WKB

Author:
Thomas81
Posted:
wo, 08/15/2007 - 21:28
Ja ik mocht er tijdens een afgelopen controle dan toch aan geloven. Was bang dat er heel veel moest gebeuren, maar over het geheel gezien valt het nog mee.

Ik wist dat ik links boven en onder een gaatje of iets had zitten. Werd dus verdoofd (boven en onder) en het boorfeest mocht beginnen... boven en onder open gemaakt (waarbij ik me al af vroeg waarom het boven zoveel langer duurde).

Na wat gedoe en bezigheid en uiteindelijk een tweetal foto's met een soort van naalden in m'n bovenste kies werd er een noodvulling op gedaan en kon ik naar huis. Kreeg te horen dat het eerste deel van de WKB erop zat, de zenuw was gedood/verwijderd (blij dat ik achteraf hoorde dat het deze behandeling was anders had het "meer pijn gedaan").

Maargoed, afgelopen dinsdag heb ik dat eerste deel ondergaan en komende vrijdag gaat de noodvulling eruit en wordt alles opgevuld. Is dit net zo'n pijnloos gedeelte? (hoorde trouwens dat dit samen met het trekken van een verstandskies zo'n uur zou duren??) En is het een probleem dat dat al op zo'n korte termijn het tweede gedeelte plaatsvindt?

Voor degene die zo'n WKB moeten ondergaan: mij viel het gedeelte tot nog toe 100% mee! Merkt er niets van, en op de noodvulling na, voel ik niets van pijn

Groeten John

Overigens heb ik nu weer last van m'n noodvulling. Die dingen zitten me nooit lekker, beetje "pijn" als ik erop druk, maar niet echt dodelijk ofzo :)
hello jozefien

normaal voel je het vervolg van de wkb ook niet, het is alleen een langdurig gepruts omdat de wortelkanalen schoon gevijld worden (in een kies zitten wel 3 kanalen, soms 4!) daarom duurt dit zo lang. tegenwoordig maken ze de behandeling sneller af als de tandarts tijd heeft, ik kan in september de wkb laten afmaken. wens je sterkte! :smt006
wo, 08/15/2007 - 23:46 Permalink
Thomas81

dat is toch wel een soort van geruststelling voor me... weet ik ook meteen waarom er een uur ingepland moest worden.
ga er gewoon met een zo goed mogelijk gevoel naartoe... niet nadenken over wat er allemaal gebeurd, maar gewoon de angst voor de spuiten hebben en daarna ogen dicht en relaxen (zover dat kan).

hoop iig dat ik er naderhand niet teveel last van heb, maar heb het idee dat dat wel mee zal vallen... maargoed, zal het hier wel laten weten hoe het morgen (inmiddels, vrijdag) gaat
do, 08/16/2007 - 01:31 Permalink
Thomas81

gisteravond/-nacht kreeg ik opeens last van de kies... gelukkig was dat snel (na paar minuten) over en kon ik gaan slapen

vandaag echter niet veel kunnen eten, want als er verkeerde druk op de kies (gok de noodvulling) komt lijkt het wel alsof ze er met een mes in steken... niet echt een pretje, dus dan maar wat minder eten...

op de een of andere manier gaan ik en de noodvulling nooit echt helemaal goed samen

maargoed, morgen wordt het allemaal netjes afgemaakt hoop ik, incl. verstandskies trekken. Hoop dat zaterdag weer beetje alles rustig is
do, 08/16/2007 - 19:43 Permalink
hello jozefien

Joris ik wens je veel sterkte! zeg je wel dat je nog zoveel last hebt, vlgs mij hoort dat niet! laat je nog weten hoe het is gegaan? :smt006
do, 08/16/2007 - 22:50 Permalink
Thomas81

zal het straks zeker wel even melden...
heb vannacht een onrustige nacht gehad. weinig geslapen, veel wakker gelegen.

heb inmiddels gevoeld ook het probleem waar het zit. Op de een of andere manier is de (denk ik) noodvulling wat naar buiten komen steken en ligt dus boven de lijn met de andere tanden --> als ik m'n mond sluit en een beetje kracht geeft komt al die kracht op dat uitstekende stuk te staan.

tandarts heeft wel na het vullen gekeken of het recht zat (of het gebit goed sloot), maar blijkbaar is die vulling wat naar buiten gekomen?

als ik alles hier over de WKB zo lees zou ik het zelf zien als de "rotzooi" die naar buiten wil, de zwakste plek op zoekt en de noodvulling dan maar wat naar buiten duwt (maar ben geen tandarts, dus weet het niet zeker).

