Bottransplantatie

Author:
popey
Posted:
vr, 06/16/2006 - 23:08
Gisteren om 15.00 uur geopereerd. Gelukkig was ik totaal niet zenuwachtig, wel had ik 'n barstende hoofdpijn, maar dat verwijt ik aan de honger welk ik had en de caffeine welk ik niet zoals normaal s'morgens binnen kreeg.

Ik heb 'n bottransplantatie gehad, de operatie welk eerst gepland was voor eind augustus, maar dankzij 'n afmelding (zal wel de wk voetballen oorzaak van kunnen zijn) van 'n patient kon ik dus 3 maanden eerder geopereerd worden.

Ik zal zo proberen hiervan verslag uit te brengen, daar ik er zelf achter ben gekomen, dat er erg weinig info op t internet staat omtrent deze operatie.

Werd dus gisterenmiddag geopereerd aan mijn bovenkaak om t.z.t. 6 implantaten te laten plaatsen, maar daar de kaakchirurg constateerde dat ik niet voldoende bot had (welk opgevreten was door de onstekingen welk ik heb gehad) is er besloten om bot uit mijn heupkom te halen en dit bot in mijn bovenkaak te plaatsen.
Dit alles natuurlijk onder algehele narcose. Om 12.30 me gemeld in het ziekenhuis waar ik opgenomen werd om er de nacht door te brengen en evt. de volgende dag.

Om 17.10 keek ik op de klok in de recovery(uitslaapkamer), hoelang ik daar al was geen idee maar ik neem aan dat de operatie ruim 1 uur of langer had geduurd.
Werd opgehaald en terug naar de afdeling gereden.
Had geen pijn, maar je krijgt dan ook voldoende pijnstillers, wel was ik erg misselijk en dacht dit komt door de honger, maar achteraf bleek dat ik flink moest overgeven. Het zag eruit als dropwater. Bleek bloed te zijn welk in mijn maag is gelopen tijden de operatie.
Gelukkig dat is eruit dacht ik en dan kan ik zodadelijk eten, maar nee de honger verging me weer snel, werd weer misselijk en wilde alleen maar slapen. Jahoor na 'n paar uur kwam er weer heel veel bloed welk ik uitspuugde, maar dat was wel het laaste bleek achteraf.

Na de operatie kreeg ik zovaak als ik wilde 'n zak ijs om te koelen en de zwellingen tegen te gaan, maar daar je slaperig bent en ik daarbij ook nogal misselijk, is dat koelen niet gegaan zoals het zou moeten, met het gevolg dat mijn gezicht behoorlijk is opgezwollen en met de minuut dikker en blauwer werd/wordt.
(Heb er foto's van genomen, later kan ik erom lachen hoop ik. Ben net zo'n varken, die neusgaten worden wijder en wijder door de zwellingen.)

Tot op heden voel ik nog steeds geen pijn, of dit zo blijft, wie zal het zeggen.

Wat betreft de heup

Heb 'n goede nachtrust gehad en heb zelfs kunnen slapen op de zij waar het bot was uitgehaald, wel dat had ik dus echt niet verwacht.
Dus dat viel 100% mee.

s'Morgens na het ontwaken kreeg ik pap en nog eens pap, maar je hebt zo'n honger daar heb je wel zin in.
Penecilline gehad en werd naar de afdeling van de kaakchirurg gestuurd en daar werden weer foto's gemaakt om te kijken hoe de operatie was gelukt. Het zag er allemaal goed uit volgens de kaakchirurg en er werd 'n afspraak gemaakt om over 1½ week de hechtingen te laten verwijderen.

Ik kan gewoon lopen, ook zoiets waar ik rekening mee had gehouden dat dat moeizaam zou zijn, maar ook dat geeft tot op heden geen problemen.

Heb mondwater, pijnstillers en antibiotica mee naar huis gekregen en daar moet ik het mee zien te redden.
Hopelijk doen er zich geen complicaties voor en groeit het bot aan zoals het moet zijn om over 4 à 6 maanden de implantaten te plaatsen.

Ik slik al sedert dat ik weet dat de operatie gepland staat, glucosamine met de hoop dat dat de botgroei bevorderd.

Nu ga ik de nacht in in mijn eigen bed en hopelijk pijnloos en zal wel zien hoe mijn gezicht en heup iedere dag 'n kleurtje erbij krijgt, want ik weet van 'n kennis van mij welk afgelopen maandag deze zelfde operatie heeft ondergaan en tot op heden nog steeds tevreden is over het verloop, dat je bont en blauw gaat worden en daar is niks tegen te doen.

Hopelijk hebben degeen welk twijfelen over zo'n operatie hier iets aan en wens ik veel SUCCES

Popey :smt006
Dimi

amai klinkt niet simpel :o
algoed dat je toch in goede handen bent terechtgekomen , veel succes nog met het herstellen :wink:
ma, 06/19/2006 - 06:07 Permalink
bertus57

Ha die Popey,
Ook ik moet zo'n operatie ondergaan en ben blij dat jij jouw ervaringen op het forum hebt gezet.
Wat ik nog wil weten is: heb/krijg je na de operatie nog je aangepaste kunstgebit in?
Hoe gaat het met je heup? (ik hoor dat dit nogal pijnlijk kan zijn.)
za, 06/24/2006 - 19:42 Permalink
popey

Bertus

Je wil het niet geloven misschien maar ik ben de volgende dag direct al 45 min. in de bossen gaan wandelen en had geen enkele last bij het lopen. Ook s'nachts gewoon (met 'n stootkussentje van watten) op de zij waar het bot uit de heup is gehaald geslapen. Je krijgt voor 1 week pijnstillers en die zou ik als ik jou was wel in blijven nemen, want ik dacht eens 'n nacht in te gaan zonder, maar heb toen wel even wakker gelegen dat het minder fijn aanvoelde.

Morgen gaan de hechtingen eruit (kaak) en krijg dan 'n afspraak wanneer de implantaten geplaatst gaan worden, tenminste dat vertelde mijn kennis welk 3 dagen eerder dan ik geopereerd is en daar al de afspraak staat voor 25 aug. Snel ik ben benieuwd wanneer ze dat bij mij gaan doen.

Overigens snap ik niet goed dat ze al 'n afspraak kunnen maken, want het bot moet eerst aangroeien en er moeten geen afstotingen/infecties zich voordoen. (Goed spoelen heel belangrijk)

Ik eet al vanaf het begin zacht voedsel. Ik had me ingesteld op vloeibaar, maar het bot is bij mij zodanig geplaatst dat het hoog onder mijn lippen zit.

Ik heb er vreselijk uit gezien. Mijn rechter helft van mijn gezicht was zodanig opgezet, niet normaal meer. Na 1 week was dat over wel werd ik helemaal geel in het gezicht alsof ik op sterven na dood was. Nu heb ik nog 'n heel klein beetje 'n verkleuring in het gezicht, maar geen opgezet gezicht meer. Ben gisteren zelfs (zonder tanden) naar de winkel geweest.

Volgens mijn kennis wordt de prothese op de dag dat de hechtingen eruit gaan zodanig aangepast, (iets zacht voelt als kaugum) erin gelegd zodat je dan de prothese weer in kunt. Dus indien dat bij mij morgen ook gebeurd, ben ik ruim 1 week zonder prothese geweest, dus dat valt ook reuze mee.

Wil je nog meer weten stel de vragen maar, ik zou in ieder geval heel blij geweest zijn, mocht ik meerdere info gehad hebben.

Bertus wanneer staat jouw operatie gepland?

Groetjes van Popey :smt006
zo, 06/25/2006 - 14:53 Permalink
bertus57

Ha die Popey, wat fijn dat je al zo snel antwoord heb kunnen geven.

Ik zal het eens in het kort vertellen. Mijn broer heeft een los zittend bovengebit en werd naar de implantoloog gestuurd. Ik ben met hem meegegaan (omdat ik daar ook last van heb.) er werden een aantal rontgen foto's gemaakt om de schade te zien. Bij het zien en bespreken van die foto's ging er bij mij een lichtje branden ( ik heb ongeveer hetzelfde gebit als hem, dus ook geen onderkiezen meer)
Zijn bovenkaak is flinterdun ±3 mm en de tandarts zei toen dat kunnen we oplossen met een bot herstel operatie, bot uit de heup en vier plakken op de bovenkaak bevestigen. Hierna wordt er nog wat bot tot pulp vermalen om 2 kaakholtes op te vullen.

