Zwanger en Verdoving

Author:
IkkeLinnie
Posted:
zo, 06/03/2007 - 14:01
Beste Allemaal.
Ik weet niet of ik in het goede forum zit, maar Ik heb een vraagje!!
Ik heb een afspraak gemaakt bij mijn tandarts om 1 verstandkies laten trekken, in de onderkaak. Nu is het geval dat ik de week dat ik de afspraak heb 9 weken zwanger ben. Kan de verdoving dan kwaad?? voor de vrucht?? de verloskundige zei van niet. maar op internet vind ik op veel sites dat dit wel kwaad kan. wat is nu waar?? kan iemand mij helpen?? Of er staat dat er een andere verdoving gebruikt kan worden zonder adrenaline. En wat is dan het verschil zonder adrenaline of met adrenaline, wat betreft (na)pijn. Of kan ik beter gewoon wachten met het trekken van de kies tot ik ben bevallen??
Ik hoop dat iemand een antwoord op mijn vragen heeft.
Groetjes!!! IkkeLinnie
Irfan

Beste Linnie,

Gefeliciteerd met de zwangerschap. Ik kon uit je verhaal niet opmaken wat het standpunt van jouw tandarts is. Zeker ook aan hem/haar melden.

In principe kan verdoving geen kwaad tijdens de zwangerschap, maar voorzichtigheid is wel gebo-den natuurlijk. Zo is het beter om weinig verdoving te gebruiken en het aantal carpules (spuiten) te beperken tot 3 per behandeling. Adrenaline is een stof dat toegevoegd is, om vasoconstrictie (dicht-knijpen) van de bloedvaten te krijgen, hierdoor blijft de verdoving langer zitten. Men adviseert meestal verdoving Articaine met een verlaagde dosis adrenaline, want adrenaline zou (kleine kans) uteruscontracties kunnen veroorzaken wanneer de verdoving in een bloedvat wordt gespoten, maar elke tandarts controleert hier in principe op. De spuiten hebben een ingebouwd mechanisme waar-mee dat gecontroleerd wordt.

Dus in principe kan het geen kwaad, maar bespreek het eerst met je tandarts.

Voor de pijnstilling na afloop, mag je overigens alleen Paracetamol gebruiken, geen NSAID’s (As-pirine, Ibuprofen, Naproxen etc).

Succes en groet Irfan
zo, 06/03/2007 - 18:14 Permalink
IkkeLinnie

Beste Irfan!!
Heel erg bedankt (voor zowel het antwoord als de felicitatie).
Het standpunt om de kies eruit te halen is dat ik de 2 verstandskiezen aan de bovenkaak er begin dit jaar uit heb laten halen.
In april ben ik voor controle geweest toen heb ik een afspraak gemaakt om er ook 1 van de onderste uit te laten halen.
Het standpunt van mijn tandarts hiervoor is dat de kiezen geen funcie meer hebben omdat de bovenste er ook uit zijn gehaald, en je de M2 dan beter schoon kan maken, en omdat ik nog jong (21) ben, zegt hij dat de wond dan beter geneest en het bot beter hersteld.
Ik heb dus geen last van de kies.
Wil er alleen graag vanaf zijn, ben namelijk erg bang voor de tandarts, vooral de verdovingsspuit.
Maar ik heb de tandarts nog niet verteld dat ik zwanger ben, weet het zelf ook pas een paar weekjes (ben nu 7 weken).
Maar ga ik zeker even met de tandarts bellen (als ik durf). Maar volgens u kan ik dus met een gerust hart mijn verstandkies laten verwijderen, en geeft de verdoving met verlaagde dosis adrenaline geen gevaar voor het kindje. zolang de tandarts de verdoving goed zet, maar daar gaan we wel vanuit natuurlijk!!!!!!!
Groetjes IkkeLinnie!
zo, 06/03/2007 - 18:56 Permalink
mecánico para …

ahum, juist de eerste 13weken wordt articaine, de verder meest veilige stof NIET geadviseerd.
De keuze zou dan Citanest zijn, maar ook daarvan is bekend dat er een placenta passage plaats vindt.

Misschien is een uitstel van extractie tot na de 13e week een meer voor de handliggende keus, dan kan de traditioneel beste verdoving: Septanes/Ultracaine met 1:80.000 Adrenaline goed inwerken. Ook heeft u dan het voordeel van een goede vaatvernauwing rond de wond en daardoor minder nabloeding.
zo, 06/03/2007 - 20:06 Permalink
Irfan

Volgens mij zijn ze daar van teruggekomen en wordt juist Citanest juist niet meer geadviseerd, omdat prilocaine bij overdosering een cyanose kan veroorzaken bij de neonaat.

