24 en paradontitis ; vraagje....

Author:
danis2007
Posted:
di, 05/08/2007 - 19:03
Hi,

Ook bij mij is paradontitis ondekt, ben zelf 24 en heb door deze
site ondekt dat dat erg jong is.....
Nou is mijn tandvlees aan de voorkant al aardig omhoog getrokken,
en is daar vrij weinig meer aan te doen wel kan ik het nu stop zetten
door onwijs goed mijn gebit te verzorgen.....
Maar nou wil ik wel graag wat weten : Heb aan mijn tandarts gevraagd of
hij me voor de zekerheid door wil verwijzen naar een paradontoloog, wat volgens hem geen zin had tot mijn tandvlees weer helemaal onder controle is, is dat waar?????
+ dat er bij mij geen kweek is genomen dus ik geen idee heb van welke vorm ik heb, wat ik toch wel graag zou willen weten!!!!!
Moet nu weer over 4 weken terug komen om te kijken of het beter gaat, maar zal ik toch maar even bellen voor een kweek en afspraak bij de paradontoloog????

Alvast bedankt...

:smt006 :smt006 :smt006
Spiegeltje

Als parodontitis is vastgesteld is van belang dat deze wordt behandeld volgens het daarvoor vastgestelde paro-protocol.

Zie: http://www.nvvp.com/img/informatie/inf_protocol.pdf

De tandarts en de mondhygieniste als team, kunnen dit protocol in de meeste gevallen uitvoeren. Het is doorgaans niet nodig een tandarts-parodontoloog er bij te betrekken, behalve in ernstige gevallen. Typische gevallen waarbij een parodontoloog wordt ingeschakeld zijn het uitvoeren van een flapoperatie en operatief herstel van het tandvlees (voor zover dit al mogelijk en gewenst is). Maar er zijn speciale klinieken voor parodontologie die het hele traject verzorgen. Daar werken overigens ook horden mondhygienistes die het leeuwendeel van het werk doen :D .

Bij parodontitis op latere leeftijd en die niet agrressief verloopt wordt niet standaard een bacteriekweek gedaan. Dat gebeurt pas als de behandeling niet naar wens verloopt en een antibioticakuur wordt overwogen. Een antibiotica kuur is niet gebruikelijk in Nederland (en terecht want het effect op de behandeling is relatief gering).

Omdat je, zoals je terecht opmerkt, al vrij snel parodontitis hebt ontwikkeld is het wellicht toch verstandig om na te gaan of er speciale, agressieve bacterien in het spel zijn die wel met antibiotica moeten worden behandeld. Ik weet overigens niet zeker of dit standaard is.
di, 05/08/2007 - 19:32 Permalink
Lieneke

Heeft de tandarts nog helemaal niks gedaan? Dan is het zeker dat er na 4 weken echt niet voldoende herstel is.

Parodontitis op 24-jarige leeftijd is zeker een reden om een kweek af te nemen.
di, 05/08/2007 - 20:55 Permalink
danis2007

Heb vanochtend gebeld en ik word doorverwezen naar
een mondhygienist voor een kweek en foto's...
Lijkt me echt beter, vind het toch redelijk eng en als ik dan ook nog 4 weken moet wachten is echt telang denk dat er veel kan gebeuren in die tijd....
Denk dat ze wel gezegd heeft hoe diep de pockets zijn maar zou het echt niet weten, volgens mij wel diep.
Vind het al zo eng bij de tandarts dat ik vaak de helft niet opsla omdat ik zo snel mogelijk weer weg wil heel stom maar gebeurd!!!!!
Dank jullie wel in ieder geval voor de adviezen....

:smt006
wo, 05/09/2007 - 11:59 Permalink
Spiegeltje

Goed dat je er zelf vaart achter hebt gezet!

Ik vraag me alleen af: de mondhygieniste gaat foto's nemen. Heeft de tandarts dat dan niet gedaan? Vaak is aan de hand van de wijze van botafbraak, niet alleen de mate maar ook de manier, al te zien of sprake is van een aggressieve vorm. Ook op de bitewings zou toch al een en ander te zien moeten zijn geweest. Die worden elke twee jaar, of indien nodig wat vaker, gemaakt (als het goed is).

Uit interesse zou ik graag weten hoe bij jou de diagnose parodontitis is vastgesteld. Naar aanleiding van klachten of door de tandarts tijdens de periodieke controle etc.?
wo, 05/09/2007 - 14:05 Permalink
danis2007

Mijn tandarts heeft geen foto's gemaakt en weet niet eens of ie dat uberhaupt wel doet ook weet ik niet zo goed wat bitewings zijn????
Ook niet gehad dus..... :-?
Hoe ze weten dat ik het heb is omdat mijn tandvlees ontstoken is en
omdat het echt een heel stuk omhoog getrokken is waardoor ik gaten
tussen mijn tanden heb......
Wel zegt ie dat als alles weer onder controle is hij die gaten op kan vullen waardoor ik weer een mooi gebit heb en weer wat zelf verzekerder kan zijn!!!!

Verwacht overmorgen een verwijzing voor de mondhygieniste, maak meteen een afspraak en laat foto's maken en een kweek afnemen...
Hou jullie zeker op de hoogte en echt heel erg bedankt voor jullie reacties
Top helpt echt!!!!!
wo, 05/09/2007 - 17:22 Permalink