Hoe lang kan je wachten met (wortel)caries?

Author:
SanderdeB
Posted:
wo, 08/29/2007 - 23:28
Voor paradontitis ben ik onder behandeling van een paradontoloog. Onlangs is bij mijn tandarts een kies getrokken. De paradontoloog zag 1,5 maand later dat er in de kies daarnaast wortelcaries zit, iets waar mijn tandarts niet naar heeft gekeken, maar wat nu zichtbaar is doordat de kies is getrokken. Nu wil ik een afspraak maken met mijn tandarts maar dat kan pas over 5 weken. Als ik met een stokje in de kies met wortelcaries steek, voel ik wel een redelijk scherpe pijn. Wil dat zeggen dat de zenuw reeds is aangetast? En is 5 weken wachten een redelijke termijn, of geldt in geval van caries dat je veel sneller moet handelen?


Graag uw opninie,

Sander.
Spiegeltje

En is 5 weken wachten een redelijke termijn


Los van de eventuele noodzaak om op kortere termijn te moeten behandelen, nee, 5 weken wachten voordat je terecht kunt is geen redelijke termijn. U kunt beter op zoek gaan naar een andere tandarts die zijn zaakjes beter op orde heeft. Lange wachttijden en wachtlijsten zijn *per definitie* nergens voor nodig. Een praktijk kan namelijk altijd een patientenstop instellen of meer tandartsen in dienst nemen.

Een op maximale financiele winst gerichte tandarts vind een lange wachtlijst niet erg omdat ie dan altijd een volle agenda heeft. Bij een korte wachttijd vallen er gaten. Dat is een keiharde wiskundige wet. Vertel mij wat :wink:

Net als bij de kassa in de supermarkt. Geen afspraak binnen twee weken? Dan gratis behandelen.
do, 08/30/2007 - 00:42 Permalink
SanderdeB

Dank voor het snelle antwoord, Spiegeltje, maar ik ben juist wel geinteresseerd in de vraag of het tandheelkundig kan!! Mijn tandarts is nu ze kinderen heeft gekregen 1,5 dag minder gaan werken en heeft ondanks een patientenstop dus een overvolle agenda. Verder ben ik erg tevreden over haar, kundig en ook zeer spaarzaam declarerend - vorig jaar pakte een vulling niet helemaal goed en dat is opnieuw gedaan zonder dat in rekening te brengen (ik weet dat er tandartsen zijn die dat anders doen en een smoesje verzinnen). Dus geen klachten, maar ik vraag me af of zo'n lange wachttijd nu niet in de gezondheid van mijn tanden gaat snijden.

Sander.
do, 08/30/2007 - 00:56 Permalink
mecánico para …

En is 5 weken wachten een redelijke termijn


Los van de eventuele noodzaak om op kortere termijn te moeten behandelen, nee, 5 weken wachten voordat je terecht kunt is geen redelijke termijn. U kunt beter op zoek gaan naar een andere tandarts die zijn zaakjes beter op orde heeft. Lange wachttijden en wachtlijsten zijn *per definitie* nergens voor nodig. Een praktijk kan namelijk altijd een patientenstop instellen of meer tandartsen in dienst nemen.

Een op maximale financiele winst gerichte tandarts vind een lange wachtlijst niet erg omdat ie dan altijd een volle agenda heeft. Bij een korte wachttijd vallen er gaten. Dat is een keiharde wiskundige wet. Vertel mij wat :wink:

Net als bij de kassa in de supermarkt. Geen afspraak binnen twee weken? Dan gratis behandelen.


Spiegeltje, met alle respect..........je kletst uit je nek
ten eerste is een geconstateerde caviteit zonder klachten niet iets dat je ineens binnen 2 weken moet behandelen. Erinprikken met stokjes en pijn hebben kan ik pareren met: waarom zit je dan met dat stokje erin te duwen? want voorheen had je geen last. (flauw, maar niet minder waar)
ten tweede het verhaal van volle/lege agenda is kul want bij mij kan iedereen als er niet naar enorm populaire tijden wordt gekeken altijd binnen twee weken afspreken voor behandeling en bij spoed gebeld voor half 4 smiddags eigenlijk gewoon dezelfde dag nog. Gaten in je agenda zijn helemaal niet zo eng, dat maak jij er als niet tandarts en weinig inzicht hebbenende in patienten stromen van inclusief een kromme conclusie.
Het voorstel van langer dan twee weken wachten is gratis behandeling is gebaseerd op het maximaliseren van de winst en vrij lopend vakkenvul personeel dat dan natuurlijk met jouw winkelwagen allang betaald is tegen minimumloon van een 16 jarige.

