Ook ik heb de eerste stap gezet...

Author:
bange_mus
Posted:
ma, 06/12/2006 - 17:21
Ik ben er ook 1 van het bekende verhaal: ontzettend bang voor de tandarts, altijd al geweest, als kind door overgevoeligheid van het mondgebied, later voor de pijn van de behandeling van de combi niet al te beste tanden en niet goed genoeg verzorgd. Ik ben enkele jaren terug naar de tandarts geweest en heb toen alles laten repareren. Met heel veel pijn en moeite. De enalaatste behandeling was een ramp. Een wortelkanaalbehandeling van een kies die uitliep op veel pijn en een tandarts die de week erna blijkbaar op vakantie was (had ie wel even mogenzeggen!). Met lood in de schoenen in mijn studiestad een tandarts gezocht en daar naartoe om te vragen wat er moest gebeuren. Maar 1 optie: trekken. Om van de pijn af te zijn maar laten doen en meteen de kies ernaast die ik eigenlijk in december zou laten trekken (maand later) omdat ik dacht: dan maar 1 keer veel pijn. Hij eerst moeilijk doen dat ie geen inkomsten van mijn tandarts weg wilde halen. Waar gaat het dan om: een klant goed helpen of een klant 2 keer laten creperen ivm inkomsten? Heb hem dus toch gezegd ze allebei te trekken. En spijt achteraf! Hij kwam echt aan met zo'n ouderwetse tang en was niet echt zachtzinnig... (had ik toen maar geweten van die kliniek in Kerkrade, die was nl. niet ver van mijn studiestad...) Daarna hoefde ik dus niet meer naar mijn eigen tandarts voor die kies, en die heb ik dan ook afgebeld. Reactie: kom wel over een half jaar terug. Na zo'n 6 maand brak er een stuk van een kies af, dus ik weer met lood in de schoenen bellen: ja hoor, tandarts weer op vakantie... en daarna durfde ik niet meer. Nu is het van kwaad tot erger gegaan en durf ik niet meer naar mijn oude tandarts (sta er waarschijnlijk niet eens meer in het systeem). Ik heb hem toch geprobeerd met zweet in de handen en al trillend te bellen, 4 keer in de afgelopen week en kreeg steeds een bandje, we zijn er niet, bel dan en dan... Dat hielp natuurlijk niet echt. Dus ik ben verder gaan zoeken en heb een angsttandarts hier in de buurt gevonden, die blijkbaar ook met Narcose werkt en nieuwe klanten aanneemt (Kerkrade en Alphen ad Rijn zijn erg ver weg). Ik heb net een bericht achtergelaten of ze me wat info kunnen geven. Er moet nu toch echt wat gebeuren en ik hoop dat ik nu een tandarts tref die wel met angstige patiënten om kan gaan..
minique

Hey, bange mus, hartstikke goed! Het rotste deel heb je nu achter de rug en nu is het op naar die stralende :smt003 !!!

Je bent geweldig!

:smt006 Monique
di, 09/05/2006 - 19:21 Permalink
bange_mus

:oops: pas op, na al die positieve reacties ga ik straks nog naast mijn schoenen lopen :oops: Maar dank jullie wel dat jullie zo meeleven, dat geeft een heleboel steun.

Heb gelukkig nog nerens last van na vandaag, gewoon normaal gegeten en gedronken nadat de verdoving uitgewerkt was.

Het was wel grappig, na het eten had ik het met mijn moeder (die ik onlangs ook maar ingelicht heb, had het nog geheim gehouden thuis) over het onderwerp TA en angst gehad (heeft zij ook, net als mijn pa, dus het komt niet van een vreemde). En wat blijkt: mijn pa had met zijn 24e al een kunstgebit boven (en moet nu eigenlijk onder ook, maar volgens mij durft hij ook niet...). Mijn ma had een volledig kunstgebit boven op haar 43e en op haar 54e ook onder (tja, veel medicatie schijnt slecht te zijn). Mijn broer schijn al enkele kronen te hebben. Oftewel: we hebben in ons gezin echt goede tanden. Maar het is wel fijn om te horen (ondanks dat het vervelend is voor hen) dat de rest ook met gebitsproblemen en tandartsangst zit. Best wel ironisch dat ik daar nu pas achter kom. Het had me misshcien wel eerder oover de drempel geholpen als ik er meer over gepraat had. Nu ja, ik blijf gewoon aftellen. Nog 1 kies en dan een gedeeltelijke prothese. Dat moet ik aan kunnen :D