Hierna ben ik ook naar de tandarts gegaan om te onderzoeken hoe de situatie bij mij is. Hij heeft me toen gelijk doorgestuurd naar de implantoloog. Met hetzelfde verhaal kwam ik daar en ook bij mij zijn er foto's gemaakt.
De schade was gelukkig niet zo erg als bij mijn broer maar op mijn bovenkaak is er ongeveer 3cm bot weg De kaak is ± 8mm dik dus het resterende wordt erop geplakt.

Onze 1ste afspraak (we gaan samen) is op 29 juni.

P.S. begrijp ik het goed ben jij op 1 dag opgenomen en ontslagen?
zo, 06/25/2006 - 19:58 Permalink
popey

Hoi Bertus

Nee dat begrijp jij niet goed. Er staan 2 dagen opname voor. Alles bij elkaar was ik inderdaad nog geen 24 uur in het ziekenhuis. Maar ik denk dat je het beste zoveel mogelijk weg kunt blijven uit ziekenhuizen. Herstellen doe je thuis heel wat beter.

Ik kreeg op de dag dat ik wegging de vraag gesteld van 'n verpleegkundige welk het meest naast mijn bed heeft gestaan. Mag ik eens vragen, waaraan bent u eigenlijk geholpen? :( Nou toen zakte mijn broek af en dacht ik hier zo snel als mogelijk weg wezen en dat heb ik ook gedaan. Er was niemand die gezegd heeft dat ik naar huis kon.
Maar je krijgt 'n folder als de afspraak gemaakt wordt voor 'n operatie mee naar huis en daarin staat te lezen dat er 2 dagen opname voor staat.

Ik had 'n infuus in dus dat is de reden dat je de nacht in het zkh. moet doorbrengen. s'Morgens kreeg ik nog eerst antibiotica toegediend via het infuus en normaal gesproken mag je indien de kaakchirurg je gezien heeft naar huis, maar ik ben bij hem langs geweest en de afspraak (welk in zodadelijk heb) gekregen om de hechtingen (die me nu behoorlijk beginnen te irriteren) eruit te halen.

Hou me maar op de hoogte hoe het jullie vergaat, vind ik wel interessant, want iedereen beleefd het anders.

Groetjes, Popey :smt006
ma, 06/26/2006 - 13:01 Permalink
marie

Hoi Popey,

En hoe staat het inmiddels na je operatie ? Ben ook aan het overwegen een bottransplantatie te laten doen. Ik loop al van m'n 12e rond met een gebit (aanvankelijk voor één tand, inmddels 6 en ben nu 44). Ik heb al heel veel opgestoken van jouw verhaal maar heb nog zoveel twijfels en vragen. Eén domme alvast : zo'n transplantatie verandert toch niets aan de vorm van je gezich, nu je plots onder je neus bot bij hebt zitten ? En wat met je kunstgebit : hoe en wanneer wordt dat aangepast zodat je het weer kan dragen ?
alvast dank voor je reactie !
Marie.
zo, 07/09/2006 - 13:28 Permalink
popey

Hallo Marie

Wel ik zou het met de wetenschap welk ik nu heb direct weer laten doen, maar iedereen is anders en reageert anders. Mijn kennis waarover ik schreef die had boven en onder tegelijkertijd bottransplantatie dus bij haar dubbel zoveel last. Zij deed/doet dan ook alles door de blender terwijl ik kan volstaan met zacht voedsel en goed geprakt, daar het bot bij mij zodanig is geplaatst dat het niet op de plaatsen zit waar normaal de tanden en kiezen uitsteken.

Neen mijn gezicht is niet veranderd tenminste niet zodanig dat het iemand opvalt. Ikzelf heb het idee, dat mijn wangen nog 'n beetje voller zijn, maar dat zou van mij zo mogen blijven. Denk echter dat dat weer gaat worden als voorheen, daar het aan de rechterkant iets meer opgevuld is dan links.

Ik denk dat ik van het implanteren meer last zal hebben als van deze ingreep, want dit is mij tot op heden zoveel mee gevallen. Ik las op het internet zo'n beetje hoe zo'n ingreep eraan toe gaat en vertelden dit tegen mijn vriendinnen, welk mij sterk afraden om deze ingreep te laten doen, gelukkig heb ik niet naar hen geluisterd.

Overigens wat ik eerder schreef over de hechtingen verwijderen en na 2 maanden terug voor implantaten zoals mijn kennis me vertelde, klopt niet zoals ik alwel dacht. Ik heb 'n afspraak op 29 aug. en dan worden er foto's gemaakt om te kijken of het bot is aangroeid en over 5 maanden zal dan indien het gaat zoals het moet gaan de implantaten geplaatst gaan worden. Dan weer 4 a 6 maanden wachten voordat het nieuwe gebit erop geplaatst kan worden.

Wat betreft de prothese: Wel die is door de tandtechnicus de dag dat de hechtingen eruit gingen zodanig (afgeknipt) aangepast en inderdaad 'n zachte laag erin gelegd, 'n soort rebasen dus, dat ik hem weer direct in de mond had. Dus dat valt ook allemaal reuze mee.
Alleen de prothese ziet er niet meer uit, is weinig van over. Ik heb mijn tandarts gevraagd om 'n nieuwe prothese bij mijn verzekering aan te vragen, maar volgens de secretaresse heb ik daartoe weinig kans. Het is tenslotte maar voor "even" zegt zij. Wel ik vind bijna 1 jaar niet even. Enfin nee heb ik ja kan ik krijgen. Ik mag de prothese wel in, maar niet belasten dus. Ik eet zonder en moet s'nachts de prothese uit.

Ik kijk wel uit naar de dag dat ik weer "echte tanden" heb en niet allemaal van die hulpmiddelen.

Groetjes, Popey :smt006
zo, 07/09/2006 - 16:19 Permalink
annabel-b

Hallo popey

Ik heb met bewondering berichtren gelezen, en geconstateerd dat de arts direkt kon zien dat je bot niet geschikt was.
Ik begrijp dan niet dat dit bij mij niet kon, het volgende is bij mij gebeurt.
Ik zou ook inplanten krijgen in mijn bovenkaak.
Foto gemaakt etc alles was goed tot dat de dag daar was en ik de hele behandeling kreeg en toen ontdekte de arts dat mijn bot niet geschikt was,was te dun dus er was één inplantaat ingebracht dus werd de boel weer dicht gemaakt.
En moest ik kiezen voor een operatie.Ikstelde natuurlijk de vraag of dat niet op de foto te zien was dat mijn bot niet geschikt was, maar de arts zei me dat mijn tandvlees erg dik was dat het daardoor leek of dat mijn bot dik genoeg was.
Ik moet zeggen het is een hele goede plantoloog hoor, maar dat van die foto vind ik een beetje vreemd.
Mag ik aan je vragen in welk ziekenhuis jij bent geweest, en hoe gaat het nu met je heb je nog steeds je oude prothese in? Ik ben erg benieuwd ik durf namelijk niet die operatie te laten doen alhoewel ik van die eerste operatie totaal niets heb gevoeld en ook geen napijn heb gehad en daarom is het zo jammer dat het allemaal voor niets is geweest.
Hartelijk groeten van Ann
do, 08/24/2006 - 13:24 Permalink
robinson

Hallo popey

Ik heb met bewondering berichtren gelezen, en geconstateerd dat de arts direkt kon zien dat je bot niet geschikt was.
Ik begrijp dan niet dat dit bij mij niet kon, het volgende is bij mij gebeurt.
Ik zou ook inplanten krijgen in mijn bovenkaak.
Foto gemaakt etc alles was goed tot dat de dag daar was en ik de hele behandeling kreeg en toen ontdekte de arts dat mijn bot niet geschikt was,was te dun dus er was één inplantaat ingebracht dus werd de boel weer dicht gemaakt.
En moest ik kiezen voor een operatie.Ikstelde natuurlijk de vraag of dat niet op de foto te zien was dat mijn bot niet geschikt was, maar de arts zei me dat mijn tandvlees erg dik was dat het daardoor leek of dat mijn bot dik genoeg was.???Ik moet zeggen het is een hele goede plantoloog hoor, maar dat van die foto vind ik een beetje vreemd.
Mag ik aan je vragen in welk ziekenhuis jij bent geweest, en hoe gaat het nu met je heb je nog steeds je oude prothese in? Ik ben erg benieuwd ik durf namelijk niet die operatie te laten doen alhoewel ik van die eerste operatie totaal niets heb gevoeld en ook geen napijn heb gehad en daarom is het zo jammer dat het allemaal voor niets is geweest.
Hartelijk groeten van Ann


Geen goed vooronderzoek gepleegd.
Open maken,constateren dat er te weinig bot zit en weer dichtnaaien. :roll:
Kunstfout 1e klas.
do, 08/24/2006 - 18:59 Permalink
bertus57

:lol: :wink: Ha die Popey,
Hoe is het ben terug van vakantie.
30-08 sta ik erop voor het 1ste bezoek aan de kaakchirurg in Ikazia ziekenhuis.
Ik hou je wel op de hoogte hoe alles verlopen is.