Farmacotherapeutisch kompas: Septanest

Zwangerschap/Lactatie
Dit geneesmiddel kan, voor zover bekend zonder gevaar voor de vrucht, overeenkomstig het voorschrift worden gebruikt tijdens zwangerschap en lactatie. Evenals andere lokale anaesthetica passeert articaïne de placenta; bij overdosering kan als gevolg van de epinefrine foetale depressie niet worden uitgesloten.
Het wordt in geringe mate in de moedermelk uitgescheiden.

Algemene ziekteleer voor tandartsen van Brand et al. 2001

Blz 234 Het meest aangewezen lokaal anestheticum tijdens de zwangerschap is articaine met een lage concentratie adrenaline (Ultracain D-S).

Ik kan vanaf hier alleen helaas niet opzoeken wat er in het onlangs verschenen: Lokale anesthesie in de tandheelkunde van Baart en Brand staat.
zo, 06/03/2007 - 20:48 Permalink
mecánico para …

Farmacologie is een levendige business hoor en lees ik net van deze jonge vakbroeder.
Blijft er over..........zeer laag tot zeer zeer laag risico met Articaine of een nog lager risico met een uitstel tot na de evident duidelijk aanwijsbare 13e week

Overigens, het leven is niet risicoloos te maken, maar Articaine heeft wel een erg laag risico en is verder erg veilig ondanks wat er mogelijk wordt uitgekraamd door de Bosscher Stichting

muchos gracias Irfan.
zo, 06/03/2007 - 21:40 Permalink
IkkeLinnie

Hoi Hoi, Nogmaals bedankt voor de reacties??
Ben ik weer, zo word het natuurlijk wel weer lastig hoor!!! Haha!!
Maar van wat ik begrijp heeft Irfan hier dus gelijk, hij heeft het uit zijn boeken??? Toch?? en die zijn dus nieuwer?? Of begrijp ik hier iets niet helemaal???
Ik denk dat ik morgen maar is ga informeren bij mijn tandarts, kijken wat zijn mening hierover is. En anders denk ik dat ik nog maar is een jaartje wacht, dat is de kleine geboren, maar dan gaat het weer over in de borstvoeding (als dat gaat lukken) ook niet erg optimaal natuurlijk. Dan zit ik daarnatuurlijk weer mee!! ja , ik weet het duurt nog lang, maar toch. dan duurt het nog langer voor ze eruit zijn, kan dat dan geen kwaad? Ik bedoel dat ze er dan in zitten tot ik nog ouder ben??

En de standpunten die ik noemde van mijn tandarts, dat zijn toch wel goede redenen om de kiezen te extraheren?? of is jullie mening dat ze, (ik heb ze beide nog in de onderkaak) er ook gewoon in kunnen blijven zitten tot ik er wel last van krijg??

Ps. Sorry Irfan, dat ik je naam verkeerd heb geschreven, heb het even hersteld.


Groet, IkkeLinnie!!!!
zo, 06/03/2007 - 23:01 Permalink
IkkeLinnie

Beste Irfan & mecánico para bicicletas & evt. andere deskundige.

Ik heb vandaag contact gehad met de tandartsenpraktijk.
De receptioniste/ assitstente, heeft het aan 2 van de 7 tandartsen die daar werken gevraagd.
Beide zeiden dat er gewoon kan worden verdoofd, en hadden het ook over Articaine.
Ze vertelden ook dat er een hele kleine kans is op complicaties voor de zwangerschap.
Dus ik kan volgens hun de afspraak over 2 weekjes gewoon doorlaten gaan, maar ik mocht ook de afspraak verzetten tot na de bevalling.
Mocht dus zelf kiezen, en had dus nog niet echt de duidelijkheid die ik zocht.
Maar ik heb nu dus voorlopig de afspraak laten staan.

Maar ik zou graag nog van jullie horen wat jullie het verstandigste vinden.

Kortom, wat jullie zouden mij adviseren, als ik een patiënt bij jullie zou zijn.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen een keuze te maken.

Alvast Bedankt!!

Groetjes Linne!!
ma, 06/04/2007 - 16:00 Permalink
Irfan

Ik denk dat je op dit moment alle informatie wel hebt. De behandeling is zonder gevaar voor de vrucht, maar als je liever wilt wachten tot na de bevalling is dat ook geen probleem. Je moet toch zelf kiezen...
ma, 06/04/2007 - 16:55 Permalink
IkkeLinnie

Hej, bedankt Irfan voor het snelle antwoord!
Ik denk idd dat ik maar gewoon de afspraak door moet laten gaan.
Gaat vast helemaal goed komen.
In ieder geval heel erg bedankt!!
Groetjes Linnie
ma, 06/04/2007 - 16:58 Permalink
IkkeLinnie