Groetjes bange mus :smt006
wo, 09/06/2006 - 00:04 Permalink
bange_mus

Ik heb begin dit jaar gezegd dat 2006 mijn jaar zou worden. Dat blijkt: eerst vond ik na lang zoeken een vaste baan waar het me super bevalt, welliswaar een eind rijden, maar je moet er wat voor over hebben. Vervolgens heb ik al mijn moed verzameld en ben naar de TA gegaan, zodat ik straks weer een mooi gebit heb, wat nu niet lang meer gaat duren. En na 7 maanden zoeken heb ik nu ook eindelijk woonruimte in de plaats waar ik werk. (Ik weet wel dat dit offtopic is, maar moet het even kwijt :lol: ). Nu dus verhuizen en dergelijke, heb ik lekker ook geen tijd om zenuwachtig te zijn voor de TA. Sla dus 2 vliegen in een klap. Het enige dat nu wel wat lastiger is, ik moet straks een heel eind rijden naar de TA. Dat moet ik dan maar combineren met een dagje naar de stad of naar mijn ouders :D Dat heb ik er wel voor over.
Maar nu ga ik mee eerst druk maken over alle spulletjes die er nog moeten komen en dan dit weekend al verhuizen (heb de sleutel gisteren al gekregen, gaat echt supersnel!!)
do, 09/07/2006 - 07:05 Permalink
scaredycat

Hey Bange Mus, gefeliciteerd met je huis!

Ik ken het gevoel, want ik zit ook midden in een verhuizing, alleen
gaat de mijne wat minder snel: ik heb de sleute al sinds juni :oops:

Niet vergeten om je verhuizing aan de TA door te geven ;-)
do, 09/07/2006 - 16:18 Permalink
bange_mus

Straks mag ik weer :( , dan wordt de laatste kies die eruit moet verwijderd. Yes, nog maar 1 vervelende behandeling!!! Ik hoop dat we dan ook een datum prikken voor het happen voor een prothese. Maar dat zal wel een paar weken duren zodat het goed kan genezen. Ik wil gewoon weer een volle rij tanden in mijn bovengebit :-?

Intussen ben ik ook nog druk met de verhuizing bezig (alles gebeurt altijd tegelijk :lol: ) en ik heb daardoor dus vanmorgen/vanmiddag goed wat afleiding. Het begint er nu al een beetje op te lijken daar. De eerste meubels staan in elkaar. Vanmiddag maar eens de badkamer en toilet goed schoonmaken, net als de delen van de keuken die nog niet gedaan zijn. En natuurlijk mijn adreswijziging doorgeven aan de TA :D Dat wordt straks een aardig eindje rijden naar de TA. Nou ja, ik ga niet wisselen nu ik net weer durf te gaan. Dan combineer ik het wel met een bezoekje aan mijn ouders of de winkels in die stad :D

groetjes bange mus :smt006
di, 09/12/2006 - 07:17 Permalink
bange_mus

De laatste kies is er inmiddels een maand uit, en ik heb nergen last van (behalve dan dat ik vind dat het er niet uit ziet, het schijnt anderen niet echtop te vallen dat ik kiezen.tanden mis). Ik ben nu in afwachting van de offerte voor de prothese. Ik geloof dat ik daar nog achteraan moet bellen, denk dat ze dat vergeten zijn. Ik wil het eind van deze maand bellen voor een afspraak. Ik wil nl. voor de kerst weer een fatsoenlijk gebit. Dat moet dus lukken.

Intussen zit ik nu in mijn nieuwe huisje en heb daar ook internet (vandaar dat ik er zo lang niet ben geweest). Zal dus weer wat regelmatiger kijken hier.
wo, 10/11/2006 - 21:13 Permalink
Cateye

Hoi bange mus, nou ik heb respect voor je hoor...wat knap allemaal van je, en wat fijn dat het nu zo opschiet met de behandelingen. Wees maar trots op jezelf, dat het toch allemaal maar hebt gedaan!!!

Liefs Cateye.
do, 10/12/2006 - 09:23 Permalink
bange_mus

Dank je voor je reactie Cateye. Ik ben nu nog aan het wachten op een offerte, ik moet daar maar eens achteraan... Nu ze er alles uitgehaald hebben wil ik er ook wel weer wat in :lol: Gelukkig valt het anderen niet op dat er een deel van mijn gebit ontbreekt, dus is er niet echt heel veel haast bij, maar ik hoop toch voor het eind van dit jaar weer een compleet gebit te hebben. Zal dadelijk maar eens een mailtje sturen met de vraag waar die offerte blijft.

