Hallo,
ik heb gisteren een tijdelijke vulling gekregen in een kies die daarvoor tien jaar lang een amalgaam vulling had. Deze was los komen te zitten. Mijn tandarts zei dat de vulling te diep gaat om een witte erin te kunnen doen (helemaal tot aan de zenuw). Ik heb een tijdelijke gekregen voor een paar maanden omdat ik borstvoeding geef en de amalgaam vulling bevat kwik wat in de melk terecht komt.
Mijn vragen zijn:
1) Als de kwik zo schadelijk is dat je met borstvoeding moet stoppen voordat ze de vulling erin doen, hoe kan het dan wel verantwoord zijn voor de moeder zelf?
2) Hoelang blijft de kwik schadelijk na het vullen? Zou ik evt een dag of twee geen borstvoeding kunnen geven om het daarna weer op te pakken?
3) Mijn moeder heeft een WKB gehad en die is wel met witte vulling gevuld. Waarom kan de mijne dan niet met witte vulling? De zenuw leeft overigens nog.
4) Veroorzaakt witte vulling meer napijn dan amalgaam, bij zo'n diepe vulling?
ik hoop dat er hier een tandarts meeleest die mij hierop goede geinformeerde antwoorden kan geven.
ik heb gisteren een tijdelijke vulling gekregen in een kies die daarvoor tien jaar lang een amalgaam vulling had. Deze was los komen te zitten. Mijn tandarts zei dat de vulling te diep gaat om een witte erin te kunnen doen (helemaal tot aan de zenuw). Ik heb een tijdelijke gekregen voor een paar maanden omdat ik borstvoeding geef en de amalgaam vulling bevat kwik wat in de melk terecht komt.
Mijn vragen zijn:
1) Als de kwik zo schadelijk is dat je met borstvoeding moet stoppen voordat ze de vulling erin doen, hoe kan het dan wel verantwoord zijn voor de moeder zelf?
2) Hoelang blijft de kwik schadelijk na het vullen? Zou ik evt een dag of twee geen borstvoeding kunnen geven om het daarna weer op te pakken?
3) Mijn moeder heeft een WKB gehad en die is wel met witte vulling gevuld. Waarom kan de mijne dan niet met witte vulling? De zenuw leeft overigens nog.
4) Veroorzaakt witte vulling meer napijn dan amalgaam, bij zo'n diepe vulling?
ik hoop dat er hier een tandarts meeleest die mij hierop goede geinformeerde antwoorden kan geven.
Veel napijn na behandeling staat los van het gekozen vulmateriaal, heeft meer met de diepte van het gat te maken. Bij composiet hoor ik het wel eens als argument om geen composiet te gebruiken, maar naar mijn mening heeft dat meer te maken met verkeerde verwerking en niet volgen van de gebruiksaanwijzing van de primer en bondingsystemen (zeg maar de lijm waarmee de vulling geplaatst wordt) .
Bij goede verwerking heeft een composietvulling niet meer napijn dan amalgaam, sterker nog misschien zelfs minder..
overigens is een vergelijkbare vraag over uitboren al aan de orde geweest.
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=9866&sid=e0ca306af0e08…
leggen van een amalgaamvulling is volgens mij al helemaal geen probleem. Is gevaarlijker voor de tandarts dan voor de patient volgens mij...
misschien beter laten vullen in Nederland?
bedankt voor het snelle antwoord. Ik woon in Ierland, en het is dus een Ierse tandarts die zei dat de witte niet kon omdat het zo diep was, en ook dat ik moet wachten tot ik stop met borstvoeden voor ik de blijvende amalgaam vulling krijg. Nou vraag ik me af of ik misschien tijdens mijn bezoek in Nederland in juli beter daar een witte blijvende vulling kan laten plaatsen?
En ook las ik vandaag ergens dat het verwijderen van een amalgaam vulling schadelijker was voor de moedermelk dan het aanleggen ervan, maar hierover had mijn tandarts niets gezegd. Had ze dan niet beter meteen de nieuwe blijvende erin kunnen doen?
herformulering vraag
En ook of ik dus in Nederland in juli gewoon een witte vulling moet laten plaatsen of toch over een paar maanden de amalgaam bij mijn eigen tandarts en gewoon zeggen dat ik al gestopt ben met de borstvoeding, om geen discussie aan te gaan?
edit: oh ik zie nu je vraag ook op het borstvoedingsforum, geloof ik! Hopelijk vind je daar en hier een goed antwoord. :smt006
dankjewel