Tandarts aangeboden

Author:
dv
Posted:
do, 05/17/2007 - 22:38
Een vraag:

Mijn Spaanstalige vriend komt in oktober in Nederland wonen, en wil dan aan de slag als tandarts. Hij is dan pas afgestudeerd. Hij spreekt goed Engels, maar geen Nederlands. Nu is mijn vraag: is dit een probleem? Of word je hier in Nederland ook aangenomen als je alleen Engels spreekt?Tegen die tijd is hij wel al bezig met een basiscursus Nederlands.

Hij vindt het geen probleem om bijvoorbeeld te beginnen als hulp van een tandarts, en eenvoudige behandelingen uit te voeren. (geen tandartsassistent!) Hij is communicatief vaardig, erg gemotiveerd, flexibel, geduldig en kan erg goed met mensen omgaan. Ook staat hij er om bekend goed, zorgvuldig en ook vlot te werk te gaan. Op de faculteit krijgt hij van zijn docenten vaak de rol toegewezen van vraagbaak: als zijn studiegenoten vragen hebben, gaan ze vaak naar hem toe.

Ik hoop dat iemand ons advies kan geven en vooral dat er tandartsen zijn die hem een kans willen/kunnen geven!

Met vriendelijke groet,

DV
Newtan

Hallo Debbie

Leuk om zo te zien dat je voor je vriend opkomt. Veel succes.

In grote steden, vooral met een haven is het niet goed beheersen van het Nederlands totaal geen probleem.
Maar daarbuiten wordt je als tandarts niet serieus genomen. Dus je vindt werk in Amsterdam, Rotterdam, Almere, Utrecht, Vlissingen, om er maar een paar te noemen.

Het hebben van een geduldige natuur en communicatieve vaardigheden ligt erg goed bij patienten. Maar nog meer bij tandartsen. Dus bedrijfsleider worden bij een grote kliniek ligt ook binnen de mogelijkheden.
za, 05/19/2007 - 08:53 Permalink
Spiegeltje

In grote steden, vooral met een haven is het niet goed beheersen van het Nederlands totaal geen probleem.


Te meer omdat in de grote steden flinke delen van de bevolking ook het Nederlands niet beheersen :-? Hier in Den Haag is het wel sterk afhankelijk van in welke wijk je werkt denk ik. Er zijn hier ook wijken waar de helft van bewoners expats zijn (meestal engels sprekend).

Ik stel me voor dat je het Nederlands niet zo goed hoeft te beheersen als je maar de tijd neemt naar de patient te luisteren. Ik heb liever zo'n tandarts dan een die uitstekend het Nederlands beheerst maar niet luistert. Een bepaalde basis is eigenlijk wel noodzakelijk. Maar je vriend is al bezig met een cursus en is gemotiveerd dus dat zal wel goedkomen.
za, 05/19/2007 - 23:15 Permalink
Zed

Een vraag:

Mijn Spaanstalige vriend komt in oktober in Nederland wonen, en wil dan aan de slag als tandarts. Hij is dan pas afgestudeerd. Hij spreekt goed Engels, maar geen Nederlands. Nu is mijn vraag: is dit een probleem? Of word je hier in Nederland ook aangenomen als je alleen Engels spreekt?Tegen die tijd is hij wel al bezig met een basiscursus Nederlands.


Genoeg spaanstalige mensen in nederland. :) Zeker als het de omgeving Amsterdam betreft. :) Maar nederlands zou wel het meest logische zijn.
wo, 05/23/2007 - 11:50 Permalink
dj

Toch nog even een opmerking, het niet goed beheersen van Nederlands komt hier op het forum toch wel vaak terug als iets waar patiënten moeite mee hebben (net zoals het voor veel tandartsen een probleem zal zijn als patiënten dat niet doen). Als je niet vooraf actief naar je patiënten communiceert dat de tandarts geen goed Nederlands spreekt (ze daarmee de keus gevend hierom een andere te nemen), dan denk ik dat hierover ontevreden patiënten onvermijdelijk zijn.

Inderdaad is geen enkele mate van taalbeheersing afdoende als je ongeduldig bent en niet wilt communiceren en kun je met wat moeite wel enkele taalproblemen overwinnen. Ik ken tandartsen met een "whiteboard" (zo'n plastic "schoolbord" voor viltstiften) voor de stoel bv. Handig.
wo, 05/23/2007 - 19:53 Permalink
vV

Gisterenavond toevallig meegemaakt wat de gevolgen van slechte beheersing van de nederlandse taal kunnen zijn in dit vakgebied..

Mijn mening: zonder goede beheersing van d enederlandse taal is het mijns inziens onmogelijk om bij klachten verantwoord een juiste diagnose te stellen!! Men kan en mag er niet vanuit gaan dat de patient zomaar voldoebde engels of bv duits beheerst om een goede communicatie mogelijk te maken. Zelf heb ik de nodige patienten die geen nederlands beheersen. Ik heb daar ook strikte afspraken mee gemaakt dat zij er zelf voor zorgen dat er een tolk aanwezig is. Is ie er niet gaat de behandeling niet door!

Tot de taal goed genoeg beheerst wordt zal een tandarts die de taal niet beheerst m.i. voor de aanwezigheid van een tolk moeten zorgen.
do, 05/24/2007 - 08:15 Permalink
RobbieRoad

Hallo Debbie,

Als je vriend naar NL komt is er dus een tandarts die beter Spaans spreekt dan Nederlands. Lijkt me een uitermate geschikte tandarts voor de duizenden (misschien wel tienduizenden) mensen in NL die beter Spaans spreken dan Nederlands. Wat voor de hand ligt om als zwak punt te zien (hij spreekt geen Nederlands) is misschien juist wel een sterk punt (hij spreekt native Spaans!).

Als ik zou verhuizen naar een land waarvan ik de taal niet spreek zou ik het ervoor over hebben om tientallen kilometers te rijden voor die nederlandstalige tandarts die in dat land een praktijk heeft.

R
vr, 07/27/2007 - 14:30 Permalink