Hoi Irfan,
Heb net nog even contact gehad met een vriendin van me, is tandartsassisstente. (wilde haar eigenlijk nog niet vertellen dat ik zwanger ben, heb het namelijk nog niemand verteld, ben nog maar zo kort zwanger)
Maar ook zei zei dat het echt wel kon. dus gaat het gewoon doen.
Vandaag 2 weekjes en dat is het zover!!
Doeg!! Groeten Linnie!!!
ma, 06/04/2007 - 17:37 Permalink
Marcolien

Hoi Linnie.
Sorry dat ik het zeg, ik wil je niet bang maken.
maar ga je echt je kindje in gevaar brengen omdat je perse die kies eruit wilt hebben??
Het is een heel kwetsbaar nieuw leven, daar in je buik!!
Denk er goed over na!!
groet. marcolien
di, 06/05/2007 - 14:04 Permalink
IkkeLinnie

hoi marcolien.

Ik heb het nu dus aan vershillende vakmensen gevraagt,
waaaronder hier op dit forum (zie antwoorden hierboven)
En denk dus echt dat de kans heel erg klein is dat door het trekken van de kies mijn zwangerschap in gevaar komt.
Maar je hebt me wel weer aan het nadenken gezet!!
Twijfel, twijfel, twijfel!!
Toch laat ik het gewoon doen!

Groetjes Linnie!
di, 06/05/2007 - 14:18 Permalink
Marcolien

Beste Linnie.
Ik wilde alleen maar even duidelijk maken, dat God dit leven heeft geschapen, en jij er dus voor moet gaan zorgen.
Zo goed mogelijk, en dus niet zomaar in gevaar gaan brengen.
omdat je het in je bol hebt gekregen je kies te laten trekken.
Groet Marcolien.
di, 06/05/2007 - 14:25 Permalink
IkkeLinnie

Beste Marcolien.
Ik weet niet of dit nou echt de bedoeling is van dit forum.
Volgens mij niet namelijk.

Maar even ter informatie voor jou,
Ik weet heel goed wat er is gebeurt voordat ik zwanger werd,
en ik kan je verzekeren.
God was daar niet bij, en heeft ons ook echt niet geholpen.
Deden we helemaal zelf.

Gaat dus gewoon over 13 daagjes naaar de tandarts om die kies te laten trekken!!

Groetjes Linnie
di, 06/05/2007 - 14:32 Permalink
mecánico para …

Marcolien ik vind persoonlijk dat u behoorlijk fout bezig bent met je gestook. De keus is aan de patient, de verdoving is veilig en u heeft geen verstand van zaken. Punt.

Beetje op de emotionele toer en godsdienstig doen is apert drammerige en ziekelijk gedrag. Daar heeft de patient niets aan. Houdt u daar dus mee op. (En in mijn mailbox iets gaan posten heeft geen nut, dat gaat direct op het forum)
di, 06/05/2007 - 14:35 Permalink
IkkeLinnie

beste, mecánico para bicicletas.

Gelukkig dat u dit ook vind,
poe, dacht wat moet ik nu weer.
Maar met god heb ik dus echt niets!!
Ik hoop dat ze u (mecánico para bicicletas) dus geen PM gaat sturen.

Doeg, groetjes Linnie
di, 06/05/2007 - 14:39 Permalink
IkkeLinnie

zoiets ja!!! HAHA!!
Of in iedergeval, als er iemand nog iets te melden heeft graag over het onderwerp waar het mee is begonnen.

Verdoving & zwangerschap.

Vriendelijke groet, Linnie!
di, 06/05/2007 - 14:55 Permalink
IkkeLinnie

kijk, zulke antwoorden zijn tenminste relevant aan het onderwerp.
Daar zitten we op te wachten, niet op allerlij andere dingen.
Gr Linnie!!

Robbinson bedankt!
di, 06/05/2007 - 15:30 Permalink
mecánico para …

Ha, net twee voortanden verwijderd en meteen die vrouw zwanger gemaakt!.......ownee, verkeerde forum

dieliet, dieliet, oh knopje waar zitje als ik je nodig heb......
di, 06/05/2007 - 22:53 Permalink
IkkeLinnie

Hej, even weer on-toppic.

De tandartsenpraktijk heeft net gebeld, de afspraak maandag kan niet doorgaan.
Tandarts is ziek, afspraak is verzet naar 6 juli.
Dan ben ik dus 13 weken en 6 dagen zwanger,
is er dan nog iets anders, wat betreft de verdoving,
of geld hierbij gewoon hetzelfde verhaal als hierboven in de andere antwoorden beschreven.
alvast bedankt.