groetjes bange mus :smt006
wo, 10/25/2006 - 18:55 Permalink
bange_mus

Het is al weer even geleden dat ik wat van me heb laten horen. Het gaat nog steeds allemaal goed enik heb inmiddels de offerte ook ontvangen. Aangezien ik van de prothese ook een deel zelf moet betalen heb ik besloten te wachten tot begin januari met happen enzo, omdat dat financieel iets beter uit komt. Daarnaast was het volgens de TA ook het beste om alles een maandje of 3 te laten genezen. Daar zit ik dan ook aan. Ik zal vandaag maar eens een afspraak vast laten leggen :D
ma, 11/27/2006 - 09:29 Permalink
bange_mus

Even een update: Ik moet maandag over een week weer naar de TA. Helaas nog niet om te happen voor een prothese, maar om een kies die niet volledig is getrokken alsnog volledig te laten verwijderen. Ben er dus toch nog niet helemaal af. Dan moet dat eerst weer genezen en kan ik pas voor de prothese gaan :(. Een kleine teganvaller dus, maar ik denk dat dit wel snel goed komt :D

groetjes bange mus
do, 01/18/2007 - 19:27 Permalink
bange_mus

Over een uurtje moet ik bij de TA zijn en ik ben ontzettend zenuwachtig. Zal blij zijn als het achter de rug is. Duim voor me dat het nu wel goed gaat!

Groetjes een zenuwachtige bange mus :(
ma, 01/29/2007 - 11:02 Permalink
bange_mus

Ik heb het weer overleefd. Het was inderdaad een wortel die niet goed verwijderd was... Weer wachten totdat de gaten opgevuld kunnen worden :( Ik heb nu wel direct een afspraak gemaakt voor over 4 weken, zodat ik het niet weer uit kan stellen :D Toen ik in die stoel lag lag ik compleet te trillen. Ik snap eignelijk niet waarom, want ik wist dat het met de pijn wel mee zou vallen, aangezien dat de vorige keren ook het geval was. Toen de TA klaar was en ik rechtop zat tilde ik even mijn handen op, het leek wel of ik een trilziekte had. Toen de TA dat zag keek ie me echt ana zo van: je hebt veel ergere behandelingen gehad en nu loop je te trillen. We hebben er samen maar even om gelachen. Volgens mij zit mijn angst toch dieper dan ik hoopte en ik vrees dat het nog wel even duurt voorik er echt van af ben.

Groetjes bange mus :smt006
di, 01/30/2007 - 21:05 Permalink
bange_mus

Bah, kan er ook nog wel bij, er is een klein stukje van een vulling uit een kies afgeknapt afgelopen vrijdag. Meteen maar een afspraak gemaakt voor maandag (vond ik best knap van mezelf :D). Dat wordt wat, eerst naar de huisarts (niet leuk) en daarna naar de TA (nog minder leuk). Ik verheug me niet echt op maandag op dit moment, hoop maar dat het snel dinsdag is, dan heb ik het weer gehad (goh, wat een logica :roll: ). Enige positieve: het opvullen van de gaten komt steeds dichterbij.
za, 02/10/2007 - 09:08 Permalink
Moon

Joepie!!! Altijd fijn van die stukjes vulling die eruit knappen!
Dapper hoor, dat je gelijk een afspraak hebt gemaakt!
Eerst huisarts, dan tandarts... joepie! Ach, ben je hopenlijk daarna weer voor een hele tijd van beiden af!
Sterkte (zowel bij je huisarts als bij je tandarts!)

:smt006
za, 02/10/2007 - 10:09 Permalink
bange_mus

Mijn kies is weer gerepareerd, helaas was door de plek waar het afgebroken was een witte vulling niet meer mogelijk, dus heb ik er een zilverkleurige in, gelukkig achterin mijn bovenkaak, dus je ziet er toch niets van. Weer trillend die stoel in en uit. Nu over 2 weken weer terug om te happen. Het schiet op! Bijna weer een compleet en heel gebit :D En dan maar meteen een controle-afspraak maken voor over een half jaar...

Bij de huisarts is ook alles voorspoedig verlopen :D Ik kan er dus weer een tijdje tegen.
ma, 02/12/2007 - 16:46 Permalink
bange_mus

Afgelopen maandag ben ik naar de TA geweest om te happen. Ik kan niet echt zeggen dat ik dat prettig vond. Ik had steeds het gevoel te moeten kokhalsen... bah. Uiteindelijk viel ook het happen wel mee, als je maar rustig door je neus blijft ademen. Maandag over een week moet ik weer bij de TA zijn om mijn prothese op te halen. Ik ben erg benieuwd. Oftewel: bijna een jaar na de eerste stap kan ik weer zeggen dat ik een compleet gebit heb zonder gaten. Dat ga ik vieren met een leuk kadootje voor mezelf (heb ik wel verdiend aangezien er prive nog veel meer speelt waardoor ik enigszins overspannen aan het raken ben zo langzamerhand).