Leuk geprobeerd om de boel te prikkelen maar beperk je alsjeblieft tot wat zakelijke insteek.
do, 08/30/2007 - 08:33 Permalink
Spiegeltje

Niet technisch geschoolde mensen en managers (dat gaat vaak samen!) hebben vaak de neiging bepaalde problemen ingewikkelder te maken dan ze in werkelijkheid zijn. De reden is vaak dat ze hun verantwoordelijkheid niet nemen en de oorzaak van problemen, zoals de wachtlijstproblematiek, liever wijten aan externe en complexe, niet door hen te beheersen factoren.

De gemiddeld lange wachttijd waarmee patienten worden geconfronteerd kan echter alleen maar een gevolg zijn van onvoldoende capaciteit binnen de praktijk, gegeven een bepaald patientenbestand. Je hoeft geen tandarts te zijn om dat te snappen. Door de capaciteit te verhogen en/of het aantal patienten te verlagen kan iedereen meteen, zonder te wachten, en dus ook zonder afspraak, worden geholpen (*). De tandarts zit dan, vanwege de deels onvoorspelbare en over de dag varierende aanloop van patienten, wel een flink deel van de tijd duimen te draaien. Daar is niemand blij mee want dat leidt óf tot veel hogere kosten per behandeling óf tot een tandarts die op het minimumniveau moet gaan leven. Daarom accepteren we als patyient dat we niet altijd meteen terecht kunnen. Maar er zijn wel grenzen aan het gewacht. Dat was het punt dat ik wilde maken en is heel serieus bedoeld :o

De vergelijking met de kassa's in de supermarkt gaat inderdaad niet helemaal op: bij de tandarts kan de patient tegenwoordig niet zomaar binnenlopen maar moet een afspraak maken. Dat maakt het des te erger als sprake is van exorbitant lange wachttijden. Dat het ook helemaal niet nodig is bewijst de praktijk waar ik zit (en kennelijk die van jou).

(*)En, heel belangrijk, de tandarts heeft de vrijheid om dit te doen. Dat is niet overal het geval en dan veranderd het verhaal (iets).
do, 08/30/2007 - 09:46 Permalink
Lieneke

"Sorry mevrouw, maar u moet een andere tandarts zoeken, want ik heb telefoon dat iemand wortelcaries heeft en anders kan die persoon pas over 5 weken terecht."

Je kan toch niet iemand zo de straat opsturen??? En een extra medewerker...dat moet ook maar kunnen. Onze praktijk heeft helaas extreem lange wachttijden, maar de mensen kunnen nergens anders terecht...En een patientenstop hebben we al jaaaaren.
do, 08/30/2007 - 15:31 Permalink
Spiegeltje

Als er in de regio geen alternatieven zijn, tja, dan wordt het wel moeilijk om patienten te weigeren. Met alle gevolgen van dien. Het is namelijk wel zo dat als een praktijk echt tegen het maximum van zijn capaciteit aanzit de wachttijd de neiging heeft sterk op te lopen terwijl je niet eens zo veel extra patienten kunt behandelen in vergelijking met een wat lagere patientenbezetting. Dan kun je volgens mij beter enkele mensen teleurstellen en nog een redelijke wachttijd hanteren dan de boel gierend uit de hand te laten lopen en proberen iedereen van dienst te zijn (voor wat het waard is). Het is overigens voor discussie vatbaar wat nog een redelijke termijn is en of je onderscheid moet maken tussen verschillende soorten behandelingen. Dat laatste lijkt me wel redelijk. .

En een patientenstop hebben we al jaaaaren.

Dan zou het patientenbestand toch moeten afnemen? En daarmee de wachttijden? Of worden af en toe toch weer patienten aangenomen, zolang het aantal maar niet stijgt. Want als je al teveel patienten hebt ingeschreven los je op die manier het probleem uiteraard niet op.

N.B. Heel effectief zou het zijn als er een pool 'noodtandartsen' is (oproepkrachten met een nul-urencontract :D ) die bij piekbelastingen kunnen bijspringen. Je kunt dan met minder tandartsen meer werk verrichten en de wachttijden in de hand houden.
do, 08/30/2007 - 16:38 Permalink
mecánico para …

Speigelmansz, waar denk jij die tandartsen met nul-uren contracten ineens vandaan te trekken? Er is op veel plekken gewoon een krapte qua hoeveelheid werkende tandartsen. Dus roepen dat die er maar even moeten zijn is wel een tikkletje vreemd te noemen.
Ik zou juist willen voorstellen dat mensen eens wat minder gingen snoepen, minder zoet drinken, beter gingen stokeren en rageren, gemeentes waterfluoridering gingen doen, iedereen de hopeloze meuk er eens uit lieten plukken en alle mensen met tandartsvrees kiezen voor een volledige prothese.
Klinkt goed he!
Ohja, verwijzen naar een endodontoloog en parodontoloog tot noodzakelijke elementen bepreken en de rest rooien met een glimmende tang.
Bij bewezen onvermogen de maatregelen te volgen die behoud voorstaan, hup alles eruit op kosten van de staat.

hupla. geen gezeur meer.