Groetjes Linnie!
do, 06/14/2007 - 15:58 Permalink
Smurfin

Hoi Linnie!
Ik had even een vraag aan jouw.
Hoe kan het dat je op 3 junie schrijft dat je 7 weken zwanger bent, en later in je berichtje zet je dat je op 6 julie 13 weken en 6 dagen bent (zegmaaar 14 voor makkelijk rekenen). Naar mijn mening zitten er maar en ben je dan dus pas 12 weken zwanger en geen 14? Ik weet t natuurlijk niet maar of ik heb zit verkeerd, of je moet toch echt even je agenda erbij pakken en opnieuw van 3-6 naar 6-7 tellen. Het spijt me, maar ik moest het je even vertellen. Hoop dat je het niet erg vind dat ik met je toppic bemoei hoor. Is alleen een tip, en is niet mijn bedoeling om "marcolien" achterna te gaan. Ik vind zelfs dat je gelijk hebt dat je het toch doet, na de info die hier door de (student)tandartsen is gegeven.
Vr Groeten. Smurfin.
za, 06/16/2007 - 07:34 Permalink
IkkeLinnie

Hoi Smurfin,
Sorry dat ik nu pas antwoord geef.
Jij let goed op zeg! haha! De weken hierboven kloppen idd niet, Maar ik denk dat je mijn andere berichten gemist hebt. Daarin staat dat op 11 juni bij de verloskundige is gebleken dat ik al 10 weken en 2 dagen zwanger was. En als ik dan verder tel krijg ik:
16 juni = 11 weken 23 juni = 12 weken
30 juni = 13 weken 7 juli = 14 weken
Op 6 juli is de afspraak, is dus 13 weken en 6 dagen.
Snappie?
Groetjse Linnie!

Kijk anders even bij de map Problemen met tandvlees / en of vragen over mondhygiëne. Onderwerp: Overgeven & zwanger.
zo, 06/17/2007 - 11:16 Permalink
Smurfin

Ja, inderdaadl Ik heb je andere berichten niet gezien.
Dan is het goed, het viel me alleen op dat het hier niet klopte dus daarom heb ik mijn vraag even aan je gesteld.
Groetjes Smurfin.
zo, 06/17/2007 - 13:19 Permalink
Smurfin

haha! Linnie!
Ik had inderdaad je andere berichtjes gemist!
enne zullen we voortaan gewoon in dagelijks leven alles met elkaar bespreken? Van plek op dit forum.
Jij bent volgens mij de vriendin van mijn broer Ruben. Haha!
En dat betekend dus dat we steeds op notabene dezelfde computer berichten aan het zenden zijn. (voor andere mensen, ik heb zelf geen computer en leen de laptop van mijn broer altijd als ik iets wil doen)
Hahaha!! Hoe grappig!
Of ben ik nu te hard van stapel gelopen en ben je het niet?
Nou, ik hoor het wel.Maar na je verhaal gelezen te hebben, kan het haast niet missen!! haha! Maar succes iniedergeval, en gaat helemaal goed komen met die 2 kleintjes van jullie!
Groeten je schoonzus. M. R. J. van B....

en, sorry dat ik dit bericht zo offtoppic maak. haha! zal proberen niet meer te doen.
zo, 06/17/2007 - 22:57 Permalink
IkkeLinnie

Hej, schat!
idd. Ik ben het!!! Haha!!! En zo zie je maar weer, de wereld is maar klein!! haha!!! Nou, ik zie je straks wel weer of misschien heb ik je alweer gezien tegen de tijd dat je dit leest!! Klinkt trouwens wel officieel hoor M.R.J. van B! Haha!!
Doeg en tot straks maar weer!!
xie je!! Groetjes je sussie!!
ma, 06/18/2007 - 10:36 Permalink
Smurfin

Hey Zussie!
Ja, t is toch van de zotte he!! Maar dit is dus het laatste bericht dat ik naar je stuur hoor! Via dit forum dan he! Maar dat snapte je zelf ook al wel neem ik aan. Haha!!
Doeg!
X M....................

Enne, trouwens inderdaad!
Buikje groeit al goed, en dat ie nog maar goed verder mag groeien!!!
di, 06/19/2007 - 00:03 Permalink
IkkeLinnie

Ben ik weer. Vanmiddag bij de tandarts geweest. Kies getrokken, was er zo uit, wond gehecht en nu (nog) nergens last van. Maar verdoving is nog niet uitgewerkt! Nogmaals Irfan en mecánico para bicicletas heel erg bedankt voor de antwoorden. Overigens vanmiddag ook nog naar de gynaecoloog geweest, echo gehad, kindjes "zwemmen" heerlijk rond! Dus daarmee is alles ook goed, dus hebben nergens last van gehad.
Doeg. Groetjes Linnie!
vr, 07/06/2007 - 16:21 Permalink