PS.
Ik kreeg een melding van dit forum maar kon dit niet openen, was jij dat toevallig?

GRTZ BB
Bertus
vr, 08/25/2006 - 14:10 Permalink
popey

Hallo Bertus en Ann

Allereerst wil ik ook laten weten dat ik melding kreeg dat er antwoord was voor mij op het forum, maar [b]ook ik [/b]kon niks lezen.

Ann, Zowel mijn Tandarts als Kaakchirurg zagen direct dat er geen voldoende botvolume was op de foto bij de tandarts als eerste. Bij de kaakchirurg welk zeer modern apparatuur heeft werden weer foto's gemaakt. Het ziekenhuis waar ik het over heb is in Geldrop.

Bertus en Ann jullie vragen hoe het met me is. Wel ik heb er totaal geen weet van, vooral niet v.d. heupoperatie. Ik ben bang dat het ergste nog moet komen. (de implantaten) Maar in de mond geneest men nogal snel. Stel de operatie echt niet uit omdat er bottransplantatie moet gebeuren. Ik zou wat blij zijn geweest indien ik iemand had gesproken welk deze operatie had ondergaan, maar wat ik zelf aan den lijve heb ondervonden stelt het niks voor. Alles bij elkaar 1 en 'n halve week last gehad.

Ja ik heb de oude prothese in, niet de gehele dag, want ik blijf die kokhalsneigingen houden. (dat was ook de reden waarom ik voor implantaten gekozen heb) Ze hebben 'n zachte flexibele laag in de prothese gelegd en dat voelt zeer aangenaam aan, nergens drukpijnen of wat dan ook.
Aanstaande dinsdag worden er weer foto's gemaakt om te kijken of het bot is aangegroeid en indien dat zo is wordt er 'n datum geprikt om de implantaten te plaatsen, maar dan zijn we weer maanden verder.

Groetjes Popey :smt006
vr, 08/25/2006 - 19:50 Permalink
popey

Vorige week op controle geweest bij de kaakchirurg. Er zijn weer foto's gemaakt. Ik vroeg aan de kaakchirurg toen hij de foto's bekeek, en is het bot aangegroeid? Kan ik niet zien op de foto was zijn antwoord, maar het ziet er goed uit. Wat hij daarmee precies bedoelt, geen idee.

De datum om 6 implantaten te plaatsen is gepland op 15 nov. a.s.

En Bertus jij was toch op 30 aug. geweest, waar blijft je verslag?????


Popey :smt006
zo, 09/03/2006 - 20:17 Permalink
bertus57

Er is nog niet zoveel te vertellen Popey.
Ik heb samen met mijn broer de 1ste intake gehad in Ikazia van de vrouw van Van Beek (werkt daar ook ) Ze zegt dat er een wachtlijst is van ± 4 maanden ongeveer januari denkt ze.
Ik krijg precies dezelfde operatie als mijn broer ( ik dacht minder zwaar maar helaas) Tijdlijn is ongeveer in januari de 2 uur durende operatie waarbij er een stuk van 3 x 4 cm uit mijn rechterheup wordt gehaald en er 4 stukken in de bovenkaak geschroefd gaan worden en het laatste beetje wordt tot pulp vermalen en een verharder toegevoegd en van bovenaf in de kaakholte gespoten.
Ongeveer 1 week opname ( kriterium is dat je trap kan lopen).
Dan maar 6 weken door een rietje eten, hierna een 2de operatie waarbij de schroeven uit de bovenkaak worden vervangen door de implantaten ( die zitten op dezelfde plek) Hopenlijk krijg ik dan ook een tijdelijk gebit gerebased of zo Tegelijk worden de laatste 5 echte tanden uit de onderkaak getrokken (ben er nu toch) en krijg daar dan wel gelijk een tijdelijk gebit in.Later gaat dit vervangen worden door implantaten.
Dan hopenlijk met de zomer het klikgebit.

Al met al ik ben blij met de algehele narcose want ik zweet nu al peentjes.

Sorry voor het late verslag.
Groeten Bertus.
zo, 09/24/2006 - 21:39 Permalink
bertus57

Beste Popey,

Het verslag: Wij waren er die woensdag 28-02-07 al erg vroeg ivm. eventuele files (die er niet waren)We werden naar onze kamer gebracht en er was wat verwarring want Ik zou als 1ste worden geholpen maar de narcotiseur had tegen de verkeerde broer gesproken.
Mijn broer was dus al om 07:30 aan de beurten Ik werd pas om 10:30 naar de voorbereidingskamer gebracht. Om de tijd te overbruggen heb ik maar wat lerozepam gekregen want ik was erg zenuwachtig.
Op het moment dat ik mijn infuus kreeg was ik al zo gelaten dat het mij niet meer zoveel kon schelen wat er gebeurde.
Ik zag nog dat mijn broer uit de OK kwam en werd zelf daarna de OK in gereden.
De verdoving ging anders dan de vorige keer werd nu erg duizelig en kreeg een zuurstofkapje op en na een flinke teug ging bij mij het licht uit.
De operatie duurde 3 uur en ik was om ±15:30 weer terug op de gewone kamer.
Ben die middag nog erg groggy van de verdoving geweest (heb dingen tegen mijn vrouw gezegt die ik echt niet meer weet!?) Had agv. de pijnstillers nog niet zoveel pijn wel een rot gevoel in mijn gelaat en heup.
Ik kon wel met moeite mijn bed uit om mbv. de mobile infuus de WC te bereiken dit ging vrij goed.
De spiegel liet mij zien hoe gezwollen mijn gelaat was, vooral onder mijn ogen is het erg dik en ik heb 1 mooi blauw oog, een rot gevoel in mijn neus. Heb heel voorzichtig gesnoten en kreeg daarna te horen dat dat dus niet mocht!
Heb trouwens die woensdagavond voor het eerst die dag een heerlijk griesmeelpapje op en een dubbelvlaatje erg lekker.
Donderdagavond vroeg ik om wat warm eten ,dat hadden ze niet? Maar ze zou wat gaan regelen met de keuken hierna kwam ze met een dampend bord aan met een smile van “dat heb ik geregeld” Toen ik het deksel eraf haalde keek ik naar rijst, bonen,mais en een kipkerriesausje ?! Heb toen zachtjes geinformeerd naar de verstandelijke vermogen van deze keukenprinses en gevraagd hoe dit tandloos met pijnlijke wonden naar binnen moest gaan.Volgens haar kon dit wel … Na wat heen en weer gepraat is ze weer naar de keuken en dieetiste gegaan en kwam toen eindelijk met een gepureerd goedje terug, erg lekker gelukkig.
We zijn donderdag nog om 10:00 naar de kaak poli geweest en de chirurg heeft even gekeken en vond gelukkig dat het er goed uitzag.
Vrijdag ochtend zijn we weer naar de poli geweest en zelfde liedje zag er goed uit en we konden wel naar huis vanmiddag.
Toch ongelofelijk dat je na een opname tijd van ± 55 uur alweer naar huis kan!
Heb nog wel om wat begeleiding gevraagd ivm. het traplopen naar mijn slaapkamer (We hadden nog geen fysio gehad) toen is een verpleegkundige met ons naar de trap gegaan en het ging wel aardig.Mijn broer loopt trouwens beter als ik.

Om 13:30 was mijn vrouw er om ons op te halen. Leuk moment om weer naar huis te gaan ook een beetje eng want we moesten lopen en naar de uitgang is het best wel ver. We waren dan ook erg moe toen we thuis kwamen.
Veel rusten is dan ook het devies maar ook in beweging blijven anders worden de spieren stijf.

Een weekje later 08-03-07 is de pijn in de heup iets minder en de zwelling in het gelaat ook bijna weg.