En in elk beroep overwerk onbetaald maken! gewoon doen!!

loaterr
do, 08/30/2007 - 19:42 Permalink
vV

@ spiegeltje: mijn broek zakt inmiddels behoorlijk af van wat er door u aan behoorlijk ongenuanceerde uitspraken gedaan worden, die blijk geven van het bekende ""klok en klepel"" verhaal.

Was het allemaal maar zo simpel!! Zorg eerst eens dat u echt kennis krijgt van de materie waar u zo gemakkelijk eigen meningen en gevoelens als vaststaande feiten neertypt....

5 weken voor een klein gaatje is niets te lang..sterker nog het is nog maar zeer de vraag of het niet beter is de wortelcaries op een andere manier te behandelen, en die manier kan patient wellicht heel goed thuis uitvoeren, namelijk zorgen dat ie goed schoon blijft en de diverse door tandarts aan te dragen preventieve maatregelen toe te passen (kan overigens prima per telefoon..)

een medewerker of andere oplossingen schud u wel heel gemakkelijk uit de mouw..maar ja nu wil het toeval dat vele praktijken geen behandelkamer extra ter beschikking hebben, en geen personeel wat zin heeft naast de normale werkweek van een 38-40 uur ook nog eens extra lang door te klussen voor mensen die blijkbaar niet even op hun beurt over een paar weken kunnen wachten.. Daarnaast is het tegenwoordig ook best wel heel lasting goed personeel te vinden en te houden, en ook niet iedere tandarts heeft er zin in een grote winkel met veel personeel te runnen, nog even terzijde of ze het qua organisatie-talent aan zouden kunnen. daarnaast: u gelooft het misschien niet, maar ook tandartsen en hun assistenten hebben ook nog een prive-leven....

de klant is koning, maar de tandarts is keizer :wink: :smt016
do, 08/30/2007 - 19:53 Permalink
Spiegeltje

Ik denk dat ik hier niet goed wordt begrepen. Ik geef alleen een paar algemene principes weer die voor alle wachttijdproblemen gelden, inclusief de wachtlijsten bij tandartsen. De uitvoering kan wat weerbarstig zijn hier en daar maar dat is volgens mij niet de essentie. Wat ik heb willen aangeven dat het ontstaan van wachtlijsten vaak een gevolg is van, al of niet legitieme, keuzes die worden gemaakt en niet van 'ongrijpbare mechanismes' waar de tandarts niks aan kan doen.

Dat bepaalde behandelingen geen spoed vereisen zal best maar dat is geen reden om als patient genoegen te moeten nemen met lange wachttijden. De meeste mensen willen - als er een probleem is - binnen redelijke tijd worden geholpen. Of het nu de garage, loodgieter of tandarts is.

Dat van die 0-uur contracten was natuurlijk een geintje (smiley!) maar wel met een serieuze ondertoon, namelijk dat meer flexibiliteit qua inzetbaarheid een deel van de oplossing kan zijn. Is ook wat weerbarstig, ja.

Bij veel specialismen kun je tegenwoordig op de polikliniek al binnen 1 of 2 weken terecht. Het zou mooi zijn als dat ook voor de tandarts zou gelden.
do, 08/30/2007 - 20:31 Permalink
mecánico para …

De meeste mensen willen - als er een probleem is - binnen redelijke tijd worden geholpen. Of het nu de garage, loodgieter of tandarts is.

Dat van die 0-uur contracten was natuurlijk een geintje (smiley!) maar wel met een serieuze ondertoon, namelijk dat meer flexibiliteit qua inzetbaarheid een deel van de oplossing kan zijn. Is ook wat weerbarstig, ja.



leuk dat j edie loodgieter aanhaalt, ik zou zeggen bel er eens eentje op in AMsterdam en kijk eens offie 1) komt, 2) adequaat de boel oplost, 3) voorrijkosten rkenent en hoeveel, 4) de uren declaratie is en 5) de materialen worden doorberekend.
Durf je dan nog te zeggen dat een tandarts duur is? Ik ga nu alvast op een krukje zitten, chipie erbij en trek een pils open, want dat gata je niet lukken.

Overigens, ik heb bij serieus gemaakte opmerkingen met een smilie altijd behoorlijk de pest. Blijkbaar vindt iemand het nodig een rare draai op tafel te leggen en het dan als leukigheidje af te doen. Komt niet slim over als je verder een goed gesprek wil voeren.
En die twee handen wapperen 40 uur, waarom moet dat 45 of 50 worden? De overheid heeft bepaald dat er teveel tandartsen zijn opgeleid en dat dat minder moest. En nu zit nederland aan de krappe kant qua varkenscyclus, so be it. Mensen dan maar harder laten werken vind ik op zijn zachtst gezegd bezopen, zeker al sje weet dat extra werk minder wordt gehonoreerd en ten koste gaat van je qualiteit en je sociale leven.
Nee, de aangedragen oplossingen zijn gewoon raar.
do, 08/30/2007 - 21:27 Permalink