand met een laag cariesrisico, en dat zijn nogal wat volwassenen tegenwoordig die jarenlang fluoridegebruik achter de rug hebben, kan bijvoorbeeld worden volstaan met eens in de 3-4 jaar nieuwe bitewings. Bij anderen, met een hoger tot hoog cariesrisico kan de tandarts eens in de 2 jaar of zelfs 1 jaar wenselijk vinden. Maar gemiddeld kun je denken aan om de 2-3 jaar. Die frequentie zie ik tenminste ook regelmatig terug op dit forum in de antwoorden van tandartsen.

Foto's laten natuurlijk ook nog andere dingen zien dan alleen caries maar dat is in het algemeen geen reden om een andere frequentie aan te houden.

Als een tandarts alleen foto's maakt op indicatie, of heel onregelmatig, is er een redelijke kans aanwezig dat ie een en ander misloopt. Niet alles is te zien met het blote oog. Ook foto's laten trouwens lang niet alles zien wat nodig is voor een diagnose.

N.B. Enkele typfouten hersteld
ma, 10/08/2007 - 17:40 Permalink
vV

dat verhaal klopt zo wel denk ik. Als je pas foto`s gaat maken als je de caries zonder ook al kan zien ben je er dus te laat mee... foto`s zijn juist een extra hulpmiddel zodat je caries (oa) in een vroeg stadium kan ontdekken, en je nog hopelijk met extra preventie al wat kunt bereiken. Als je de plekken zonder foto kunt zien zijn ze al rijp om te vullen....
ma, 10/08/2007 - 20:16 Permalink