Zakelijk gezien hebben ze de loopspier losgenomen van mijn rechterheup en een stuk van 4cm bij 5cm bij 2cm weggezaagt. Hierna is mijn bovenlip van mijn bovenkaak gescheiden en ben toen over de gehele kaaklijn (waar normaal je tanden zitten ) open gesneden en daar hebben ze de stukken bot tussenin geschoven en met schroefjes vast gezet en een beetje extra onder mijn neus geduwd (daar was de kaak het dunst) Hierna is de kaaklijn dichtgehecht met oplosbare hechtingen .
Na 2 weken nemen we dan kontakt op met de implantoloog die dan gaat proberen om het oude bovengebit dusdanig te aanpassen zodat ie voor de sier weer kan worden ingedaan, we mogen er niet mee kauwen.
Na 6 weken weer een afspraak met de kaakchirurg.
Dan hopelijk in juni de 2de operatie (dagbehandeling) waarbij de schroefjes eruit worden gehaald en minimaal 4 en maximaal 6 implantaten in de bovenkaak te plaatsen. Tijdens deze operatie worden ook de laatste 5 ondertanden eruit gehaald en er wordt gekeken of er gelijk implantaten in kunnen zodat er dan boven en onder tegelijk genezing kan plaatsvinden.
Dan weer ± 4 maanden wachten om dan eindelijk het complete boven en onder klikgebit te mogen hebben.

Voor een ieder die nog wat wil weten ben ik altijd bereid om vragen te beantwoorden.

Groeten van Bertus
do, 03/08/2007 - 10:36 Permalink
popey

Hallo Bertus

Zo dat was pittig. Zo zie je maar weer eens het is bij iedereen anders. Wat heeft de operatie lang geduurd zeg. Ook het verblijf in het ziekenhuis vind ik best lang. Te bedenken dat ik binnen 24 uur weer thuis was. Ik had daar nog eens bij dat ik flink ziek was v.d. narcose en toch binnen 24 uur weer buiten.

Ook bij het lopen had ik totaal geen last, maar dat zal wel te maken hebben met het hoeveelheid bot welk ze nodig hebben.

Bertus ik wens je een spoedige genezing en veel geduld, want dat heb je nodig.

Ik ben aan mijn laatste stadium bezig. Heb nog 5 afspraken lopen bij de tandarts voor het passen en meten v.d. prothese. De tandarts gaat bij mij bolletjes gebruiken i.p.v. beugels.
Wacht maar af, als alles naar wens gaat, heb ik op 16 april eindelijk de prothese op 6 implantaten.

Alles bij elkaar operatie (bottransplantatie) en 6 implantaten heeft dan 10 maanden geduurd. Achteraf snel, maar indien je 10 maanden niet kunt eten zoals je zou willen, is dat best wel weer lang, maar je moet er wat voor over hebben toch?

Groeten van Popey :smt006
do, 03/08/2007 - 19:43 Permalink
Carla1961

Hallo Popey en Bertus,

Eindelijk wat verhalen gevonden over bottransplantatie (heup) in de bovenkaak.

Ik heb 2 implantaten in mijn onderkaak en ik ben daar zo blij mee.
Het bevalt mij zo goed. In mijn onderkaak kon ik wel implantaten. Daar was genoeg bot.

Ik moet ook 6 implantaten in mijn bovenkaak, maar ik heb ook te weinig bot.
Op dit moment moet ik de goedkeuring van de verzekering afwachten.
Zodra ik toestemming van de verzekering krijg, gaat de procedure beginnen.


Ik zal dan nog een gesprek met de kaakchirurg krijgen, en dan gaat hij alles vertellen wat er gaat gebeuren.
Hij vertelde dat ik 1 nacht in het ziekenhuis (Den Haag) moet blijven en dat ik in iedergeval wel 2 weken pijn in mijn heup zal hebben.
Wij hebben een ééngezinswoning, maar onze woonkamer is op de 1e etage, dus ik moet wel veel trappen lopen.

Ik zie erg tegen de narcose op, maar ja, het is niet anders.

Dus ik was blij dat ik jullie verhalen kon lezen.

Allemaal natuurlijk beterschap en ik lees jullie verhalen, hoor!

Groetjes van Carla
di, 03/20/2007 - 21:16 Permalink
popey

Hallo Carla

Wel ik woon ook in een woning (drive-in) waar de woonkamer op de 1e etage is. Zoals je al hebt kunnen lezen liep ik al de dag nadat ik uit t ziekenhuis kwam 1 uur in de bossen. Van traplopen welk ik dus al direct bij thuiskomst moest, heb ik totaal geen weet gehad.

Ook wat de pijn heup betreft: geen pijn gehad.

Blij te horen dat je zo tevreden bent met de implantaten onderkaak.

Ik ben gisteren bij de tandarts geweest om te happen voor de prothese op implantaten. Volgende week maandag weer en zo iedere week. Indien alles goed gaat heb ik de definitieve prothese 16 april a.s.

Wens je sterkte.

Laat maar horen hoe het jou vergaat, want je ziet wel bij Bertus was het weer anders als bij mij.
Positief denken en alles komt goed.

Ik hoop dat ik over 1 maandje eidelijk weer eens in 'n lekker hard broodje kan happen en noten en andere harde dingen kan eten.
Ben ook reuze benieuwd of het eten ook smakelijker zal zijn.

Sterkte en Succes

Popey :smt006
di, 03/20/2007 - 21:44 Permalink
bertus57

Hallo Carla,

Ook ik was erg blij dat ik wat kon lezen over de op handen staande operatie.
Sindsdien snap ik ook dat verhalen over lotgenoten jezelf echt kunnen helpen.

Zoals je al hebt begrepen iedere operatie is weer verschillend, het zal wel afhangen van het feit hoeveel bot er moet worden teruggeplaatst.

De narcose was voor mij niet zo’n probleem, ik was gewoon bang voor de gehele operatie!
Maar als je laat blijken waar je bang voor bent (aan huisarts en narcotiseur) zijn er genoeg pillen (slaap en kalmering) te verkrijgen om te zorgen dat je wel rustig naar de operatie toe leeft.

De pijn in de heup is dus afhankelijk hoeveel ze nodig hebben in de bovenkaak. (Je krijgt net als Popey en mij genoeg antibiotica,pijnstillers en mondspoel middel mee) Daarmee kan je het goed uithouden.

Nu 21 dagen na de operatie heb ik bijna geen pijn meer (af en toe nog als ik een “verkeerde” beweging maak). Je moet wel regelmatig oefenen met traplopen en gewoon lopen mijn ervaring is dat hoe meer je oefent des te soepeler de spieren worden.

Eind van deze week krijg ik mijn aangepaste bovengebit weer in.Kan ik eindelijk weer normaal praten. Ik heb ook erg tegen het zonder gebit lopen opgezien, feit is dat het bijna niet opvalt en het is me erg meegevallen.

Dus Carla veel sterkte en ik hoop dat je ook verslag blijft uitbrnegen van jouw verloop?


Groeten van Bertus uit Spijkenisse.
wo, 03/21/2007 - 08:59 Permalink
Carla1961

Hallo Popey en Bertus,

Ja hoor, ik zal jullie ook verslag uitbrengen als er weer wat gaat gebeuren.
Op dit moment moet ik dus de verzekering afwachten. Zodra ik toestemming heb gekregen, kan ik weer een afspraak maken bij mijn kaakchirurg.

Maar moe(s)ten jullie vaak terug komen bij de kaakchirurg?

Als ik mijn implantaten krijg, dan doen ze dat in het implantaloogcentrum. Dus niet in het ziekenhuis.
Ik moet alleen in het ziekenhuis voor de operatie van mijn bot, die in mijn kaak wordt gezet.

Ik heb ook een te vlakke gehemelte, vandaar dat mijn kunstgebit niet blijft zitten.
Met eten en praten en lachen valt hij er steeds uit.
Dus dit is dan wel een goede oplossing, alleen sta je er nu nog voor.

Nou, onze verhalen worden vervolgt.

Groetjes van Carla
wo, 03/21/2007 - 10:49 Permalink
Caroliien

heeii

ik ben afgelope woensdag geopereerd.. heb bot uit mijn kin in mijn bovenkaak laten zetten.
het is tot nu toe nog allemaal meegevallen ondanks dat mijn hoofd nogal opgezwollen is en dat mijn oog nu ook dik begint te worden.
maar kwa pijn bijna helemaal niet. (gelukkig)
ik hoop dat de zwellingen snel over gaan maar dat komt vanzelf.

groetjes
vr, 03/23/2007 - 16:24 Permalink
Carla1961

Hallo Carolien,

Hoe gaat het nu met jou?
Heb je nog veel pijn gehad. En is je gezicht blauw of dik?

