Pijn met heet en koud drinken na vullen

Author:
Dot
Posted:
zo, 09/16/2007 - 21:31
Nadat ik 2 kiezen heb gevuld met witte vullingen blijft 1 kies boven erg gevoelig met warm en koud drinken/voedsel. Het is behoorlijk vervelend zelfs tandenpoetsen doet pijn als ik naspoel. Het is nu 1 maand geleden en een beetje napijn lijkt me normaal. Maar dit.....
Tussen 2 kiezen, waarvan die ene is gevuld en pijn doet zit een spleetje en het flossen voelt ook raar alsof ik op een zenuw zit. Ik ga binnenkort maar terug, maar ben niet zo happig op deze tandarts omdat het vullen zelf ook al erg vervelend was. (eerder bericht over geplaatst). Vandaar toch eerst even de vraag op dit forum. Alvast bedankt.
Irfan

Beste Jeshela,

Het kunnen twee dingen zijn. 1 denk ik aan een zenuw in zijn laatste dagen zit en aan het afsterven zit. Dat doet flink pijn bij warm/koud maar ook spontaan en is meestal moeilijk met pijnstillers te onderdrukken.
2. Je hebt blootliggend dentine (tandbeen) en daardoor voel je koud/warm als schokjes in de tand, omdat er zenuwuitlopers in het dentine zit. Dat voel je alleen bij drinken, tandenpoetsen etc.

Voor het eerste moet je naar de tandarts, voor het tweede kun je gaan poetsen met een sensitive tandpasta (Sensodyne, Elmex etc.).

Gr Irfan
ma, 09/17/2007 - 11:23 Permalink
Dot

Bedankt voor het antwoord!
Rest mij nog 1 vraag; hoe kan het net na het vullen zo'n pijn doen?
De twee mogelijkheden die u noemt zouden daarvoor dan ook al aanwezig hebben moeten zijn. Of is de sluimerende klacht door het vullen in gang gezet? Optie twee, dus het blootliggende tandbeen lijkt het meest op mijn klachten.
ma, 09/17/2007 - 16:49 Permalink
Irfan

Bedankt voor het antwoord!
Rest mij nog 1 vraag; hoe kan het net na het vullen zo'n pijn doen?
De twee mogelijkheden die u noemt zouden daarvoor dan ook al aanwezig hebben moeten zijn. Of is de sluimerende klacht door het vullen in gang gezet? Optie twee, dus het blootliggende tandbeen lijkt het meest op mijn klachten.


Nadat er caries is ontstaan kan het een half jaar tot jaren duren voordat er een gaatje ontstaat en het gaat pas pijn doen wanneer de zenuw ontstoken is. Echter als we een gaatje gaan vullen, proberen het zo goed mogelijk schoon te maken en daardoor komen we enigszins in de buurt van de zenuw en raakt deze iets geirriteerd. Vandaar de napijn. Het blootliggend dentine komt doordat er ergens van bovenaf glazuur is weggehaald of door teruggetrokken tandvlees. Het laatste heeft niet zo veel met het vullen van een gaatje te maken.

Gr. Irfan
ma, 09/17/2007 - 20:37 Permalink
Jordi Joosten

Als antwoord op door Irfan

Ik heb ditzelfde probleem, alleen heb ik nu ook op diezelfde plek pijn constant een pompende pijn en ik vraag me dan af heeft dit hier ook mee te maken? En zo ja moet ik hiervoor nog naar de tandarts of gaat dit vanzelf over? Extra info: er werd een kies bij mij gevuld en ik heb nu daar nog steeds last van bij alleen koud eten en drinken, nu die constante pijn in mijn kies/tandvlees kwam vanuit het niets.
do, 10/12/2017 - 13:02 Permalink