Groetjes bange mus :smt006
zo, 03/11/2007 - 20:45 Permalink
Elvia

Hey Bange Mus,

Ben heel erg blij voor je dat je nu al zo'n eind bent gekomen :D Happen is inderdaad niet prettig, maar met een goede controle over je neusademhaling kom je een heel eind!
Ga lekker wat leuks voor jezelf kopen dat zal je goed doen! Je hebt het verdiend hoor! :smt038
zo, 03/11/2007 - 23:58 Permalink
bange_mus

Afgelopen maandag ben ik voor naar de TA geweest om een goed passende prothese te krijgen na het happen, dus het bijstelwerk en het kiezen van de kleur. Was wel enigszins vreemd, zo'n geval in je mond. Dat ben ik ook niet meer gewend, zo'n volle mond. Maandag kan ik hem op gaan halen :D Ben ik best wel blij mee. Dan heeft het ongeveer een jaar geduurd maar het was zeker de moeite waard. Vanaf volgende week durf ik weer gewoon te lachen :smt003
vr, 03/23/2007 - 23:06 Permalink
bange_mus

Afgelopen maandag heb ik mijn prothese opgehaald, dus eindelijk is mijn gebit weer compleet. Het voelt enigszins vreemd, maar ik ben er wel blij mee. Eindelijk weer lachen zonder me te schamen :smt003 En nu: 6 maanden rust :smt003
Ben best trots op mezelf dat ik dit allemaal gedaan heb en ik heb mezelf daarom een droomvakantie beloofd.... Schotland, here I come!
Voor alle anderen op dit forum: bedankt voor jullie steun, heel veel succes met het zetten van de moeilijke stappen naar de TA en ik hoop dat er wat mensen zijn die wat aan mijn verhaal hebben gehad en er een beetje moed uit hebben kunnen halen.

Groetjes bange mus :smt006
wo, 03/28/2007 - 20:32 Permalink
bange_mus

Nou, die 6 maanden rust viel tegen. Afgelopen zondag viel de vulling uit mijn voortand (gelukkig zag je daar niets van...) en met lood in de schoenen heb ik de TA maandagochtend direct gebeld dat die tand weer gevuld moest worden (in de hoop dat dat nog mogelijk was). Ik kon er die middag nog terecht en de TA stelde me gerust dat het geen probleem was. Maar het werd toch een probleem. Eerst de verdoving voelde al niet echt prettig, maar jah, kwam door de plek en dat wist ik nog wel van de vorige keer. Daarna werd de boel schoongemaakt en wilde hij de nieuwe vulling zetten. Het duurde nogal lang en daar werd ik wat onrustig van, vooral toen de TA ook nog eens nee begon te schudden tegen zijn assistente. Ik was blij dat ze toen de uitleg gaven dat ze moesten wachten tot ik stopte met bloeden en dat gebeurde nog niet echt. Dus na vele minuten wachten begon ik weer onrustig te worden. Gelukkig bleek op dat moment het bloeden gestopt te zijn en kon de vulling geplaatst worden. Nu heb ik dus weer een volledige voortand waar ik erg blij mee ben. Hopenlijk hoef ik er nu echt enkele maanden niet meer naar toe. Mijn prothese bevalt prima. Ben blij dat ik hem heb, aangezien ik weer durf te lachen, ondanks dat je dan mss de ankers kunt zien zitten. Het is in ieder geval veel beter dan die gatenkaas die het was.

Groejtes bange mus :smt006
wo, 04/25/2007 - 22:14 Permalink
bange_mus

Hoi Allemaal,

Lang geleden dat ik hier gekeken heb. Het gaat allemaal prima nu en ik ben ook blij dat ik al enkele maanden niet in de TA-stoel heb gelegen. Ik ben door mijn (gedeeltelijke) prothese een stuk zelfverzekerder geworden, ik durf weer gewoon te lachen en heb me inmiddels ook weer aan een relatie gewaagd :smt055 :smt026

Ik wil iedereen die net als ik met de bibbers in de TA-stoel gaat liggen heel veel succes wensen en iedereen die me gesteund heeft bij het zetten van mijn stappen naar de TA heel erg bedanken!

Groetjes bange mus :smt006
ma, 08/13/2007 - 21:12 Permalink
bange_mus

Het is nu al weer een half jaar na mijn laatste post en ik moet zeggen dat het nog steeds prima gaat, mijn gedeeltelijke prothese bevalt goed en weer normaal durven lachen nog veel beter. Ook heb ik al lange tijd geen tandpijn meer gehad, wat ook erg prettig is. Ik ben nog steeds blij dat ik de stap gezet heb en ondanks de angst door ben blijven gaan.

Groetjes bange mus :smt006
wo, 04/09/2008 - 07:56 Permalink