Tot nu toe heb ik nog steeds niets gehoord van de verzekering. Dus daar wacht ik nog op.

Groetjes van Carla
ma, 04/02/2007 - 12:14 Permalink
Carla1961

Hallo Popey en Bertus,

Hoe gaat het met jullie?
En Bertus hoe bevalt je bovengebit?

Ik moest afgelopen donderdag naar een arts van de verzekering voor de goedkeuring.
Nou, hij heeft de behandeling goedgekeurd en vond het ook wel nodig.

Ze zeggen allemaal dat ik een heel kleine kaak heb. Zal dat er ook mee te maken hebben, zodat het opgevuld moet worden met bot uit mijn heup?

Zodra ik schriftelijk bericht krijg, kan de behandeling starten. De opname wordt in augustus of september.
Daarvoor krijg ik nog gesprekken met de kaakchirurg.

Dus dit was tot nu toe het laatste nieuws.
In iedergeval is het goedgekeurd door de verzekering.

Als ik weer iets te melden heb, dan horen jullie het nog.

Groetjes van Carla
vr, 05/04/2007 - 21:13 Permalink
Carla1961

Hallo Popey,

Hoe bevallen de implanten?
Want jij heb nu toch alles achter de rug?
En gaat er nu een nieuwe wereld voor je open? Je kan weer lachen, eten, praten?

Groetjes van Carla
vr, 05/04/2007 - 21:42 Permalink
Edwina

Hallo allemaal,
Ik ben na een zoektocht op jullie forum gekomen en ben er super blij mee. Ik ben gisteren bij de kaakchirurg geweest in Tilburg en moet 27 juni terug voor een tweede gesprek met 2 kaakchirurgen en een tandarts. Ik had nog 1 mm bot tussen neus en keelholte dus bijna een open geheemelte.. :-?

Ik moet ook bot uit mijn heup bijgezet krijgen. Mijn bovenlip valt al helemaal naar binnen dus ik ben blij met deze stap. Volgens de kaakchirurg krijg ik weer een voller gezicht. Ben pas 40 en dan al een ingevallen gezicht is afschuwelijk.

Ik hoop dat de wachtlijst niet zo lang is liever vandaag dan morgen.

Groetjes Edwina
za, 05/19/2007 - 10:56 Permalink
bertus57

Hallo allemaal,
Even een update van mij: Het herstel gaat nog steeds goed en ben ook erg blij met het voorlopige gebit. 4 Juli moet ik weer geopereerd worden om de 4 geplaatste schroeven te verwijderen uit mijn bovenkaak.Tevens gaan ze dan de 6 implantaten plaatsen en mijn laatste 5 ondertanden trekken (krijg dan een tijdelijk ondergebit in) om hier later ook implantaten te zetten.
Begint gelijk het ge OH tussen implantoloog en kaakchirurgen (ze willen allebei hetzelfde doen!) Ik denk dat het een gewone centen kwestie is. maar ze hebben beide het beste met mij voor...

Trouwens welkom Edwina
Popey laat nog eens wat van je lezen..
Carla hoe staat het er mee?


Groeten van Bertus
za, 05/19/2007 - 13:51 Permalink
popey

Hallo Allemaal

Sorry dat ik lange tijd niets van me heb laten horen, maar op de een of andere manier zal er iets mis zijn gegaan, want ik krijg geen melding meer van berichten welk geplaatst zijn in mijn emailbox.
Ik zit of liever gezegd zat midden in de verbouwing waardoor ik maar weinig tijd had om op internet te zijn maar hier ben ik dan.

Wel i.p.v. 16 april de datum waarop ik de blijvende prothese zou krijgen werd het inmiddels 11 mei (moederdagkado) :smt008
Ik was al zovaak bij de tandarts en tandtechnieker geweest dat wil je niet weten. De tandtechnieker heeft er zeker 'n halve cm. vanaf moeten halen.
Ik zal proberen om het hele gebeuren nog voor de geest te halen.

Passen bij de tandarts en ik schrok, verschrikkelijk het zag er niet uit, hij had de afdekschroefjes eruit gedraaid en de klik-prothese in mijn mond gezet, maar ook weer heel vlug eruit gehaald, ik denk dat hij zelf geschrokken was en stuurde mij direct naar de technieker. Die vroeg zich af wie er aangemeten had, toch de tandarts himself niet zei hij me, jawel.
De volgende stap, weer terug naar de tandarts, daar kon ik niet snel terecht iedere keer gaan daar dagen soms weken overheen, mijn inziens onnodig want het zijn maar luttelige seconden dat je daar binnen bent en fin het is/was niet anders.
Weer niet tevreden, weer naar technieker, welk zelf 'n afdruk maakte van was om te kijken waar het probleem zat. Iedere keer als ik bijt dan kantelt de prothese en voor mijn gevoel klikt hij niet in de 6 drukkers maar in 4 of misschien nog minder.
Weer terug naar de tandarts en doordat zijn vakantie hierin viel zijn er weken voorbij gegaan en zat ik in de wachtkamer en werd me medegedeeld dat ik helemaal geen afspraak had en dat ik klaar was, wel ik begon te koken van woede, hebben ze waarschijnlijk hun geld binnen en jij kunt verrekken. Na even heen en weer gesproken en weggestuurd te zijn geweest werd ik toch geholpen en werd me medegedeeld: Kom op 4 juli maar terug dan zullen we de prothese laten rebasen, maar dan zit u wel 1 dag zonder.
Nu snappen jullie waarom ik niet zit te popelen om mijn bericht op deze site te plaatsen. het is me tot dusver tegen gevallen, dat voor mijn gevoel de prothese (welk kapitale kost) alles bij elkaar operatie bottransplantatie etc. denk ik zelf aan +/- 15.000 euro niet het gewenste resultaat op leverd.
Mensen nogmaals, er gaat niets boven je eigen tanden, vergeet dat niet!!!!!!! Is er geen andere keuze zoals bij mij, ja dan zul je het ermee moeten doen.
Daar de prothese zoals ik zei, kantelt praat ik indien hij niet goed vast zit met n luchtbel, wat ik al direct tegen de tandarts zei en hij mij daarop mededeelde, zodadelijk kom je thuis en dan ga je de krant hardop lezen. Nee zelfs bij de gewone bovenprothese heb ik nooit gehad dat ik ernaar praat, het is wel degelijk niet goed aangemeten.

Ik heb de ziekenfonds hierover medegedeeld en gevraagd voor een secondopinie, dit is toegestaan en denk erover om dit te gaan doen, maar of me dit nog gaat lukken voor 4 juli ben ik bang.

Ook had ik de tandtechnieker gevraag om zo eerlijk te zijn en ook tegen de tandarts te zeggen wat hij tegen mij had gezegd: wie heeft deze aangemeten want hij past voor geen meter.
Nee hoor weet je wat hij zei: nee dat heb ik niet gezegd, bla, bla ......
Gemeen maar ja ik kan het hem niet kwalijk nemen, want mijn tandarts is bikkelhard en kan door deze uitspraak hem keihard laten vallen.
Daar ben ik dan de dupe van, zoals ook ik de dupe ben v.d. secr. v.d. tandarts . Ze mag mij blijkbaar niet zo en laat me naar mijn gevoel extra lang wachten voor n nieuwe afspraak.

Het is zo jammer dat je niet makkelijk bij 'n nieuwe tandarts terecht kunt, anders was ik allang bij mijn tandarts weg en dat weten zij maar al te goed. Klant zou koning moeten zijn, maar helaas is dit bij mijn tandarts echt niet het geval.

Voor een ieder die mij raad kan geven: Het is toch te gek voor woorden dat 'n klikprothese al direct gerebased moet worden, hij past niet en wie weet hoelang ik deze prothese moet dragen (hij is overigens wel heel mooi, zeer natuurlijk, maar daarvoor heb ik zelf ook achteraan moeten gaan, want de 1e afdruk gewone prothese waren kleine tandjes, terwijl ikzelf mooie tanden had)

Ook indien hij goed zit, wat bij mij na het indoen maar heel even is, want ik moet hem al gauw weer aandrukken , wil ik niet met n luchtbel praten, ook indien ik gegeten heb, wat wel goed gaat overigens, zit er na de maaltijd veel etensresten onder, zodat ik direct naar de badkamer ren om zo gauw mogelijk het gebit uit te doen en te poetsen. Thuis is dit geen probleem, maar zoals gisterenavond na de barbecue op de tennisbaan is het wel genant, niet overal is er de gelegenheid dat je direct je prothese kan reinigen.

