1 tand kwijt, wat zijn de mogelijkheden?

Author:
Mootje1
Posted:
za, 04/14/2007 - 22:14
Hoi allemaal :)
Ik ben nieuw hier op dit forum, aangenaam :D

Graag wil ik vraag stellen namens mijn man.

De situatie:
Mijn man is erg bang van de tandarts. 4 jaar geleden is hij voor het laatst geweest omdat er een kies getrokken moest worden.
Tijdens dit bezoek heeft hij aangegeven dat hij al een hele tijd een losse voortand had (schijnt een erfstuk te zijn van diverse ontstekingen na een valpartij). Volgens de tandarts zou het een kwestie van tijd zijn voordat deze tand eruit zou vallen.
Hij heeft gelijk gekregen, want gisteren was het dan zover.
Ineens viel de tand (compleet met wortel) eruit. Het deed geen pijn, ook geen bloederige taferelen, maar wel natuurlijk een "wat nu"-gevoel ;)

Het gaat dus om een voortand die er compleet uit is gevallen.
De tanden die ernaast staan lijken prima in orde. Tijdens het laatste bezoek aan de tandarts werd ook gezegd dat deze nog goed in orde waren, hopelijk is dat nog steeds zo.
In deze tanden zitten ook geen vullingen oid.

De hamvraag:
Wat zijn de opties?
Ik heb al wat op internet gesnuffeld, maar ik kom er niet uit.
Een implantaat misschien, maar ik geloof niet dat ik mijn held op sokken zover ga krijgen dat hij deze behandeling ondergaat.
Een brug zou misschien een optie zijn?
Of een etsbrug?
Zo'n etsbrug ziet er vrij simpel uit en het lijkt me ook een behandeling die weinig pijn doet.

Ik snap dat jullie denken: kom op, 't is een volwassen vent en hij moet het maar even ondergaan, maar helaas ligt het niet zo simpel.
Hij heeft echt grote angst voor de tandarts en ik denk dat hij de voortand alleen terug wil hebben omdat ik anders met een voortandloze vent over straat moet ;)

Maandag gaan we even rondbellen voor een behandeling en ook even naar de verzekering.

Hebben jullie alvast wat informatie?
Alvast bedankt, ook namens de voortandloze ;)
MoniqueDM

De mogelijke behandeling is een beetje afhankelijk van de toestand van de naastgelegen elementen.
Als deze tanden nog gaaf zijn, dan zou je kunnen kiezen voor een etsbrugje, maar etsbrugjes zijn niet echt sterkt.
Als de naastgelegen elementen al gevuld zijn, dan zou een brug een optie zijn, maar deze is een stuk duurder.
Een implantaat met een kroon is nog duurder en deze optie wordt vaak gebruikt als naastgelegen elementen onbeschadigd zijn. Door een implantaat te gebruiken hoeven naastgelegen elementen niet beschadigd te worden voor het prepareren van een brug.

Kortom; er zijn mogelijkheden genoeg, maar wat wil je man zelf?

Monique
zo, 04/15/2007 - 07:32 Permalink
minique

Naast de door mijn naamgenoot al genoemde oplossingen, is er ook nog de mogelijkheid van een 'plaatje' met 1 tand eraan. Het meest goedkoop en qua behandeling ook het minst ingrijpend, denk ik. Qua comfort kan het natuurlijk niet op tegen de hierboven al genoemde mogelijkheden, maar ik vind wel dat het in het rijtje thuishoort.

:smt006 Monique
zo, 04/15/2007 - 08:12 Permalink
MoniqueDM

Klopt Monique :wink: , maar als we het dan toch over protheses hebben, dan zou ik eerder voor een frame-prothese kiezen dan voor een plaatje.
Vaak zie je toch dat de overige gebitselementen danig te lijden hebben onder een plaatje.

Monique
zo, 04/15/2007 - 09:48 Permalink
Mootje1

Gezellig hier met al die Monique's bij elkaar ;) :D

MoniqueDM, als antwoord op je vraag wat mijn man eigenlijk wil:
Het liefst wil hij met zo weinig mogelijk pijn en moeite een "toonbare" voortand.
Het hoeft er niet perfect uit te zien, als het er maar mee door kan.
Kortom: liefst zo eenvoudig mogelijk, en (nog belangrijker) pijnloos.

Ik ben een echte leek, dus als het mag ga ik nog een paar domme vragen stellen ;)
Een plaatje, is dat een soort kunstgebit met maar 1 tand?
En wat is een frame?

Bedankt voor jullie hulp, super dat jullie zo mee willen denken :)

Groetjes,
Monique :D
zo, 04/15/2007 - 10:31 Permalink
MoniqueDM

Hahaha, het lijkt wel een "Monique-topic" :smt003 .

Een plaatje is inderdaad een kunststof gehemelte (indien het om een boventand gaat) met één of meerdere elementen eraan.

Een frameprothese is een soortgelijk idee, maar vaak van voornamelijk metaal vervaardigd (het is een gegoten constructie) waardoor het veel steviger is, maar ook weer wat duurder dan een plaatje.
De frameprothese komt met enkele haakjes vast te zitten om andere gebitselementen, maar dat is vaak bij een plaatje ook.

