Vulling echt nodig? & gezonde tand aangeraakt in behande

Author:
RachelJ
Posted:
di, 05/29/2007 - 01:46
Ik heb sindskort een nieuwe tandarts. Bij de 1e controle werd er en foto genomen en de tandarts zag een enorm zwarte plek (gaatje) in een van mijn kiezen. Er was alleen helemaal niks aan de buitenkant te zien; allen op de foto dus. Nou had ik al een vulling in dezelfde kies.

Vorige week ging ik terug voor de behandeling/vulling. Achteraf vroeg ik of het gaatje inderdaad erg groot was, waarop de tandarts antwoordde dat het meeviel. Het leek alleen op de foto zo groot omdat oude vullingen niet goed op de foto te zien zijn, dus al met al viel het gaatje eigenlijk mee. Nou vraag ik me af: als de vulling toch niet zo goed te zien is, hoe weet je dan überhaupt wat het verschil is tussen een vulling en een gaatje. Heeft mijn tandarts niet gewoon mijn oude vulling als gaatje gezien (is dat mogelijk) en een nieuwe vulling voor niks er in gezet?

Ik ben verder ook niet zo blij met de behandeling zelf. Zonder te vragen heeft de tandarts een amalgaanvulling er in gezet, terwijl ik liever een witvulling had gehad. En hij heeft de kies er naast blijkbaar tijdens de behandeling per ongeluk aangeraakt. Die is nu wat gevoelig en ik voel steeds een scherp stukje met mijn tong. Ik denk dat ik morgen moet bellen om te vragen of dit gecontroleerd kan worden en ook gepolijst of zo (zonder kosten, neem ik aan). Ik hoop niet dat ik over een half jaar een vulling in deze kies nodig heb! Hoe groot is deze kans? Ik baal er echt van want ik heb over het algemeen erg goede tanden.
Irfan

Beste Lon,

Wat voor vulling zat er eerst in amalgaam of composiet (wit). Sommige witte vullingen zijn niet zo goed te zien op een foto, maar meestal kun je op een foto wel degelijk secundaire caries detecteren. Secundaire cariës is een gaatje onder een vulling. Maar als er inderdaad een gaatje zat, is het goed dat deze er niet meer is.

Amalgaam wordt niet meer zoveel gebruikt en meestal is het juist op nadrukkelijk verzoek van de patiënt, maar misschien dat uw tandarts iets ouderwets is daarin.

Schade aan een buurelement moet sowieso kosteloos verholpen worden door de tandarts. Meestal is het glad maken, polijsten en evt. fluorideren van het plekje voldoende. Dan is de kans niet zo groot dat daar een gaatje ontstaat, alhoewel ik niet de grootte van het defect kan beoordelen.

Een afspraakje is maken zeker waard.

Succes en groet Irfan
di, 05/29/2007 - 10:23 Permalink
RachelJ

Beste Irfan,

Dank voor deze uitleg. Nu is alles duidelijker. Volgens mij had ik inderdaad een witte vulling. Ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan en lette er verder niet op, maar de amalgaamvulling valt mij nu wel heel erg op.

Ik vind het slecht dat de tandarts het plaatsen van een amalgaamvulling niet met mij van tevoren heeft gecheckt. Maar helaas is het nu te laat om er iets aan te doen dus ik moet het gewoon accepteren.

Dank ook voor de bevestiging dat schade aan een buurelement kosteloos moet worden verholpen door de tandarts. Komt zo'n schade eigenlijk vaker voor? Tandarts zijn ook alleen maar mensen, dus een foutje af en toe zal wel gebeuren, denk ik. Maar er moet niet teveel dingen tegelijk niet naar wens gaan, en daar is wel sprake van in dit geval.

Ik heb vandaag gebeld en kreeg een afspraakje voor a.s. vrijdag. Maar eerst moest ik bijna smeken aan de onvriendelijke tandartsassistente. Dat was voor mij de laatste druppel dus ik heb me weer ingeschreven bij mijn oude vertrouwde tandarts. Hij zit in een heel andere stad, maar de extra reistijd en moeite heb ik er voor over!

Groet,
Lon
di, 05/29/2007 - 23:56 Permalink