Wel beste mensen/tandartsen of wie dan ook dit bericht leest en tips voor mij hebben, ze zijn van harte welkom.

De man van mijn tennismaatje heeft deze ingreep, boven en onder behalve de bottransplantatie in een speciaal kliniek te Best (CDC) laten doen en die is daar als klant (lees koning) behandeld, dus het kan allemaal anders dat weet ik ook wel.

Vriendelijke groetjes, Popey :smt006
zo, 06/24/2007 - 20:56 Permalink
popey

Oh ja het volgende ben ik nog vergeten te vertellen:

De tandtechnieker vertelde mij: Je moet niet alles geloven wat ze schrijven, n prothese (tanden) moet je vergelijken met een kunstbeen/arm je kunt nooit meer hetzelfde als met je gewone been/arm, dus mensen doe het niet alleen uit estethische overweging want ik geloof dat de tandtechnieker gelijk heeft.

Popey :smt006
zo, 06/24/2007 - 21:07 Permalink
robinson

Welke structuur is er op de implantaten geplaatst?
Drukknoppen of een steg-dolder( metalen verbinding tussen de implantaten)?
Normaal gesproken moet na een rebase de prothese muurvast zitten.
Zo te horen heeft u drukknoppen en is er tijdens de rebase waarschijnlijk iets fout met de afdruk gegaan waardoor de prothese niet goed of niet volledig vastzit op de drukknoppen.
Enige juiste oplossing is dan om de drukknoppen te verwijderen en de bestaande prothese als open lepel met afdrukstiften te rebasen.
Fout die ik helaas vaak zie.
Ik denk persoonlijk dat er met de eerste afdruk al iets niet goed is gegaan, maar dat terzijde.
Over CDC laat ik me maar niet uit.
zo, 06/24/2007 - 21:12 Permalink
robinson

Oh ja het volgende ben ik nog vergeten te vertellen:

De tandtechnieker vertelde mij: Je moet niet alles geloven wat ze schrijven, n prothese (tanden) moet je vergelijken met een kunstbeen/arm je kunt nooit meer hetzelfde als met je gewone been/arm, dus mensen doe het niet alleen uit estethische overweging want ik geloof dat de tandtechnieker gelijk heeft.

Popey :smt006


Natuurlijk., maar een goed passende prothese op implantaten is een ander verhaal als een conventioneel kunstgebit.
zo, 06/24/2007 - 21:16 Permalink
popey

Tandarts Robinson hartelijk dank voor uw snelle reaktie.
Ik heb inderdaad 6 drukknoppen. De rebase is overigens nog niet uitgevoerd, ik wil eerst weten wat dat precies inhoudt, daar indien ik me goed herinner wordt er dan 'n laag ingelegd??? maar ik heb 'n prothese zonder gehemelteplaat, daar ik geen gehemelteplaat verdraag (kokhalsneigingen).
Ik kan u wel vertellen, dat de kaakchirurg mij voor de operatie vertelde dat de kies welk achter onderin staat in de weg staat en tijdens de operatie getrokken zou worden, is niet gebeurd, was hij vergeten. Ook dit heb ik mijn tandarts medegedeeld.
Volgens de tandtechnieker kon dat wel eens het probleem zijn, maar waarom dan rebasen???

Hopelijk reageert u nog op mijn bericht en kan ik er iets mee.

Vriendelijke groetjes,

Popey :smt006
zo, 06/24/2007 - 22:55 Permalink
robinson

Nee, gehemelteplaat komt er niet in.

Vraagje, bij de oude prothese had u toen ook last van kantelingen bij bepaalde bewegingen?
Bij een juist uitgevoerde rebase op implantaatnivo( dus de drukknoppen eraf halen en gebruik maken van de afdrukstiften) moet de prothese muurvast komen te zitten.
Als u door Wolvius bent behandeld heeft u Straumann implantaten,dit implantaatsysteem heeft een foolproof afdruksysteem, kan eigenlijk niet mis gaan.
Als eerste zou ik overigens eens goed de articulatie controleren en bekijken of de kies in de onderkaak zorgt voor de problemen.
Kwestie van beslijpen.( zeker als ie er toch uit moet)
zo, 06/24/2007 - 23:22 Permalink
popey

Tandarts Robinson

Dat kan ik niet zeggen, want ik at zonder de prothese en had deze alleen "sociaal" in. De kies kan wel eens de hoofdoorzaak zijn, er is overigens al geslepen in de nieuwe prothese op de plaats waar hij de kies raakt, maar dan nog, de prothese klikt naar mijn gevoel gewoon niet goed in al de zes pijlers. Hij zit wel erg stevig in mijn mond, want ik heb moeite om hem er weer uit te kunnen krijgen. Indien ik in 'n appel bijt, hup daar kantelt hij en dan gebruik ik toch mijn voortanden om te bijten, zoook bij stokbrood etc.

Mijn vriendin uit zwitserland heeft ook zo iets dergelijks als ik maar dan met 'n paar tanden en die zei me, dat haar geadviseerd was, niet te vaak de prothese er uit te nemen, daar dan de gaatjes v.d. prothese wijder werden. Mijn vraag is dat mogelijk, indien dat zo is, zou het t.z.t. misschien beter in de pijlers passen, van degeen waarin ik voor mijn gevoel het idee heb, dat ze daar niet helemaal pakken. Of zit ik nu te zwetsen???
Ik heb geen idee hoe het allemaal werkt, maar inderdaad heb ik de Straumann.

Hartelijk dank weer voor de info.

Groeten, Popey :smt006
ma, 06/25/2007 - 11:41 Permalink
robinson

Terug naar de tandarts, controleren occlusie en articulatie en fit van drukknoppen.
Door het vaak in en uit doen van de prothese kunnen de kapjes in de prothese inderdaad slijten.
ma, 06/25/2007 - 12:36 Permalink
popey

Je zult het niet geloven maar afgelopen donderdagavond zat ik een pizza te eten en wat gebeurd er, mijn voortand v.d. nieuwe klikprothese valt eruit. Mens dat is schrikken. Ik had het mobiele tel.nr. van de tandtechnieker en heb hem gebeld. Hij raadde mij aan indien ik perse de tand vanavond nog terug geplaatst wilde hebben ik wel 3 seconde lijm mocht gebruiken. Jullie begrijpen wel dat ik dacht, wel als dat zo vast komt te zitten, heb ik morgen weer 'n probleem want dan moet die er weer af om de tand weer door de tandtechnieker vast te laten zetten zoals het hoort. Dus ik heb besloten om maar voor "gek" te lopen, want je ziet er niet uit met 1 voortand, je lijkt direct 'n oud mens.

Vrijdagmorgen naar de tandtechnieker welk ook nog geen eens om de hoek woont. Daar aan gekomen met mijn 2 oude prothese's, want ik wil in ieder geval 1 daarvan zo laten aanpassen, dat indien ik weer 'n ongelukje heb, tenminste met tanden in verder kan.
Ook a.s. woensdag moet ik minimaal 1 dag zonder mijn klikprothese, want indien het gaat zoals gepland, wordt deze gerebased.

De tand werd er weer in terug geplaatst maar van aanpassen v.h. oude gebit , daar wilde hij blijkbaar niet aan, want in 1e instantie toen ik hem daarom vroeg, zei hij me dat te willen doen, maar na lang wachten op de reparatie, had hij zich blijkbaar bedacht en kwam met de smoes: ik weet niet of ik de afdruk nog heb, ik denk dat die bij de tandarts ligt.
Ik werd inwendig boos en zei hem wel u beloofde het me en indien deze prothese goed was gemaakt had ik dit probleem niet gehad.
Enfin hij beloofde om me latere op de dag terug te bellen om me te laten weten of hij de afdruk had of de tandarts. Maar aangezien het voor mij 'n hele reis is, was ik niet blij met deze mededeling, daar ik dan weer vlg. week deze reis moet maken.