iig maak ik mezelf nu al een stuk minder druk dan voorheen, want als alle druk op een punt rust, dat misschien al niet 100% is, dan is het niet meer dan logisch dan dat je dat vrij goed voelt. maar over een uurtje of 3 a 4 weet ik meer (klinkt raar, nu krijg ik toch opeens gewoon ZIN om naar de tandarts te gaan, ipv angst)
vr, 08/17/2007 - 07:53 Permalink
Thomas81

sooo... ben terug
duurde alles bij elkaar maar half uurtje, viel mee
inmiddels is de WKB afgemaakt (schoongemaakt, dichtgesmeerd met cement :smt003) en het viel wel mee...
waren een paar kleine pijnlijke momentjes, maar die vielen alleszins mee.
nu voel ik de kies wel al een beetje (van de vulling volgens mij die erin gezet is), maar volgens de tandarts zal er niet veel last van horen te komen en moet dit over een week weg zijn, dus we zijn wel

verstandskies is ook meteen getrokken en was niet veel moeite. Het is wel raar gezicht als hij met veel geweld eraan loopt te trekken, maar hij ging er volgens hem heel makkelijk uit --> ook daar zal ik een mooie wond van krijgen en weinig aan overhouden.

dus al met al valt het allemaal best wel mee...
vr, 08/17/2007 - 11:36 Permalink
Thomas81

voel in feite weer dezelfde pijn als die ik gister had, maar door te lezen dat het waarschijnlijk 1 a 2 dagen zal duren voordat het over is geeft me moed om het te negeren

het is echt een heel irritante pijn, vooral als er druk op komt... het leuke is nu ook nog een dat ik dus aan de ene kant die kies heb wat pijn doet bij (kauw)druk en aan de andere kant onderin getrokken verstandskies... wordt weinig eten vandaag denk ik

==
de pijn begint inmiddels al een beetje te zakken lijkt wel! Zal vast wel geirriteerde tand zijn, dus hoop dat het morgen heel eind over is, maar we zien wel

de verstandskies overigens ging er volgens de tandarts "makkelijk" uit. Een mooie, kleine wond had hij het over, dus zou snel genoeg genezen.
Moet zeggen dat ik verdomd veel zin heb in een sigaretje en vanavond eigenlijk een biertje, maar ik denk dat ik wijselijk dat biertje zal laten staan tot morgenavond en straks na het (poging tot) avondeten toch wel een sigaretje ga roken (is ff lekker, tegen de pijn... weet dat het niet het beste is, maar het is dan alweer zo'n 6u geleden dat de tand getrokken is dus waag het er maar op)
vr, 08/17/2007 - 12:18 Permalink
Thomas81

sooo... inmiddels alweer 5u, etenstijd...
had er in het begin ECHT veel last van, kon wel een traantje laten, maar het is langzaam weggetrokken...

heb net ff in bed gelegen, had het ijskoud, maar nu gaat het weer prima. Voel het gat van m'n verstandskies nog wel en als ik druk op de WKB-kies, dan is er met de pijn te leven (ja voelt nog wel wat, maar niets hinderlijks)...

hoop dat dat zo blijft, dan heb ik me echt voor niets druk gemaakt :)
vr, 08/17/2007 - 17:01 Permalink
Thomas81

inmiddels is het alweer zondag...
wat kan ik ervan zeggen

overdag heb ik wel een klein beetje pijn als ik op de betreffende kies druk (vooral op de vulling). het lijkt er echter op alsof elke keer 's avonds de pijn "meer" wordt, dat ik er meer last van krijg. Is dit logisch? Komt het omdat het lichaam dan gaat "rusten"? Of is dit stom toeval

Overigens is er met de pijn goed genoeg te leven. Eten van niet-harde dingen gaat goed, weinig problemen mee (ja je voelt wel iets, maar tis niet dodelijk).

Als ik trouwens aan de kies voel lijkt het alsof de vulling een beetje op en neer kan bewegen (zijn geen cm's, maar meer een gevoel). Kan dit kwaad?
zo, 08/19/2007 - 22:51 Permalink
Thomas81

voor de WKB? denk wel een lichte ontsteking.
had er eigenlijk niet veel meer last van dan van een gaatje zeg maar. Af en toe wat last bij warm/koud en voor de rest niet echt.
ma, 08/20/2007 - 11:46 Permalink