Monique
zo, 04/15/2007 - 12:51 Permalink
vV

welke oplossing ook gekozen wordt: van belang is dat er regelmatige controles gedaan gedaan gaan worden ter bescherming van de gekozen oplossing als het een brug bv betreft of ter bescherming van de rest van het gebit.

een en ander doorlezend denk ik dat de motivatie om 2x per jaar naar de tandarts te gaan er niet echt is, en als die motivatie er ook niet komt is een simpel plaatje voor mij de gekozen weg.. simpel, pijnloos, goedkoop en voor de toekomst makkelijk en goedkoop aan te passen wanneer de volgende tand of kies verloren gaat. Maar dan kies je toch wel voor afbouw van het gebit.
zo, 04/15/2007 - 13:35 Permalink
Mootje1

MoniqueDM, dank je wel voor je duidelijke uitleg!
Ondertussen heb ik op internet ook al wat foto's gevonden die het beeld (zo mogelijk) compleet maken.

vV, ook bedankt voor je uitleg :)
Ik ben het volledig met je eens dat die controles er zouden moeten gaan komen.
Het probleem zit hem in het feit dat ik hem wel kan overtuigen van het belang, maar helaas niet van zijn angst af kan helpen.
Zijn schijterigheid voor de tandarts in combinatie met een lompe hork van een tandarts laat blijkbaar nog steeds sporen na ;)
Ik heb hem ook aangeraden om in elk geval aan de (nieuwe) tandarts te vertellen dat hij zo bang is en ook waarvoor hij bang is, misschien helpt dat nog een klein beetje.
Hopelijk wordt zo het patroon een beetje doorbroken en kan hij op termijn een nieuwe start maken.
zo, 04/15/2007 - 16:44 Permalink
minique

Monique, misschien helpt het een klein beetje als je wat verhalen in het angstgedeelte leest en/of hem laat lezen. Er staan heel veel positieve verhalen van mensen die jarenlang niet bij de tandarts zijn geweest, maar die het ook reuze mee vonden vallen toen ze eenmaal wel weer gingen (ikzelf inclusief).

Heel belangrijk is het om deze nieuwe tandarts te vertellen dat hij bang is. Dan kan de tandarts er ook rekening mee houden. Laat je man eventueel wat puntjes op papier zetten, dan heeft hij 'houvast' tijdens het gesprek met de tandarts.

Heel veel succes ermee en ook heel veel sterkte toegewenst aan je man!

:smt006 Monique
zo, 04/15/2007 - 17:46 Permalink
Mootje1

Minique, dank je wel voor je hulp :)

Ik ga zeker even in het angstgedeelte kijken, daar valt vast nog wel wat van op te steken.
Het vreemde is dat die angst niet alleen door de pijn komt. Een jaar of 4 geleden moest hij echt naar de tandarts omdat er een kies getrokken moest worden. De afspraak durft ie eigenlijk al niet te maken, maar toen hij er eenmaal was vond ie het niks voorstellen.
Het trekken van de kies deed ook geen pijn, ook weinig napijn gehad en ook nauwelijks last van de verdoving. Volgens eigen zeggen was het een eitje.
Dan zou je zeggen: da's een goede ervaring en dan ga je de volgende keer toch met een ander gevoel daarheen.
En het vage is, dat dat dus niet zo is.
Mannen......... :D
zo, 04/15/2007 - 19:53 Permalink
Mootje1

Ik zal jullie even een update geven :)

Vanochtend is manlief meteen aan het bellen geslagen om een tandarts te vinden. We zijn korte tijd geleden verhuisd, dus 't was even moeilijk waar te beginnen. Gelukkig kreeg hij een goede tip van een collega.

Hij mocht vanavond na sluitingstijd nog langskomen en hij is keurig netjes geholpen!
Hij heeft een ontzettend lieve tandarts gevonden, 't is nog een jonge meid die heel erg aardig voor hem was en echt alles gedaan heeft om hem op z'n gemak te stellen.
Ze heeft meteen gekeken wat de mogelijkheden waren, en ze is bijna een uur bezig geweest om een nette noodoplossing te vinden en de hele boel goed te bekijken.

Het komt er kortweg op neer dat de tand niet meer te redden is (maar dat wisten we al ;)).
Er is ook nog een kleine ontsteking gevonden in de naastliggende tand (of wortel, hij wist het niet precies meer), deze wordt vanaf morgen behandeld met antibiotica.
De oude tand is even teruggezet middels een noodoplossing (ets).

Over 3 maanden staat er een nieuwe afspraak om te kijken of de ontsteking helemaal weg is.
Als dat zo is, dan wordt er de week daarna begonnen met de behandeling.
De tandarts heeft een brug voorgesteld, en nu komt het grote wonder........ manlief ziet dat wel zitten en heeft meteen aangegeven dat hij daarmee accoord gaat en er voor zal gaan!

Ook na thuiskomst was hij nog steeds enthousiast, deze mevrouw heeft wat mij betreft enorm goed werk verricht!
Een bangerd enthousiast maken voor een oplossing die niet de meest eenvoudige is, is wat mij betreft al een pluim waard!

Hij was nog even vergeten te vragen wat dit feestje allemaal gaat kosten, maar dat horen we vast nog wel.
Hopelijk draagt de verzekering (Menzis tandverzorgd 3, volgens mij best een aardige verzekering) ook nog wat bij.

Ik verheug me al op het mooie uitzicht ;) :D

Nogmaals bedankt voor jullie hulp en informatie!
ma, 04/16/2007 - 22:27 Permalink
MoniqueDM

Wat goed van je man........ en ook van de tandarts :smt003 .
Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat, dus misschien over 3 maanden een fotootje op dit forum???

Monique
di, 04/17/2007 - 06:54 Permalink