Thuis aangekomen heb ik direct mijn tandarts gebeld en gevraag of hij de afdruk had. Het antwoord was, NEE.
Ik vertelde het verhaal en kon direct langs komen om 'n formulier op te halen en dan maar naar 'n tandtechnieker in mijn eigen dorp, om de oude prothese te laten slijpen zodat hij over de 6 pijlers welk ik in mijn bovenkaak heb.
Helaas was deze technieker gesloten en daarom probeer ik het morgen nog eens.
Hopelijk lukt het zodat ik a.s. woensdag en donderdag niet tandloos door het leven hoef.

p.s. Wel Bertus genoeg info?

Groetjes, Popey :smt006
zo, 07/01/2007 - 20:31 Permalink
Carla1961

Hallo allemaal,

Ik was op vakantie en ik had nog niet zoveel informatie.
Ik zal weer wat schrijven als ik wat meer weet.

Ik ben 3 juli bij de kaakchirurg geweest en hij heeft het één en ander uitgelegd.
Er wordt bot uit mijn rechter heup gehaald en in mijn linker en rechter bovenkaak gezet.
Ik zal niet zoveel last van mijn kaak hebben, omdat ik genoeg pijnstillers krijg. Alleen wordt je gezicht wel bont en blauw en dik.
Van mijn heup zal ik meer last hebben. Zeker de eerste twee weken zal ik veel pijn met lopen hebben.
Ook mag ik 2 weken mijn neus niet snuiten, omdat ik daar ook wondjes krijg. Ze gaan ook via mijn bijholte van mijn neus. Hadden jullie dat ook?
Ik mag 2 weken mijn kunstgebit niet in. Dus dat wordt moeilijk eten, praten, lopen.
PFFF ik wou dat het al achter de rug was. Wat staat mijn allemaal te wachten. :(

16 juli krijg ik een vooronderzoek voor de operatie. Dan moet ik een aantal formulieren invullen. En krijg ik wat onderzoekingen.

15 augustus moet ik om 7.00 uur in het ziekenhuis zijn en word ik geopereerd. Hoelaat ik geopereerd word, dat wisten ze nog niet.
De operatie duurt ongeveer 3 uur.

Ongeveer na 3 á 4 maanden worden de implantaten erin gezet.
En dat heeft ook zijn tijd weer nodig om vast te groeien.
Maar dan hoef ik niet zonder tanden te lopen.

Nou, dat was weer mijn laaste nieuws.
Als ik 16 juli weer geweest ben, dan zal ik nog wat schrijven.

Groetjes en sterkte allemaal.

Carla
wo, 07/04/2007 - 21:44 Permalink
popey

Hallo Carla

Het is bij iedereen anders dat merk ik wel. Bij mij zijn ze volgens mij niet door de neus gegaan.

Ja je wordt inderdaad bont en blauw, direct koelen zogauw als je in de gelegenheid bent na de operatie. Ik had ded pech dat ik heel misselijk was na de operatie dat ik niet goed heb kunnen koelen.

Pijn heb ik niet echt gehad en v.d. heup al helemaal niet. Een beetje gevoel alsof je je flink hebt gestoten, maar dat was snel over. Veel bewegen en niet aan de pijn denken.

Wel ik ben afgelopen maandag bij de tandtechnieker geweest om mijn oude prothese zo te laten slijpen dat deze over de 6 pijlers kan, indien ik mijn klikprothese moet missen, zoals nu het geval is.
Ben vandaag weer bij de tandarts geweest en deze heeft een afdruk gemaak om de klikprothese te laten rebasen.
Ben bang dat het deze keer weer niet goed gaat, daar de tandtechnieker hem had uitgelegd, dat hij de afdruk moets maken door eerst de, ik noem het schroefjes, maar het zijn de gaatjes waarin de pijlers gaan, eruit tehalen.
Dit is niet gedaan, zal wel teveel tijd kosten.
Had gehoopt dat ik de klikprothese vandaag weer zou kunnen ophalen, maar dit is helaas niet het geval geweest.
Dus ik heb moeten eten zonder tanden, want de oude prothese is nu zo dun, dat ik deze niet mag belasten. Alleen sociaal dragen zoals men dat zegt.

Direct had ik wel weer last v.h. kokhalsen. Dat heb je dus niet bij de klikprothese en veel meer smaak, doordat ik een klikprothese zonder gehemelteplaat heb.

Wel Carla ik wens je alle sterkte die je nodig hebt en hou ons op de hoogte.

Succes en groetjes van
Popey :smt006
wo, 07/04/2007 - 22:19 Permalink
saskiavp

Beste Carla,

Ik heb dezelfde operatie gehad als jij en Popey en kan je wel even mijn ervaringen vertellen. Ik vond zelf de pijn aan mijn heup wel meevallen. De eerste week liep ik inderdaad erg moeilijk, maar heel veel pijn deed het niet.

Ook mij hadden ze gewaarschuwd dat ik van de heup waarschijnlijk meer last zou hebben dan van de kaak. Daarom viel het me echt tegen dat ik ondanks alle pijnstillers toch veel last van mijn kaak had. Maar dat zal van persoon tot persoon verschillen. Reken er in iedergeval op dat je 1,5 week a twee weken uit de roulatie bent, ik had gepland om een week later mijn normale leven weer op te pakken, maar voelde me nog heel zwakjes toen ondanks dat ik weer best goed kon lopen.

Je gezicht wordt inderdaad helemaal opgezwollen. Ze hadden er bij mij tape op geplakt om de zwelling tegen te gaan ofzo (er was op drie plaatsen bot bij geplaatst) waardoor ik eruit zag als een hamstertje met m'n bolle wangen :lol:. Maar ja, dat is wel het minste van je zorgen op dat moment.

Ik mocht inderdaad ook twee weken mijn neus niet snuiten, dat komt dus wel vaker voor. Maar het viel me niet moeilijk daar aan te denken.

Een tip voor als je in het ziekenhuis ligt: vraag vrienden/familie om wat zacht/vloeibaar eten mee te nemen dat je lekker vindt, het zachte eten dat ze bij mij in het ziekenhuis hadden was helemaal niet lekker en als je al misselijk bent na die operatie word je daar niet vrolijk van. Bij het avondeten kreeg ik aardappelpuree en bietjespuree en bij de lunch hadden ze alleen bouillon, vla yoghurt en pap... Ik was erg blij met het fruitdrankje dat m'n vader toen even in een winkeltje in het ziekenhuis voor me heeft gehaald en toen ik weer thuis kwam met de pasta met tomatensaus uit de blender!

Groeten,
Saskia
di, 07/10/2007 - 21:57 Permalink
Edwina

Hallo allemaal daar ben ik weer. 27 juni (1 dag voordat ik op vakantie ging) naar Tilburg geweest voor een gesprek. Hmmm viel een beetje veel tegen eerlijk gezegd. Ik moet 7 september terug en voor die tijd moet eerst mijn ondergebit eruit (ook een prothese dus) en dit niet omdat het slecht is maar omdat het ontzettend scheef is en volgens de kaakchirurg moet de onderkaak de richtlijn worden voor de bovenkaak. Mijn bovenkaak moet worden aangevuld met bot uit mijn heup EN de gehele kaak moet naar voren gekanteld worden :cry: al met al zou ik 1,5 jaar verder zijn als ik helemaal klaar zou zijn.
Ik vraag me eigenlijk af wat ze bedoelen met naar voren kantelen, heb door alle commotie vergeten te vragen :oops: , het was al zo'n tegenvaller. Volgens de kaakchirurg krijg ik dus 3 maanden GEEN gebit ......... :cry: nog erger............en na die 3 maanden word gekeken of het bot goed gehecht is en dan kunnen de implantaten geplaatst, daarbij word dan ook gelijk de onderkaak behandeld en komen er implantaten in. Ik voel me nu alsof ik op de vooravond sta van Extreme Makeover ..........maar eng vind ik het allemaal wel!!!
ma, 07/16/2007 - 21:30 Permalink
Carla1961

Hallo allemaal,

15 augustus moet ik dan geopereerd worden.
Ik ben nu al erg zenuwachtig voor wat mij allemaal te wachten staat. :(
2 weken zonder kunstgebit vind ik ook zo erg. 's Nachts doe ik vaak mijn ondergebit uit, maar daar heb ik geen moeite mee. Als ik ze allebei uit doe wel.

Ik heb in juli een vooronderzoek gesprek gehad en hij zal goed op mijn bloeddruk letten.
Ik had ook verteld dat ik erg bang ben.

Nou, als alles achter de rug is, vertel ik jullie mijn ervaringen.

