Hai!
6 jaar geleden heb ik een wortelkanaalbehandeling ondergaan.
De zenuw is eruit gehaald, maar heb sindsdien nog vaak last van de kies.
(Misschien is het ook wel een naastliggende kies)
Nu heb ik boven die kies een fistel, als ik er op duw, lijk het wel of ie knapt, en proeft het raar in mijn mond. Maar een tijd later zit hij er weer. (wit bultje)
Nu ben ik als de dood voor behandelingen, wat staat mij te wachten?? Ik stel een bezoek steeds maar uit.(ga wel jaarlijks naar de tandarts hoor:)
6 jaar geleden heb ik een wortelkanaalbehandeling ondergaan.
De zenuw is eruit gehaald, maar heb sindsdien nog vaak last van de kies.
(Misschien is het ook wel een naastliggende kies)
Nu heb ik boven die kies een fistel, als ik er op duw, lijk het wel of ie knapt, en proeft het raar in mijn mond. Maar een tijd later zit hij er weer. (wit bultje)
Nu ben ik als de dood voor behandelingen, wat staat mij te wachten?? Ik stel een bezoek steeds maar uit.(ga wel jaarlijks naar de tandarts hoor:)
Een fistel is een uitgang van een ontsteking. Tijdens een ontsteking bij tanden en kiezen wordt er pus gevormd. De gevormde pus geeft drukopbouw en dat geeft pijn. Door een fistel te vormen, zorgt je mond ervoor dat de pus afvloeit en de pijn weg is. Er is dan een evenwicht, maar de ontsteking zit er nog altijd. Deze kan steeds groter worden of een keer opvlammen als je weerstand iets minder is.
Er zit op dit moment een persisterende ontsteking aan de kies waar de zenuwbehandeling is gedaan of de kies ernaast. In de kies waar de ontsteking zit moet (opnieuw) een wortelkanaalbehandeling gedaan worden. Met een goede verdoving en gebruik van pijnstillers na afloop moet het allemaal pijnloos verlopen.
Succes en groet Irfan
Ik zal toch maar eens even een afspraak maken.. :-?
Succes met stage, wat een eind weg!!
Ik ben bij de tandarts geweest! Goed he?! :smt002
Het is inderdaad een fistel, er is een foto gemaakt en ik ben doorverwezen
naar de kaakchirurg.
Ik heb meteen gebeld, maar ik kan er pas eind juli terecht! Is dat niet erg om er zolang mee rond te lopen?
Bij de kaakchrirug word aan de buitenkant, dus in het tandvlees een sneetje gemaakt , de boel schoongemaakt en 1 a 2 hechtingen gemaakt.
Er lopen tal van mensen rond met hetzelfde probleem als u nu heeft die het zelf niet eens weten. Mogelijk is de fistel bij u ool al jaren aanweig maar nooit eerder opgevallen.
Suc6
Gr. Maurice
Re: Fistel??
Ik heb sinds 2 maanden een fistel, tussen mijn rechter hoektand & eerste kies.
Nu heeft hij een foto gemaakt met een buisje erin, daar blijkt dat deze uitkomt tussen de tand en kies en niet bij de wortelpunt van de kies. (Deze kies heeft een jaar of 3/4 geleden een wortelkanaalbehandeling gehad.)
De tandarts vermoed dat de wortel van de kies gebroken is, maar hij kan dit niet zien.
Hij wil mij nu na overleg met collega's naar de kaakchirurg sturen omdat hij niet zeker is van het probleem/waar de ontsteking zit.
Bij breuk van de wortel moet de kies eruit. Ik hoop alleen wel dat de juiste diagnose wordt gesteld, want ik heb geen pijnklachten..
tegenstrijdig is volgens hem nl. ook dat het bot in de kaak nog steeds hard is.. ook is er geen ontsteking te zien.
Ik heb foto's maar die moet ik evt. even inscannen..
Iemand ervaring met bovenstaande?
Op naar de kaakchirurg.... (niet mijn favoriete bezigheid...)
Edwin
Re: Fistel??
Suc6
Gr. Maurice