Groetjes van Carla
di, 08/07/2007 - 21:34 Permalink
Edwina

Gisteren bij de tandarts geweest, ook de onderste 10 tanden zijn eruitgetrokken. Ik heb wel gigantisch veel pijn dus slik pijnstillers bij de vleet. Dit is het begin van de extreme makeover zeg ik maar. Zometeen naar de tandarts dan gaat de onderprothese er voor het eerst uit. Hij klemt op alle plekken. Hoop dat het snel weer over is.

19 september weer terug naar de kaakchirurg en dan zien wat er verder gaat gebeuren en op welk termijn. Moet alleen nog zorgen dat ik VOOR die datum gestopt ben met roken, maar goed het is voor een super goed doel dus dat gaat wel lukken!!
di, 08/14/2007 - 10:02 Permalink
damix

Hallo, Ik heb gister en vandaag hier alle verhalen zitten lezen uit dit topic. Ik was al een tijd op zoek naar informatie hieroveer, maar kon niks vinden. :(
ondertussen heb ik de operatie al gehad, en is hij me erg tegengevallen. Ik heb heel veel pijn aan me kaak gehad, aan mijn heup minder, maar een boswandeling maken, kon ik niet meteen:O
Ik heb ook mijn verhaal op internet gezet omdat ik vind dat er weinig informatie over te lezen is, dit is terug te lezen op; http://www.freewebs.com/kaakoperatie.
ik heb echt veel respect voor de mensen die deze operatie ondergaan, en achteraf denk je ook maar ik ben blij dat ik het toch gedaan heb, nu is toch alles achter de rug :wink:
di, 08/21/2007 - 14:06 Permalink
bertus57

Je zult het niet geloven maar afgelopen donderdagavond zat ik een pizza te eten en wat gebeurd er, mijn voortand v.d. nieuwe klikprothese valt eruit. Mens dat is schrikken. Ik had het mobiele tel.nr. van de tandtechnieker en heb hem gebeld. Hij raadde mij aan indien ik perse de tand vanavond nog terug geplaatst wilde hebben ik wel 3 seconde lijm mocht gebruiken. Jullie begrijpen wel dat ik dacht, wel als dat zo vast komt te zitten, heb ik morgen weer 'n probleem want dan moet die er weer af om de tand weer door de tandtechnieker vast te laten zetten zoals het hoort. Dus ik heb besloten om maar voor "gek" te lopen, want je ziet er niet uit met 1 voortand, je lijkt direct 'n oud mens.

Vrijdagmorgen naar de tandtechnieker welk ook nog geen eens om de hoek woont. Daar aan gekomen met mijn 2 oude prothese's, want ik wil in ieder geval 1 daarvan zo laten aanpassen, dat indien ik weer 'n ongelukje heb, tenminste met tanden in verder kan.
Ook a.s. woensdag moet ik minimaal 1 dag zonder mijn klikprothese, want indien het gaat zoals gepland, wordt deze gerebased.

De tand werd er weer in terug geplaatst maar van aanpassen v.h. oude gebit , daar wilde hij blijkbaar niet aan, want in 1e instantie toen ik hem daarom vroeg, zei hij me dat te willen doen, maar na lang wachten op de reparatie, had hij zich blijkbaar bedacht en kwam met de smoes: ik weet niet of ik de afdruk nog heb, ik denk dat die bij de tandarts ligt.
Ik werd inwendig boos en zei hem wel u beloofde het me en indien deze prothese goed was gemaakt had ik dit probleem niet gehad.
Enfin hij beloofde om me latere op de dag terug te bellen om me te laten weten of hij de afdruk had of de tandarts. Maar aangezien het voor mij 'n hele reis is, was ik niet blij met deze mededeling, daar ik dan weer vlg. week deze reis moet maken.

Thuis aangekomen heb ik direct mijn tandarts gebeld en gevraag of hij de afdruk had. Het antwoord was, NEE.
Ik vertelde het verhaal en kon direct langs komen om 'n formulier op te halen en dan maar naar 'n tandtechnieker in mijn eigen dorp, om de oude prothese te laten slijpen zodat hij over de 6 pijlers welk ik in mijn bovenkaak heb.
Helaas was deze technieker gesloten en daarom probeer ik het morgen nog eens.
Hopelijk lukt het zodat ik a.s. woensdag en donderdag niet tandloos door het leven hoef.

p.s. Wel Bertus genoeg info?

Groetjes, Popey :smt006


Ha die Popey,

Ik weet niet wat er aan de hand was maar ik heb heel veel mail van jou niet meer ontvangen /kunnen lezen?

Je gaat wel door een lijdensweg daar in ons Brabant. Hoop dat alles nu wel in orde is?

Heb zelf in oktober mijn laatste ondertanden laten trekken bij de tandarts ( als een berg tegenop gezien) maar er was een schat van een assistente wiens hand ik ondertussen heb fijn geknepen en de verdoving die zij gaf heb ik niks van gemerkt.
Het trekken was ook volledig pijnloos en hij heeft mij de gehele tijd verteld wat hij ging doen(vind ik wel prettig). Hierna gelijk mijn oude maar nu super aangepaste ondergebit in gekregen.
Nu in januari 's morgens terug geweest om de straumann implantaten te laten boren/plaatsen. :oops: Heb wel om dezelfde assistente gevraagd. :lol: Ook dit viel (achteraf) erg mee weer niets van gemerkt. 's Middags weer terug om voor het eerst het onderklikgebit in te mogen doen. Voelt wel vreemd aan maar in de spiegel is het een prachtig gezicht.
In februari 12de ofzo moet ik weer een keer terug om de hechtingen te laten verwijderen en vanaf dat moment mogen de spareribs weer op het menu gelijk met wat borrelnoten etc. Ben benieuwd of de echte voorbeet goed zal gaan?
Ik heb er wel alle vertrouwen in aangezien tot nu toe alles is waar gemaakt wat Geert Stoker (implantoloog) heeft belooft.

Popey en de rest ook natuurlijk zal jullie ook van het laatste nieuws op de hoogte houden.

Groeten van......eindelijk Bertus :smt001
wo, 02/06/2008 - 23:44 Permalink
popey

Hallo Bertus

Ben blij nog iets van je te vernemen.

Ja het scheelt heel veel als er iemand, in dit geval 'n leuke :smt020 , je bijstaat, maar wat ik nog veel belangrijker vind, dat ze vertellen wat ze aan het doen zijn.
Bij mij stond de kaakchirurg in geuren kleuren tegen de assistente te vertellen, hoe hij sinterklaas avond ging vieren, alsof ik niet bestond. Ik heb dit als zeer irritant ervaren.

Inmiddels ben ik meer dan 1 jaar verder dat de straumann implantaten 6 stuks zijn geplaatst. A.s. maandag ga ik op controle bij de kaakchirurg, Wat dit gedeelte van de hele operatie betreft heb ik geen problemen, maar ik zit om de haverklap bij de tandtechnicus. Dan weer 1 tand er uit (dit is me al 3x overkomen en steeds in t weekend). Dus mensen zorg dat je "oude" prothese zo aangepast wordt, dat je die in kunt doen, indien je met dit probleem komt te zitten.

Ik heb dus voor alle duidelijkheid een klikprothese zonder gehemelteplaat.
Volgens de tandtechnieker is er te weinig ruimte in mijn mond om de prothese zo te maken dat hij niet kantelt, wat hij nog steeds doet, ook komt er zo nu en dan 'n soort luchtbel onder de prothese zodat ik daarna praat, wat ik nog het allerergste vind.
Er is zeker al 7 keer iets aan gedaan, rebasen en god mag weten wat nog allemaal.
Ben nu weggestuurd met de mededeling, dat indien ik wil dat alles naar wens is, ik terug moet naar allemaal bruggen, wat dus niet door het ziekenfonds vergoed gaat worden ben ik bang.
Ik zal wel een speciaal geval zijn, maar ik kan niet vertellen hoeveel ellende ik al heb gehad met de prothese, zowel de oude als deze "nieuwe", zo kan ik hem bijna niet meer noemen, want ik heb deze +/- 1 jaar.

Wacht af wat de kaakchirurg mij maandag adviseert en zie dan wel of ik het met deze uitzing of dat ik verdere stappen onderneem. Ik ben het wel een beetje veel zat, op z'n brabants gezegd.

Esthetisch ben ik er wel op vooruit gegaan, daar ben ik in ieder geval wel heel blij mee.

Enfin misschien heb ik na maandag wel iets te berichten anders tot?

Popey :smt006
do, 02/07/2008 - 12:13 Permalink